PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Anna Kastarin poika Johan/Juho Kokkonen (s. 1841), Pielavesi


Inderral
04.03.17, 08:28
Hei!

Toivoisin mielipiteitä mysteeriin, joka askarruttaa minua suuresti. En ehkä saa tähän oikeaa vastausta vaikka kuinka haluaisin, mutta painavat mielipiteet auttaisivat myös. Tilanne koskee Johan Kokkosta, joka on ukkini isoisä.

Juho Kokkosen syntymäajaksi on merkitty rippikirjoihin toistuvasti 6.2.1841. Kuitenkaan tällä nimellä ja syntymäajalla ei ole syntynyt lapsia Pielavedellä tai muualla suomessa Hiskin tietokantojen mukaan.

Talossa, josta hän avioitui vaimonsa kanssa (Sulkava n:o 27), on kuitenkin rippikirjojen mukaan ollut Påhl Kokkosen emäntänä Anna Ollintytär Kastari (s. 6.4.1814), joka on 6.2.1841 synnyttänyt lapsen nimeltä Johan. Lapsen isä on kuitenkin kirkonkirjojen mukaan talonpoika Juho Laukkanen, jonka kanssa Anna sai ensimmäisen lapsensa Margaretan (s.1839) ja kolmannen lapsensa Laurin (s. 1843).

Ensimmäinen mies kuitenkin kuolee lasten ollessa pieniä ja Anna avioituu edelleen Pauli Kokkosen kanssa 21.2.1845; vanhin Annan lapsista eli kyseessä oleva Juho käyttää sukunimeä Kokkonen, jonka hän myös edelleen sälyttää omille lapsilleen (kuten ukkini äidille Reetalle) mutta kaksi muuta lasta eli Margareta avioituu Laukkasena ja samoin nuorempi veli säilyy isän sukunimellä Laukkasena – miksi?

Oliko Juho sittenkin Paulin poika, vai miksi ihmeessä tämä pitäisi isäpuolensa nimeä käytössä tuosta vain? Onko kenelläkään kokemuksia tai ajatuksia tällaisesta tilanteesta?

- Emmi

Hilkka
05.03.17, 14:32
Hei

Pentti Raidan kirjoittaman kirjan "Kiuruveden Kärkkäiset" mukaan Juho Laukkasen ja Anna Kastarin poika Juho Laukkanen s. 6.2.1841 Pielavesi avioitui 9.4.1868 Anna Pauliina Antintytär Kärkkäisen kanssa. Heille syntyi 7 lasta. Juho Laukkanen kuoli 26.7.1908 Kiuruvedellä. Juho oli talollinen Rytky nro 5:ssä, Ylätalossa. Kun hänen äitinsä Anna Kastari kuoli 1867, hänen toinen miehensä Paavo Kokkonen muutti Kiuruvedelle ja Juho Laukkanen jäi isännäksi Ylätaloon.

Esi-isäsi Juho Kokkonen ei voi olla sama henkilö. On olemassa Erkki Kokkosen kokoama kirja "Talonpoika Martti Kokkosen jälkeläisiä", Martti Kokkonen oli syntynyt 1776. Pielavedellä oli myös muita Kokkosia, joten kirjasta ei välttämättä löydy häntä.

Terveisin

Hilkka

TimoT
06.03.17, 11:08
Syntymäaika on saattanut muuttua moneenkin kertaan. Laita nyt enemmän tietoa Juhon perheestä, niin kyllä joku hänen vanhempansakin löytää.

Inderral
07.03.17, 08:09
Hei!

Kiitos Hilkka vastauksestasi. Jossain olen nyt kyllä mennyt metsään tuon juttuni kanssa sitten, pitää ruveta selvittämään asiaa uudelleen. Jospa joku osaisi vaikka auttaa minua eteenpäin :) toisinaan tulee näitä jumeja, kun tulee liikaa pyöritelleeksi näitä juttuja omin päin. Sokaistuu näille epäloogisuuksille.

Tosiaan Hilkan viestin jälkeen lähdin etsimään tietoja, joiden pohjalle tämän ajatusketjun perustin, enkä löytänyt niitä mistään. Todennäköisesti ne ovat unohtuneet kotipaikkakunnalle Pielavedelle, jos asiaa olen viimeksi siellä selvitellyt. Jotain voin kuitenkin kertoa Juho Kokkosesta ja hänen vaimostaan:

Juho vihittiin 2.11.1875 Pielavedellä Charlotta Laukkasen kanssa (s. 4.5.1855 Tommonmäki n:o 3, vanhemmat Henrik Johan Laukkanen ja Brita Kaisa Räisänen).

En ole tarkistanut parin muita lapsia (lähinnä siksi että ei ole ollut nyt aikaa käydä kaivelemassa arkistoja), mutta ukkini äiti Reeta Maria on syntynyt 22.11.1885 talossa Sulkava n:o 8.

Charlotan syntymäajan olen tarkistanut rippikirjoista oikeaksi, mutta Juhon syntymäajasta en juuri nyt ole täysin varma. Muistelisin, että se on 1841, koska jostain olen tuon aiemmin esittämäni teorian repinyt, mutta voin olla myös täysin hakoteillä. Joka tapauksessa Juhon pitäisi vaimoineen löytyä Tommonmäki n:o 6 alta rippikirjoista vihkimisen aikoihin. Huomasin, että edellisessä viestissä minulla oli myös mennyt puurot ja vellit sekaisin tuon talon suhteen, jossa pari vihittiin, olin sekoittanut sen toiseen taloon joka löytyy sukupuustani. Oikea on siis Tommonmäki n:o 6.

Halusin itsekin ruveta tarkistelemaan faktoja uudelleen, mutta valitettavasti opiskelu vie nyt liikaa aikaa ja reissullekkin pitäisi lähteä. Ehkäpä joku sillä välin täällä osaa vielä auttaa sillä välin, kun en itse ehdi paneutua näihin :)

- Emmi

Hilkka
07.03.17, 20:09
Hei

Kyllä Timo oli oikeassa, että syntymäaika on saattanut muuttua moneenkin kertaan.

Charlotta Laukkanen oli minulla valmiina, sillä hän polveutuu kahtakin reittiä Tenhusista. Sen sijaan Juho Kokkosen etsintä on ollut työläämpää. Avioliiton solmimisena aikaan ja sen jälkeen hänen syntymäaikansa rippikirjoissa on 2.6.1841. Juho oli renkinä Tommonmäessä ja sitä ennen Sulkava nro 8:ssa Yläkokkosessa. Siellä hänen syntymäaikansa oli 2.6.1849, siis 8 vuotta myöhemmin.

Näin, että hän oli päässyt ripille 26.9.1868. Kävin läpi myös vuoden 1868 rippilapset. (Ensimmäisen kerran 44 vuotta kestäneen sukututkimusharrastuksen aikana.) Sieltä varmistui syntymävuosi 1849.

Mutta syntyneiden luettelosta en löytänyt 2.6.1849 syntynyttä Juho Kokkosta. Juho ehti olla useammassakin paikassa renkinä ja oli lastenkirjoissa ennen rippikoulun käymistä. Lopulta selvisi, että Juhon oikea syntymäaika oli 2.11.1849 Pielavesi, Sulkava nro 12.

Juho Kokkosen isä oli torppari Juho Juhonpoika Kokkonen s. 5.12.1823, Pielavesi, Sulkava nro 2 (rippikirjassa syntymäaikana 11.11.1823) ja äiti Maria Eliaksentytär Mäkeläinen s. 19.4.1826 Pielavesi, Joutsenniemi (rippikirjassa syntymäaikana 9.9.1826).

Tässä tutkimuksessa on tullut esille harvinaisen paljon virheellisiä rippikirjatietoja, joten en ihmettele, ettei Juho Kokkoselle löytynyt vanhempia.

Terveisin

Hilkka

Inderral
08.03.17, 15:52
Hei!

Uskomatonta! Tosiaan ei siis ihmekään, jos olen ollut täysin hakoteillä. On sitten kai rippikirjojen kirjoittajalla mennyt henkilöt sekaisin tai jotain muuta on käynyt. Kiitos paljon sinulle tästä selvityksestä! :) tästä on hyvä lähteä jatkamaan edelleen.

- Emmi