LEMPI
11.03.17, 19:05
Mitä voisi käsitteenä tarkoittaa kuolinsyy "starka drycker" 1850 kuolleen, alle 50-vuotiaan, perheenisän kohdalla ? Voisiko se tarkoittaa pikäaikaista juopumusta tai äkillistä, liiallista, vahvaa alkoholimäärää ? Olen myös kuullut sellaisen selityksen, että keskiaikaisessa sanastossa se voisi tarkoittaa taika- tai noitajuomaa ? Mies on lisäksi haudattu välittömästi, vaikka mikään kiire ei olisi ollut, koska kuolemantapaus sattui pakkasten aikaan vuoden vaihteessa. Edellisiin ja seuraaviin hautauksiin paikkakunnalla on aikaa viikkoja ja yleensäkin kuolinpäivän ja hautauspäivän välissä kesälläkin näyttäisi olevan aikaa viikko ja talvella usein kuukausikin.
Minua on askarruttanut myös kysymys siitä, kuka kulemansyyn yleenä totesi 1800-luvulla ja aikaisemmin varsinkin maaseudulla ? Hyvin yleinen kuolinsyy näyttäisi olevan "oang.".
Lempi ptvoy*saunalahti.fi
Minua on askarruttanut myös kysymys siitä, kuka kulemansyyn yleenä totesi 1800-luvulla ja aikaisemmin varsinkin maaseudulla ? Hyvin yleinen kuolinsyy näyttäisi olevan "oang.".
Lempi ptvoy*saunalahti.fi