PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimusohjelma


Bonde
19.07.08, 14:48
1. Olen tehnyt sukututkimusta nyt melkein 10 vuotta ja olen käyttänyt Genus Senior 2.23 sukututkimusohjelmaa: http://www.genus.fi/content/ Ohjelma on ollut erittäin hyvä joten olen ollut tyytyväinen siihen. Vuodenvaihteessa vaihdoin Windows käyttöjärestelmää. Ennen käytin Windows XP Home Edition ja nykyään Windows Vista. Samalla kuin vaihdoin uuteen sukututkimusohjelma alkoi toimia todella kummallisesti. Se yhdistelee miten tahtoo eri ihmisiä jotka koskaan eivät ole voineet edes tuntea toisiaan. Ensin luulin että kyseessä on jokin virus tai sellainen mutta ei ole. Onkohan koko sukututkimukseni nyt pilalla vai onko kyseessä se että Genus Senior ei pysty toimimaan kunnolla Windows Vista järjestelmässä?

2. Olen ajatellut hankkia uuden sukututkimusohjelman. Yksi suurista ongelmista on että hyvin monet sukulinjat vievät syvälle keskiaikaan joten yleensä yli 20 sukupolvea. Haluaisin hankkia ohjelman jossa ei ole ongelmaa laskea sukulinjoja x sukupolvea. Enintään mulla on 50 sukupolvea eli 600-luvulle. Miten monta sukupolvea pystyy Sukututkimusseuran ohjelma laskea ja onko se käypä Vistan kanssa?

3. Mitä sukututkimusohjelmaa sinä käytät? Miten se toimii Windows Vistan kanssa? Montako sukupolvea voi laskea sukulaisuutta eli "relationship calculator"?

tkukkonen
19.07.08, 17:32
Sinänsä on hyvä tieto tälle yleisölle, että Vista + Genus on kyseenalainen yhdistelmä - kunnes toisin todistetaan.

Minusta se seikka, että Genus Senior käyttää tiedostonimissä 8+3 merkin rajoitusta, kuvaa että se on 16 bitin aikakaudelta, kun esim. XP on jo 32 bitin aikaa. Sen puoleen kyse voi olla siitä, että Vista nikottelee 16-bittisten ohjelmien kanssa eikä yksinomaan Genus häiriinny, vaan ehkä muutkin vähän vanhan sukupolven ohjelmat. Ehkä Vistaan voi tehdä asetuksia, joilla tämä homma korjautuu. Voitko selvittää tuota asiaa, jos osaat, ja kerrotko täällä Forumillakin jos tuosta löytyy jotain asiaankuuluvaa tietoa.

Isoista kannoista selviää Geneweb hyvin. Se on ilmainen. Siitä ei saa suomalaistyyppistä taulutulostetta. Olen ostanut Genus Seniorin pääasiassa taulutulostuksia varten. Se on tietojen keräilyvaiheessa selvästi kankeampi korjailuissa ja henkilön duplikaattien poistoissa kuin Geneweb. Olen jo keräilyn tehnyt Genewebissä ja se meni varmasti nopeammin kuin Genuksella olisi mennyt.

Olen kirjoittanut tänne Forumiin, kuinka Genuksen GEDCOM-import-toiminnot ovat puutteelliset ja osin virheellisetkin. Eivät välitä firmasta vastailla, kun olen vaatinut selitystä. Ehkä ohjelman kehitys on pantu seis.

Erkki
19.07.08, 22:50
Olen kirjoittanut tänne Forumiin, kuinka Genuksen GEDCOM-import-toiminnot ovat puutteelliset ja osin virheellisetkin. Eivät välitä firmasta vastailla, kun olen vaatinut selitystä. Ehkä ohjelman kehitys on pantu seis.

Kun tuorein päivitys on keväältä 2005, niin ehkä jotain tuosta kehitystyöstä voisi jo päätellä.
Olin joskus Genuksen käyttäjä, mutta epävarmuus kehityksen jatkumisesta pani ajattelemaan.

kaila
20.07.08, 10:40
2. Olen ajatellut hankkia uuden sukututkimusohjelman. Yksi suurista ongelmista on että hyvin monet sukulinjat vievät syvälle keskiaikaan joten yleensä yli 20 sukupolvea. Haluaisin hankkia ohjelman jossa ei ole ongelmaa laskea sukulinjoja x sukupolvea. Enintään mulla on 50 sukupolvea eli 600-luvulle. Miten monta sukupolvea pystyy Sukututkimusseuran ohjelma laskea ja onko se käypä Vistan kanssa?


Sukuohjelmisto 2004 pystyy perinteisen esipolviraportin tekemään 64:lle sukupolvelle. Perinteisen esipolviraportin henkilöt numeroidaan Stradoniz:n kehittämällä menetelmällä siten, että jos henkilön numero on N on henkilön isän numero N*2 ja äidin numero N*2+1. Tämä on mainio menetelmä jos sukupolvia on siedettävä määrä. Esim sukupolvesa 10 on numero 1024 ja sukupolvessa 20 numero on 1048576.

Ongelma tuli minulla vastaan kun yritin käyttää ohjelmaa joidenkin islantilaisten sukujen esipolviin. He kun ovat kaikki viikinkien sukua ja sukupolvia on n 40 jossa tämä numero on 1099511627776. Siihen aikaa monta vuotta sitten rajana oli ohjelmassa 32 sukupolvea. Kasvatin sukupolvia tuolloin 63:een jossa vastaava numero on 4611686018427387904. Nämä ovat lukijalle täysin käyttökelvottomia lukuja. Islantilaiset olivatkin kehittäneet oman numerointijärjestelmänsä Espolin nimisessä ohjelmassaan jossa käytetään juoksevia numeroita eksponenttien sijaan. Tämä Isä-kantainen espiolviraportti on käytettävissä myös Sukuohjelmisto 2004:ssä joten voit tällä menetelmällä kirjata esivanhempasi vaikka Aatamiin asti.


Sukuohjelmisto 2004 toimii hyvin myös Windows Vistassa.

Bonde
20.07.08, 20:03
Genus Seniorissa on mahdollisuus laskea kahden persoonan välinen sukulaisuussuhde "Två personers släktskap" toiminto. Sillä voi etsiä miten nämä kaksi persoonaa ovat sukua toisille sekä mitkä henkilöt ovat näiden kahden persoonan välillä. Tämä toimii jopa 99 sukupolvea. Tämä on yksi kaikkein käytetyimistä toiminnoista. Tämän menettäminen huolestuttaa minua. Haluaisin että semmoinen olisi uudessa ohjelmassa. Ymmärtääkseni Brothers Keeper ohjelmassa tällainen on mutta se ei mene tarpeeksi kauas 50 sukupolveen saakka 600-luvulle.

Erkki Järvinen
21.07.08, 06:06
Genus Seniorissa on mahdollisuus laskea kahden persoonan välinen sukulaisuussuhde "Två personers släktskap" toiminto. Sillä voi etsiä miten nämä kaksi persoonaa ovat sukua toisille sekä mitkä henkilöt ovat näiden kahden persoonan välillä. Tämä toimii jopa 99 sukupolvea. Tämä on yksi kaikkein käytetyimistä toiminnoista. Tämän menettäminen huolestuttaa minua. Haluaisin että semmoinen olisi uudessa ohjelmassa. Ymmärtääkseni Brothers Keeper ohjelmassa tällainen on mutta se ei mene tarpeeksi kauas 50 sukupolveen saakka 600-luvulle.

Järjestelmävaatimukset:


Laitteistovaatimukset: Windows 95, 98, ME, XP, NT tai 2000
Yhteensopiva Windows Vistan kanssa tietyin rajoituksin
keskusmuistia ja kiintolevytilaa 4 Mt
Noin sanotaan Genuksen sivuilla. (muuten miksi pitäisi vaihtaa Vistaan?)

Itse olen täysin tyytyväinen GenusSenior -ohjelmaan.

Bonde
21.07.08, 10:16
Järjestelmävaatimukset:
Laitteistovaatimukset: Windows 95, 98, ME, XP, NT tai 2000
Yhteensopiva Windows Vistan kanssa tietyin rajoituksin
keskusmuistia ja kiintolevytilaa 4 MtNoin sanotaan Genuksen sivuilla. (muuten miksi pitäisi vaihtaa Vistaan?)

Itse olen täysin tyytyväinen GenusSenior -ohjelmaan.

Vanha tietokone meni rikki viime joulukuussa ja oli pakko ostaa uusi hyvä tietokone. Siinä nyt vain oli Windows Vista käyttöjärjestelmä mukana. Tietokone toimii erittäin hyvin mutta Genus Senior ei enää toimi hyvin.

Markku Ollila
21.07.08, 10:28
1. Olen tehnyt sukututkimusta nyt melkein 10 vuotta ja olen käyttänyt Genus Senior 2.23 sukututkimusohjelmaa: http://www.genus.fi/content/

Tuolla sivulla kylläkin mainitaan, että viimeisin versio on 2.24. Enpä sitten tiedä, onko tuolla pienellä version erolla mitään merkitystä.

kaila
21.07.08, 10:41
Genus Seniorissa on mahdollisuus laskea kahden persoonan välinen sukulaisuussuhde "Två personers släktskap" toiminto. Sillä voi etsiä miten nämä kaksi persoonaa ovat sukua toisille sekä mitkä henkilöt ovat näiden kahden persoonan välillä. Tämä toimii jopa 99 sukupolvea. Tämä on yksi kaikkein käytetyimistä toiminnoista. Tämän menettäminen huolestuttaa minua. Haluaisin että semmoinen olisi uudessa ohjelmassa. Ymmärtääkseni Brothers Keeper ohjelmassa tällainen on mutta se ei mene tarpeeksi kauas 50 sukupolveen saakka 600-luvulle.


Vastaava ominaisuus löytyy Sukuohjelmisto 2004:stä. Vedä henkilö tietokantanäytöstä graafiseen ikkunaan ja tämän jälkeen hiiren oikealla napilla vedä toinen henkilö ensimmäisen päälle ja valitse "Näytä sukulaisuussuhde". Tämä rakentaa graafiseen ikkunaan kummatkin henkilöt ja näyttää kaikki heidän sukulaisuussuhteensa.

Mikäli sinulla on kuvia tietokannassa nin tämä kannattaa näyttää ilman kuvia. Kuvat saa pois graafisesta näytöstä kohdasta Grafiikka - Henkilöasetukset.

terveisin
Kaarle Kaila

Ulla Juva
21.07.08, 22:52
http://images.talentum.com/x.gifKoittakaapa ostaa uusi Windows kone XP:llä! On erittäin hyvä tuuri saada uusi kone XP:llä varustettuna!
Ei se Vista nyt niin hirveä ole vaikka ensin olin sitä jyrkästi vastaan. Pakko siihen oli tutustua työnpuolesta. On siinä joitakin juttuja joita ei välttämättä tarvitsisi olla. Eihän Microsoft olisi muuten Microsoft

Tässä teille kirjoitus Tietoviikkolehdestä, Aleksi Kolehmainen 28.9.2007
http://images.talentum.com/x.gifhttp://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1234361

Windows XP sai viisi kuukautta jatkoaikaa
http://images.talentum.com/x.gif
[Aleksi Kolehmainen 28.9.2007, 09:19]

http://material.talentum.com/talentum_com_images/1109693.jpg

Ohjelmistojätti Microsoft antaa tietokonevalmistajille ja vähittäiskaupoille lisäaikaa myydä tietokoneita, joihin Windows XP on esiasennettu. Taustalla on asiakkaiden nikottelu Windows Vistaan siirtymisessä.
Microsoft oli alun perin suunnitellut lopettavansa Windows XP:n myymisen tietokonevalmistajien ja vähittäiskauppojen kautta ensi vuoden tammikuun lopussa. Vistalla esiasennettujen tietokoneiden myynti ei ole kuitenkaan vastannut odotuksia, joten valmistajat ovat pyytäneet Microsoftia jatkamaan Windows XP:n saatavuutta. Tietokonevalmistajat ja vähittäiskauppiaat voivatkin nyt myydä Windows XP:tä vielä ensi vuoden kesäkuun loppuun. Pienet, tietokoneet itse kokoavat valmistajat voivat aiemmin sovitun mukaisesti jatkaa XP-asennettujen tietokoneiden myymistä vuoden 2009 tammikuun loppuun asti.

****
XP -koneita ei ole saatavilla kuin tilauksesta ja kohta nekin loppuvat.

Erkki A Tikkanen
25.10.08, 07:59
Genus Seniorissa on mahdollisuus laskea kahden persoonan välinen sukulaisuussuhde "Två personers släktskap" toiminto. Sillä voi etsiä miten nämä kaksi persoonaa ovat sukua toisille sekä mitkä henkilöt ovat näiden kahden persoonan välillä. Tämä toimii jopa 99 sukupolvea. Tämä on yksi kaikkein käytetyimistä toiminnoista. Tämän menettäminen huolestuttaa minua. Haluaisin että semmoinen olisi uudessa ohjelmassa. Ymmärtääkseni Brothers Keeper ohjelmassa tällainen on mutta se ei mene tarpeeksi kauas 50 sukupolveen saakka 600-luvulle.

Sattuipa silmään tämä vanhahko ketju, itse olen käyttänyt tietojen keräilyyn Brother´s Keeperiä sen yksinkertaisen rakenteen vuoksi. Kaikki tarvitsemani tiedot saa kerralla talteen.
Jopa tuo sukulaisuussuhde toimii uusimmassa versiossa 60 sukupolven taakse. Harvemmin tulee vain tarve käyttää sitä noinkin kauas:cool:

Make
25.10.08, 15:32
http://images.talentum.com/x.gifKoittakaapa ostaa uusi Windows kone XP:llä! On erittäin hyvä tuuri saada uusi kone XP:llä varustettuna!

Noinhan se on, mutta Vistan poisto ja XP:n asentaminen onnistuu noin 120 euron hinnalla useampaankin koneeseen.

Yrittäjä-vävyni osti firmaansa 3 uutta Vista-konetta ja havaittuaan raskaiden ohjelmien toimivan hitaammin kuin vanhoissa koneissa, poisti Vistat ja asensi tilalle XP:t ja teho nousi entisestä tuntuvasti. Päivitykset tosin saatavat loppua ja uudet ohjelmaversiot vaatia ajan mittaan Vistaa, mutta erityisesti yrityksillä ratkaisevat usein tehot eivätkä uudet nippeliominaisuudet koneissa.

Minä itse mitään koneista silti ymmärrä :oo::oo:

Tämmösen kun sais http://www.suomenkuvalehti.fi/etusivu/terveys-ja-tiede/tiede/suomen-uusin-supertietokone.aspx

sukutut642
26.10.08, 12:06
Jos ajatellaan tilanne, että esim. vaihdetaan konetta ja uutta hankittaessa on saatavana vain Vista, niin mikä estää asentamasta (korjatkaa jos olen väärässä) uuteen koneeseen sekä XP:tä että Vistaa? Konetta avattaessa valitaan kumpaa käytetään. Silloin toimivat myös vanhat ohjelmat. Tilaa luultavasti riittää nykykoneissa, kun kerran riitti aiemminkin. Minulla oli aikoinaan monta konetta sitten sekä Linux että Windows, en muista enää mikä versio, mutta homma pelasi hyvin. Tosin en pitänyt Linuxista, koska se oli milestäni kömpelö.:)

kaila
26.10.08, 16:33
Jos ajatellaan tilanne, että esim. vaihdetaan konetta ja uutta hankittaessa on saatavana vain Vista, niin mikä estää asentamasta (korjatkaa jos olen väärässä) uuteen koneeseen sekä XP:tä että Vistaa? Konetta avattaessa valitaan kumpaa käytetään. Silloin toimivat myös vanhat ohjelmat. Tilaa luultavasti riittää nykykoneissa, kun kerran riitti aiemminkin. Minulla oli aikoinaan monta konetta sitten sekä Linux että Windows, en muista enää mikä versio, mutta homma pelasi hyvin. Tosin en pitänyt Linuxista, koska se oli milestäni kömpelö.:)

Voi olla että oninstuu jos sinulla on riittävät taidot ja riittävästi innostusta. Esim virtuaalikoneena se toinen. Oman lisenssin tarvitset kumpaankin.Mitä iloa siitä sitten olisi en osaa arvatra.

t Kaarle Kaila

66SM
27.11.08, 01:28
Voi olla että oninstuu jos sinulla on riittävät taidot ja riittävästi innostusta. Esim virtuaalikoneena se toinen. Oman lisenssin tarvitset kumpaankin.Mitä iloa siitä sitten olisi en osaa arvatra.

t Kaarle Kaila

Vistan tarkoitus on olla mahdollisimman yhteensopimaton Linuxin kanssa ja siitä seuraa muitakin hankaluuksia. Syyttä ei Microsoft ole säikähtänyt Linuxia koska sen kehitysnopeus on todella suuri. Jos järjestelmän saa ilmaiseksi, se on stabiili, toimii vanhojenkin koneiden kanssa, ei viruksia, ohjelmat saa ilmaiseksi netistä ja nopeampi, niin aiheellista. Vista valittiin 2007 suurimmaksi IT-alan pettymykseksi.


Ei Linux mitään lisenssiä tarvitse, mutta voi Linuxin ostaakin. Silloin saa myös ohjekirjat, eli niitä ei jaeta ilmaiseksi.

Linuxia saa kopioida ja jakaa miten haluaa tai asentaa niin monelle koneelle kuin mieli tekee. Aloin homman niin että ostin toisen kovalevyn ja vaihtokasetit kummallekin. Tässä on se hyvä puoli ettei Windows pääse enää sekoittamaan tietokonetta ja Linux toimii aina vaihtamalla kasettia.

kaila
27.11.08, 08:05
tässä ei kysytty Linuxin asentamisesta Vistan sisään vaan XP:n ja Vistan asentamisessa samaan koneeseen. sen hyödyllisyyttä epäilin.

Ulla Juva
27.11.08, 11:15
Heippa
Vistan ja XP.n hyödyllisyyttä asentaa samaan koneeseen epäilen minäkin. Miksi kaksi Windowsta samaan koneeseen? Mitä hyötyä siitä on?

Minulla on Linux ja Vista samassa koneessa ja hyvin toimii. Nyt voin käyttää samalta koneelta kummankin järjestelmän ohjelmia hyväkseni.

Windows täytyy pitää, koska monet työssä tarvitsemat ohjelmat toimivat vain XP:ssä tai Vistassa. Muuten siirtyisin Linuxiin. Siitä on monia erittäin helppokäyttöisiä versioita kuten Ubuntu ja Kubuntu ja ne pyörivät vanhemmassakin koneessa suhteellisen ripeästi.

Moni sukututkimusohjelma pyöriikin myös Linuksissa....vielä kun saisi tuon Sukututkimusohjelmistonkin sinne. Siinä on sopivin graafinen puoli minun tarpeisiin, muuten saattaisin siirtyä kokonaan esim. Grampsiin.

Ben-Eric
27.11.08, 13:16
Hej
Det går bra att ha 2 windowsoperativsystem på samma dator men den äldre versionen måste installeras först. Om du redan har en nyare version installerad måste du göra en ominstallation av den nya efter att den äldre installerats. Vid uppstart får du sedan varje gång frågan vilket system du vill använda.
OBS! Du har viruskydd bara i den version där det är installerat. Enligt tillverkarna av virusprogram kan du ha bara ett virusprogarm på varje dator.
mvh
Ben-Eric Pahlman

PS Jag har windows 2000 och XP på samma dator DS

Ulla Juva
27.11.08, 14:22
Ei Linux mitään lisenssiä tarvitse, mutta voi Linuxin ostaakin. Silloin saa myös ohjekirjat, eli niitä ei jaeta ilmaiseksi.

Linuxia saa kopioida ja jakaa miten haluaa tai asentaa niin monelle koneelle kuin mieli tekee. Aloin homman niin että ostin toisen kovalevyn ja vaihtokasetit kummallekin. Tässä on se hyvä puoli ettei Windows pääse enää sekoittamaan tietokonetta ja Linux toimii aina vaihtamalla kasettia.

Niin, Linuxin kanssa netistä imuroiden ei tule ohjekirjoja tai muuta sellaista, mutta Linuxille ja eri versioidelle on hyviä keskustelufoorumeita ja omia harrastajasivuja ja lisäksi Wikipediassa aloittelijoille hyvät oppaat "Linux tutuksi", http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi, jossa on varsinkin Ubuntun, Kubuntun ja Xubuntun (jota en ole kokeillut) hyvät ohjeet niin ohjelmien asentamiseen kuin laitepäivityksiinkin jos version omat resurssit eivät riitä. Kubuntu muistuttaa hyvin paljon Windowsia, joten siitä on helppo aloittaa. Ubuntukin on helppo, mutta siinä pelataan jo enemmän komentojen kanssa. Kun asentaa Winen niin aika moni Win ohjelmakin pelaa Linuxissa.

Sukututkimusohjelmista ainakin Gene Web, Gene Pro, Sukujutut ja Gramps ja monta muitakin.

66SM
27.11.08, 15:48
Käsittääkseni Vista ei toimi suoraan VirtualBoxin kanssa, vaan siihen on asennettava innotek VirtualBox Guest Additions.

Vistan ja jonkun muun Windowsissa asentamisessa rinnakkain en näe paljon järkeä, Vista ei tarjoa juuri muuta kuin yhteensopimattomuuksia sekä Windows että Linux ohjelmien kanssa.

Gramps toimii suoraan Linuxin alla ilman Wineä.

tkukkonen
27.11.08, 16:53
... Enligt tillverkarna av virusprogram kan du ha bara ett virusprogarm på varje dator.
mvh
Ben-Eric Pahlman

PS Jag har windows 2000 och XP på samma dator DS

Det gäller kanske ifall man har enbart Microsoft OS. Jag har XP och Linux på min dator. I XP finns F-Secure och i Linux F-Prot. Alltså two skilda virusprogram.

Linuxiin saatavaa F-Prot-ohjelmaa voi käyttää Windows-osion tutkimiseen vaikka Windowsiin olisi jo asennettu jokin virussuojaus.

tkukkonen
27.11.08, 17:05
...
Gramps toimii suoraan Linuxin alla ilman Wineä.

Ilman Wineä toimii myös Geneweb. Katsokaa seuraavaa linkkiä (engl.kielinen).
http://gramps-project.org/wiki/index.php?title=Linux_Genealogy_CD
CD:n voi joku kätevä bittinikkari ehkä polttaa käyttöönne linkin takana olevasta lähteestä, jos omat taidot eivät riitä.

Alussa pitää tehdä joitakin toimia, jossa PC-kokemus on avuksi. Sitten nauttimaan ilmaisuudesta. Ainoa merkittävä vaatimus Genewebille Linuxin kanssa on Intelin CPU (x86 tai yhteensopiva).

66SM
27.11.08, 17:26
Det gäller kanske ifall man har enbart Microsoft OS. Jag har XP och Linux på min dator. I XP finns F-Secure och i Linux F-Prot. Alltså two skilda virusprogram.

Linuxiin saatavaa F-Prot-ohjelmaa voi käyttää Windows-osion tutkimiseen vaikka Windowsiin olisi jo asennettu jokin virussuojaus.

Är F-prot programmet för windows virus? Om det är för Linux virus, så måste man nog själv släppa in virus (rootkit) om sådant behövs.

tkukkonen
27.11.08, 18:00
Är F-prot programmet för windows virus?

Ja, för Windows alltså.

Om det är för Linux virus, så måste man nog själv släppa in virus (rootkit) om sådant behövs.

Nej, det är inte för Linux virus.
Om du önskar förklara vad du menar med att släppa in virus, var så god och använd privat post. Jag tror att saken inte mera handlar om släktprogram.

JohanSwed
30.11.10, 11:28
Minulle tuli sama ongelma kun siirryin XP:stä Vistaan. Gensu on ilmeisesti lopettanut toimintansa!? Olen nyt ajatellut siirtyä PAF-ohjelmistoon. Ongelmana minulla on, että Genus (2.13) ei sisällä Export-toimintaa, joten en saa ulos Gedcom tiedostoa. Olisko jollakin antaa neuvoa miten toimia?

tkukkonen
30.11.10, 13:37
Minulle tuli sama ongelma kun siirryin XP:stä Vistaan. Gensu on ilmeisesti lopettanut toimintansa!? Olen nyt ajatellut siirtyä PAF-ohjelmistoon. Ongelmana minulla on, että Genus (2.13) ei sisällä Export-toimintaa, joten en saa ulos Gedcom tiedostoa. Olisko jollakin antaa neuvoa miten toimia?

Jos jokin ohjelma ei toimi Win 7:ssä, niin ehkä sen asennus meni väärin. Toisen käden tietoa, millä ehkä Genuksenkin saa toimimaan:
1) asenna alkuperäislevyltä ja asennuksessa valitse XP-yhteensopiva tila (tai ehkä vaihtoehto on 32-bittinen tila).
2) siirrä ohjelman omalla siirtokeinolla tiedot tietokoneesta toiseen (USB-tikulla, CD-levyllä tms), tai tiedoston siirrolla kaikki GNS-tyyppiset tiedot.

Genus Senior 2.24 on jaettu erilliseen tutkimusohjelmaan ja omaan tuonti-vientiohjelmaan. Oletko varma, ettei sinulla ole jälkimmäistä? Tiedostonimi lienee "genusie.exe".

Jos saat sillä luoduksi gedcom-tiedoston, varaudu läpikäymään kaikki avioliitot. Oma kokemukseni on, että jos avioliittoja on ketjussa, ohjelma ei pysty kaikkea siirtämään. Esim Mies kuolee, vaimo toiseen avioon, sitten kuolee, 2. mies avioituu.. Lisäksi avioliiton paikka ja pvm jäävät siirtymättä.

Gedcom eksportissa tekstiin tulee määrävälein välilyönti vaikka se nimenomaista gedcom määrityksen vastaista. Minä askaroin aika kaun näiden kanssa. Pitkiä tekstejä voi kyllä kopioida leikepöydän kautta virheettömästi.

Onnea matkaan.

JohanSwed
01.12.10, 11:07
Asensin Genuksen (2.13) uudelleen Vistaan ja nyt se onnistui. Siirsin tiedoston (.GNS) vanhasta koneesta uuteen ja kaikki näyttää toimivan. Löysin myöskin ohjelman Genusie.exe, mutta kun käynnistän sen, niin siellä on ainoastaan tiedostomuotona *.GNS, ei siis GEDCOM. Tarkoituksenani on siirtää sukututkimukseni Genuksesta jollekin Internet pohjaiselle monilieliselle järjestelmälle (mieluiten maksuttomalle). Minä asun Tukholmassa ja suurin osa sukua Suomessa. En haluaisi tehdä kaikkea ihan käsityönä, vaikka vähän vaikuttaa että sitä tulee eteen joka tapauksessa. Joten olisik vinkkiä GEDCOM.n suhteen ja mikä olisi hyvä Internet järjestelmä? Terveisin, Johan

JohanSwed
01.12.10, 12:15
Jatkoin Genuksen Export toimintaa ja sieltä löytyikin GEDCOM muotinen tiedostoasetus, joten ongelma on ehkä ratkennut...

Debugger
20.03.12, 19:48
http://gramps-project.org/wiki/index.php?title=Linux_Genealogy_CD
CD:n voi joku kätevä bittinikkari ehkä polttaa käyttöönne linkin takana olevasta lähteestä, jos omat taidot eivät riitä.

Alussa pitää tehdä joitakin toimia, jossa PC-kokemus on avuksi. Sitten nauttimaan ilmaisuudesta. Ainoa merkittävä vaatimus Genewebille Linuxin kanssa on Intelin CPU (x86 tai yhteensopiva).

Tuota noin, luin ketjua ja siinä pohdittiin Linux asioita. Ihan ensimmäiseksi tuon grampsin saa asennettua Ubuntuu kun menee terminaaliin eli komentotulkille ja kirjoittaa siihen

genehemmo$ sudo apt-get install gramps.

genehemmo$ on komentotulkki ja sudo on pääkäyttäjä komento superuserdo varsinainen komento alkaa apt-getistä. Niin Debianin kuin Ubuntunkin pakettiarkistossa on gramps.deb

Jos tuo tiedosto imuroidaan sellaisenaan komento tulkilta on

genehemmo$ sudo dpkg -i gramps

CD aihion voi polttaa vaikka Windowsissa levynpoltto-ohjelmalla Nero etc. valitsemalla toiminnon polta levykuva.

Windows ja Linux toimii parhaiten samassa koneessa siten, että ensin asennetaan Windows ja jäljellä olevalle osiolle tai toiselle levylle Linux. Kun Linuxin käynnistyslataaja asennetaan Grub kysyy onko toisia järjestelmiä, ja näin Grubbiin valitaan Windows. Koneen käynnistyessä asennuksen jälkeen Grub eli käynnistyslataaja antaa rivit molemmille käynnistyksille ja siitä voi valita kumpi järjestelmä ladataan.

Intel x86 ei tarkoita sitä, että Geneweb toimii vain Intelin prosessorilla. x86 tarkoittaa kaikkia PC prosessoreita ja sen arkkitehtuuria. Intel x86 on vain yksi tapa kertoa tämä asia. Geneweb toimii sparc powerPC ja monissa muissakin prossuissa.

Itselläni on Unix järjestelmä ja Sparc tuplaydin prosessori, hyvin toimii.

tkukkonen
20.03.12, 21:20
Geneweb toimii sparc powerPC ja monissa muissakin prossuissa. Olen käyttänyt sitä power PC:ssä OSX:n kanssa ja Windowsissa, sen sijaan en itse ole kokeillut asiaa Linuxissa, koska Linuxin käyttö jäi muutoinkin vähälle. Mutta kun asensin OSX:lle Maciin (jossa oli power PC), jakelussa oli muistini mukaan eri asennuspaketteja eri käyttiksille. En nyt muista, miten se Intel oli kuvioissa mainittu. Onhan siitä aikaakin. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota asiaan. Se on tietysti hyvä, että sovellus asentuu suoraan Linuxin kautta. Ongelmallisempaa se on, jos on jokin pikku distro, jossa ei ole alunperin samaa tukea.

Totesin äskettäin, että Geneweb on saanut uutta eloa ranskalaisten fanien ansiosta. Versio 6 on jakelussa, mutta se saattaa olla kokonaan ranskankielinen. Minä satsaisin nykyisin TNG:hen, jos lähtisin uutta isompaa kehitystä aloittamaan (yhteisöllistä verkkosaittia tms).

Debugger
21.03.12, 09:07
OSX eli applen koneet käyttävät alustanaan BSDUnixia eli ydin on samankaltainen ja samalla proseduurilla toimiva kuin Linux. Samat komennot ja POSIX rajapinta antaa mahdollisuuden ohjelmien helpon kirjoittamisen molempiin alustoihin.

Eli MAC on Unix, BSD on vapaa ohjelmisto kuten Linux, se on ilmainen ja kehitettävissä koska lähdekoodi on mukana ohjelmaa toimitettaessa. Leopard OSX ja muut Applen kehittämät työpöytäympäristöt ovat patentein suojattuja.

Applen Safari selain perustuu samaan Mozilla yhtiön ytimeen kuin Firefox, KDE pohjainen Konqueror joka on Unix ympäristöissä suosittuja on siitä samoin.

hviitasalo
24.03.12, 14:38
Totesin äskettäin, että Geneweb on saanut uutta eloa ranskalaisten fanien ansiosta. Versio 6 on jakelussa, mutta se saattaa olla kokonaan ranskankielinen. Minä satsaisin nykyisin TNG:hen, jos lähtisin uutta isompaa kehitystä aloittamaan (yhteisöllistä verkkosaittia tms).

Päivitin GeneWebini juuri versioon 6.04, kyllä se on edelleen monikielinen. Ulkoasua on uusi kehittäjäporukka muuttanut.

Grampsiä olen yrittänyt opetella. On todella korkea aloituskynnys, kun on tottunut Legacyn nopeuteen ja suoraviivaisuuteen. Grampsin gedcom latauksen nopeus on saatu kasvamaan. Ennen Gramps latasi kaksi tuntia gedcomia, jonka käsittely vei GeneWebillä kaksi minuuttia.