PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Juuret 2.1 kysymyksiä


Tiina-Liisa
28.07.08, 12:17
Hei

Kun aikani räpelsin tätä sukututkimuspuuhastelua pelkällä excelillä, niin nyt olen hankkinut tai hankkimassa (koska vielä on käytöaikaa demossa) Juuret 2.1 sukututkimusohjelman. Kyselisin muiden mahdollisia käyttökokemuksia Juurista. Minun mielestäni sen käyttöohje on aika vaikeatajuinen.

Tarvitsisin helpokäyttöisen ja melko simppelin sukututkimusohjelman. Onko sellaista olemassakaan? En ole tekemässä sukukirjaa, vaan tutkin melko "itsekeskeisesti" eli itsestäni esivanhempiini edeten. Teen varmasti typeriä aloittelijan virheitäkin. Mikä muuten on tämä Gedcom?:oo:

Erkki Järvinen
28.07.08, 17:49
Hei

Kun aikani räpelsin tätä sukututkimuspuuhastelua pelkällä excelillä, niin nyt olen hankkinut tai hankkimassa (koska vielä on käytöaikaa demossa) Juuret 2.1 sukututkimusohjelman. Kyselisin muiden mahdollisia käyttökokemuksia Juurista. Minun mielestäni sen käyttöohje on aika vaikeatajuinen.

Tarvitsisin helpokäyttöisen ja melko simppelin sukututkimusohjelman. Onko sellaista olemassakaan? En ole tekemässä sukukirjaa, vaan tutkin melko "itsekeskeisesti" eli itsestäni esivanhempiini edeten. Teen varmasti typeriä aloittelijan virheitäkin. Mikä muuten on tämä Gedcom?:oo:

Jos helppokäyttöistä suomenkielistä ohjelmaa hakee niin oman kokemukseni mukaan se on GenusSenior (toiset tykkäävät jostakin muusta omaksumastaan ohjelmasta) Valinta on kuitenkin jokaisen oma asia.

Juuret ohjelma minulla on myöskin mutta vaikka se vaikuttaa hienolta sekin, niin omat kokemukseni eivät ole sen suhteen hyvät.

Luulenpa, että jokaisessa ohjelmassa on hyvät ja huonot puolensa.

Tiina-Liisa
28.07.08, 18:43
Kiitos vastauksestasi

Onneksi näissä sukututkimusohjelmissa on tuo ilmainen demomahdollisuus, ettei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Taidan sitten kokeilla tuota mainitsemaasi GenusSenioria tai Sukujuttuja, joka on toinen mahdollisuus.

Miten muuten on, onko näillä sukututkimusohjelmilla yleensä taipumus "moralisoida"? Juuret ei meinannut hyväksyä isoäitiäni isäni äidiksi, koska isovanhempiani ei oltu vihitty ennen isäni syntymää.:rolleyes:

Terveisin Tiina-Liisa Hokkanen-Oja

mika68
28.07.08, 19:07
Itse olen käyttänyt mormonien PAF 5.2:a. Se on ilmainen ja ladattavissa osoitteessa http://www.familysearch.org/eng/paf/pafonline.asp . Lisäpalikka, jolla käyttöliittymän saa suomenkieliseksi löytyy osoitteessa http://www.esakom.net/paf5.htm .
Vaikka se onkin mormonien tekemä, ei ole pakko liittyä ko. kirkkoon tai olla muutenkaan sen kanssa tekemisissä.
Olen ollut tyytyväinen siihen ja se on paras ilmaisohjelmista. Käyttöliittymä on selkeä ja ohjelma muutenkin helppokäyttöinen.
Siinä luodaan PAF-tiedostoja, joihin tuodaan *.ged-tiedostoja. Ged-tiedostoja voi luoda myös itse (esim. jos haluaa tehdä jonkun tietyn ihmisen esivanhemmat omaksi tiedostokseen).

Tietysti kannattaa tukea jotain kotimaista sukututkimusohjelmaa kuten Sukujuttuja.

Mika J

Erkki Järvinen
28.07.08, 19:08
Kiitos vastauksestasi

Onneksi näissä sukututkimusohjelmissa on tuo ilmainen demomahdollisuus, ettei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Taidan sitten kokeilla tuota mainitsemaasi GenusSenioria tai Sukujuttuja, joka on toinen mahdollisuus.

Miten muuten on, onko näillä sukututkimusohjelmilla yleensä taipumus "moralisoida"? Juuret ei meinannut hyväksyä isoäitiäni isäni äidiksi, koska isovanhempiani ei oltu vihitty ennen isäni syntymää.:rolleyes:

Terveisin Tiina-Liisa Hokkanen-Oja

Ei ainakaan Genus ole "moralisoinut", sukujuttuja paljon kehutaan - en ole tutustunut siihen lainkaan. Demot ovat hyvä mahdollisuus tutustua ohjelmiin.

einontytar
28.07.08, 19:18
Itselläni on ollut Juuret ja olen ollut siihen hyvin tyytyväinen. Nyt se kuitenkin vastikään lakkasi osittain toimimasta (ei pysty muuttamaan tulostussisältöjä esim.), mikä seikka minua suuresti harmittaa, enkä ole keksinyt, missä vika voisi olla, kun olen yrittänyt yhtä ja toista sen suhteen tehdä.

Olen kokeillut paria muutakin ohjelmaa, mutta mikään niistä ei ole niin selkeä kuin Juuret on ollut. Tämä on vain minun mielipide. Jos saisin tuon Juuret-ohjelman taas toimimaan, olisin enemmän kuin onnellinen. Nyt joudun naputtamaan kaikki 500 nimeä uuteen ohjelmaan ja siinä on rankka työ.

Ulla Juva
01.08.08, 09:56
Hei!

Olen nyt tässä testaillut erilaisia sukututkimusohjelmia. Juurissa on hyvin ryhmitelty tiedot ja eikä ole turhan paljon erilaisia "välilehtiä". Lähes samaan pystyy Sukujutut. Genius on vielä testaamatta.
Käytän kuitenkin itse Sukuohjelmisto2004, mutta jostain syystä en ole aivan tyytyväinen. Käytän sitä siksi, että siinä on hyvät, muokattavat graafiset tulosteet, jotka ovat minulle tärkeitä nettisivujen takia. Olen siiis siirrellyt tietoja ohjelmasta toiseen käyttäen nimenomaan tuota ged -muotoa, jonka tunnistavat lähes kaikki ohjelmat.
Tuo Gedcom -muoto on eräs tiedoston tallennusmuoto kuten .doc Officessa. Se on eräänlainen standardi näissä sukututkimusohjelmissa.

Toivottavasti saat Juuret ohjelman toimimaan, koska muiden ohjelmien demoissa on 250 henkilön rajoitus ja eikä tuo sinun mainitsema 500 henkilön tiedot siirry sinne. Ne ilmoittavat vain, että tiedosto on liian suuri tai sitten joudut ensin ostamaan jonkun toisen ohjelman. Käsin naputtelu tuonkin kokoiseen tiedostoon on aika urakka.

liisa.ahonen
02.08.08, 04:32
Miten muuten on, onko näillä sukututkimusohjelmilla yleensä taipumus "moralisoida"? Juuret ei meinannut hyväksyä isoäitiäni isäni äidiksi, koska isovanhempiani ei oltu vihitty ennen isäni syntymää.:rolleyes:

Hei

Olen myös pitkään käyttänyt Juuret-ohjelmaa. En ole mitään moralisointia havainnut, eikä henkilöiden vanhemmiksi liittämisessä ole ollut ongelmia.

Liisa Ahonen

einontytar
02.08.08, 07:31
Minäkin sain Juuret-ohjelmani nyt taas toimimaan ja olen siinä suhteessa tyytyväinen. Ei tarvitse naputella tietoja uudestaan, vaan voi jatkaa siitä, mihin on jäänyt. Ihanaa!

Eikä minullakaan ole ollut ongelmia sukulaisuussuhteiden luomisessa.

Make
27.08.08, 11:19
Juuret 2.1 käyttäjä olen minäkin. Joskus on joitain pieniä ongelmia o0llut, mutta tuki on toiminut hyvin sähköpostilla eli yhteys vaan ongelman web-sivulla olevalla tiedolla.

Joskus olen ollut ihmeissäni kun en saa haluttua henkilöä esim. vanhempien listalle eli siihen valintavalikkoon vaikka asetukset ovat olleet oikein (näytä vihitytkin yms...). Useimmiten syynä on ollut, että lapsen kohdalla isän tai äidin etunimi on hieman eri muodossa kuin tarkoitetun henkilön tiedoissa (Henric vs. Henrich) tai joku oudompi etunimi on lipsahtanut vääräksi sukupuoleksi ja ohjelma ei anna mieheksi merkittyä äidiksi. Tuo Tiina-Liisan mainitsema ennen avioliittoa syntyminen ei kyllä minulla ole aiheuttanut pulmaa. Hyvin kelpaa. Lienee ollut jokin muu syy "moralisointiin".

Minulla Juuret 2.1 tahtoo kaatua, jos haen välillä esim. HisKistä tms. www-sivulta tietoa enkä ole jättänyt Juuria näytölle vaan pienentänyt alapalkkiin. Uudelleenavaus kaataa ohjelman. Täytyy vaan huomata aina avata www-sivu ohjelmaikkunan päälle.

Juha
27.08.08, 12:11
Käytin pitkään Juuret-softaa ja yleensä tuohon isän kelpaamattomuuteen oli syynä se, että olin vahingossa merkinnyt ao. henkilön naiseksi siinä henkilöikkunassa.

Juha

Sari H
06.01.09, 11:00
Onko muilla ollut ongelmia Vistan kanssa? Hankin eilen uuden uutukaisen läppärin ja siinä on nyt vista ja juuret ohjelma ei tahdo siinä pelittää. Onko muut saaneet ongelman ratkaistua? Esim. kun sukupuu näkymässä klikkaa jotain henkilöä niin ohjelma sanoo jotain runtime error ja ohjelma lähtee ns. pois päältä.

Make
06.01.09, 11:49
Hei Sari!

Itselläni ei ole Vistasta kokemuksia, mutta ajoittain katselen Juuret 2.1 -kotisivuilta päivitys- yms. tietoja ja muistin maininnan Vistastakin eli täällä kehoitetun pakatun tiedoston lataamistarpeen Vistan kanssa
http://www.juuret.fi/lataa.htm

Pariin ongelmaan Juuret 2.1 -ohjelman kanssa olen saanut nopean avun tämän palautesivun http://www.juuret.fi/palaute.htm kautta.

piipa
06.01.09, 13:43
Ystävilläni ja nuorteni ystävillä on Vista ja ovat enemmän kuin kyllästyneet ohjelman jatkuvaan päivitykseen, kesken muiden ohjelmien. Sanovat, että Vista ohjaa koneen käyttöä, ei käyttäjä.

Sari H
06.01.09, 14:49
Hei

Tein tuon lataamisen ja asensin uudelleen 2.1 ja eipä oikein pelitä sittenkään, sillä kun avaan ohjelman niin se ruutu ei mahdu näyttöön.... huoh! Pitänee vaihtaa tähän uuteen koneeseen xp. Muutoin tämä vista näin 2 päivän perusteella on ok. Mulla kyllä oli ennakkoluuloja tästä, mutta tämä ainakin nyt ärsyttää ettei tuo ohjelma toimi kunnolla. Muutoin Juuret pelittää mutta tosiaan kun siellä sukupuussa klikkaa ihmistä niin sitten vain sanoo virheilmoituksen ja lopettaa ohjelman. Sekin vielä ärsytää kun on jotain laittanut sinne eikä ole muistanut tallentaa niin nekin häviää. Pitänee laittaa tuonne palautetta.

Juu ja näköjään noita päivityksiä tulee jatkuvasti.

Make
06.01.09, 17:14
No en ole hyvää Vistasta kuullut itsekään.

Voisiti kyllä minusta kysyä ongelmista Juuret 2.1 palautteessa.

Luulisin, että näyttöasetusten muuttaminen auttaisi kyllä tuon ruudun näkymiseen. Eli Properties - settings ja siellä resoluution muuttaminen. En kyllä tiedä mistä tuo Vistassa löytyy. Mutta se ei kyllä tuohon ohjelman kaatumiseen auta. Mutta sitä kysy ohjelman tekijältä.

Ulla Juva
06.01.09, 17:29
Hei Sari!

Oletko kokeillut näytön asetuksista muuttaa tarkkuutta? En tiedä onko siitä Juuret-ohjelmassa apua. Eli koita muutoksia näytön asetuksiin, vai löytyiskö Juurista jokin asetus jolla sitä saisi pienemmäksi?
Minä tarvitisin taas päin vastaista, kirjanpito-ohjelman ikkunan suurentamista. Sellaista en ole vielä löytänyt, joka toimisi.

Juu, kyllä Vistassa saa noita päivityksiä tuhka tiuhaan ja kaikki pitää ensin tarkistaan onko kyseiseen laitteeseen/ohjelmaan vistapäivityksiä olemassa. Minäkin päivitin tulostimeni "Vista aikaan" eli hain vistan ajurit. Eipä niistä paljon iloa ollut. Nyt tulostimeni oikuttelee Wordin kanssa, tai oikeammin aiheuttaa ongelmia Wordiin (2007). Ohjelma tilttaa tai sammuu omia aikojaan. Löysin Microsoftin sivuilta asiaa koskevaa materiaalia ja siellä kerrottiin että tulostimeni ei toimi oikein MsOffice 2007 kanssa. Tästä ei taas ole tietoa laitteen valmistajan sivuilla.

Että joo-o. En tiedä kumman heivaan pois tulostimen vai Officen tai heitänkö Vistan pois.
Kuten monesti ennekin olen kertonut, heittäisin koko Windowsin hiiteen ellen tarvitsisi sitä työohjelmien takia. Vaihtaisin oitis Linuxiin tai Maciin.

Sukuohjelmien tekijät huom! Ohjelmistanne nopeasti Linux/Mac versiot maailmalle. En ole ainoa joka on vaihtamassa käyttöjärjestelmää.

Microsoft lisää kaaosta kun se tuo markkinoille kauan puhutun Windows 7:n!

Ulla Juva
06.01.09, 17:33
Tuohon edelliseen lisäisin vielä, että Sukuohjelmisto2004 vaikuttaa toimivan Vistassa niin kuin se on aiemminkin toiminut.

Muista ei minulla ole Vistassa kokemuksia. Jaa, Gramps toimii kanssa kunnolla.

Sari H
06.01.09, 17:35
Hei molemille

Sain juuri Juuret ohjelmista vastauksen, että sen ruudun pitäisi saada sopimaan joko resoluutiota vaihtamalla tai vetämällä sieltä kuvan reunasta, en ole vielä kokeillut. Laitoin juuri tämän työpöydän resoluution koska en tykkää että työpöydän kuvakkeet ovat isoina tässä. Saa nähdä, että varmaan sitten tuon Juuret ohjelmien vuoksi vaihtamani resoluutio sitten varmaan isontaa nuo kuvakkeetkin...

Laitoin vielä uudelleen kysymyksen miksi vistalla kaatuu tuo ohjelma noin kun se mulla tekee.

Ja taas on mulle tulossa joku uusi päivitys,kone ilmoitti juuri siitä. Pitänee sekin laittaa niin, ettei niitä automaattisesti tule tähän.

Make
06.01.09, 17:42
Eikös nuo työpöydän kuvakkeet saa muutettua ilman koko näytön resoluutiota.

Properties - Appearance - Advanced - Icons jne ainakin XP:ssä.

Sari H
06.01.09, 17:52
Heippa

Kyllä ne sai Vistassakin, en vaan nyt muista mistä sen laitoin :)

:D:

Kokeilin tehdä Concecurin ohjeiden mukaan pienentää sitä ruutua. Siinä Juuret ohjelmassa on siellä vasemmassa yläkulmassa se ohjelman logo mistä voi pienentää ja suurentaa ja palauttaa niin eipä auttanut mulla mitään. Vaan antoi taas välillä hiukan pienemmäksi ( edelleen liian suuri näyttöön) ja sitten muutaman kerran puki kunnolla eli jäi jumimaan. Alan nyt näpertämään tuota resolutio hässäkkää.

Sari H
06.01.09, 17:56
Nyt onnistui, kun sain vedettyä hiirellä sieltä sivulta sitä ruutua pienemmäksi. Ei pugita enää edes tuo sukupuu.

Huhhuh!
:rolleyes:

Ulla Juva
06.01.09, 19:14
Tässä sulle vinkki miten saat päivitykset "ojennukseen".


Kyllä ne päivitykset ovat hyvä asentaa, mutta voit säätää niin, että ne asentuu silloin kuin sinä ne haluat:
Homma toimii: Ohjauspaneeli -> Suojaus ->Ota automaattiset päivitykset käyttöön tai poista ne käytöstä -> valitse sopivin vaihtoehto itsellesi -> klikkaa OK

Ulla Juva
06.01.09, 19:39
Vielä kuvakkeista:

Kuvakkeiden kokoon voi vaikuttaa: Ohjauspaneeli -> Ulkoasu ja mukauttaminen -> Helppokäyttökeskus -> Mukauttaminen heikkonäköisille käyttäjille -> Muuta tekstien ja kuvakkeiden kokoa -> Valitse sopiva koko (huom mukauttu FPI…, jossa voit säätää mieleisen kokoiseksi jos valmiit vaihtoehdot eivät ole mieleisiä)) klikkaa OK
:)

Sari H
06.01.09, 19:42
Vistassa menee näin Ohjauspaneeli -> Windows Update -> Muuta asetuksia -> ja siellä voi valita haluamansa.

Ulla Juva
06.01.09, 20:46
Jep!
Molemmat tekevät saman asian. Pääasia, että toimii.

Sari H
06.01.09, 21:06
Palaampa Juuret ohjelmaan. Itse toivoisin siihen jonkin erillisen sarakkeen mihin voi laittaa esim. kummit ja papin joka kastoi. Tokihan ne voi laittaa sinne tekstitieto sivulle. Ohjelmassa kuitenkin on se kastepvm sarake, niin siihen olisi mukava ne kirjoittaa kummit niin, että ne tulevat myös tulosteeseen. Minä olen ainakin huomannut, että kun tulostaa, niin jos ne talo, kylä, maa sarakkeisiin kirjoittaa tiedot, ne eivät tulostu. Ainoastaan tulostuu se ihan ensimmäinen sarake. Vaiko enkö osaa sitäkään käyttää ? :D:

Sitten vielä kun sen tekstitiedon tulosteeseen saisi toimimaan niin, että ne tekstit eivät mene kaikki samaan pötköön... vaikka siinä tiedostossa ne on jaoteltu kappaleisiin niin ainakin minulla ne tulostuu yhtenä ja samana litaniana.

Sitten jos vihkiajan laittaa siihen henkilötieto sivun vihkiaikasarakkeeseen niin se ei tulostu tulosteeseen, vaan se pitää laittaa Puolisot ja siellä valita psonnimi ja sitten sinne vihkiaika ja paikka, niin sitten tulostuu.

Oletteko muut käyttäjät huomanneet, että ohjelma laittaa jollekin ihmiselle ihmellisiä muuttoja? Olen lopettanut sen muuttosarakkeen käytön niin silloin ei ole enää mulle sattunut moista.

Juha
06.01.09, 22:08
Nämä Juuret -palautteet pitäisi laittaa ohjelman tekijöille. Vain siten he voivat kehittää ohjelmistoaan. He eivät välttämättä seuraa tätä forumia, joten tämä keskustelu ei siten edistä toivottujen parannuksien toteutumista.


Ilman muuta voidaan asiasta keskustella, mutta varmasti jokaisen ohjelmiston tekijät haluavat saada suoraakin palautetta.




Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

blue-eyed
06.01.09, 23:58
Sari hyvä,

vaihda Juuret Sukujuttuihin. Minusta se Juuret on niin vanhanaikainen ja kankea ohjelma, että en enää sitä haluaisi mistään hinnasta käyttää, kun olen Sukujuttuihin tai mihin muuhun vaikka ilmaiseenkin esim. Legacyyn sitä verrannut. Juurista onnistuu melko hyvin gedcom Sukujuttuihin. Aloitin Sukuohjelma 8:lla, siirryin Juuriin ja nyt olen käyttänyt Sukujuttuja jo monen monituista vuotta.

Ei ollut pienintäkään ongelmaa XP:stä gedcomina tuoda tiedosto Vistaan. Sukujutut toimii kuin ihmisen mieli.

Tyytyväisyydestä hyristen

blue-eyed
07.01.09, 00:18
Lisään vielä, että ei ole Vistankaan kanssa ollut ongelmia parin kuukauden käytön kokemuksen rintaäänellä sanoessani. Jos on käytössä halvin Vista eli perusohjelma, niin sen ei ole kait tarkoituskaan ilman lisäosia toimia yhtä hyvin kuin Vista home premium. Eli en olisi uskaltanut edes hankkia sitä perusmallia.

Joten ei Vista ohjaa minua, vaan kyllä se ohjaaja on täällä näppylöitten päässä :D:

Selvennykseksi vielä, että en ole saanut päivääkään tietokoneopetusta, vaan olen ihan itseoppinut nörtti.

Erkki Järvinen
07.01.09, 07:18
Palaampa Juuret ohjelmaan. Itse toivoisin siihen jonkin erillisen sarakkeen mihin voi laittaa esim. kummit ja papin joka kastoi. Tokihan ne voi laittaa sinne tekstitieto sivulle. Ohjelmassa kuitenkin on se kastepvm sarake, niin siihen olisi mukava ne kirjoittaa kummit niin, että ne tulevat myös tulosteeseen. Minä olen ainakin huomannut, että kun tulostaa, niin jos ne talo, kylä, maa sarakkeisiin kirjoittaa tiedot, ne eivät tulostu. Ainoastaan tulostuu se ihan ensimmäinen sarake. Vaiko enkö osaa sitäkään käyttää ? :D:



Niihin kenttin, joissa syöttöruudun oikeassa ylänurkassa on nastan kuva, pääset syöttämään Lisätietoja. Lisätiedon syöttöruutu aukeaa painamalla hiiren oikeata näppäintä. Voit kirjoittaa vapaata tekstiä rajoittamattoman määrän. Kun kenttään on liitetty lisätietoja, aktivoituu nastan kuva harmaasta siniseksi. Lisätiedot tulostuvat tauluihin mukaan.

Näin sanotaan Juuret ohjelman ohjeissa.

Make
07.01.09, 19:04
vaihda Juuret Sukujuttuihin. Minusta se Juuret on niin vanhanaikainen ja kankea ohjelma, että en enää sitä haluaisi mistään hinnasta käyttää, kun olen Sukujuttuihin tai mihin muuhun vaikka ilmaiseenkin esim. Legacyyn sitä verrannut. Juurista onnistuu melko hyvin gedcom Sukujuttuihin. Aloitin Sukuohjelma 8:lla, siirryin Juuriin ja nyt olen käyttänyt Sukujuttuja jo monen monituista vuotta.

Ei ollut pienintäkään ongelmaa XP:stä gedcomina tuoda tiedosto Vistaan. Sukujutut toimii kuin ihmisen mieli.


No joo.... yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.... jne... Minä olen nyt käyttänyt Juuret 2.1 -ohjelmaa noin 4 vuotta ja ollut erinomaisen tyytyväinen sen toimintaan ja ominaisuuksiin, jotka ovat juuri kuin minua varten tehdyt. Sen verran olen tietokoneohjelmien kanssa ollut tekemisissä, että en ainakaan tätä 2.1 -versiota päivityksineen vanhanaikaiseksi sanoisi. Tosin olen itsekin vanhanaikainen ja ehkä juuri siksi sovimme toisillemme :)

Kokeilin viime kesänä Juuret 2.1:stä otetuilla gedcom-tiedostoilla monia eri ohjelmia, muun muassa juurikin SukuJutut -ohjelmaa oikein hartaasti kun sitä niin kehutaan. Mutta sen ominaisuudet eivät vaan natsanneet minulle, ei tulostusmuodot eikä mitkään. En sano, että se olisi huono, mutta.....

Jos olet siirtynyt Juurista SukuJuttuihin jo monen monta vuotta sitten - kuten kirjoitat - et ehkä tunne Juuret 2.1 viimeisiä päivitettyjä versioita?

Juuret 2.1 pyörii hyvin kaikissa käyttiksissä ja kaiken teholuokan koneissa. Aloitin win95, pohjalla sitten XPHome ja Proff ja nykyisin on tuossa vieressä vielä "sukukoneena" tyttären noin 10v vanha heikkotehoinen läppäri, jossa on Millenium ja hyvin pelittää. Mukava netistä hakea tietoja ja saman tien tallettaa Juuriin tuohon viereen. No onnistuu se yhdelläkin koneella ikkunoita avaamallakin tietysti. Mukavasti menee tiedosto vanhasta läppäristä varmuuskopioksi ulkoiselle kiintolevyllekin, kuten myös tähän tehomyllyyn.

Mutta kuten aloitin: yksi tykkää siitä ja toinen toisesta. Yleensä kaikki omastaan. Ainakin miehet - autoistaan siis :rolleyes: Ei tää niin vakavaa ole :D:

Ja Sari sai avun ongelmiinsa. Ja kaikkiaan Juha puuttui tärkeään asiaan. Ongelmat on raportoitava ohjelman ylläpitäjille, sitä kautta ne korjaantuvat. Tämä ei tarkoita, etteikö ongelmia saisi ja kannattaisikin tuoda esille myös täällä, koska muut voivat oppia tämän kautta. Mutta ohjelmat eivät korjaannu. Ja mitä useammin päivityksiä, sitä enemmän pikkupugeja. Sen tiedämme Microsoftin ja Mozillan kauttakin.

blue-eyed
08.01.09, 01:14
Moro Make!

Olet sisukas niin kuin minäkin. Jotta tietäisin, mitä puhun, niin pitääpä päivittää tuo Juureni. On se minulla tuolla toisella koneella ei niin kovinkaan vanhalla kannettavalla (3v) ja yritän aina silloin tällöin verestää muistiani, mutta aina tökkii vastenmielisesti.

Niin onhan se kiva pitää kahta konetta yhtä aikaa auki, mutta niskat väsyy...

Jos LanWorld ei olisi tehnyt minulle tepposia, en olisi vielä vaihtanut tuota rakasta hidasta konettani uuteen, mutta nyt olen ikionnellinen. On iso näyttö, johon mahtuu samalle ruudulle sekä Sukujutut että Hiski ja SSHY!! Ei voisi olla enää helpompaa. En enää ole vihainen LanWorldille eli operaattorilleni.

Se kehtasi nimittäin tehdä semmoisen tempun, että jo loka-marraskuussa rupesi siirtämääm yhteyksiä langattomaksi ja minä poloinen ihmettelin kolme viikoa, kun internet ei toimi kuin minuutin kerrallaan. Maksoin uutterasti laskuja tuon minuutin aikana ja mukavasti kuukauden päästä sain toisista yhtiöistä karhukirjeitä ja toisilta palautuksia moneen kertaan maksetuista laskuista. Operaattori väitti, että minulla on modeemi hajoamassa, yhteydessä ei ole mitään vikaa. Vein modeemin tietokoneliikkeeseen, jossa sanottiin, että siinä ei ole mitään vikaa. Ostin samalla uuden tietokoneen, en kuitenkaan läppäriä enää. Sekin on mielestäni lelu kunnon tietsikan rinnalla.

Nyt viime sunnuntaiyönä oli tietokoneelle tullut viesti, että meidän taloyhteys on muutettu langattomaksi. No ihmekös tuo, että tälle uudellekaan koneelle en enää marraskuussa saanut yhteyttä tavallisella piuhalla, vaan langattomana.

Kaikille tamperelaisille varoitukseksi, että näin toimii LanWorld.

Mutta tulipahan toteutettua pääministerin ohjetta: tuhlatkaa kansalaiset, tuhlatkaa :D::mad::eek:

Erkki Järvinen
08.01.09, 09:08
On tuo Juuret 2.1. minullakin mutta en ole sitä pitkään aikaan käyttänyt ja nyt minua siinä häiritsee sellainen pieni asia johon en ole löytänyt ratkaisua
eli kysymys on siitä, että:
kun tuossa henkilötieto lehtiössä mihin tiedot syötetään niin ne tulevat jokaisessa sarakkeessa mustaksi vahvennettuina jota se ei alunperin
ole tehnyt. Sama vahvennettu teksti on myös otsikoissa: Mies - Nainen - Ei tietoa ja alhaalla Tiedot tarkistettu jne. Kuitenkin sarakkeiden (laatikoiden) otsikot Syntymäaika - Sukunimi jne. ovat normaaleja eli eivät vahvennetuja.

Miten toisilla ja mikä ratkaisuksi?

Sari H
08.01.09, 09:59
Erkki,

Se tummennus oli mullakin ja siihen auttoi se kun vedin hiirellä sitä ruutua pienemmäksi näytössä. Kiitos, muistin sen pienen pallukan jonne voi kirjoittaa tekstiä, mielestäni se on kuitenkin sillätavalla hassu, kun sitä jos ei muista niin jää huomaamatta joskus kun ei teksti näy noin vain, vaan pitää klikata sitä. Pitänee kuitenkin kummien yms merkitsemiseen sitä alkaa testaamaan.

Juha

Kyllä nimenomaan keskustelua tästä halusin, ja siksi tänne asiasta kirjoitan. Toki en oleta että kaikki kansa lukee forumia, ja aion laittaa ohjelmiston tekijälle parannusehdotuksia ja olen laittanutkin. Mutta ennenkaikkea halusin keskustelua asioista.

Arla

Olen kokeillut sukujuttuja ja totesin myöskin hyväksi ohjelmaksi. Olen vaan vissiin pihi, etten raski :D: ostaa toisen ohjelman lisenssiä kun mulla on joyksi. ( ei saa tuhlata tyyliin.... päinvastoin ajateltu kuin pääministerimme...) Ja minulla kans on enää langaton liittymä, koska jostain syystä DNA:n kiinteä laajakaista tökki koneessa jatkuvasti. Langattomalla kotimokkulalla on nyt helppo toimia ja nopeuskin tyydyttävä. Saa niin monta konetta nettiin kun haluaa, meillä kun niitä nyt on 3 kannettavaa. Pöytäkoneet hävitetty historiaan jo niiden sähkönkulutuksen vuoksi. Läppäri kun ei kuluta kuin sähkölampun verran.

Sari

Ann
08.01.09, 10:03
Olen juuri aloittanut demo-version Juuret 2.1 harjoittelun, joka jo tässä vaiheessa näyttää aika hyvältä.

Mutta kaipaan kuitenkin sitä mitä minulla on ”Min släkt” sukututkimusohjelmassa eli näen vasemmalla reunalla kaikki ihmiset jotka ovat sukututkimusohjelmassani, josta voin siirtyä milloin vain yhdestä henkilöstä toiseen.

Se ohjelma voi myöskin ladata ilmaiseksi www.dannbergsdata.se (http://www.dannbergsdata.se/)
Ei tarvitse heti ostaa lisenssiä joka maksaa 350 SEK (n. 33 Euroa)

Ohjelma saa raportin ruotsin, englannin, tanskan ja norjan kieliksi. Joten suomen kielellä sitä ei vielä toistaiseksi voi saada.

Aina on joku ohjelma omasta mielestä parempi kuin toiset ohjelmat.

Sari H
08.01.09, 10:13
Vieläpä laitan tämän linkin tänne, vaikkei Juuret ohjelmaan kuulukaan.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=32638&tyyppi=1
Laajakaistamodeemikin vie virtaa melkoisesti. Enemmän kuin läppäri.

Erkki Järvinen
08.01.09, 10:26
Erkki,

Se tummennus oli mullakin ja siihen auttoi se kun vedin hiirellä sitä ruutua pienemmäksi näytössä.

Sari

Vetäisin mutta ei ole mistä vetää:mad:

Ann!
Minullakin on vanhalla koneella tuo ”Min släkt” sukututkimusohjelma ja kysyisinkin toimiiko se XP:ssä?

Sari H
08.01.09, 10:31
Erkki

Pystytkö pienentämään sitä ruutua sieltä vasemman yläkulman Juuret logosta? Ja sitten jos se pienenee niin vetäiset siitä reunasta. Onnistuuko?

Ann
08.01.09, 10:38
Vetäisin mutta ei ole mistä vetää:mad:

Ann!
Minullakin on vanhalla koneella tuo ”Min släkt” sukututkimusohjelma ja kysyisinkin toimiiko se XP:ssä?

Hei Erkki!

"Min släkt" sukututkimusohjelma toimii sekä XP:ssä sekä Vista´ssa!

Terveisin

blue-eyed
08.01.09, 12:34
Aivan totta, Sari, mitä sanot ison koneen ja läppärin virrankulutuksesta. Huomasin sen konkreettisesti siitä, kun poika muutti pois kota ja vei ison tehomyllynsä mukanaan. Minulle jäi vain tuo oma pienitehoinen läppäri, jonka olinkin ostanut varakoneeksi, eli silloin käytin läppäriä kotiverkossa, kun poika ei päästänyt omalle koneelleen. Kun käyttöön jäi vain tämä minun kannettavani, niin sähkölasku putosi vuodessa 50 euroa!!! En keksi mitään muuta syytä siihen, koska kaikki muut sähkölaitteet jäivät edellen käyttöön.

Minä vain olen tottunut konekirjoittaja, joten minua häiritsi tuo läppärin näppäimistö ja kirjoitusasento. Tukiasemaa käyttämällä olisi saanut tietysti siihen vaikka kuinka ison näytön ja näppäimistön. Tietysti olisi saanut myös irtokaiuttimet, koska kannettavan oma ääni oli niin surkea, että mitään musiikkia sillä ei viitsi kuunnella. Kunnollinen langaton hiiri minulla oli käytössä.

Tässä pöytäkoneessa on langaton näppis ja hiiri sekä ostin myös hyvät subbarilla varustetut kaiuttimet. Nettikameraa en ikinä huoli. Haluan olla koneellani rauhassa. Toinen, mitä tietokoneeseen en sotke on televisio.

Tämän aamun Aamulehdessä oli kauhujuttu, kuinka joku lomalainen oli jättänyt pohjoisessa mokkulalla toimivan kannettansa yöksi päälle. Aamulla se oli sulkeutunut ja koneessa oli viesti, että yhteys on suljettu, koska laajakaistakuluja oli kertynyt jo 6000 eurolla. Kone oli kuulemma langattomana hakenut Ruotsista parhaimman verkon ja raksutti Ruotsin hintatason mukaan. Neuvottiin rajanpinnanssa olevia poistamaan automaattinen paras verkohaku pois päältä, jotta tällaisilta yllättäviltä rahanmenoilta säästyisi.

Miten on Sari, yltääkö sinun langattomasi Muhokselta Ruotsin puolelle?

Erkki Järvinen
08.01.09, 13:56
Erkki

Pystytkö pienentämään sitä ruutua sieltä vasemman yläkulman Juuret logosta? Ja sitten jos se pienenee niin vetäiset siitä reunasta. Onnistuuko?

Kovasti yritin Sari vasemmasta kulmasta huonolla menestyksellä, eli jokakerta ohjelma lakkasi vastaamasta ja jumittui.

Sitten asensin kahteenkin eri kertaan ohjelman uudelleen ja edelleen sama ongelma eli ei mitään apua.

Sitten soitin Consequr Oy:n puhelimeen ja sain samankaltaisia ohjeita kuin sinäkin annoit - mutta ei apua.

Sitten asiaa edelleen pähkäillessäni tulin menneeksi sinne kuvaruudun oikeaan yläkulmaan jossa ovat ne kolme pientä ruutua:
_pienennä, =palautus kuvakkeeksi, Xsulje
nyt tulin sattumalta klikanneeksi tuosta keskimmäisestä ruudusta ja sillä asia sitten yllättäen korjautui. (samalla teksti: palautus kuvakkeeksi muuttui / suurenna). Ovelaa!


En vielä ehtinyt sitä MinSläkt ohjelmaa XP:ssä kokeilla.

Markku Ollila
08.01.09, 14:33
Meikäläinen on käytellyt kaikkia suomalaisia sukuohjelmia ja koneella on nytkin kaikista uusimmat versiot. Juuret ohjelmakin oli kauan sitten ihan aktiivikäytössä. Alusta asti minua on siinä häirinnyt mm. se, että tietojen syöttö fontti on niin onneton. Kenttien ohjetekstit näkyvät paljon voimakkaammin. No saahan tuon fontin isommaksi, kun pistää ohjelman ikkunan koko ruudun kokoiseksi, mutta silloin se on vielä kamalamman näköistä. Mistään en ole löytänyt asetusta, jolla sitä voisi muuttaa.

Lisäksi siinä on pahana puutteena se, että käyttäjän on itse muistettava tehdä tallennus pienin väliajoin. Muut vastaavat ohjelmat suorittavan tallennukset automaattisesti.

Reilut kymmenen vuotta olenkin käyttänyt SukuJutut ohjelmaa ensisijaisena ja olen ollut siihen koko ajan hyvin tyytyväinen. Omat puutteensa tässäkin ohjelmassa on, mutta ei mikään tämän ohjelmalajin tuote ole täydellinen. Yksi tärkeimmistä tykästymisen syistä on ollut ohjelma helppokäyttöisyys.

-Markku

Erkki Järvinen
08.01.09, 15:40
Lisäksi siinä on pahana puutteena se, että käyttäjän on itse muistettava tehdä tallennus pienin väliajoin. Muut vastaavat ohjelmat suorittavan tallennukset automaattisesti.

-Markku

Tietojen säilytyskohdasta voi asettaa "Automaattinen tallennus ___ välein"

siis vaikka 1 min. välein tai mitä nyt haluaa.

Ainakin tulosteiden fontin voi myöskin valita.

Markku Ollila
08.01.09, 17:30
Tietojen säilytyskohdasta voi asettaa "Automaattinen tallennus ___ välein"

siis vaikka 1 min. välein tai mitä nyt haluaa.

Ainakin tulosteiden fontin voi myöskin valita.

Tuossa tallennusasiassa teki muisti tepposet. Noinhan se on ja hyvä niin.

Tulosteista vain sen verran, että ainakin minun koneessani muutamat merkit tulivat niihin aika eksoottisen näköisinä. Vaan eipä haittaa, kun on tarjolla ohjelmia, joissa on parempia säätömahdollisuuksia.

-Markku

Make
08.01.09, 18:38
Tulosteista vain sen verran, että ainakin minun koneessani muutamat merkit tulivat niihin aika eksoottisen näköisinä. Vaan eipä haittaa, kun on tarjolla ohjelmia, joissa on parempia säätömahdollisuuksia.

-Markku

Tuo vika oli jonkin aikaa minullakin murheena (olisko ollut noin 1,5 sitten), mutta laitoin palautteen ja asia korjaantui tunnissa. Eli uudemmissa versioissa ei varmaan ole tuota ongelmaa.

Tuota tallennusfonttiasiaa en ymmärrä. Minä olen saanut tallennusfontin "kamalaksi" vain kun olen läppäriin liittänyt 19 tuuman näytön, mutta esimerkiksi tässä 17 tuuman näytössä tallennusfontti on aivan asiallinen ja erottuu hyvin ohjeteksteistä.

- toinen Markku

Erkki Järvinen
08.01.09, 19:45
Tuota tallennusfonttiasiaa en ymmärrä. Minä olen saanut tallennusfontin "kamalaksi" vain kun olen läppäriin liittänyt 19 tuuman näytön, mutta esimerkiksi tässä 17 tuuman näytössä tallennusfontti on aivan asiallinen ja erottuu hyvin ohjeteksteistä.

- toinen Markku

Todellakaan ei fontin suhteen mitään kamalaa ole. Toiminnoissa Tietojen tarkistus sen sijaan valittaa kovin helposti kaikenlaisista asioista esim. jos Juho on saanut lapsen 51 vuotiaana (eihän tuota pitäisi valittaa), ymmärrän vastaavan valituksen jos Liisa on saanut lapsen 51 vuotiaana!

Markku Ollila
08.01.09, 19:59
Tuo vika oli jonkin aikaa minullakin murheena (olisko ollut noin 1,5 sitten), mutta laitoin palautteen ja asia korjaantui tunnissa. Eli uudemmissa versioissa ei varmaan ole tuota ongelmaa.

Tuota tallennusfonttiasiaa en ymmärrä. Minä olen saanut tallennusfontin "kamalaksi" vain kun olen läppäriin liittänyt 19 tuuman näytön, mutta esimerkiksi tässä 17 tuuman näytössä tallennusfontti on aivan asiallinen ja erottuu hyvin ohjeteksteistä.

- toinen Markku

Minulla on uusin versio ohjelmasta, eli otettu joulukuu 2007 jälkeen.
Muut kummallisuudet saattavat osin johtua tietojen gedcom siirrosta tähän ohjelmaan. Enpä ole asiaa tarkemmin tutkinut.

Onneksi on vaihtoehtoja ja kuten joku ehkä jo aiemmin mainitsikin, että kukin tykkää siitä ohjelmasta jonka hallitsee parhaiten. Itse olen kylläkin sen luenteinen, että haluan aina kokeilla uusia löydöksiä ohjelmarintamalla. Silti olen pääohjelmana käyttänyt samaa jo yli 10 vuotta ja kaikenkaikkiaan vastaavia ohjelmia jo reilut 30 vuotta.

-Markku

Make
08.01.09, 20:09
Todellakaan ei fontin suhteen mitään kamalaa ole. Toiminnoissa Tietojen tarkistus sen sijaan valittaa kovin helposti kaikenlaisista asioista esim. jos Juho on saanut lapsen 51 vuotiaana (eihän tuota pitäisi valittaa), ymmärrän vastaavan valituksen jos Liisa on saanut lapsen 51 vuotiaana!


Niin valittaa, ellet muuta perusasetuksia! Ota Asetukset - Aikarajat ja sieltä Vanhemmaksi tulon ikä. Sinne voit laittaa vaikka 99 vuotta niin eipä valita! Itse olen laittanut 65.

Erkki Järvinen
08.01.09, 20:33
Niin valittaa, ellet muuta perusasetuksia! Ota Asetukset - Aikarajat ja sieltä Vanhemmaksi tulon ikä. Sinne voit laittaa vaikka 99 vuotta niin eipä valita! Itse olen laittanut 65.

Asetukset:
Aikarajat.

Aika syntymästä kasteeseen 3 päivää,
Vihkimisikä 19 vuotta,
Vanhemmaksi tulon ikä 65 vuotta,
Elinikä 90 vuotta,
Aika kuolemasta hautaukseen 7 päivää,


Tietojen tarkistus:

Tarkistuslistaan tulevat tässä tapauksessa kaikki jotka ovat saaneet lapsen alle 65 vuotiaana:D:



Vanhemmaksi tulon ikä 15 vuotta

niin ei tule tarkistuslistaan ainoatakaan!

Make
08.01.09, 20:39
Asetukset:
Aikarajat.

Aika syntymästä kasteeseen 3 päivää,
Vihkimisikä 19 vuotta,
Vanhemmaksi tulon ikä 65 vuotta,
Elinikä 90 vuotta,
Aika kuolemasta hautaukseen 7 päivää,


Tietojen tarkistus:

Tarkistuslistaan tulevat tässä tapauksessa kaikki jotka ovat saaneet lapsen alle 65 vuotiaana:D:



Vanhemmaksi tulon ikä 15 vuotta

niin ei tule tarkistuslistaan ainoatakaan!


No niinpä tietysti - ei pitäis ulkomuistista.... ***häpeää **** :( Mutta joka tapauksissa asetuksissa oli asian avaimet. :)

Erkki Järvinen
08.01.09, 21:07
No niinpä tietysti - ei pitäis ulkomuistista.... ***häpeää **** :( Mutta joka tapauksissa asetuksissa oli asian avaimet. :)

Ei kuule Make tarvitse lainkaan sillä kömmähdyksiä tulee meille kaikille ja asetuksista todella kaikki riippuu ja saattaa olla niinkin, että kaikkia jujuja ei tahdo heti ymmärtää minkä ainakin omalta kohdaltani olen huomannut.

Palaan asiaan myöhemmin jos hullulta tuntuvia tarkistuslistauksia ilmenee, en nyt ruvennut niitä vasiten etsimään - muistan vaan aikaisemmin niitä olleen kun enemmän käytin Juuret ohjelmaa.

Varsinaisestihan minä olen tykästynyt yksinkertaiseen ja varmatoimiseen Genus Senioriin jota pääasiallisesti käytän.

Kaikenkaikkiaan näistä ohjelmista puhuttaessa luulenpa niin, että niissä kaikisssa on Sukujutut mukaanlukien (tosin en sitä ole koskaan käyttänyt) omat hyvät ja huonot puolensa eli sitä täydellistä ohjelmaa ei ole keksittykään. Nyt sitten kuka mitäkin oppii käyttämään ja ohjelmalta edellyttää niin se on sitten se paras ohjelma.

Sari H
08.01.09, 22:23
Miten on Sari, yltääkö sinun langattomasi Muhokselta Ruotsin puolelle?

Luin tuon jutun 6000 maksusta tietokone sivulta. Aika kauhea yllätys varmaan perheelle. Meillä ei yllä Ruotsin puolelle tämä.
Kotimokkula on tosiaan siinä helppo kun sen voi viedä mökille ja saa vaikka kuinka monta konetta yhtäaikaa.

http://projekteja.files.wordpress.com/2008/07/960e250re.jpg

Sari H
08.01.09, 22:24
Kovasti yritin Sari vasemmasta kulmasta huonolla menestyksellä, eli jokakerta ohjelma lakkasi vastaamasta ja jumittui.

Sitten asensin kahteenkin eri kertaan ohjelman uudelleen ja edelleen sama ongelma eli ei mitään apua.

Sitten soitin Consequr Oy:n puhelimeen ja sain samankaltaisia ohjeita kuin sinäkin annoit - mutta ei apua.

Sitten asiaa edelleen pähkäillessäni tulin menneeksi sinne kuvaruudun oikeaan yläkulmaan jossa ovat ne kolme pientä ruutua:
_pienennä, =palautus kuvakkeeksi, Xsulje
nyt tulin sattumalta klikanneeksi tuosta keskimmäisestä ruudusta ja sillä asia sitten yllättäen korjautui. (samalla teksti: palautus kuvakkeeksi muuttui / suurenna). Ovelaa!


En vielä ehtinyt sitä MinSläkt ohjelmaa XP:ssä kokeilla.

Erkki minulle kävi juuri noin samoin kun tappelin sen kanssa pari pvää sitten, jumittui aina. Mulle auttoi se vetäminen, ei tuo pienennä systeemi ollenkaan. Mutta hyvä, että nyt se toimii sielläkin :)

Sari H
08.01.09, 22:28
Tietojen säilytyskohdasta voi asettaa "Automaattinen tallennus ___ välein"

siis vaikka 1 min. välein tai mitä nyt haluaa.



Minulla tuo on päällä 5 min välein ja hyvä on ollut tuo toiminto, koska joskus saattaa jumia kone ( tai se entinen) ja sitten hävisi kerralla siihen edellisen tallennuksen jälkeen tehdyt lisäykset. :p:

Make
09.01.09, 09:39
Minulla tuo on päällä 5 min välein ja hyvä on ollut tuo toiminto, koska joskus saattaa jumia kone ( tai se entinen) ja sitten hävisi kerralla siihen edellisen tallennuksen jälkeen tehdyt lisäykset. :p:

Kyllä vaan. Mulla on pari kertaa käynyt niin, että olen tallenna-kuvakkeen sijaan painanut vahingossa avaa-kuvaketta ja sitten jotenkin onnistunut tallentamaan tyhjän pohjan aidon nimellä ja se vasta olisi ollut kaaos ilman varmuuskopiotallennusta. Hetken kesti ekalla kerralla ennenkuin tajusin Juuret-ohjelman tiedoavauksessa muuttaa avattavan tiedoston päätteen .jrt muodoksi .jb* (vai mikä se nyt on). Tuskan hiki kerkisi tulla.

Sari H
12.01.09, 16:10
Hei

No nyt mulla on tässä sellainen ongelma, että aikaisemmassa versiossa pystyi kopioimaan henkilön toiseen tiedostoon eli ei tarvinnut uudelleen kirjoittaa saman henkilön tietoja jos on eri sukutiedostossa samat henkilöt esi-isinä. Nyt en saa millään onnistumaan 2.1 versiossa. Yleensähän se on mennyt niin, että otan toisen tiedoston ja siihen klikkaan sitä uusi nappulaa ja sitten haen toisesta tiedostosta henkilön minkä haluan liittää ja klikkaan sen henkilön kohdalla että kopioi henkilö ja menen takaisin siihen toiseen tiedostoon ja klikkaan liitä henkilö. Nyt tämä vaan ei onnistu tässä uudessa. Sattuuko joku tietämään täällä onko mulla joku asetus päin honkia vaiko mitä syynä??

Make
12.01.09, 16:21
Kyllä sen noin pitäis mennä. Mulla ei ole vanhaa versiota ja kyllä noin olen saanut sen menemään. Vai tarkoitatko viimeisten 2.1 päivitytsen jälkeen? Niiden jälkeen en ole tuota tehnyt ja nyt olen työssä vielä enkä ehdi kokeilla. Sen kyllä muistan, että jotain sähellystä minullakin tuon kanssa oli, mutta ei siinä mitään asetuksia varmaan tarvitse muuttaa. Ei muuta kun kysymys taas palautesivulle :) Ellei manuaalikaan auta.

Sari H
12.01.09, 16:25
Make
Niin tämän päivityksen jälkeen ei taas onnistu. Edellisessä onnistui. Kokeilin useaan kertaan ja ei vaan onnistu. Ilmoita jos ehdit kokeilla itse kun pääset kotikoneelle. Laitan palautetta taas :rolleyes:

Make
12.01.09, 17:16
Make
Niin tämän päivityksen jälkeen ei taas onnistu. Edellisessä onnistui. Kokeilin useaan kertaan ja ei vaan onnistu. Ilmoita jos ehdit kokeilla itse kun pääset kotikoneelle. Laitan palautetta taas :rolleyes:

No huomasin, että onhan mulla kannettava mukana ja siinä juuret 2.1. Onnistuin, mutta tein kyllä toisinpäin eli ensin auki se tiedosto, josta kopioin henkilön ja sitten auki uusi tiedosto (mutta ennalta nimetty) ja sieltä uusi ja liitä henkilö. Näin meni. MUTTA en ole itse asiassa 100% varma onko tuohon kannettavaan tehty se viimeinen päivitys (.exe tiedosto on päivältä 9.12.2007). Ohjelmassahan avautuu manuaali tuosta kysymysmerkistä. Siellä ohjeessa sanotaan nimenomaan tuo järjestys, tosin en ymmärrä olisiko sillä merkitystä.

Kotikoneella olen vasta niin myöhään tänään, etten varmaan availe sitä. taitaa tulla ohjleman tekijän vastaus ennen sitä.

LISÄYS: tarkistin ohjelman sivulta. Kyllä tuo 9.12.2007 on uusin päivitys.

Sari H
13.01.09, 09:24
Hei

Sain eilen vastauksen, että kyseisessä päivityksessä on se ongelma, ja yrittävät seuraavaan saada sen korjattua. Tuota Maken konstia en vielä olen kokeillut.

Sari H
13.01.09, 09:27
Ei onnistu noinkaan.

Ann
13.03.09, 13:01
Hei!

Ohjelmassa en löytänyt paikka missä voisin laittaa päivämäärän jolloin joku henkilö on mennyt kihloihin!

Terveisin

Urmas
21.11.09, 19:11
Olisi todella hyvä saada järjestymään Juuret-ohjelman koulutus jonnekin Etelä-Suomessa, vaikka Turkuun- Juuret-ohjelmiston tekijöiden kotikonnuille. Ilmoittautuisin heti sellaiseen. Moni ohjelman askarruttava kohta näin avautuisi...!

Urmas Aalto
Salo



Nämä Juuret -palautteet pitäisi laittaa ohjelman tekijöille. Vain siten he voivat kehittää ohjelmistoaan. He eivät välttämättä seuraa tätä forumia, joten tämä keskustelu ei siten edistä toivottujen parannuksien toteutumista.


Ilman muuta voidaan asiasta keskustella, mutta varmasti jokaisen ohjelmiston tekijät haluavat saada suoraakin palautetta.




Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
webmaster

liisa.ahonen
22.11.09, 08:57
Eikös heiltä ole tulossa uusi ohjelmaversio? Kiinnostaisi tietää, milloin.

Heikki Jokipii
21.07.10, 12:46
Eikö kukaan (muu kuin minä) ole törmännyt niihin lukuisiin bugeihin, mitä Juuret-ohjelmassa on?

Täällä kun näyttää olevan vain "hyrinää"?

Juha
21.07.10, 12:48
Kannattaisi olla yhteydessä suoraan ao. ohjelman tekijöihin.

He eivät tietääkseni lue tätä Suku Forumia.



Juha

Erkki Järvinen
21.07.10, 13:47
Palaampa Juuret ohjelmaan. Itse toivoisin siihen jonkin erillisen sarakkeen mihin voi laittaa esim. kummit ja papin joka kastoi. Tokihan ne voi laittaa sinne tekstitieto sivulle. Ohjelmassa kuitenkin on se kastepvm sarake, niin siihen olisi mukava ne kirjoittaa kummit niin, että ne tulevat myös tulosteeseen. Minä olen ainakin huomannut, että kun tulostaa, niin jos ne talo, kylä, maa sarakkeisiin kirjoittaa tiedot, ne eivät tulostu. Ainoastaan tulostuu se ihan ensimmäinen sarake. Vaiko enkö osaa sitäkään käyttää ? :D:

Sitten vielä kun sen tekstitiedon tulosteeseen saisi toimimaan niin, että ne tekstit eivät mene kaikki samaan pötköön... vaikka siinä tiedostossa ne on jaoteltu kappaleisiin niin ainakin minulla ne tulostuu yhtenä ja samana litaniana.

Sitten jos vihkiajan laittaa siihen henkilötieto sivun vihkiaikasarakkeeseen niin se ei tulostu tulosteeseen, vaan se pitää laittaa Puolisot ja siellä valita psonnimi ja sitten sinne vihkiaika ja paikka, niin sitten tulostuu.

Oletteko muut käyttäjät huomanneet, että ohjelma laittaa jollekin ihmiselle ihmellisiä muuttoja? Olen lopettanut sen muuttosarakkeen käytön niin silloin ei ole enää mulle sattunut moista.


Juuret ohjelmassa sarake Kasteaika (klikkaa hiiren oikealla painikkeella niin aukenee sarake Lisätietoja, johon voit sitten kirjoittaa esim. papin ja kummit) - samoin monissa muissa sarakkeissa on tuo mahdollisuus.

Make
21.07.10, 14:34
Eikö kukaan (muu kuin minä) ole törmännyt niihin lukuisiin bugeihin, mitä Juuret-ohjelmassa on?

Täällä kun näyttää olevan vain "hyrinää"?

Minä en ole kyllä törmännyt bugeihin kuin joskus kolmisen vuotta sitten ja tein kuten Juha tuossa kirjoitti eli olin yhteydessä ja asia korjaantui hetimiten.

Minkälaisia bugeja Heikki olet havainnut?