PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : nimi Buri Jääsken Kuurmanpohjassa


tkukkonen
12.12.16, 09:11
Totesin tuomiokirjassa vuodelta 1789, että Hiirsalakan tilan kotivävyn nimi oli Anders Mattson Buri. Hänellä oli veli Antti, joka oli kuollut v 1782. Näillä veljillä ei ole sukunimeä kirkon kirjoissa.

Buri on epätavallinen nimi, eikä oikein kuulosta suomalaiselta. Olen kahlannut Jääsken, Antrean, Viipurin, Lappeen ja Joutsenon henkikirjoja sekä kirkonkirjoja enkä muista kohdanneeni tätä nimeä koskaan ennen.

Vihjeet tai nimen esiintymät muualla olisivat minulle arvokkaita tietoja. Kysymys on esivanhemmasta, johon tutkimus toistaiseksi on päättynyt.

Anssi K.
12.12.16, 13:16
Totesin tuomiokirjassa vuodelta 1789, että Hiirsalakan tilan kotivävyn nimi oli Anders Mattson Buri. Hänellä oli veli Antti, joka oli kuollut v 1782. Näillä veljillä ei ole sukunimeä kirkon kirjoissa.

Buri on epätavallinen nimi, eikä oikein kuulosta suomalaiselta. Olen kahlannut Jääsken, Antrean, Viipurin, Lappeen ja Joutsenon henkikirjoja sekä kirkonkirjoja enkä muista kohdanneeni tätä nimeä koskaan ennen.

Vihjeet tai nimen esiintymät muualla olisivat minulle arvokkaita tietoja. Kysymys on esivanhemmasta, johon tutkimus toistaiseksi on päättynyt.

Savitaipaleella on ainakin ollut Buuri-nimeä. Nimen kirjoitusasu on vaihdellut, ainakin olen törmännyt muotoon Buri ja Bure. Savitaipaleelta suku on levinnyt käsittääkseni ainakin Taipalsaarelle ja Ristiinaan. Ristiinan Buureilla sukunimi taitaa olla muodossa Buur, kun taas Vanhan Suomen puolella nimen kirjoitusasu on vakiintunut muotoon Buuri.

1770-luvun tuomiokirjoissa mainitaan Savitaipaleella ainakin torppari Michel Axelsson Buri. Hänen jälkeläisiään on sitten levinnyt Taipalsaarelle ja Ristiinaan. Ehkä joku tietää enemmän, onko näillä suvuilla yhteyttä.

tkukkonen
12.12.16, 18:17
Ei taida onnistua Savitaipaleen sukuun liittäminen - tunnetuista syistä. Hyvää toki tekee tietää edes tämä!

Antti Antinpoika Buri tuli Kuurmanpohjaan vuonna 1750 kun hän nai Hiirsalakan tyttären. Hän ja veljensä Matti Antinpoika, joka myös asettui Kuurmanpohjaan, ovat syntyneet noin v 1728.

MTB
17.12.16, 14:06
Anssi ehtikin hyvin summata tietoni asiasta. Olen tuota mainittua Savitaipaleen sukua.

Jos yhteyttä Savitaipaleelle ei löydy, yksi spekulatiivinen voisi olla Valkjärvi, jossa on ollut runsaasti Puuri -nimisiä. Kirjoitusasu on vaihdellut ainakin Puri/Puuri ja samoja muotoja on tullut vastaan yksittäisinä Buuri-nimisten osalta noiden Anssin mainitsemien lisäksi. Korostan, tämä yhteys on spekulatiivinen.

Esimerkkejä:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=333774 (Kaihkala, Valkjärvi)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=333794 (Rossila, Valkjärvi)

Marko Buuri

Korhoant
28.02.19, 12:45
Anssi ehtikin hyvin summata tietoni asiasta. Olen tuota mainittua Savitaipaleen sukua.

Jos yhteyttä Savitaipaleelle ei löydy, yksi spekulatiivinen voisi olla Valkjärvi, jossa on ollut runsaasti Puuri -nimisiä. Kirjoitusasu on vaihdellut ainakin Puri/Puuri ja samoja muotoja on tullut vastaan yksittäisinä Buuri-nimisten osalta noiden Anssin mainitsemien lisäksi. Korostan, tämä yhteys on spekulatiivinen.

Esimerkkejä:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=333774 (Kaihkala, Valkjärvi)
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=333794 (Rossila, Valkjärvi)

Marko Buuri
Korhonen- Heinricius- Buuri-suvuilla Savitaipaleella/Suomenniemellä voisi tosiaan olla jotain yhteyttä keskenään. Tuo 3/67 etäisyys on siitä todisteena. Buuri-sukuisista ei ole kukaan tilannut tarkinta Big Y700 testiä. Se varmaan toisi selvyyttä tähän sukulaisuuteen. Suomenniemen Korhosesta on valmistumassa (Huhtikuussa?) Big Y-700 testi

MTB
28.02.19, 16:15
Emme ole noita BigY-testejä vielä harkinneet. Hyödyt ovat kovin epäselvät. Olisi mukava kuulla jos jollakin on konkreettisia hyviä kokemuksia niistä.

Korhoant
28.02.19, 17:43
Emme ole noita BigY-testejä vielä harkinneet. Hyödyt ovat kovin epäselvät. Olisi mukava kuulla jos jollakin on konkreettisia hyviä kokemuksia niistä.
Kyllä on myönteisiä kokemuksia. Korhosten sukututkimus on Big Y-testien avulla saatu aikahyvin selville.
Kannattaisi yksi Big Y-700 testi tlata Buurienkin.

Anssi K.
28.02.19, 19:12
Emme ole noita BigY-testejä vielä harkinneet. Hyödyt ovat kovin epäselvät. Olisi mukava kuulla jos jollakin on konkreettisia hyviä kokemuksia niistä.

Itsellä tuo BigY pudotti "lähiosumia" paljon pois. Alla oli siis tuo Y67. Minulla oli useita GD 4:sia, joista yksikään ei lopulta ollut lähiosuma BigY:ssä.

Läheisimmät osumat BigY:ssä olivat Y67:ssa muistaakseni GD 4, GD 5 ja 2 x GD 7 (kaikilla sama haploryhmä).

Toinen hyvä esimerkki on Y67 epätarkuudesta on, että minulla on kaksi GD 3:sta, joista toisella yhteinen esi-isämme on syntynyt noin vuonna 1700 ja toisella yhteinen esi-isämme on karkeasti arvioituna syntynyt noin vuonna 700.

Toki BigY:kään ei auta, jos ei sopivia henkilöitä ole testauttanut itseään.

Korhoant
02.03.19, 11:58
Emme ole noita BigY-testejä vielä harkinneet. Hyödyt ovat kovin epäselvät. Olisi mukava kuulla jos jollakin on konkreettisia hyviä kokemuksia niistä.
Tuo Buurien haploryhmä N-Z4786 on noin 1550 vuotta siten syntynyt ja kun mutatioden väli Y-isälinjassa keskimäärin on noin 110 vuotta, niin tuon haplon jälkeen on kerinnyt syntyä runsaasti tutkittavia mutaatioita, eli noin 14. Joten Big Y-700 olisi paikallaan tarkentamassa tulosta.
https://www.yfull.com/tree/N-Z4786/

tkukkonen
02.03.19, 15:26
Kun Buri ei ole minun isälinjainen esivanhempi, niin taida olla syytä seurata Burin DNA-juttuja. Minä olen "Iivareita".

Korhoant
02.03.19, 19:22
Itsellä tuo BigY pudotti "lähiosumia" paljon pois. Alla oli siis tuo Y67. Minulla oli useita GD 4:sia, joista yksikään ei lopulta ollut lähiosuma BigY:ssä.

Läheisimmät osumat BigY:ssä olivat Y67:ssa muistaakseni GD 4, GD 5 ja 2 x GD 7 (kaikilla sama haploryhmä).

Toinen hyvä esimerkki on Y67 epätarkuudesta on, että minulla on kaksi GD 3:sta, joista toisella yhteinen esi-isämme on syntynyt noin vuonna 1700 ja toisella yhteinen esi-isämme on karkeasti arvioituna syntynyt noin vuonna 700.

Toki BigY:kään ei auta, jos ei sopivia henkilöitä ole testauttanut itseään.
Vertasin noiden kahden Buurin kitin 393981 ja 400238 markkereita, niin eroa löytyi Y67 = GD2 ja Y111 sama GD2.
Kun vertasin kid 393981 ja Suomenniemen Korhosen markkerita niin eroa löytyi Y67 = GD3 ja Y111 GD10. 1700-luvulta on siis tullut Buurin kittien välille eroa kaksi mutatiota.
Vertauksen vuoksi omissa tuloksissa erot on: Kun yhteinen esi-isä on 1700-luvun alussa Y67 = GD4 ja Y111 = GD7 ja kun yhteinen esi-isä on 1600-luvun puolivälissä Y67 = GD7 ja Y111 = GD10.
Tästä päättelen, että Buurin ja Suomenniemen Korhosen yhteinen esi-isä saattaisi olla 1600-luvulla?