PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Isomaat Lumijoelta


Minna Einontytär
26.07.08, 13:30
Hei!

Onkohan joku tutkinut Lumijoen sukuja, tiedän kirkonkirjojen tuhoutuneen, mutta jos joku olisi sukuja tutkinut esim. käräjäkirjoista jne... Onkohan tietoja jostain saatavilla? Mieheni äidin isoäiti on näitä Lumijoen (tai ainakin sieltä päin) Isomaita, eikä tietoja ole kuin syntymäaika....

Minna Einontytär
26.07.08, 16:59
Tarkennusta äskeiseen...

Esiäiti on siis Kaisa Fredrika Isomaa, synt. 6.2.1870 Lumijoella.

tellervoranta
26.07.08, 18:14
Hei :), en tiedä Isomaata, mutta
-tältä forumilta löydät jotain laittamalla hakuun ylhäältä etsi : Lumijoki
-Oulun sukututkijoilla on lehdessään ollut lumijokisia etsittynä esim. rokotustodistuksista. On tainnut olla myös perunkirjoja.
-olen tälläkin palstalla tainnut kirjoittaa joistakin Kiimingistä Lumijoelle muuttaneista....aikanaan esim. kanttori Pekka Kolehmainen (n.1789-1803) 2. perheensä kanssa (vo Karin Gabrielintr s.1752) muutti v.1803. Sukunimeähän ei ole tiedossa, kun se paikkakunnalta toiselle siirtyessä yleensä muuttuu talon mukaan.
-googlata voi esim. Isomaa+suku, Isomaa Kaisa Fredrika.
- Mormonien tiedostoista (IGI) voi yrittää
-sukukirjoista esim. Punttalan ? suku löytyy lumijokisia
-Liminkaa ja lähikuntia voisi kartoittaa
jne
Onnea etsintään :rolleyes:

tellervoranta
26.07.08, 18:43
Mormonien tiedoissa olikin isä, avio, lapset :)

Jarmo OK
20.11.08, 17:11
Kaisa Isomaa löytyy Lumijoen rokotusluettelosta. 1870 vuoden luettelossa on Kaisa Isomaa, syntymävuodeksi (ei tarkempaa päivämäärää) on kuitenkin laitettu seuraava vuosi, eli 1871 ! Tämän Kaisan isäksi on merkitty torppari Jacob Isomaa. Muita tietoja näistä rokotusluetteloista ei löydy. Kaisan nimi on myös seuraavan vuoden ja vuoden 1874 luettelossa, jossa hänen sukunimensä on kirjoitettu muotoon Isumaa.
Olettaisin, että Jacobin vaimo on nimeltään Liisa ja, että Jacob olisi ollut ennen torppariksi ryhtymistä sotilas. 1867-68 on hänen kohdallaan merkintä f.d. soldaten.

Tapani Kovalaine
20.11.08, 18:55
Kannattaa palaneiden papereiden vuoksi katsoa, mitä voisi ehkä löytää henkikirjoista. Kannattaa aloittaa vaikkapa Lumijoen vuoden 1870 henkikirjasta ja sehän löytyy netistä. Poimitaan siis digikuva nro 330 ja huomataan, että Lumijoen kylän RN:o 3 on Jakku niminen talo. Talon pihapiirissä asustaa Inhyses Jakob Isomaa ja vaimonsa Liisa. Heillä on tuossa vaiheessa vain yksi pikkuinen poika, sillä henkikirjoitus taisi tuolloin olla viimeisiä vuosiaan jo edeltävän marraskuun aikana tehty tai sitten pappilasta annettiin henkikirjaan vain tammikuun alkuun mennessä kertyneet "syntymykset ja kuolemankohtaukset", kuten laki hienosti määräsi.. Kaisahan syntyi vasta helmikuussa 1870.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=584895&zoom=3&x=1&y=1&sx=400&sy=400

Minna Einontytär
20.11.08, 19:08
Valtavat kiitokset avusta kaikille - miehen suvun selvittely on ollut hieman muiden kiireiden kesken katkolla, mutta nythän se palo syttyi taas niin kovasti, että "tarttee ryhtyy hommiin". Todella mielenkiintoista, että sieltäkin löytyisi sotilas - alkaa vähän näyttämään siltä, että mies on kaikkien ruotusotilaiden iloinen yhteistulos - tämä olisi jo viides sotilas-esi-isä eri linjoista.

Minna Einontytär

perttiakokko
21.05.09, 16:10
Minna Einontyttärelle

Taidetaan kuulua samaan "poppooseen", jos suvustasi löytyy Jaakko Isomaa s. 4.12.1867. Olisitko yhteydessä?

terv. Pertti Kokko

irwa
20.09.09, 21:23
Isomaat Lumijoelta todella mielenkiintoista koska olen vasta alkanut tutkiin luultavasti samaa sukua. Äitini isoäiti oli nimeltään Greta Sofia os. Isomaa syntynyt 4.12.1867 Lumijoella. Sofia meni naimisiin Erik Wilhelmsson Rahko´n kassa ja asuvat keminmaalla jonne he ovat haudattukin joten syntymä aika on oikea. Ihmettelen että jos Jaakko oli syntynyt samana päivänä heidän siinä tapauksessa pitäisi olla kaksoset. Sitä ei äitini muista tai ei ole kuullut että niin olisi.
Sofian isä oli nimeltään Jacob ja äiti oli nimeltään Lisa os Hemmilä.
Sofialla oli veli jonka nimi oli Jaakko ja sisko jonka äiti muistaa Katri mutta voi olla Kaisa ehkä heitä oli useampi sisarrus. Kaisa meni naimisiin tiedon mukaan Erik Adolfsson Keräsen kans joka oli Paltamolta ja he luultavasti muuttivat Paltamolle. Olen hakenut kovasti Lisa Hemmilän sukua mutta en ole vielä saanut kiinni koska kirkonkirjat ovat palaneet. Jos joku tietää mistä saan muita kirjoja joista etsiä niin olisin hyvin kiitollinen tiedoille. Tähän Lisan sukuun pitäs löytää esiäiti joka tuli Itävallasta nimeltään Charlotta von Hessen joka meni naimisiin Pietarissa jonku Hemmilän suvun sotilaista. Tätä sukua on minun suvussa tutkinut äitin täti mutta en tiedä missä hänen tutkimus on koska äiti ei siihen aikaa ollut niin siitä kiinnostunut. Se ei kuitenkaan pitäs olla niin kaukana koska se sattumma olisi venäjän vallan aikana siis 1809 jälkeen. Jos joku tietää tästa jotakin olisin hyvin kiitollinen vastauksille. Olisin kiitollinen jos joku antaisi tietoa Jacob Isomaasta että pääsis siitäkin eteepäin. :)

Solja
04.02.12, 22:19
Hirvasniemi, Lumijoki

Hemmilä Juho Antinp talonisäntä, kuollut 15.1.1873
vaimo Anna Reeta Heikint os. Kallila

lapset

Hemmilä Juho Juhonp
Hemmilä Antti Juhonp
Isomaa Liisa Juhont os. Hemmilä, puoliso Isomaa Jaakko, torppari
Jutila Fredrika Juhont os. Hemmilä, puoliso Jutila Pekka

-Solja

irwa
06.02.12, 19:05
Hej
Ja kiitokset tiedosta. Sain uutta intoa taas. Löysin heidät rokotuskirjasta myös nyt kun tiedän heidän nimet. Tiedätkö mistä saisin vanhempia henkikirjoja lumijoelta olen vain löytänyt 1870 -75 -80? En asu Suomessa nykyään joten olisi hyvä jos sais löytää net netistä. Luultavasti on Jaakko syntynyt 31.12 1841 ja kastettu 1.1.1942 jos olen löytänyt oikean Jaakko Isomaan. Saman Jaakon löysin Familysearch mutta en tiedä onko hän käynyt amerikassa vai kuinka sen ymmärtäisi.
Parhain terveisin IRWA:)

Solja
06.02.12, 19:23
Hei,

Tuota vanhempia henkikirjoja Lumijoelta ei vielä ole netissä.

Perukirjaluetteloista ei muita Isomaa-nimisiä löytynyt kuin tuo minkä laitoin ketjuun.

Hemmilöitä sen sijaan on paljon.

Hälsningar från

-Solja

P.S. Perukirjaluettelon tallennus on minulla vielä kesken, eli muitakin voi löytyä. Olen tällä hetkellä menossa R-kirjaimessa eli Riikoloissa. Olen tallentanut kaikkiaan 4572 henkilön tiedot, heistä 750 on kuolleita eli nimenomaan heidän perukirjojaan. Uusimmat perukirjat ovat 1920-luvulta.

irwa
06.02.12, 20:19
Hej jag suuret kiitokset.
Minä tutkin ensiasiassa Hämmilöitä nyt ensin koska olen kuulut Liisa Hämmilästä paljon kertomuksia. Kävin kesällä Lumijoella ja löysin talon missä he luultavasti ovat asuneet. En ole oikein pätevä löytämään vielä enkä käytämään noita netin sivuja koska en tiedä oikein mistä hakea.
Jos voisit minua autaa miten lähden hakemaan niin olisin hyvin kiitollinen sinulle.
parhain terveisin
IRWA

Solja
06.02.12, 20:33
Ok, etsin sinulle Hemmilöitä perukirjaluettelosta, muualta ei taida löytyäkään näin vanhoja.

Heitä on luettelossa paljon joten uskoisin että tätä sinun sukuasikin löytyy. Eihän näistä täydellisiä tietoja saa, mutta jotakin osviittaa joka voi viedä eteenpäin.

Sukunimi on luetteloissa Hemmi - Hemmilä - lienevätkö samaa sukua kaikki.

-Solja

irwa
06.02.12, 20:41
Hej
Olisin siitä hyvin kiitollinen. Äitini sano aina Hämmilä mutta olen kuullut Iso-Hämmilä tai Hämmi luultavasti ovat samoja. Tiedätkö onko Lumijoki kuulunut Limingan kirkonkirjoihin. Paavola onko se kans lähikylä Lumijoelle?
-IRWA

Solja
07.02.12, 17:13
Hei,

Osa lumijokisista löytyy Limingan kirkonkirjoista, en tiedä millä logiikalla. Paavola on naapurikuntia ja sieltä nämä Isomaat taitavat ollakin.

Tässä saattaisi olla noita Hirvaskarin Hemmilöitä lisää:

Hemmilä Antti Juhonp, syytinkimies k. 13.12.1855
vaimo Liisa Juhont os. Tuohino

lapset

Hemmilä Juho Antinp
Hemmilä Sakari Antinp
Nivala Liisa Antint os. Hemmilä, pso Nivala Sakari Siikajoelta
Hemmilä Kaisa Antint

Nämä voi sitten varmentaa jahka vanhemmat Lumijoen henkikirjat tulevat nettiin.

Hemmilän talo Lumijoen Hirvasniemessa, ks. http://sukutilat.sarka.fi/
valitse Kunta: Lumijoki, Tilannimi Hemmilä

Tilanne on vuodelta 1933 ja asukkaat eivät liene sukua sinun Hemmilöille vaan ovat alkuaan Heikkisiä.

Mutta talon kuvahan siinä kuitenkin näkyy :)

-Solja

irwa
13.03.18, 00:14
Vierähtäny muutama vuosi mutta nyt tiedän että antamasi tiedot ovat just niitä joita etsin ja olen myös löytänyt heidät.
Jacob Isomaa on Paavolasta joten olen voinut seurata hänet aika pitkälle.
Hän on syntynyt 31.12 1840 kastettu tammikuu 1941 hän meni naimisiin Lisa Hemmilän kans 1865 kuulutus on Limingan kirjoissa ja hänen isä on Johan Andersson Hemmilä ja vaimo Anna. Annan sukua en ole vielä etsinyt. Jacob ja Lisa saivat 5 lasta vanhin on Jacob Isomaa syntynyt 1867 tytöt Kajsa Kreta Sofia ja pari vielä syntyneet 1970 1973 1975. Lisalla sisko hänen nimi Fredrika.
Aika mielenkiintoista kun nyt pääsee jatkoon mitä enempi kirjoja digtoidaan.