PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kangasalan Liisa Tuomaantyttären vanhemmat


Petri Sihvonen
04.03.17, 20:04
Etsin Liisa Tuomaantyttären vanhempia. Liisa oli syntynyt noin 1701 ja kuollut 21.11.1772 Kangasalan Keskon Häkkärissä ja ensimmäinen maininta on Suomen asutuksen yleisluettelossa Kangaslan Monikkalan Klemolassa jossa aviopuoliso oli Samuel Samuelinpoika josta pariskunta muutti 1728 Keskon Häkkäriin tai Hakkariin. Ensimmäinen lapsi Maria syntyi 13.5.1722 Monikkalassa.

karisalm
04.03.17, 20:22
Hei

Liisa oli Hartikkalasta, Lisa Thomasdotterin perintövaatimuksesta olen merkinnyt ylös seuraavan tekstin.
Pälkäneen käräjät 22.10.1766 §47: arffodra af bonde enka Lisa Thomasdotter ifrån Kangasala socken och Suomatka by, hennes son rusthållare Samuel Samuelsson mot Lisa Thomasdotters afledne broder rusthållare Henric Thomassons arfwingar, enka Christina Simonsdotter och hennes söner Johan och Henric Henricsson samt gifta dotter Annas man bonde Eric Jöransson Penttilä jämte omyndiga barnets förmyndare rusthållare Johan Ericsson Hölli ifrån Salmentaka. Rusthållare Johan Henricsson Hardickala å egna och des moder Christin Simonsdotters och broder Henric Henricssons vägnar.

Petri Sihvonen
05.03.17, 17:30
Kiitos kovasti vastauksesta. Liisan vanhemmat ovat Saappeen Hartikkalan isäntä vuosina 1698 - 1713 ollut Tuomas Yrjönpoika ja Suomen astuksen yleisluettelossa mainittu puoliso Maria 1707. Onko vielä tietoa mistä he ovat tulleet Hartikkalaan varsinkin Maria kiinnostaa?

karisalm
06.03.17, 17:01
Hei

omyndiga barnets förmyndare rusthållare Johan Ericsson Hölli ifrån SalmentakaMyöhemmistä perukirjoista selviää että pitäisi olla syskonebarn rusthållare Eric Johansson Hölli. Hartikkalan Maria olisi siten joko Eric Höllin isän tai äidin sisar, patronyymin puuttuessa olen itse kirjannut titteliksi talollisen tytär Salmentakaa.