PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laitilan Haaroisten Lars


Olli-Pekka Sorma
03.10.16, 21:44
Laitilan Haaroisten kylässä Lars Olofinpoika asutti aution kruununtilan - Puteri nimeltään- vuonna 1688. Hän avioitui 1690 Margareta (Maria) Larsintyttären kanssa Laitilan Kaariaisten kylästä.
1) HisKin mukaan 08.03.1691 syntyi Haaroisten Larsille tytär Maria, joka avioitui 1714 Malkon Uollan taloon. Hän kuoli 07.11.1765
2) Kastettujen kirjojen sekä HisKin mukaan kastettiini 21.01.1700 lapsi nimeltä Maria, jonka isäksi mainitaan Haaroisten Lars.
Sisaruksiahan Mariat eivät voi(neet?) olla. SAY’stä ei löydy Haaroisten kylältä muuta Larsia kuin Puterin Lars Olofinpoika. Mistä lienee kyse?

Make
04.01.17, 19:42
Laitilan Haaroisten kylässä Lars Olofinpoika asutti aution kruununtilan - Puteri nimeltään- vuonna 1688. Hän avioitui 1690 Margareta (Maria) Larsintyttären kanssa Laitilan Kaariaisten kylästä.
1) HisKin mukaan 08.03.1691 syntyi Haaroisten Larsille tytär Maria, joka avioitui 1714 Malkon Uollan taloon. Hän kuoli 07.11.1765
2) Kastettujen kirjojen sekä HisKin mukaan kastettiini 21.01.1700 lapsi nimeltä Maria, jonka isäksi mainitaan Haaroisten Lars.
Sisaruksiahan Mariat eivät voi(neet?) olla. SAY’stä ei löydy Haaroisten kylältä muuta Larsia kuin Puterin Lars Olofinpoika. Mistä lienee kyse?

Itse olen kirjannut tuon 8.3.1691 syntyneen tyttären Margetaksi, koska sen niminen lapsi on jossain lähteessä parin esikoine.. Tarkistan asian eli lähteen, kunhan pyhien jälkeen palaan arkistojeni ääreen. Olettamustani tukee se, että Lars ja Margareta avoituivat kesällä 1690 ja tuo Margeta on mainittu ensimmäiseksi lapseksi. Eli olisi 8.3.1691 syntynyt ja kastettu äitinsä nimelle Margeta, kuten usein oli tapana, ja myöhemmissä kirjoissa sekä äiti että tytär Margeta ovat nimillä Maria. Sen sijaan 1700 syntynyt tytär on jo kasteessa Maria. Osittain minulla siis oletus.