PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : "uti Klådars" =? (Laihia, Winqvist)


TaRa
24.03.17, 17:21
Olen jo parissakin viestiketjussa etsinyt Laihian pitäjänräätälin Mats Winqvistin syntyperää, tuloksetta, mutta kiitokset vielä kaikille avusta.

Löysin nyt uuden tiedon 1764 Laihian käräjiltä (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22729248)
jolloin (ymmärtääkseni) Laihian talonpojat esittävät maaherran nimittävän kisälli Mats Winqvistin pitäjänräätäliksi. Tuomiokirjan tekstissä ei näyttäisi kuitenkaan olevan tietoa siitä, missä hän oli kisällinä. Kiinnostavaa olisi kuitenkin tietää mitä tarkoittaa tuo "uti Klådars"; Hiski ei ainakaan löydä sillä nimellä kylän/henkilön nimeä.

Matti Lund
24.03.17, 19:06
Olen jo parissakin viestiketjussa etsinyt Laihian pitäjänräätälin Mats Winqvistin syntyperää, tuloksetta, mutta kiitokset vielä kaikille avusta.

Löysin nyt uuden tiedon 1764 Laihian käräjiltä (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22729248)
jolloin (ymmärtääkseni) Laihian talonpojat esittävät maaherran nimittävän kisälli Mats Winqvistin pitäjänräätäliksi. Tuomiokirjan tekstissä ei näyttäisi kuitenkaan olevan tietoa siitä, missä hän oli kisällinä. Kiinnostavaa olisi kuitenkin tietää mitä tarkoittaa tuo "uti Klådars"; Hiski ei ainakaan löydä sillä nimellä kylän/henkilön nimeä.

Tarkoittanet kohtaa "betjäna Ståndpersonerna ùti kläders förfärdigande" = palvella säätyläisväkeä vaatteitten valmistuksessa.

terv M Lu

TaRa
24.03.17, 19:10
Juuri niin, kiitos.
Eli eipä siis tullut valaistusta kysymykseen, missä hän oli kisällinä ennen Laihialle tuloaan...

Matti Lehtiö
25.03.17, 21:41
Sain vinkin, että Pirkkala olisi Matin syntymäpaikka. Sieltä löytyykin Korvolan Jaakolasta Matti Antinpoika, s. 22.8.1743, viimeinen merkintä Jaakolassa vuonna 1758.

TaRa
26.03.17, 12:01
Kiitokset.
Tuon Matin olen itsekin todennut mahdolliseksi, mutta olisipa vielä tietoa minne hän lähti. Pirkkalan ja naapurien sekä Laihian ja naapurien rippikirjat on tutkittu.