PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lovisa - Pernå -Borgå


Agatha
20.03.17, 13:20
Undrar om det är någon som känner till något om familjerna Blomqvist , Henriksson , Lindroos , Holmberg i dessa områden ? Framför allt på Sarvsalö .
Även intressant om Finnas / Finne . Ev. Någon koppling till Vasa nejden.

K-Erik
20.03.17, 17:12
I mina register finns mera än 400 Blomqvist, spridda från Sibbo till Strömfors. Henriksson -dotter finns ca 100 inom samma områden. Namnet Lindroos finns något under 100. Detta är mest koncentrerat till Borgå-området. För att kunna besvara frågan måste man nog ha litet mera kött på benen.
Karl-Erik Liljeström

Agatha
20.03.17, 19:11
Oj ! :) min mormor Svea Maria Henriksson f. 1907 i Raumo var med säkerhet utplacerad som barn i Sarvsalö , Horslök hos en familj Lökströms . Ev. Var hon utplacerad i Lovisa också , har fotografier på henne som barn tagna där , samt hittade dödsannons för en Maria Tarasoff / Uschanoff i Lovisa . Vidare är en Paul Henriksson i Horslök och även en familj Blomqvist släkt med mormors syster Maini Henriksson . Men Hur ?
Har även hittat gamla fotografier / visitkort på olika män och kvinnor tagna i Vasa , Pori och Borgå . Ifrån Vasa finns det ett som är otroligt likt min mormor men det är taget innan hon föddes .
Hon som sägs vara min mormorsmor Anna Maria Henriksson född i Sankt Petersburg 1879 enl. Henne själv . Nu vid sökandet / ämbetsbetyget säger att hon är född i Tuulos !
Något säger mig att min mormor ,Maini , Lennart , Sylvia Henriksson ( Lindholm gift Andström ) inte har samma biologiska mor . Även Familjen Kandika ifrån Vasa är involverad i det hela .... Tror jag . Du ser minst sagt rörigt , kan du hjälpa mig tror du ?

K-Erik
21.03.17, 20:00
Jag har en familj Lökström från Horslök som kunde passa in men har bara ett barn registrerat. Det är mamman som är släkt till mig - visserligen avlägset men i alla fall. Där har vi namnet Henricsson - dotter. Men det finns en hel mängd andra Henriksson runt omkring.
Karl-Erik Liljeström

Agatha
21.03.17, 20:24
Enl. Per -Ola Lökström var det hans farmor som tog hand om flickorna först , sedan blev hon dålig och då klev dottern ? Anna Henricsson in istället ( tror hon hade en dotter Gretel . Anna blev sjuk i tbc och flickorna hamnade hos Lönnblads en bit bort . Maini sa att Henriksson var felstavat vid ett tillfälle , hennes bror Lennart skrev Henrikson , så det är möjligt att det stavades Henricsson :confused: Maini och Svea växte upp hos Lönnblads i övre tonåren och när Svea blev gravid med min mamma ( oäkta , hemlig far ! ) så blev min mamma kvar hos Elin Lönnblad och hennes dotter Dagny Wallenius . Först när mamma var 12 år åkte hon hem till mormor Svea i H- fors . Det finns tre olika dödsannonser efter Maini Henriksson : Gunnar Valdemar Henriksson f. 15.1 1899 död 18.9 1980 begravd Sarvsalö kapell.
Paul Johannes Henriksson f.29.4 1913 död 31.5 . 1979 . Begravd Sarvsalö kapell.
Sedan ska nästa person vara en syster till Maini och Svea : Sylvis Suoma Marjatta gift Andström ( Anton) f 30.4 1909 -4.12 1949 Malm begravningsplats. Först hette hon Henriksson sedan blev utplacerad även hon så då blev det Lindholm tills hon gifte sig. Bodde i Karis har det sagts. Allt har varit så hemligt om det här mycket frustrerande :(

Agatha
21.03.17, 20:28
Infogar en bild ifrån Horslök och Lönnblads .

K-Erik
22.03.17, 11:55
Gunnar Valdemar Henriksson finns med bland mina släktingar. Han är femmänning till min far! Inte så nära men i alla fall. Det finns många andra band också men dethär är det närmaste.
K-Erik

Agatha
22.03.17, 15:03
Äntligen ett halmstrå ;) vet du något mer om Gunnar Valdemar Henriksson och Lökströms ?
Min mormorsmor är enl. Ämbetsintyget född som oäkta till Eeva Caisa Andersdotter Nukari i Hauho , döpt till Maija Stina . 03.04.1879 . Modern gifter sig med Henrik Henriksson 1884 .Modern , Maija Stina och hennes syster Wilhelmina född 14.01. 1874 flyttar till Tuulos 1884.
Maija Stina flyttar till Kalvola 1895 , till Kotka 1898 och till Borgå 1900 .
Hon ändrade namn några gånger : Maija Stina Henriksdotter Nukari , Maria Anna Stina Nukari , 1902 heter hon Anna Maria Henriksson . Hennes oäkta barn Lennart Alexander Henrikson f. 09.01 . 1906 i Pernå ,min mormor Svea Maria 26.09. 1907 i Raumo .Suoma Sylvia Mariatta f. 30.04 1909 i Borgå socken.
Maini Evelina 07.10. 1910 i Pernå. Maine Margareta 19.04 1913 i Borgå ( dog efter någon vecka )
Anna flyttade till Borgås finska landsförsamling 01.01 1933 .
Nu har jag hittat minna ANT. Ang. Lökströms . Per- Ole Lökströms faster Anna gift Lindberg dog i tbc . Två barn Greta och Svea . Har även hittat en till dödsannons i Mainis kvarlåtenskap : Maria Uschanoff f. Tarasoff . Avled den 8 april i sitt 70:e levnadsår . Jordfäst i Lovisa. Kanske är det där den ryska kopplingen kommer in ? När jag söker på Henriksson så kommer det upp bilder på Palmroth/Palmqvist osv. De namn som förekommer i ett fotoalbum är följande : Hellfrid Österlund, Elina Raski ,Elsa Örmark ,Etel Bärlund,Astrid Salenius ,Göta Backman , Lindström, Ester Falenius , Forsell , Anni Tuominen .
Vet du något om Toini Wilhelmina Raski ( f. Blomqvist ) 1902-1973 ? Kan du ge mig fler halmstrån ? :)

K-Erik
22.03.17, 16:28
Jag kan skicka privat Lökströmska ättlingarna, ger du en adress?
K-Erik

Agatha
22.03.17, 16:35
Du har PM :)

marttinukari
04.10.18, 17:44
I find that same information You site. Then My grandgrandmother Wilhelmiina lived and die in Hauho/Tuulos. My grandfather mother Wilhelmiina be many place housekeeper and serverlady. Manorhouse and horsehouse. My granfather lived too Hauho and Tuulos area. He be farmworker many place too. He not commited war. Becauce my father be then little boy. He wife be a dead. He bring up lonely my dad. My dad born in Pälkäne. Regast Martti Nukari