PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kaikkiko pitää tarkastaa?


kkylakos
16.07.07, 08:39
Hei,

tuttua jankutusta on, että Hiskistä poimitut tiedot pitää tarkistaa varsinaisista haudattujen yms. listoista. Mutta ei tullut todellakaan mieleen ruveta tarkastamaan isoäitini lapsena kuolleiden sisarusten kuolinaikoja. Siinähän ne olivat hautakivessä kaiverrettuna ja yhdessä painetussa sukututkimuksessakin (jälkimmäisessä tosin sodassa kuolleen veljen kuolinvuosi väärin).

Mutta kun satuin olemaan Turun maakunta-arkistossa, jossa Kokemäen tuoreempiakin kirkonkirjoja käytettävissä, niin otin haudattujen listat esille kuolinsyiden takia. Hämmästyksekseni yksi kuolinvuosi heitti vuodellla. Lähetin äitini tarkistamaan hautakiveä, jossa oli todellakin toinen vuosi kuin kirkon papereissa. Tänä aamuna etsin ja löysin kuolinilmoituksen, joka "vahvisti" kirkonkirjojen antaman vuoden. Sukulaiset todennäköisesti uskovat kuitenkin hakattuun kiveen...

Sami Lehtonen
17.07.07, 11:21
Niinpä niin. Kyllä kai siinä tarkistamisessakin saa järkeä käyttää. Minulle riittää, jos HisKi ja rippikirjamerkinnät täsmäävät - ainoa syy alkuperäisen kastemerkinnän tarkastamiseen on oikeastaan kummit tai sitten jos muut lähteet ovat keskenään ristiriitaisia.

Tuosta kiveen hakkaamisesta ja "kirkossa kuuluttamisesta" tuli mieleen seuraavaa:
Eräs henkilö totesi itsekin näkevänsä rippikirjan sivulla tarpeelliset tiedot esivanhemmastaan, mutta kysyi silti vielä, että mistähän sitä saisi oikein mustaa valkoisella, että asia näin on. Totesin vain, että kai joku ammattisukututkija voisi siitä jonkinlaisen vakuutuksen kirjoittaa tai tuoreemmassa tapauksessa voi tilata seurakunnasta saman asian virkatodistuksella, jos nyt sitten sille leimalle jotain arvoa antaa.

Toisille siis riittää vähempikin vakuuttelu, kun taas toisille ei mikään riitä :D

Seija Randell
22.07.07, 15:00
Kai missä vaan voi olla virhe. Kävin sukulaishaudalla keväällä. Vanhanemännän kuolivuodeksi oli hakattu 1964. Mutta minä muistan ihan tarkkaan, että siellä hautausmaalla keskustelin yhden Helsingin Töölössä asuvan sukulaistädin kanssa, joka hiljattain yksin jääneenä leskirouvana kehotti tulemaan kylään. Minä kun olin juuri aloittanut opiskelun Helsingissä. Ja vuosi oli 1966. -Vainajan pojilta en ole kysynyt, mistä moinen kivenhakkausvirhe.

Seija

Tiina Lietzén
24.07.07, 14:27
Hei

Hautakiveen on hakattu väärin myös pappani isän kuolinvuosi. Hän kuoli v. 1927, mutta kivessä on 1928. Ilmeisesti vuosi on hakattu väärin, kun pappani äiti kuoli v. 1972 eli kiveä on silloin varmasti korjattu. Eivät suostuneet jättämään kasista ylimääräisiä lenkkejä pois pari kesää sitten, kun kiveä kunnostettiin uudelleen. :confused:

Terveisin
Tiina Lietzén

ilkant
03.08.07, 23:48
Otsikkoon tulee mieleen ketterien menetelmien periaate: mitä aiemmin virhe huomataan, sen helpompi se on korjata ja vahingotkin ovat pienet. Sukupuusta on katkennut joskus iso paksu oksakin kun luultu tieto ei ole pitänyt paikkaansa...

Kirkonkirjoistakin löytyy epätarkkuuksia. Yhden sukulaisnaisen syntymäaika vaihtui jossain vaiheessa, mutta palasi takaisin myöhemmin entiseen lukemaan. Ehkä välissä on ollut kirjuri, joka on lukenut tai kuullut huonosti.. Tai sitten se on ollut tosiaan toinen samanniminen nainen.

Julle
04.08.07, 10:00
Niinpä niin, mutta kummassa kirkonkirjoissa vai HisKissä?

Törmäsin juuri tällaiseen tapaukseen, joita muuten on HisKissä useampiakin - henkilö on kastettu ennen syntymäänsä. Tosin on siellä myös niitä, jotka on haudattu elävänä - haudattu ennen kuolinpäivää. ;-)

On tässä tapahtunut varmaan muutakin? Hätäkaste, mutta miksi vasta kesäkuussa vai varsinainen kastaminen?

Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
12.12.1764 1.6.1764 Knutila b. And. Nousiain Cicil. Colematar Stephanus (nddpt i Pelavesi)
alkup - ALKUPKOMM: utstrukna i originalet 1764

Kommentti viittaa vuodelle 1764, mutta koskeeko se syntymää vai kastamista?

willman ismo
04.08.07, 13:21
isäni (1920-2000) sotilastiedoissa mm sotilaspassissa hänet on merkattu syntyneeksi kuukautta aikaisemmin, kuin oikea syntymäpäivä oli.syytä en tiedä.se tosin pikkaisen vaikeutti minua hänen sotilastietojen tutkimisessa.

ilkant
04.08.07, 22:49
Niinpä niin, mutta kummassa kirkonkirjoissa vai HisKissä?

Lähinnä Hiskissä. Kuulin viimeiksi tänään puhelimessa yhdeltä naiselta, että Hiskissä on virheitä. :) Tiedon oikeus on oikeastaan vain silloin tärkeää, kun se johtaa toisiin tietoihin. Eli esim. kun lapsille yrittää etsiä isää tai toisinpäin.

Törmäsin juuri tällaiseen tapaukseen, joita muuten on HisKissä useampiakin - henkilö on kastettu ennen syntymäänsä.

Ennenvanhaan kulkuvälineet olivat mitä olivat. Syrjäkyliltä tuli ilmoituksia kirkonkirjoihin useinkin myöhässä. Ehkä myös pappi ei jaksanut lähteä syrjäkylälle pienen asian vuoksi. Voihan se olla toki ihan virhekin Hiskissä.

Jäppinen
05.08.07, 07:07
Hiskissä voi olla virheitä.mutta se johtuu siitä.että ne virheet ovat alkuperäisissä kirkonkirjoissa.Olen nimittäin kirjoittanut alkuperäisistä kirkonkirjoista kopioituja(valokopioita)ja siellä on kyllä näitä elävältä haudattuja ja ennen syntymää kastettuja.Olisivatko papit viinahöyryissään niitä kirjoitelleet?

Kaisa Nurhonen
27.07.08, 22:17
Eivät ainoastaan papit vaan myös suku muistavat asioitansa väärin. Isoisäni äiti on kastettu Heleena Elisabeth ja hautakivessä lukee Heleena Loviisa. Kun siis lähtee liikkeelle lähimmästä eli hautakiven tiedosta ei lasta löydy ollenkaan. Siksi hirvittää se, kun jotkut tekevät tutkimuksensa alun pelkästään hautakivien perusteella. Tarvitaan tarkistuksia, samoin Hiskin tietojen tarkistuksia. Kun minulla on lukihäiriö, muillakin voi olla tai lipsahdus riviltä toiselle.

Heikki Koskela
28.07.08, 07:32
Eivät ainoastaan papit vaan myös suku muistavat asioitansa väärin. Isoisäni äiti on kastettu Heleena Elisabeth ja hautakivessä lukee Heleena Loviisa. Kun siis lähtee liikkeelle lähimmästä eli hautakiven tiedosta ei lasta löydy ollenkaan. Siksi hirvittää se, kun jotkut tekevät tutkimuksensa alun pelkästään hautakivien perusteella. Tarvitaan tarkistuksia, samoin Hiskin tietojen tarkistuksia. Kun minulla on lukihäiriö, muillakin voi olla tai lipsahdus riviltä toiselle.

Otsikossa mainittu asia tulee ajoittain ajankohtaiseksi. Nyt se taas sitä on. Minä olen ollut itselleni armollinen ja antanut anteeksi tekemiäni tai toisen tekemiä virheitä kootessani tietoja rippikirjoista tai vaikkapa hautakivistä. Aikanaan kokosin hautakivitietoja syntymä- ja kuolinajoista ja nimistä ja vertasin niitä omiin jo koottuihin tietoihin. Ikäväkseni totesin niissä olevan ajoittain eroja. Olin siis varovainen, mutta Siperia opetti minua. En voinut mitenkään saada ehdotonta varmuutta siitä, että tietty saamani tieto on absoluuttinen totuus asiasta/henkilöstä. Niinpä tyydyin useissa tapauksissa kontrolloimaan vain kokonaisuutta. Todetessani tutkimuksen aikana, että tutkittu henkilö on saanut eri syntymäpäivän eri lähteissä (rippikirjat/historiankirjat/hautakivet), olen jättänyt voimaan yhden syntymäajan, mutta olen aviopuolison ja perheen yhteisillä lapsilla todennut henkilön aina samaksi riippumatta siitä, mikä on hänen syntymäaikansa. Tarkoitan sanoa, että riippumatta syntymäajasta on tärkeämpää saada oikea henkilä perheesen kuin jahdata epävarmaa syntymäaikaa.

Muutoin olen sitä mieltä, että kuusikulmaisen katon tekeminen leikkimökkiin on vaikea tehtävä - minulle.

Make
28.07.08, 18:16
Heikki kirjoittaa asiaa - muutenkin kuin leikkimäkin 6-kulmaisen katon teosta.

Erilaisten tietojen tarkistus on mielenkiintoista puuhaa. Ristiriitoja voi ilmestyä joskus alkuperäistä enemmänkin. Juuri eilen sain eräänlaisen varmistuksen 1860-henkikirjojen kautta - vaikka henkikirja ei kovin luotettava lähde olekaan. Tässä tapauksessa se auttoi kun löytyi merkintä, että torppari Matts Henricinpoika Kirck Kosken luona oli asunut vävy Abr. ja dr Lena. Näin selvisi mielestäni , että etsimäni Abrahamin puoliso oli todella tuon Matts Henricinpoika Kirkkokosken tytär Lena. Eikä kumpikaan kahdesta muusta mahdollisesta Lena Mattsintyttärestä. Ensin olin kirjannut väärän Lenan ja sitä myöten koko esipolvi taulu siitä vanhempaan päin pielessä.


Alkuinnostuksessa sitä pyrkii kirjaamaan ensimmäisen sopivalta tuntuvan. Nyt kun olen itse päässyt eräänlaiseen tavoitepisteeseen olen alkanut tehdä tarkistuksia ja monta asiaa on pitänyt korjata kokien samalla onnistumisen elämyksiä. Koska isäni ja äitini ovat saman kylän lapsia ja olen tutkinut kaikkia neljää heidän sukuhaaraansa aina 1650-luvulle, on luonnollista, että sukuhaarat ovat yhdistyneet monen monta kertaa. Sukuohjelman tarkistustoiminto on myös ollut hyvä. Sama henkilö on tullut kirjattua eri esipolvitauluun hieman erilaisin tiedoin (esim. äiti Helena vs. Lena tai Elisabeth vs Lisa) ja tsekkaus onkin osoittanut kyseessä olevan saman henkilön.

Taisi mennä hieman off-topic :cool:

Ingeborg Palmén
28.07.08, 21:21
Pitää tarkistaa ! Ja vielä in absurdum ! Pahinta on, että pitäisi myös tarkistaa ettei vihdoin ja viimein löytyneen avioliiton osapuoli ole kuollut ja jäljelle jäänyt ei ole mennyt uusiin naimisiin samannimisen, toisen henkilön kanssa. Tällaista olen lyhyehkön sukututkimusurani aikana jo löytänyt 2 kappaletta.
Toisessa tapauksessa 1800-luvun alkupuolella oli äiti, jolla oli 3 lasta nimeltään Magnusson, Magnus ei ollut tavallinen etunimi siinä pitäjässä. Ja kolmannella lapsella oli eri isä. Magnus I oli ehtinyt kuolla ja leski onnistui löytämään samannimisen uuden miehen.
Toinen tapaus taas oli 1700-luvun alkupuolella, eikä äitien nimiä mainittu laisinkaan kasteen yhteydessä. Tässäkin tapauksessa löysin enemmän vahingossa olettamani äidin kuolleena pari vuotta ennen lapsen syntymää. Vaikka yritin seurata tätä perhettä rippikirjoista (hyvin sattumanvaraisia) en ollut huomannut henkilön vaihtoa, toinen oli Kirsten ja toinen Christine.
Joten on pakko tarkistaa ! Eikä sittenkään voi olla ihan varma !