PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Digiarkiston julkisuus


mika68
03.08.08, 07:34
Mielestäni Vaskivakan digiarkiston pitäisi olla saatavilla vain jäsenille.
Jäsenyys olisi ilmainen, mutta jäseneksi hyväksymisprosessi samanlainen kuin esim. Yahoon LapinlaaninSuvut-sivuilla.
Nykyäänhän ihmisten esivanhempien tiedot ovat kenen tahansa näkyvillä.

Mika J

Ossian
03.08.08, 09:32
Mielestäni Vaskivakan digiarkiston pitäisi olla saatavilla vain jäsenille.
Jäsenyys olisi ilmainen, mutta jäseneksi hyväksymisprosessi samanlainen kuin esim. Yahoon LapinlaaninSuvut-sivuilla.
Nykyäänhän ihmisten esivanhempien tiedot ovat kenen tahansa näkyvillä.

Mika J

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on Vaskivakka ja mitenkä se liittyy Suomen Sukututkimusseuraan?

Ossian Mesterton

mika68
03.08.08, 10:08
No Vaskivakan sivulla on linkki tähän Digiarkistoon. Vaskivakalla ei siis ole sen kummempaa tekemistä digitoimisprojektin kanssa.

Mika J

Ulla Juva
03.08.08, 10:15
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on Vaskivakka ja mitenkä se liittyy Suomen Sukututkimusseuraan?

Ossian Mesterton

Hei!
Vaskivakka on itsellinen sivusto (siis ei liity Suomen Sukututkimusseuraan) ja keskustelufoorumi sukututkimuksen alalta, jolla on omat moderaattorit yms.

Koottu paljon hyvää tietoa ja vinkkejä sukututkimuksesta. Sivuilta paljon linkkejä moniin sukututkimuksen kannalta tärkeisiin kohteisiin kuten esim. Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen digitaaliarkistoon.
:)

mika68
03.08.08, 10:22
Eli itse asiaan.
Mielestäni tähän SSHY:n digiarkistoon pitäisi sallia vain jäsenille pääsy. Ja jäsenyys olisi ilmainen ja jäseneksi pääsy samanlainen kuin YAHOO:n LapinlaaninSuvut-sivulla.
Osittainhan se onkin ulkopuolisilta suljettu. Mutta jäsenyys on maksullinen.

Mika J

Ossian
03.08.08, 11:03
Eli itse asiaan.
Mielestäni tähän SSHY:n digiarkistoon pitäisi sallia vain jäsenille pääsy. Ja jäsenyys olisi ilmainen ja jäseneksi pääsy samanlainen kuin YAHOO:n LapinlaaninSuvut-sivulla.
Osittainhan se onkin ulkopuolisilta suljettu. Mutta jäsenyys on maksullinen.

Mika J

Kiitos Ulrica ja Mika,
Tämä selvitti Vaskivakan, löysinkin sen jo;-)
Nyt tekisi mieli kysyä sitä, mitenkä SSHY liittyy Suomen Sukututkimusseuraan.
En kuitenkaan kysy, sillä tiedän, että ne ovat ainakin vielä ihan eri seuroja,
koska itse olen sekä SSS:n että SSHY:n jäsen ja kummankin seuran asioita
käsitellään luullakseni niiden omilla Forumeilla.

Lyhyesti: Mika J toi asiansa väärään paikkaan

Ossian Mesterton

ristojohannes
03.08.08, 11:13
Vai SSHY:n jäsenyys maksuttomaksi.

Et kai tarkoita, että näiden vapaehtoiskuvaajien pitäisi kustantaa vielä kaiken lisäksi omasta pussistaan kalusto jota toiminnassa tarvitaan.

Tulee mieleen vanha fraasi "ilmaisia lounaita ei ole"

Ulla Juva
03.08.08, 11:15
Eli itse asiaan.
Mielestäni tähän SSHY:n digiarkistoon pitäisi sallia vain jäsenille pääsy. Ja jäsenyys olisi ilmainen ja jäseneksi pääsy samanlainen kuin YAHOO:n LapinlaaninSuvut-sivulla.
Osittainhan se onkin ulkopuolisilta suljettu. Mutta jäsenyys on maksullinen.

Mika J

Otan tähän kantaa vain tämän kerran, koska vastaavista asioista on väännetty peistä useissa jaksoissa myös tämän Suku Forumin aikana. Niin silloin heti alussa kuin näin tämän vuoden puolellakin. Turha tätä on taas alkaa vääntämään tämän enempää.

Miksi kaikki pitäisi olla sallittu vain tietylle ryhmälle? Minusta monet asiat voivat olla aivan hyvin kaikille saatavissa myös ilmaiseksi - yhteiseksi hyväksi ne on tehty. Keskustelupalstat ovat asia erikseen.
Miksi ihmeessä kasvattaa sitä erilaisten rekisteröitymisten määrää ja siten itselle kertyviä käyttäjätunnuksia ja salasanoja?
SSHY tarjoaa jäsenilleen jäsenmaksua vastaan lisää tietoa monista muista asioista ja minusta ne voivat olla jäsenmaksulla saatavia (jotain vastinetta jäsenmaksulle). Olen SSS:n sekä SSHY:n jäsen

Matti Lund
03.08.08, 11:16
Eli itse asiaan.
Mielestäni tähän SSHY:n digiarkistoon pitäisi sallia vain jäsenille pääsy. Ja jäsenyys olisi ilmainen ja jäseneksi pääsy samanlainen kuin YAHOO:n LapinlaaninSuvut-sivulla.
Osittainhan se onkin ulkopuolisilta suljettu. Mutta jäsenyys on maksullinen.

Mika J


Hei Mika!

Mikä on pointtisi, että ... ???

1. Ensinnäkin esität vaatimuksesi täällä SSS:n Suku Foorumilla eikä SSHY:n keskustelufoorumilla, jonka ylläpitäjien hallinto halutessaan tällaisista asioista päättää ja jolloin on asianmukaisempaa ja läheisempää esittää päätösasiapyyntöjä siellä eikä täällä.

2. Et perustele mitenkään ehdotustasi, mikä ei ole lainkaan kunnollinen lähtökohta tämänkaltaiselle pyynnölle.

Siis ...

Jos Sinulla on jokin asiallinen "idis" tämän pyyntösi takana, suosittelen, että harkitset ja analysoit sitä huolellisemmin, ja muotoilet sille asiaankuuluvat perustelut ja esität sen joko yksityisesti tai yleisesti SSHY:n sellaisten vastaanottajien piirissä, joilla on vaikutusvaltaa pyyntösi suhteen. Näin uskon sillä olevan paremmat menestymisen mahdollisuudet.

Ja edelleen suositan, että yrittäisit välttää näin epämääräisiä heittoja niin tällä kuin muullakin palstalla.

Itselleni ei tule mitenkään mieleen, mikä mieli tällä pyynnölläsi on? mitä oikein ajat takaa? ja miksi olet valinnut juuri tämän palstan sen esittämiselle?

terveisin Matti Lund

Seppo Niinioja
03.08.08, 11:17
Kun Sami &Co eivät ole vielä vastanneet, niin selvennykseksi nimityksiin:
1)Digiarkisto on Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen (SSHY) ylläpitämä sivusto, jonka kuvamäärä ja jäsenmäärä kasvavat kovaa vauhtia.
2) Digitaaliarkisto http://digi.narc.fi/digi/ on Kansallisarkiston verkkopalvelu, johon digitoidaan mm. Asutuksen yleislutteloa, henkikirjoja ja paljon muuta. Uusin aineisto on käytettävissä vain KA:ssa.
3) Vaskivakassa on vain linkki SSHY:n Digiarkistoon, mutta ei Digitaaliarkistoon.

Seppo Niinioja

mika68
03.08.08, 11:36
Pointtini on se, etteivät ulkopuoliset pääsisi tutkimaan ihmisten sukujuuria, vaan vain jäseniksi hyväksytyt.
Ok, tämä on ehkä väärä paikka toiveeni esittämiseen. Pitänee laittaa sama SSHY:n keskustelufoorumiin.

Mika J


Hei Mika!

Mikä on pointtisi, että ... ???

1. Ensinnäkin esität vaatimuksesi täällä SSS:n Suku Foorumilla eikä SSHY:n keskustelufoorumilla, jonka ylläpitäjien hallinto halutessaan tällaisista asioista päättää ja jolloin on asianmukaisempaa ja läheisempää esittää päätösasiapyyntöjä siellä eikä täällä.

2. Et perustele mitenkään ehdotustasi, mikä ei ole lainkaan kunnollinen lähtökohta tämänkaltaiselle pyynnölle.

Siis ...

Jos Sinulla on jokin asiallinen "idis" tämän pyyntösi takana, suosittelen, että harkitset ja analysoit sitä huolellisemmin, ja muotoilet sille asiaankuuluvat perustelut ja esität sen joko yksityisesti tai yleisesti SSHY:n sellaisten vastaanottajien piirissä, joilla on vaikutusvaltaa pyyntösi suhteen. Näin uskon sillä olevan paremmat menestymisen mahdollisuudet.

Ja edelleen suositan, että yrittäisit välttää näin epämääräisiä heittoja niin tällä kuin muullakin palstalla.

Itselleni ei tule mitenkään mieleen, mikä mieli tällä pyynnölläsi on? mitä oikein ajat takaa? ja miksi olet valinnut juuri tämän palstan sen esittämiselle?

terveisin Matti Lund

Heikki Koskela
03.08.08, 12:04
Nykyäänhän ihmisten esivanhempien tiedot ovat kenen tahansa näkyvillä.

Mika J

Minun tietoni on vajavainen sukuseurojen/-järjestöjen tai muiden asiaan liityvien organisaatioiden kytkeytymisestä toisiinsa.

Mutta en oikein käsitä tätä ajatusta ettei saisi käyttää "ihmisten esivanhempien tietoja" omissa tutkimuksissa. Sieltähän voi löytyä omia esivanhempia. Tutkimuksia on sekä kirjallisuus että internet pullollaan. Jos tietoja on julkaistu, niin niitä voi tietenkin tutkia ja hyödyntää kunhan muistaa kertoa kenen tutkimuksista on kulloinkin kysymys. Vai olenko väärässä?

Matti Lund
03.08.08, 12:14
Pointtini on se, etteivät ulkopuoliset pääsisi tutkimaan ihmisten sukujuuria, vaan vain jäseniksi hyväksytyt.
Ok, tämä on ehkä väärä paikka toiveeni esittämiseen. Pitänee laittaa sama SSHY:n keskustelufoorumiin.

Mika J


Hei!

Tämän asian jauhamista on väärin jatkaa tällä palstalla sikäli kuin se liittyy nimenomaan SSHY:hyn, mutta vastaustasi minulle minun täytyy kommentoida.

Ei vastauksessasi ole mielestäni ollenkaan noteerattavaa pointtia eikä mitään järkeenkäypää perustelua, vaan epämääräisen kieltomentaliteetin säteilyä tai tautologiaa.

Ei tässä ole alkuunkaan eväitä asiasi eteenpäin viemiseen SSHY:ssäkään, jos mitään asiaa lopultakaan tästä edes löytynee?

Keitähän mahtavat olla nimittämäsi "ulkopuoliset", joita kovasti haluaisit estää tutkimasta lähteitä, joista joitakin on esillä SSHY:n sivuilla? - Miten uskot pystyväsi heitä estämään jonkin foorumin ilmaisjäsenyystekniikalla, eli mikä niitä "ulkopuolisia" silloin oikein estää? - Mitähän vahinkoa nämä "ulkopuoliset" mahtavat aiheuttaakaan ja mikä heidät saisi ehdottomasti pidättäytymään käyttäjätunnusten ottamisesta?

Sisälläsi näyttäisi olevan jokin ankara kelpuutusjärjestelmä, jonka haluaisit integroida SSHY:n sivujen avautumismekanismiin ja uskomus, että se voisi toimia?, muttei minkäänlaista tolkullista selitystä sen olemassaolon oikeutukselle.

terveisin Matti Lund

Risto
03.08.08, 12:22
Hei.

Mielestäni Mikan "pointi" täysin väärä.

Johtaa samanlaiseen vääntöön ja "HisKi"-painiin kuin SSS on käyty.
Maksullinen, ei maksullinen / pävityksiä, ei päivityksiä.

Jätetään vain rehdisti alkanut SSHY koskemattomaksi ja tuetaan
jäsenmaksulla sitä.

Sariainen
03.08.08, 12:27
Minun tietoni on vajavainen sukuseurojen/-järjestöjen tai muiden asiaan liityvien organisaatioiden kytkeytymisestä toisiinsa.

Mutta en oikein käsitä tätä ajatusta ettei saisi käyttää "ihmisten esivanhempien tietoja" omissa tutkimuksissa. Sieltähän voi löytyä omia esivanhempia. Tutkimuksia on sekä kirjallisuus että internet pullollaan. Jos tietoja on julkaistu, niin niitä voi tietenkin tutkia ja hyödyntää kunhan muistaa kertoa kenen tutkimuksista on kulloinkin kysymys. Vai olenko väärässä?

Olen samaa mieltä. Kukaan ei omista sukujuuriaan. Ne eivät ole yksityisomaisuutta. Jälkeläisiä voi olla kymmeniä tuhansia. :confused: :mad:
Joten Mikan väite on aika hassu. Ja sitä paitsi kaikki tiedot ennen v.1905 oikeastaan jo 1908 ovat julkisia arkistotietoja. Eri asia on jos kyse on v.1905 nuoremmista tiedoista.

Samoin yhdyn erääseen toiseen asiaan. "Ilmaisia lounaita ei todellakaan ole". Mutta se tästä aiheesta.
Terv. SARIAINEN :cool:

Olarra
03.08.08, 12:31
Kiintoisa ajatus tuo "jäseneksi hyväksytyt". Eikös näihin kahteen järjestöön jäseniksi pääse kaikki halukkaat. Pitäisikö olla jokin hyväksymismenettely jäseneksivihkimisriitteineen? Jäsenmaksu on hyvä sitouttaja, seuran tavoitteiden hyväksi toimiva tukee toimintaa jäsenmaksulla ja saa vastineeksi samalla seuran tuottamia palveluja.

Se hiukan itseäni välillä ihmetyttää, että kaikki tuntuvat pitävän luonnollisena sitä, että SSHY:n tietyt materiaalit ovat maksullisia (=sidotut jäsenyyteen), mutta HISKI:n maksullisuutta vastustetaan henkeen ja vereen. Maksullinen SSHY sitten myös menee vauhdilla eteenpäin ja HISKI rämpii eteenpäin. Aivan näin yksinkertainenhan tuo juttu ei toki ole, mutta siltä se monelle näyttää. Miksi SSHY:n materiaalin maksullisuus hyväksytään, mutta HISKI:n ei?

Olavi A. :confused:

tellervoranta
03.08.08, 14:11
Olen kuulunut Yahoon PohjoisetSuvut ja myöhemmin perustetun LapinlaaninSuvut ryhmään ja kuulun vieläkin. Kirjautuminen on ihan vastaavanlainen kuin tässä Forumissa. Nykyään tulee harvoin siellä käytyä ja posti ei tule suoraan sp:n. Mitä pahaa siinä on, jos on kirjauduttava ? Niinhän se on joissakin sukuseuroissakin ja vielä on jäsenmaksu.

Vaskivakkaa en käytä, enkä paljon siitä tiedä, vilkaissut olen.

SSHY:n maksua en ole maksanut,tokko maksankaan; Voihan sitä muutenkin katsoa.
Kiimingin asioitten kannalta ihan turhaa, kun ei ole digitoitu. Rippikirjat sun muut ja katselulaite on minulla itsellä, joten voin siten auttaa toisia silloin kun on aikaa, hiskikin kun on vajavainen. Oulun sukututkijoiden maksun maksan ja saan 2 lehteä vuodessa ja jäsenkirjeitä ja voin erilaisiin tilaisuuksiin osallistua.

Tämä julkisuusasia on semmoinen ja tämmöinen, eikö tässä Forumissakin ulkopuoliset pääasiassa surffaile.:cool:

Minusta Mikan kysymys oli ihan OK. Kyllä täällä tyhmempiäkin on kyselty ja tullaan kyselemään. Ja vastattu. Saa sitä uida vastavirtaankin sekä kysyä spontaanisti. :)

Mielestäni Vaskivakan digiarkiston pitäisi olla saatavilla vain jäsenille.
Jäsenyys olisi ilmainen, mutta jäseneksi hyväksymisprosessi samanlainen kuin esim. Yahoon LapinlaaninSuvut-sivuilla.
Nykyäänhän ihmisten esivanhempien tiedot ovat kenen tahansa näkyvillä.

Mika J

Seppo Niinioja
03.08.08, 14:16
Kiintoisa ajatus tuo "jäseneksi hyväksytyt". Eikös näihin kahteen järjestöön jäseniksi pääse kaikki halukkaat. Pitäisikö olla jokin hyväksymismenettely jäseneksivihkimisriitteineen? Jäsenmaksu on hyvä sitouttaja, seuran tavoitteiden hyväksi toimiva tukee toimintaa jäsenmaksulla ja saa vastineeksi samalla seuran tuottamia palveluja.

Se hiukan itseäni välillä ihmetyttää, että kaikki tuntuvat pitävän luonnollisena sitä, että SSHY:n tietyt materiaalit ovat maksullisia (=sidotut jäsenyyteen), mutta HISKI:n maksullisuutta vastustetaan henkeen ja vereen. Maksullinen SSHY sitten myös menee vauhdilla eteenpäin ja HISKI rämpii eteenpäin. Aivan näin yksinkertainenhan tuo juttu ei toki ole, mutta siltä se monelle näyttää. Miksi SSHY:n materiaalin maksullisuus hyväksytään, mutta HISKI:n ei?

Olavi A. :confused:

Täällä tulee usein mieleen takavuosien mainos: "Mitä meillä oli, ennen kuin oli F:aa?" Oli mm. vuosina 1924-1948 kootut Mustat kirjat, SAY ja Militaria käytettävissä alkuperäisinä niteinä sekä vuoden 1950 tienoilla kuvatut mormonien mikrofilmit. Sen jälkeen on tapahtunut paljon ja tänäänkin olen tehnyt monenlaista hutkimusta ihan kotoa käsin, kiitos "vapaaehtoisten" ahkeroinnin.

Edelleen voi kuka tahansa tutkia ihan maksutta Kansallisarkistossa ja maakunta-arkistoissa yli 100 vuotta vanhoja yleensä mikrofilmattuja kirkonkirjoja ja uudempiakin henkikirjoja, tuomiokirjoja ym., kunhan allekirjoittaa sitoumuksen, ettei käytä tietoja asiakirjoissa mainittujen ja heidän omaistensa halventamiseen tai vahingoittamiseen tai miten sanamuoto kuuluukaan. Sama koskee kirkkoherranvirastoja, joissa yleensä voi tutkia kirkonkirjoja noin vuoteen 1962 eli perhelehtien käyttöönottoon asti, jos ao. seurakunta sen sallii.

Asiakirjojen julkisuushan on meillä pääsääntö ja niiden tutkiminen eräänlainen jokamiehen oikeus, josta on vain erikseen säädetyt poikkeukset. Jokainen yhdistys tai vastaava voi tietysti asettaa rajoituksia sille, miten sen tuottamaa verkko- tai muuta materiaalia saa käyttää. SSHY:n kirkonkirjojen kuvatietokanta ja SSS:n HisKi:hän eivät muuten edellytä jäsenmaksun maksamista, vaikka jokin maksu mielestäni olisi paikallaan. Jollakin tavallahan laiteresurssit ym. on rahoitettava, vaikka työ olisi ilmaista. SSHY:llä onkin joitakin jäsenistöön rajattuja lisäpalveluja verkossa, SSS:llä kahdeksan lehteä vuodessa ja ainakin tietyt jäsenalennukset julkaisuista.

Seppo Niinioja
_____________________________________
SSS:n jäsen vuodesta 1974, SSHY:n vuodesta 2006

Make
05.08.08, 10:13
Eipä taida minulla olla tähän keskusteluun mitään lisäarvoa tuotavana. Sallittakoon kuitenkin mielipide näin keskusteluforumilla.

Ihmettelen kovasti näitä keskusteluja maksullisuuksista ja jäsenyyksistä. Maksan ilomielin ne pienet jäsenmaksut joita SSS ja SSHY perivät. Siis todella PIENET maksut, jos vertaa joihinkin muihin harrastustoiminnasta perittäviin maksuihin. Ja näiden kummankin yhdistyksen toimesta saan kotona nettiin erinomaisia tietoja. Vähentää kummasti matkustuskulujani arkistoihin. Enemmänkin voisivat periä. Hyvä jos ne sadat (?) henkilöt, jotka tallennus- ja ylläpitotyötä tekevät saavat jotain vaivansa palkaksi. Edes sen pahan mielen vastineeksi, jonka jotkut varsinkin HisKi-tallentajat välillä keskustelupalstoilla saavat. Hyvä kun jaksavat, vaikka monen mielestä "sammuttavatkin tulipaloa väärin".

Sen verran kommentoin Mikalle, että en minäkään ymmärrä ajatustasi, että "ulkopuoliset pääsetvät lukemaan kenen tahansa esipolvitietoja" (vai miten se meni). Minulla on 3 vuoden työn ohessa tehdyn harrastuksen tuloksena tiedostoissani noin 4 000 ihmisen tietoja. Tottakai siellä on monen muunkin henkilön esipolvia kuin minun. Kas kun minulla on kaksi vanhempaa ja heillä kummallakin kaksi ja jne.... Laskepa Mika kuinka monta esivanhempaa on esim. 7 esipolvessa ja toisin päin kuinka monta jälkeläistä on 7. polven esi-isällä. Taitaa olla väärin pitää esipolvia vain omana omaisuutenaan.

Tämä on hieno ja halpa harrastus. Maksetaan ilolla pieni summa edes niille järjestöille, jotka kokoavat yhteen vapaaehtoisia toimijoita. Ja ylläpitävät muun muassa näitä meidän purkautumiskanaviamme.

Risto
05.08.08, 13:30
Eipä taida minulla olla tähän keskusteluun mitään lisäarvoa tuotavana. Sallittakoon kuitenkin mielipide näin keskusteluforumilla.

Hyvä jos ne sadat (?) henkilöt, jotka tallennus- ja ylläpitotyötä tekevät saavat jotain vaivansa palkaksi. Edes sen pahan mielen vastineeksi, jonka jotkut varsinkin HisKi-tallentajat välillä keskustelupalstoilla saavat. Hyvä kun jaksavat, vaikka monen mielestä "sammuttavatkin tulipaloa väärin"..

Make, ei kukaan tallentajia moiti tai hauku, mielummin saaneet suuren yleisön kohdalta kannustaavaa kiitosta ja kehuja , vaan kysymyksessä HisKi:n osalta on se väli joka muodostuu tallentajain ja J.Malisen väliin.

Siellä se hidaste jarru luuraa.

Make
05.08.08, 14:55
Make, ei kukaan tallentajia moiti tai hauku, mielummin saaneet suuren yleisön kohdalta kannustaavaa kiitosta ja kehuja , vaan kysymyksessä HisKi:n osalta on se väli joka muodostuu tallentajain ja J.Malisen väliin.

Siellä se hidaste jarru luuraa.

No joo ehkä liiottelin, olen vain silmäillyt juttuja enkä itse ole (vielä ennen eläkettä) tallentaja enkä digitoija, mutta kyllä minä olen lukenut mm. SukuHakurista juttuja tallentajien laiskuudesta, huolimattomuudesta jne.

Jos kahden välissä on "väli" eikö sekin ole aina kahdesta kiinni? Vai vain toistako tässä syytetään? Jos niin onko sekään hedelmällistä ja rakentavaa? Nyt en jatka aiheesta.

Sami Lehtonen
08.08.08, 16:09
Digiarkiston yli 125v vanhat kirkonkirjat ovat kaikkien saatavilla - asiakirjat ovat yksiselitteisesti julkisia - niiden levittäminen on täysin vapaata. Tietosuojavaltuutettu suosittaa, ettei tätä nuorempia tietoja levitettäisi vapaasti, joten siitä juontuu tuo 125v raja.

Muuta materiaalia löytyy vain jäsenille rajoitettuna. Kaikille vapaat kirkonkirjat toimivat erinomaisena jäsenhankintakeinona, kuten jäsenmäärägraafista voi asian todeta.

Mitä ilmaisuuteen tulee, niin yhdistysdemokratian mukaisesti jäsenistön saatavilla on tieto siitä, mihin rahaa käytetään. Muille kuin jäsenille kerrottakoon, että tänä vuonna SSHY on sijoittanut palvelinrautaan kymmeniä tuhansia euroja ja tietoliikennekulut vuosittain ovat tuhansia euroja. Ilmaisia lounaita ei siis ole.

Juuri nyt olen loman vietossa Ruoveden paikkeilla, josta siis sateiset terveiset.

SSHY:n puheenjohtaja

Erkki Järvinen
08.08.08, 18:10
Digiarkiston yli 125v vanhat kirkonkirjat ovat kaikkien saatavilla - asiakirjat ovat yksiselitteisesti julkisia - niiden levittäminen on täysin vapaata. Tietosuojavaltuutettu suosittaa, ettei tätä nuorempia tietoja levitettäisi vapaasti, joten siitä juontuu tuo 125v raja.

Muuta materiaalia löytyy vain jäsenille rajoitettuna. Kaikille vapaat kirkonkirjat toimivat erinomaisena jäsenhankintakeinona, kuten jäsenmäärägraafista voi asian todeta.

Mitä ilmaisuuteen tulee, niin yhdistysdemokratian mukaisesti jäsenistön saatavilla on tieto siitä, mihin rahaa käytetään. Muille kuin jäsenille kerrottakoon, että tänä vuonna SSHY on sijoittanut palvelinrautaan kymmeniä tuhansia euroja ja tietoliikennekulut vuosittain ovat tuhansia euroja. Ilmaisia lounaita ei siis ole.

Juuri nyt olen loman vietossa Ruoveden paikkeilla, josta siis sateiset terveiset.

SSHY:n puheenjohtaja

Täytyy valittaa, että emme ole tienneet tilata parempaa säätä tänne Ruovedelle, mutta toivottavasti silti viihdyt.

Sami Lehtonen
08.08.08, 19:53
Täytyy valittaa, että emme ole tienneet tilata parempaa säätä tänne Ruovedelle, mutta toivottavasti silti viihdyt.

Tarkkaan ottaen sijainti on Vilppulassa, mutta sää lienee Ruovedellä sama.

Erkki Järvinen
09.08.08, 06:14
Tarkkaan ottaen sijainti on Vilppulassa, mutta sää lienee Ruovedellä sama.

Vilppulassa aamulla (klo 9) pitäisi olla +12 astetta ja päivällä (klo 15) sitten +16 astetta,

Visuvedellä (klo 9) on 12 astetta ja (klo 15) sitten 15 astetta,

pilvistä ja sateista molemmissa.

Nyt klo on 7:14

Sami Lehtonen
09.08.08, 16:24
Vilppulassa aamulla (klo 9) pitäisi olla +12 astetta ja päivällä (klo 15) sitten +16 astetta,

Visuvedellä (klo 9) on 12 astetta ja (klo 15) sitten 15 astetta,

pilvistä ja sateista molemmissa.

Nyt klo on 7:14

Tällä hetkellä Vilppulankosken venesatama kylpee auringossa ja jokin aika sitten taustalla soi Vilppulan Jatsit - varsin mukiinmenevää RnB:a.

Muuten olen sitä mieltä, että sukututkimuksesta on hyvä välillä tehdä pieni irtiotto, ettei kuolleet sukulaiset mene elävien edelle.

ristojohannes
09.08.08, 16:54
Uskoisko tuota irtiottoa.
Tuttu nimi sukututkijainpalstalla, oli sitten loma tai ei.

Heikki Koskela
09.08.08, 18:12
Kiintoisa ajatus tuo "jäseneksi hyväksytyt". Eikös näihin kahteen järjestöön jäseniksi pääse kaikki halukkaat. Pitäisikö olla jokin hyväksymismenettely jäseneksivihkimisriitteineen? Jäsenmaksu on hyvä sitouttaja, seuran tavoitteiden hyväksi toimiva tukee toimintaa jäsenmaksulla ja saa vastineeksi samalla seuran tuottamia palveluja.

Se hiukan itseäni välillä ihmetyttää, että kaikki tuntuvat pitävän luonnollisena sitä, että SSHY:n tietyt materiaalit ovat maksullisia (=sidotut jäsenyyteen), mutta HISKI:n maksullisuutta vastustetaan henkeen ja vereen. Maksullinen SSHY sitten myös menee vauhdilla eteenpäin ja HISKI rämpii eteenpäin. Aivan näin yksinkertainenhan tuo juttu ei toki ole, mutta siltä se monelle näyttää. Miksi SSHY:n materiaalin maksullisuus hyväksytään, mutta HISKI:n ei?

Olavi A. :confused:

Olavin esittämissä ajatuksissa on vinha perä. Erkoisesti olen sivustaseuraajana joskus lueskellut erään toisen sukupalstan rätinöitä. Siellä riekutaan avoimesti Hiskin kimpussa ja moititaan sen hidasta täydentämistä. Sen sijaan iloitaan (aivan oikein) SSHY:n nopeasta etenimisestä.

Hiskin "maksullisuus" on jollain tavalla vahvasti väärinkäsitetty asia tai halutaan käsittää väärin. Se on tietty "maksullinen" heille, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa Suomen Sukututkimusseuralle. Mutta on maksuton kaikille muille, jotka sitä haluavat käyttää olematta Sukututkimusseuran jäseniä.

En ymmärrä myöskään sitä karkeaa ja osittain väärin perustein esitettyä arvostelua Hiskin kehittämistä kohtaan. Jouni Malinen tuntuu olevan varsin hyvin sinut itsensä kanssa, kun on sietänyt perusteettoman arvostelun.

Hiski ei ole arvo sinänsä mutta on hyvä työväline sukututkimuksessa. Olen sen itse kokenut monta kertaa. Seppokin muistuttaa siitä ajasta "kun ei ollut F....". Olen myös kokenut ajan, jolloin Hiski ei ollut käytettävissä internetin kautta. Silloin aktiivinen tutkija lähti kirkkoherranvirastoon tutkimaan historiankirjoja ja rustasi tietonsa paperille.

Tuntuu siltä, että internet on opettanut monet sukututkijat "pehmoisen leivän" purijoiksi. Odotetaan, että saadaan jotain. Jos ei saada, pidetään pikkuiset narinat päälle ja toivotaan kaiken sitten järjestyvän.

Lopuksi sanon tältä paikalta (ei siis Caton sanoin): "Koirat haukkuvat mutta karavaani kulkee eteen päin".

Risto
10.08.08, 12:16
En ymmärrä myöskään sitä karkeaa ja osittain väärin perustein esitettyä arvostelua Hiskin kehittämistä kohtaan. Jouni Malinen tuntuu olevan varsin hyvin sinut itsensä kanssa, kun on sietänyt perusteettoman arvostelun.


Lopuksi sanon tältä paikalta (ei siis Caton sanoin): "Koirat haukkuvat mutta karavaani kulkee eteen päin".

No totuuden nimissä, Jouni Malista ei kukaan ole moittinut , en ole havainnut. Kaikki on kiitellyt.
Ymmärtäisinkö Heikin lukevan toisin kuin muut, kehun moitteeksi ?

Heikki Koskela
10.08.08, 14:20
No totuuden nimissä, Jouni Malista ei kukaan ole moittinut , en ole havainnut. Kaikki on kiitellyt.
Ymmärtäisinkö Heikin lukevan toisin kuin muut, kehun moitteeksi ?

Ei se ihan näin ole mennyt, mutta olkoon niin kuin kirjoitit. Tarvitsee vain selata kirjoitettuja lausuntoja, niin löytyy kyllä aiheetonta arvosteluakin. En ilkeä lainata lauasuntoja muilta forumeilta, joten jääköön tähän. Eikä minun tarvitsen Malista mitenkään puolustaakaan.

Toisaalta vaimokin joskus sanoo minun ajattelevan toisin kuin puhun. :D:

Make
10.08.08, 15:23
Ei se ihan näin ole mennyt, mutta olkoon niin kuin kirjoitit. Tarvitsee vain selata kirjoitettuja lausuntoja, niin löytyy kyllä aiheetonta arvosteluakin. En ilkeä lainata lauasuntoja muilta forumeilta, joten jääköön tähän. Eikä minun tarvitsen Malista mitenkään puolustaakaan.

Toisaalta vaimokin joskus sanoo minun ajattelevan toisin kuin puhun. :D:


Samat sanat täältä kumpaankin Heikin toteamaan ;):rolleyes:

tellervoranta
10.08.08, 16:29
Pyörrän pyhät sanani SSHY:n liittymismaksusta :). Syynä mielenmuutokseen on eräs viisas ja leppoisa sukututkija.......nyt on maksulappu odottamassa.
Paljon en tältä odota, koska minua kiinnostaa enemmän tuo 1700-luku.
Liekö varhainen vanhuus vai jokin sairaus syynä taas siihen? :eek:

Sami Lehtonen
10.08.08, 18:08
Uskoisko tuota irtiottoa.
Tuttu nimi sukututkijainpalstalla, oli sitten loma tai ei.

Huomasin itsekin edellisen viestini sisältävän kognitiivisen dissonanssin. Todettakoon nyt, että lomallani en ole avannut ainuttakaan rippikirjan aukeamaa saati manttaaliluetteloa. Sosiaaliset suhteet ja kontaktit - kuten tämä keskusteluforum - ei omassa katsannossani kuulu sukututkimuksen piiriin.

Alunperin nimenomaan tämä ketju - ja keskustelu Digiarkiston julkisuudesta - oli asia, joka manasi minut paikalle.

Sami Lehtonen
10.08.08, 18:15
Pyörrän pyhät sanani SSHY:n liittymismaksusta :). Syynä mielenmuutokseen on eräs viisas ja leppoisa sukututkija.......nyt on maksulappu odottamassa.
Paljon en tältä odota, koska minua kiinnostaa enemmän tuo 1700-luku.
Liekö varhainen vanhuus vai jokin sairaus syynä taas siihen? :eek:

Ohan siel 1700-luvulta jäsenille tarjolla tuomiokirjoja ja läänintilejä - unohtamatta tietysti ihan kirkollisiakin lähteitä, joskin nehän nyt on saatavilla muillekin kuin jäsenille.