PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tavisalmi?


Korhoant
10.10.16, 16:59
Milloin Tavisalmen pitäjä lakkasi ja tilalle tuli Kuopion pitäjä?
Eipä löydy netistä selkeää vuosilukua milloin Tavisalmesta tuli Kuopio?

Korhoant
10.10.16, 18:24
Milloin Tavisalmen pitäjä lakkasi ja tilalle tuli Kuopion pitäjä?
Eipä löydy netistä selkeää vuosilukua milloin Tavisalmesta tuli Kuopio?
Verokirjoissa 1625 on vielä Tavisalmi, mutta 1635 on Kuopio. Onko tässä välissä tapahtunut jokin muutos?

TimoT
10.10.16, 19:52
Iisalmen pitäjä erotettiin Tavinsalmesta v. 1627. Olisiko samalla myös pitäjän eteläosa saanut nimen kirkon sijaintipaikan mukaan?

Korhoant
10.10.16, 19:58
Iisalmen pitäjä erotettiin Tavinsalmesta v. 1627. Olisiko samalla myös pitäjän eteläosa saanut nimen kirkon sijaintipaikan mukaan?
Noihin aikoihin se näyttää sijoittuvan, mutta löytyykö mitään tarkkaa ajankohtaa, vai onko se tapahtunut pikkuhiljaa?

vainoh
11.10.16, 06:31
Vuoden 1626 maakirjassa on vielä Tavisalmi http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=11040433
Seuraavana vuonna Kuopio http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2554012
Mutta eihän näistäkään selviä mitään virallista muutospäivämäärä

Korhoant
11.10.16, 06:48
Vuoden 1626 maakirjassa on vielä Tavisalmi http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=11040433
Seuraavana vuonna Kuopio http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2554012
Mutta eihän näistäkään selviä mitään virallista muutospäivämäärä
Pidetää tuota vuotta 1627 muutospäivänä niin kauan kuin parempi ehdotus tulee esille?

Julle
11.10.16, 09:23
< Pidetää tuota vuotta 1627 muutospäivänä niin kauan kuin parempi ehdotus tulee esille? >

Sepä se, kun kirkko ja valtio kulkivat vielä silloinkin erillään? Tarkoitat varmaan valtion/pitäjän hallintoa, koska seurakuntahallinto oli omansa. Kuopion maalaisseurakunta ja Kuopion kaupunkiseurakunta omansa.

"Kustaa Fincke ehdotti kuninkaalle kesällä 1547 uuden pitäjän perustamista. Kuningas antoi toimenpiteelle suostumuksensa jo samana vuonna elokuussa. Näin syntyi Tavinsalmen hallintopitäjä. Viisi vuotta myöhemmin - siis v. 1552 - perustettiin Tavinsalmen kirkkopitäjä. Nimensä uusi pitäjä sai Klemetti-kirjurin Tavinniemelle perustamasta Tavinsalmen kukinkaankartanosta. Tavinsalmi-nimen ohella alettiin pian käyttää myös Kuopio-nimeä. Tämä numi tuli sen paikan mukaan, jolle rakennettiin pitäjän ensimmäinen kirkko. Kuopio-nimeä alettiin 1600-luvulla käyttää pitäjän yksinomaisena nimenä."

Lainaus: Kuopion pitäjän historiasta, s. 79, luvusta Lea Hietanen: Kuopion pitäjän vanhin asutushistoria. Alkuperäinen lähde lienee kuitenkin Salenius J. M. Tietoja Tavinsalmen eli Kuopion pitäjäjästä vuosilta 1548-1626.

Joten vuosi 1626 tai 1627 on mainio päätelmä!

P.S. Tavinsalmessa on todella se N-kirjain, kun sitä niin paljon väärin kirjoitetaan!!!

Lukemisiin

Korhoant
11.10.16, 09:58
< Pidetää tuota vuotta 1627 muutospäivänä niin kauan kuin parempi ehdotus tulee esille? >

Sepä se, kun kirkko ja valtio kulkivat vielä silloinkin erillään? Tarkoitat varmaan valtion/pitäjän hallintoa, koska seurakuntahallinto oli omansa. Kuopion maalaisseurakunta ja Kuopion kaupunkiseurakunta omansa.

"Kustaa Fincke ehdotti kuninkaalle kesällä 1547 uuden pitäjän perustamista. Kuningas antoi toimenpiteelle suostumuksensa jo samana vuonna elokuussa. Näin syntyi Tavinsalmen hallintopitäjä. Viisi vuotta myöhemmin - siis v. 1552 - perustettiin Tavinsalmen kirkkopitäjä. Nimensä uusi pitäjä sai Klemetti-kirjurin Tavinniemelle perustamasta Tavinsalmen kukinkaankartanosta. Tavinsalmi-nimen ohella alettiin pian käyttää myös Kuopio-nimeä. Tämä numi tuli sen paikan mukaan, jolle rakennettiin pitäjän ensimmäinen kirkko. Kuopio-nimeä alettiin 1600-luvulla käyttää pitäjän yksinomaisena nimenä."

Lainaus: Kuopion pitäjän historiasta, s. 79, luvusta Lea Hietanen: Kuopion pitäjän vanhin asutushistoria. Alkuperäinen lähde lienee kuitenkin Salenius J. M. Tietoja Tavinsalmen eli Kuopion pitäjäjästä vuosilta 1548-1626.

Joten vuosi 1626 tai 1627 on mainio päätelmä!

P.S. Tavinsalmessa on todella se N-kirjain, kun sitä niin paljon väärin kirjoitetaan!!!

Lukemisiin
Kiitos Julle
Minä olen yksi noista nimen väärinkirjoittajista. Pitääpä korjata virheensä.
Ja Kuopiota alan käyttää ihmisten syntymäpaikkana 1627 lähtien, saa nähdä vaikka vakiintuu yleisempäänkin käyttöön?

Julle
11.10.16, 10:52
< Minä olen yksi noista nimen väärinkirjoittajista. Pitääpä korjata virheensä.
Ja Kuopiota alan käyttää ihmisten syntymäpaikkana 1627 lähtien, saa nähdä vaikka vakiintuu yleisempäänkin käyttöön? >

Mitäpä tuosta, et ole ainoa! Holopaisen Väinölläkin näyttää olevan Tavislami, vaikka ei sitä nimeä "sorsalinnusta" johdettu.
Itse olen jo tottunut hakemaan molemmilla sanoilla, mutta mitenkähän ne nykyaikaiset automaattiset välineet, jotka eivät tunnista kuin toisen, jos niissä ei ole sumeaa hakua!
Sama pätee itse tehtyihin ohjelmiin! Jos paikkakunta ei ole oikein kirjoitettu, laatu kärsii hauissa ja etsi-toiminnolla. Tämä on havaittu karvaasti HisKin, SSHY:n ja Digitaaliarkiston käytössä!

Laatuterveisin ja parempaa onnea hakuihin

juhaf
11.10.16, 11:01
Tästä aiheesta löytyy myös melko hyvin perustellulta vaikuttavaa tietoa:
http://www.valta.fi/Korpela/Pitajien%20perustamisesta.htm

Korhoant
11.10.16, 11:07
< Minä olen yksi noista nimen väärinkirjoittajista. Pitääpä korjata virheensä.
Ja Kuopiota alan käyttää ihmisten syntymäpaikkana 1627 lähtien, saa nähdä vaikka vakiintuu yleisempäänkin käyttöön? >

Mitäpä tuosta, et ole ainoa! Holopaisen Väinölläkin näyttää olevan Tavislami, vaikka ei sitä nimeä "sorsalinnusta" johdettu.
Itse olen jo tottunut hakemaan molemmilla sanoilla, mutta mitenkähän ne nykyaikaiset automaattiset välineet, jotka eivät tunnista kuin toisen, jos niissä ei ole sumeaa hakua!
Sama pätee itse tehtyihin ohjelmiin! Jos paikkakunta ei ole oikein kirjoitettu, laatu kärsii hauissa ja etsi-toiminnolla. Tämä on havaittu karvaasti HisKin, SSHY:n ja Digitaaliarkiston käytössä!

Laatuterveisin ja parempaa onnea hakuihin
Tulipahan korjattua tuo virhe ja käytyä samalla tuo Tavinsalmen ja Kuopion vaihtuminen lävitse.
Iisalmen pitäjään sen syntyessä 1627 siirtyi Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi ja Vieremä sekä Pielaveden Savon puoleinen osa.Todennäköisesti silloin jäljelle jäänyttä osaa Tavinsalmesta alettiin kutsua Kuopioksi? Siirtyiköhän hallintopaikkakin silloin Kuopionniemelle?

juhaf
11.10.16, 11:14
Edellä mainitsemassani lähteessä A. E. Korpela perustelee, miksi nimi olisi Tavisalmi eikä Tavinsalmi ja toteaa myös: "Iisalmen ja Kuopion pitäjät syntyivät siis samalla leikkauksella, joka ilmeisesti on tapahtunut loppuvuodesta 1624."

Korhoant
11.10.16, 11:28
Tästä aiheesta löytyy myös melko hyvin perustellulta vaikuttavaa tietoa:
http://www.valta.fi/Korpela/Pitajien%20perustamisesta.htm
No tulihan sieltä tarkempaakin tutkimusta. Jos oikein käsitän kirjoituksen Iisalmen seurakunta perustettiin loppuvuodesta 1624, jolloin jäljellejäänyttä Tavinsalmen osaa seurakunnasta nimitettiin Kuopionniemen seurakunnaksi? Tavinsalmi jakaantui sitten maallisessa hallinnossa Iisalmeksi ja Kuopioksi 1627.

Korhoant
11.10.16, 12:16
No tulihan sieltä tarkempaakin tutkimusta. Jos oikein käsitän kirjoituksen Iisalmen seurakunta perustettiin loppuvuodesta 1624, jolloin jäljellejäänyttä Tavinsalmen osaa seurakunnasta nimitettiin Kuopionniemen seurakunnaksi? Tavinsalmi jakaantui sitten maallisessa hallinnossa Iisalmeksi ja Kuopioksi 1627.
Pitää korjata heti tuoreeltaan,
Iisalmen ja Kuopion pitäjät perustettiin tämän tutkimuksen mukaan 1624 loppuvuodesta ja kirkko seurasi heti perässä ja syntyi Iisalmen- ja Kuopionniemen seeurakunnat 1624-1625

Julle
11.10.16, 14:58
< Pitää korjata heti tuoreeltaan,
Iisalmen ja Kuopion pitäjät perustettiin tämän tutkimuksen mukaan 1624 loppuvuodesta ja kirkko seurasi heti perässä ja syntyi Iisalmen- ja Kuopionniemen seeurakunnat 1624-1625 >

Mielestäni se kävi historiassa seurakunnan vaurauden mukaan! Jos seurakunta oli köyhä, ei ollut mahdollisuutta palkata kappalaista, vaikka kirkko olisi ollut varoilla rakennettavissa. Ensin muodostui kappeliseurakunta ja sitten emäseurakunta, johon kirkkoherra oli vara palkata.
Kuopio: http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=248&TYPE=HTML&LANG=FI
Iisalmi: http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=112&TYPE=HTML&LANG=FI
muut seurakunat vastaavasti!

Vaikka Korpelaa kunnioitankin, niin enemmän kuitenkin Sirkka Paikkalaa näissä nimiasuissa ja puollan Tavinsalmea eli Järvensalmea, enkä Järvisalmea. Ruotsinkieliasu huomioiden muutenhan Iisalmessakin olisi kylät: Lammasjärvi, Nerkooniemi, Pitolammimäki, Pörsämäki, Ruotalahti, Ruotamäki, Ryhälämäki, mutta kun ei onneksi ole. Suomenkieli sentään kunniassa.

Se ÄNNÄ on vaikeaa!

E Juhani Tenhunen
11.10.16, 15:17
Pitää korjata heti tuoreeltaan,
Iisalmen ja Kuopion pitäjät perustettiin tämän tutkimuksen mukaan 1624 loppuvuodesta ja kirkko seurasi heti perässä ja syntyi Iisalmen- ja Kuopionniemen seeurakunnat 1624-1625

Kuopio -nimi taitaa edelleen olla johdettu leppävirtalaisen Kauhanen- eli Argillander -pappissuvun nimestä (Skopa, suom. Kuuppa, sav. Kuappa). Ensimmäinen kirkko oli tiettävästi Leppävirran Länsi-Saamaisissa Reinikkalan Pehintaipaleen mailla.

E. Juhani Tenhunen

vainoh
11.10.16, 16:31
Mitäpä tuosta, et ole ainoa! Holopaisen Väinölläkin näyttää olevan Tavislami,

Hyvin hoksattu, kiitos! Muistan joskus korjanneeni monesta kohtaa maaninkalaisen kylän nimeä, mutta eikös se pitäjännimi ole yhä väärin. Siinäpä minulle jonkun iltapuhteen askaretta.

Julle
12.10.16, 10:11
< Muistan joskus korjanneeni monesta kohtaa maaninkalaisen kylän nimeä, mutta eikös se pitäjännimi ole yhä väärin. Siinäpä minulle jonkun iltapuhteen askaretta. >

Ei se mitään, mutta minulle heräsi kysymys, että kun Tavi(n)salmea on kirjoitettu suomeksi kahdella tavalla. Voi olla, että pitäjän nimi on sekoitettu kylien nimiin, joita myös on kirjoitettu kahdella eri tavalla, siis joko Tavisalmi tai Tavinsalmi suomeksi. Virallista paikkakunta luetteloa paikannmistä en ole nähnyt, mutta mielestäni kylät itse ovat alkaneet kutsumaan paikkakuntaansa jollakin yleisesti käytetyllä nimellä. Tällöin voi olla todella kahdella tavalla kirjoitettuja kylän nimiä?

Verotus- tai kiinteistörekistereissä pitäisi kai olla nykyisin käytetty oikea nimi paikkakunnasta (kunta-kylä-talo-numero), jossa numeroita vastaa nimet. Puuttuu vain maanosa-valtio-maakunta numerot sukututkimusta varten?

Tutkimisiin