PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hans Hjort kateissa


Hilmaemilia57
25.02.17, 12:23
Hei kaikki! Tästä oli eilen puhetta jo FB:n "Harrastuksena sukututkimus" ryhmässä ja joku kehoitti laittamaan myös tänne.

Haeskelen siis esi-isääni Hans Hjort'ia, s. 1764 mahd. Uskelassa. Olen nyt tapellut hänen kanssaan pitkään enkä pääse puusta pitkään. Hans ilmestyy Pyhäjärvelle (Karkkila) ja löytyy v. 1799 rippikirjasta (Karkkila, Karcki, Alastalo), mutta siitä en juurikaan pääse taaksepäin. Mukana Alastalossa ovat myös vaimo Maria Johansdr (s. 1745) ja poika Erik (s.13.5.1785, Pyhäjärvi).

Pakkaa sotkee myös se, että luulen nyt löytäneeni perheen muuttamassa Pyhäjärvelta Vihtiin toukokuussa 1798: Henric, hustru Maria ja son Eric. Eli ensimmäisen kerran törmäsin nimeen "Henric". Rippikirjassa Vihdissä vaimokin kulkee patronyymillä "Abrahamsdr", kun Karkkilassa hän on aina "Johansdr". En tiedä onko Karkkilan muuttaneiden kirjoja olemassa ja jos on, niin missä?

Onko kukaan törmännyt Hansiin aikaisemmin tai onko muita hyviä vinkkejä, miten pääsen taaksepäin? Hansille ei ole koskaan merkitty patronyymiä eikä myös syntymäpäivää, ainoastaan syntymävuosi.

Hansin loppuelämä v:stä 1799 on jokseenkin tiedossa, mutta olisi kiva vielä tietää mistä hän tuli.

Juha
25.02.17, 12:55
Kyllä korpraali Hjort puolisoineen asuu vielä 1804 alkavassa rippikirjassa Pyhäjärvellä Ul. Siellä Karkkilan Alastalossa.


Muuttavat 1806 Kärkälän Vähävedelle
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8369546


Juha

Hilmaemilia57
25.02.17, 19:07
Kyllä, kyllä, hänen loppuelämänsä on tiedossa.

Juha
25.02.17, 19:20
No kun itse kerroit että olisivat muuttaneet Vihtiin - eivät siis ole



Juha

Hilmaemilia57
25.02.17, 20:42
Sorry, ilmaisin itseni epäselvästi. Perhe kävi kääntymässä Vihdissä v. 1798, oli siellä vain puoli vuotta ja tuli takaisin Pyhäjärvelle. Tämä siis edellyttäen, että Henric Hjort on sama kuin Hans.
Ritva Sampio (en tiedä tunnetko?) on olllut tapauksen kanssa jossakin tekemisissä ja hänellä oli sellainen tieto, että Hans olisi ollut syntyjään Henric ja syntynyt Perttelissä 19.3.1764. Perhe olisi sieltä muuttanut jossain vaiheessa Lohjalle ja ehkä sieltä Pyhäjärvelle.
Hän ei kyllä kertonut mihin tämä tieto perustuu. Itse en osaa tällä tiedolla yhdistää näitä kahta.

Pekka Hiltunen
12.03.17, 22:45
en osaa tällä tiedolla yhdistää näitä kahta
Älä vaan yritäkään mitään sellaista. Hans ei muutu Henrikiksi eikä päin vastoin.
PH