PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimusohjelmista


Juha
29.01.17, 21:57
Toissa maanantaina puhuin seuran Enemmän Irti -koulutuksessa sukututkimusohjelmista.


Lupasin tuolloin jakaa linkin esiteltyihin ohjelmiin - facebookin puolella seuran sivulla tämä onkin jo ollut


http://sukulinkit.blogspot.fi/2017/01/sukututkimusohjelmia.html

salomra
30.01.17, 22:30
Sukujutut on muodostunut markkinajohtajaksi näissä ohjelmistoissa Suomessa, kun kilpailijoilla on tuki paljolti päättynyt. Tosin hinnoittelu aiheuttaa sen, että käytännössä käyttäjiä on eniten internetin ilmaisohjelmilla. Kovaa vauhtia ovat tulossa myös muut ilmaisohjelmat, kun sukututkimuksen harrastajissa alkaa olla tietotekniikkaa osaavia. Näissä ohjelmistoissa on hankaluutena lokalisointi suomalaiseen sukuympäristöön, kun pieni kielialue hajaantuu moniin eri ohjelmiin.
Tässä testituloksia Sukujutuista:
http://www.humogen.net/node/44
Jatkoa odotellen.

ilkant
31.01.17, 11:14
http://sukulinkit.blogspot.fi/2017/01/sukututkimusohjelmia.html

Kiitos yhteenvedosta. Aina kysellään "parhaimmasta" sukututkimusohjelmasta. Tällaisten yhteenvetojen kautta kukin voi kokeilla, millainen ohjelma itselle sopii parhaiten. Se mikä yhdelle on paras, ei välttämättä ole toiselle.

Tuon Sukuohjelmisto 11 nimi taitaa olla nykyisin FinFamily...

ilkant
31.01.17, 11:17
Minun mielestäni suomalaisilla saisi olla ihan oma sukututkimusohjelma, joka soveltuu suomalaiseen ympäristöön. Otetaan esimerkkinä muuttokirjat. Ulkomaalaisissa kaikissa sukututkimusohjelmissa tai nimenomaan GedComissa ei ole erikseen tietokenttää tällaiselle tiedolle!

Jos niihin talletetaan tietoa, joudutaan tekemään kompromisseja. Tai tietoa peräti jää tallentamatta kun ei ole sopivaa tietokenttää. Silloin tietomalli ei vastaa reaalitodellisuutta.

Julle
31.01.17, 17:06
< Minun mielestäni suomalaisilla saisi olla ihan oma sukututkimusohjelma, joka soveltuu suomalaiseen ympäristöön. Otetaan esimerkkinä muuttokirjat. Ulkomaalaisissa kaikissa sukututkimusohjelmissa tai nimenomaan GedComissa ei ole erikseen tietokenttää tällaiselle tiedolle!

Jos niihin talletetaan tietoa, joudutaan tekemään kompromisseja. Tai tietoa peräti jää tallentamatta kun ei ole sopivaa tietokenttää. Silloin tietomalli ei vastaa reaalitodellisuutta. >

Kannatettava idea, mutta kukahan sellaiseen ryhtyisi? Eiköhän Suomi-tietokanta pikkuhiljaa kehity sitten suomalaisiin tarpeisiin?
Minä olen käyttänyt jo kohta 20 vuotta Brother´s Keeperiä, enkä ole vieläkään keksinyt kaikille tapahtumatiedoille käyttöä? Perustiedot on helppo määritellä, mutta tapahtumatiedot ovat hieman vaikeita määrämuotoisuutensakin suhteen. Nyt muuttaneiden perustiedot ovat lähes samat kuin perustiedotkin, mutta muuttopaikkakuntien ajankohdat on osattava sitoa asuinpaikkakuntien vuosilukuihin aikajärjestyksessä henkilöittäin. Sitten on kaikenlaista sälpää aviottomana, kuuliaisena, ilman todistusta ja todistuksen kera, lukutaidosta ja elämän tavoista, tms.

Tutkimisiin

ilkant
02.02.17, 07:57
Jopas on Brothers Keeperissä tietokenttiä. Siinä menisi useampi päiv... viikko kun suvun tietoja tallentaisi! Kilomäärä muuttuu joka päivä. Sitten tuohon pitäisi löytää joku raja, ettei löytyisi kenttiä verenpaineille tai verensokereille. Tietysti lääkityskin on tärkeä tieto. :p::D:

No asiaan. Sieltä voi ruksata vain pienen osan kentistä. Mutta DNA-tietoja ei tainnut olla... Tässä tulee sitten vertailu esim. Geniin (http://www.geni.com/) (ja My Heritageen (http://www.myheritage.com/)) kun siellä dna-tieoilla voi löytää uusia sukulaisia. Tällaisessa etsinnässä tietojen tallennus verkkoon tuo aivan uusia mahdollisuuksia.

Näitä tietokenttien lisäyksiä kun tekee sukuohjelmaan, joutuu tekemään suurehkoja muutoksia ja paljon aikaa menee ohjelmointiin ja suunnitteluunkin.

Julle
02.02.17, 10:36
< No asiaan. Sieltä voi ruksata vain pienen osan kentistä. Mutta DNA-tietoja ei tainnut olla... Tässä tulee sitten vertailu esim. Geniin (http://www.geni.com/) (ja My Heritageen (http://www.myheritage.com/)) kun siellä dna-tieoilla voi löytää uusia sukulaisia. Tällaisessa etsinnässä tietojen tallennus verkkoon tuo aivan uusia mahdollisuuksia. >

Nimenomaan VOI, mutta pienellä alueella pienestä määrästä ei kannata hakea kaukaa, kun pojallakin on jo 13 sukupolven päässä isällä ja äidillä samat esivanhemmat. Pilvitallennus kyllä!

< Näitä tietokenttien lisäyksiä kun tekee sukuohjelmaan, joutuu tekemään suurehkoja muutoksia ja paljon aikaa menee ohjelmointiin ja suunnitteluunkin. >

Kieltämättä vanhoilla välineillä ja vanhoilla menetelmillä, mutta mehän olemme todella 10 vuotta jäljessä ohjelmistotuotannossa niin julkisella aloilla kuin yksityisilläkin hallinnollisessa tietojenkäsittelyssä. 1970-luvun päätöstaulut ja rakenteellinen ohjelmointi olisivat nyt rautaa ohjelmoinnin sääntöjen ja prosessien määrityksissä, mutta ei COBOLia varten vaan uusilla älykkäämmillä välineillä.

Seurataan kehitystä

K-Erik
02.02.17, 10:59
Mielenkiintoista sanoo vanha Cobol-ohjelmoija!

Julle
02.02.17, 22:01
< Mielenkiintoista sanoo vanha Cobol-ohjelmoija! >

No eipä se tietysti ole kiinni ohjelmointikielestä, jos IF ehto THEN T1 ELSE T2 toteutetaan järjestelmällisesti.
Se voi olla vaikka tämän näköinen, jota ei muuten edes itse verokarhu osannut noudattaa ohjelmissaan. Itse piti oikein laskea käsin heille, mitä minun pitää maksaa!
Virkailija punastui, kun kysyin, että millä kaavalla te sen laskette, kun minä en saa samaa summaa millään lveellä. Löytyihän se virhe ohjelmasta ja kuinka moni verovelvollinen oli hyväksynyt ennen minua sen isomman virheellisen summan maksettavakseen. Ei muuten vähennetty alarajaa perinnön arvosta???!!!!

Katso perintöverotaulukko, kun perintö on saatu vuonna 2015 tai 2016

1. veroluokka, lähimmät sukulaiset

Perinnön arvo Vero alarajan kohdalla Veroprosentti ylimenevästä osasta
20 000 - 40 000 100 8 %
40 000 - 60 000 1 700 11 %
60 000 - 200 000 3 900 14 %
200 000–1 000 000 23 500 17 %
1 000 000– 159 500 20 %


Tarkkana rahasta

Julle
09.02.17, 11:16
< Sukujutut on muodostunut markkinajohtajaksi näissä ohjelmistoissa Suomessa, kun kilpailijoilla on tuki paljolti päättynyt. Tosin hinnoittelu aiheuttaa sen, että käytännössä käyttäjiä on eniten internetin ilmaisohjelmilla. Kovaa vauhtia ovat tulossa myös muut ilmaisohjelmat, kun sukututkimuksen harrastajissa alkaa olla tietotekniikkaa osaavia. Näissä ohjelmistoissa on hankaluutena lokalisointi suomalaiseen sukuympäristöön, kun pieni kielialue hajaantuu moniin eri ohjelmiin.
Tässä testituloksia Sukujutuista:
http://www.humogen.net/node/44
Jatkoa odotellen. >

Jotta menneisyyden totuus ja historia ei unohtuisi!
Jokainen voi itse tehdä valintansa eri perusteilla, mutta käytettävyys pyörii 90 prosenttisesti henkilön perheen tallennuksen ympärillä. Raportteja ei enää tarvita kuin sukukirjan tulostamiseen/siirtämiseen painokuntoon, jos ohjelmisto on kehitetty oikein.
Kaiksita tähän asti kokeilemistani sukuohjelmista puuttuu alkeellisetkin rekisterivastine- ja loogisuustarkistukset. Vakiointikentille puuttuu. Käytettävyys on kyseenalaista. Käyttöohjekirjoja ei pitäisi edes olla! Ohjelmaa pitäisi pystyä käyttämään ohjelmiston ohjeilla ja virheilmoitusten ohjaamana.

Tosin kokenut ohjelmistokehittäjä näkee paremmin virheet kuin aloittelija!

Sukuohjelmistoja tutkimaan

Pekka Hiltunen
12.02.17, 17:36
Hienoa! Olen kauan kaivannut tikulle asennettavaa ohjelmaa asianomaisia varten, ettei tarvitsisi lähetellä hankalasti tulkittavia taulukostoja ympäriinsä asiaan perehtymättömille. Esim. ilmainen AhnenblattPortable mahdollistaa Gedcomin siirtämisen vaikkapa Suomen markkinajohtajan ohjelmasta riittävän havainnolliseksi esivanhempikaavioksi.
PH

Julle
12.02.17, 22:10
< Hienoa! Olen kauan kaivannut tikulle asennettavaa ohjelmaa asianomaisia varten, ettei tarvitsisi lähetellä hankalasti tulkittavia taulukostoja ympäriinsä asiaan perehtymättömille. Esim. ilmainen AhnenblattPortable mahdollistaa Gedcomin siirtämisen vaikkapa Suomen markkinajohtajan ohjelmasta riittävän havainnolliseksi esivanhempikaavioksi. >

Riippuu tietysti tikun koosta, mutta minä olen pyörittänyt tätä sukuohjelmistoa kaikkine ominaisuuksineen tarvittaessa jo monta vuotta sitten muistitikulta tietokantoineen päivineen!

Kokeilemisiin

Pekka Hiltunen
13.02.17, 14:13
olen pyörittänyt tätä sukuohjelmistoa kaikkine ominaisuuksineen jo monta vuotta sitten muistitikulta tietokantoineen päivineen
Kuuntelen areenasta par´aikaa (toivottavasti) väliin jääneitä "Luontoilta"-ohjelmia menneiltä vuosilta... Mitähän Pirkka-Pekka Peteliuksen konklaavi tähän vastailisi?
PH

Julle
13.02.17, 14:39
< Kuuntelen areenasta par´aikaa (toivottavasti) väliin jääneitä "Luontoilta"-ohjelmia menneiltä vuosilta... Mitähän Pirkka-Pekka Peteliuksen konklaavi tähän vastailisi? >

"No se ei haittaa mitään täällä karun luonnon keskellä, jos ei harakkaa variksesta erota!" Pirkka-Pekkaa lintuasioiden vuorovaikutuskonsulttina väheksymättä hän olisi varmaan pysynyt näyttelijänä, jos töitä olisi ollut tarpeeksi, eikä olisi tarvinnut siirtyä kasvavalle audioalalle yksin tai kaksin esiintyjäksi, mille moni näyttelijä ja laulaja on siirtynyt vanhemmalla iällä.

Kuuntelemisiin

Pekka Hiltunen
14.02.17, 10:39
< Kuuntelen areenasta par´aikaa (toivottavasti) väliin jääneitä "Luontoilta"-ohjelmia menneiltä vuosilta... Mitähän Pirkka-Pekka Peteliuksen konklaavi tähän vastailisi? >

"No se ei haittaa mitään täällä karun luonnon keskellä, jos ei harakkaa variksesta erota!" Pirkka-Pekkaa lintuasioiden vuorovaikutuskonsulttina väheksymättä hän olisi varmaan pysynyt näyttelijänä, jos töitä olisi ollut tarpeeksi, eikä olisi tarvinnut siirtyä kasvavalle audioalalle yksin tai kaksin esiintyjäksi, mille moni näyttelijä ja laulaja on siirtynyt vanhemmalla iällä.

Kuuntelemisiin
Et ole perehtynyt savolaiseen sukulaiseesi: PPP on osoittautunut laaja-alaiseksi luontoharrastajaksi, jolla lienee taustallaan myös alan opintoja ennen "pelleilyään" tv:ssa...
No, tämä ei nyt aivan suoraan liity käsiteltävään aiheeseen, vaikka sukututkijat ja -harrastajatkin ovat luettavissa eäänlaisiin luontoharrastajiin.
PH