PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tuomiokirjan tulkintaa


LEMPI
24.02.17, 23:40
Osaatko tulkita seuraavasta tuomiokirjamerkinnästä jotain?

SHHY-Arkistot paikkakunnittain - Ikaalinen rikosluettelot 1827-1881,no 125
1829 hösteting, oikeanpuolen sivu no 15 (kuuluuko siihen samaan jotenkin vasemmanpuoleinenkin sivu?)

Karviassa on tehty ryöstö 1829 ? osallisena ovat olleet Karvialta Matti Suomijärvi ja Herman Saarikoski sekä Honkajoelta Otto Fredrik Åberg. Rikos on ollut vakava, koska ainakin Otto Fredrik on tuoumittu saamaan 40 paria raippoja ja Vaasan hovioikeuden tuomion mukaan 11.6.1829 viideksi vuodeksi Sveaborgiin vankeuteen.

Millainen ryöstö on ollut kyseessä, onko ihmisille tai eläimille tapahtunut jotain, onko kyseessä ollut raharyöstö ? Onko ryöstö tapahtunut 1829 vai aikaisemmin ?

Toivoisin saavani kaiken tiedon tapahtuneesta. Olen etsinyt tietoja myös sanomalehdista, ei ole löytynyt.

Hämmentyneenä kysele Lempi ptvoy*saunalahti.fi

LEMPI
22.02.18, 19:42
Olen kysynyt asiasta vuosi aikaisemmin, mutta en ole saanut yhtään vastausta. Kysyisin nyt uudestaan, osaisiko joku tulkita asiassa. Onkohan näitä vanhoja rikosluetteloita jossain löydettävissä selvemmin kirjoitettuna.
Kyselee taasen Lempi ptvoy*saunalahti.fi

Topi
22.02.18, 21:10
Tässä ei vastausta kysymykseen mutta linkki tuohon sivuun (saattaapi auttaa hakua):
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2012&pnum=125

LEMPI
23.02.18, 23:46
Tätä samaista sivua olen yrittänyt tulkita, mutta ei se minulle aukea. Vaasan Hovioikeuden tuomiolla 11.6.1829 tuomio oli käsittääkseni annettu. Honkajoen rippikirjassa 1841-1848 Rakennuskoski torppa, kuva 47, Otto Fredrik Åbergin synt. 1802 kohdalla huomiosarakkeessa tuomio lukee, mutta mitä hän oikei oli ryöstänyt. Näitä oikeuden pöytäkirjoja ei liene netissä. Ehkä vankilakortissakin hänestä löytyisi lisäselvitystä, mutta mistä se löytyisi.
kyselee Lempi