PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Alastaron Virttaa Joel hukassa


Kukkis
10.03.17, 18:58
Joel Joelinpoika Ketola s. 16.3.1832 Alastaro – k.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15966&pnum=53

Minne Joel meni?

Hannu Virttaalainen
10.03.17, 20:40
Heti alkuun pieni huomautus, joka auttaa virttaalaisten seuraamista

Vuoteen 1869, jolloin Alastaron pitäjä perustettiin Virttaa (Virtsanoja) ei kuulunut Alastaron Loimijoen kappeliseurakuntaan vaan Loimijoen (Loimaan) emäseurakuntaan. Alastaron pitäjän perustamisen yhteydessä Virttaa ja pari muuta kappeliin kuulumatonta kylää yhdistettiin Alastaroon, jonka osaksi ne silloin tulivat sekä kirkollisesti, että maallisesti.

Joel Joelinpoika syntyi siis aikanaan Loimijoen Virttaalla, joka 1869:sta vuoteen 2009 kuului Alastaroon, nyt olemme taas yhtä ja samaa Loimaata tai jos saivartelemaan ruvetaan 1921 Loimaan aseman ympärille perustettuun kauppalaan, sittemmin kaupunkiin on yhdistetty niin vanha maalaiskunta 2005 kuin Alastaro, Virttaa mukaanlukien, ja Mellilä 2009

Kuitenkin Virttaan syntyneet, kuolleet, vihityt ja lastenkirja sekä rippikirja ovat Loimijoen kirkonkirjoissa vuoteen 1869

Lisäksi Virttaalla oli oma rinnakkainen rippikirja vuodesta 1750 vuoteen 1879, joka 1869 jälkeisen tilanteen takia on Alastaron kirjoissa, joka minusta aiheuttaa vain lisää sotkua, kun kaikki muu on emäseurakunnasa ja Alastaroon liitämisen jälkeen Virttaan erilliset kirjat loppuivat.

Asun siis Loimaan Virttaalla en Loimaan Alastaron Virttaalla :D: Asiasta vois kirjoittaa pitempäänkin, mutta riittäköön....

Joel Joelinpoika katosi siis Loimaan rippikirjan mukaan http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8316899 mukaan 20.11.1856 Pöytis, mikä voi tarkoittaa Pöytyää tai mahdollisesti Oripäätä tai Ylänettä, jotka olivat Pöytyän kappaleita tuolloin

Virttaalaiset voi siis löytää vuoteen 1869 sekä Loimijoen että Virtsanojan rippikirjoissa.
Yläneläisillä, Oripääläisillä ja Pöytyäläisillä on 1856 kaikilla jo täysin erilliset kirkonkirjat.

Syntymäpäiväksi on ympäri kylää (Virttaata) talosta taloon renkinä pyörimisen johdosta muuttunut 16.1. 1832

Loimaan rippikirjassa talonvaihdot on dokumentoitu, siis rippikirjassa löytyvät muuttomerkinnät kylän sisällä

Joelista itsellä oli vain syntymäpäivä ...

Hannu Virttaalainen
10.03.17, 21:45
Taas tarkka-ampuja vaimoineen jätti Virttaan. Menivät Kuuskosken Isotaloon Pöytyän muuttaneiden mukaan: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8294647 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8294647)
Syntymäaika muuttaneissa rippikirjan mukaisesti väärin

Kukkis
10.03.17, 22:21
== Nöyrimmät kiitokset tiedoistasi ==

Palaavat muuten takaisin...

Kaikkea ei tarvitse tietää - olennainen on itse tieto

Hannu Virttaalainen
11.03.17, 00:44
== Nöyrimmät kiitokset tiedoistasi ==

Palaavat muuten takaisin...

Kaikkea ei tarvitse tietää - olennainen on itse tieto

Muuttavat Alastarolle 1859, eivät palaa takaisin Virttaalle, Loimijoelle. Ihan turhaanko tuli edellisessä vastauksessa selitettyä.:( Vasta 10 vuotta myöhemmin olisivat Alastarolle muuttaessaan voineet palata Virttaalle Alastarolle muuttaessaan.
Tietenkin. jos Pöytyän pappi kirjannut väärin, voineet palatakin :D:

PS Mulla on SSHY:n uudet salasanat tulemati, pitäis' muistaa tiedustella niiten perään. Mut' kun ei ole sattunut tarvitsemaan hetkeen
Vastasin siis hiukan tietämättä varmasti, kuinka pitkälle olit Joel Joelinpoikaa (Lendo) seurannut.

Hannu Virttaalainen
11.03.17, 08:38
Muuttavat Alastaron Mälläisiin http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9816592

Mälläisten Kärjelle http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7440962

Alastaron rippikirjassa tarkka-ampuja Joel ja vaimonsa Maria Sofia Antintytär ovat molemmat syntyneet Loimijoella, Joel Loimijoen Virtsanojalla ja Maria Sofia Loimijoen Kurittulassa. Pöytyän sisäänmuuttaneissa molemmat tulevat Loimijoen Virtsanojalta.

Vaikka kylä ei muuta mihinkään seurakunta ja pitäjä vaihtuu 1869 Loimijoesta Alastaroksi ja 2009 Alastarosta Loimaaksi :confused: Sitten Virttaan saarnahuonekunnan, meillä on oma kyläkirkko, omat rippikirjat, jotka ovat ajalta ennen vuotta 1869 on laitettu Alastaron alle :rolleyes::confused:
Kyllä tämän kanssa virttaalainen pärjää, mutta monet muut on sitä mieltä, että Virttaan tutkiminen on hirveän hankalaa ...