PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Minkä sukuohjelmiston valitsisin?


Kikka
18.07.08, 07:04
Yhdessä sukuohjelmistossa luvataan sitä ja tätä, mutta aika vaikea sanoa sitten, että mitä ne ovat käytännössä pelkän ohjelmistosisällön lukemisen perusteella. Demona minulla on sukuohjelmisto 2004, mutta en kauhean hyvin ole sitä osannut käyttää (en ole jaksanut keskittyä sen opettelemiseen kunnolla). Ja ajattelin, että täällä varmasti on väkeä, joilla on kokemusta ohjelmista ja niiden toiminnasta, jotta voisi suositellakin jotain tarpeeseeni. Sekä pari kysymystä vaivaa minua... :rolleyes:

Tarpeeni:
- mahdollisesti sukujulkaisun tuottaminen
- erilaisia kaavioita/tauluja, joilla voin esittää sukulaisuussuhteita (ensipolvia, jälkipolvia jne) mahdollisessa sukukirjassa ja sukulaisille
- helppo ohjelma käyttää
- helppo etsiä ja hakea tallennettuja tietoja
- lisätä monenlaista tietoa henkilöistä ja paikoista ja mahdollisesti jopa tarinoita heistä
- kuvien lisäys mahdollisuus

Ja onko mielestänne kallista pyytää ohjelman hinta sukulaiselta, joka haluaa tukea minua rahallisesti tehdessäni (ja jo tehtyäni) sukumme hyväksi tutkimustyötä? Sekä paljonko pyydätte rahaa, jos toimitatte jollekin jotain jo tutkimaanne materiaalia? Vai pyydättekö lainkaan? Jos joku haluaa vastata yksityisviestillä niin sekin käy kyllä.

Onko kirjojen tehneillä tutkijoilla aina joku sukuohjelma käytössä?

Ulla Juva
18.07.08, 11:06
Hei!
Minäkin käytän tuota Sukuohjelmisto 2004. Minulla on myös muita ohjelmia käytössä. Sukujutut on tällä hetkellä kokeilussa ja se vaikuttaa ihan mukavalta. Olen huomannut, että joku asia on jossakin paremmin ja joku taas toisessa. Kannattaa kokeilla eri ohjelmien demoja, jotta tulisi tuntuma mitä mikin tarjoaa. Se mikä tuntuu vastaavan omaa tarvetta paremmin, se kannattaa ottaa.

GRAMPS:siä käytän Linux -koneessani sekä myös Windows -koneessa. Gramps on ilmainen ja suunniteltu Linuxiin, mutta se toimii myös MAC:ssä ja Windowsissa. Windowsiin pitää asentaa muutama lisäohjelma, että se toimii. Hankala asentaa Windowsiin jos on vähän kokemusta tietokoneen käytöstä. Minusta siinä on paikoin huonosti suomennettuja kohtia ja siellä taitaa olla seassa myös englantia. Vaatii pientä fiilaamista.

Jokainen näistä ohjelmista tekee kaavioita ja sukupuita, jokainen vähän erilaisia ja kaikissa taitaa olla mahdollisuus lisätä kuvia ja muuta tekstiä pelkkien nimien lisäksi. Tiedot siirtyvät ohjelmasta toiseen ihan vaivatta GEDCOM -muodossa. Tosin ajoittain joutuu tekemään pientä virittelyä.

Sukuohjelmisto2004 on se pääkäytössä oleva, koska aloitin sillä. Koen sen kuitenkin ajoittain kankeaksi ja kaikki ei aina toimi niin kuin haluaisin. Joskus tuntuu, että sukulaisuussuhteet eivät ilmene oikein tai kaavioissa on esim. lasten ikäjärjestys vaihtunut tms.
Sukutauluissa on mielestäni edelleen rajoitus sen koon suhteen. Sukutaulut/sukupuut ovat kyllä oikein selkeitä.
Ohjelmaan on paksu opaskirja ja ihan hyvä käyttötuki. Tukea saa täällä foorumilla sen tekijältä.

Niitä on monia muitakin ohjelmia, ilmaisia ja maksullisia. Kaikkea en ole kokeillut. Kannattaa kuitenkin ainakin vilkaista vaikka ei ihan demoon asti päätyisikään.

Tutustu varsinkin kuinka ohjelmissa voi merkata esim. avoliitot ja adoptiolapset ja kuinka paljon voit itse muokata ohjelmaa itsellesi sopivaksi. Koska suunnittelet myös kirjantekoa, tutki millaisia tulosteita saat ohjelmassa.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan.

Erkki
18.07.08, 14:21
Tarpeeni:
- mahdollisesti sukujulkaisun tuottaminen
- erilaisia kaavioita/tauluja, joilla voin esittää sukulaisuussuhteita (ensipolvia, jälkipolvia jne) mahdollisessa sukukirjassa ja sukulaisille
- helppo ohjelma käyttää
- helppo etsiä ja hakea tallennettuja tietoja
- lisätä monenlaista tietoa henkilöistä ja paikoista ja mahdollisesti jopa tarinoita heistä
- kuvien lisäys mahdollisuus

Ja onko mielestänne kallista pyytää ohjelman hinta sukulaiselta, joka haluaa tukea minua rahallisesti tehdessäni (ja jo tehtyäni) sukumme hyväksi tutkimustyötä? Sekä paljonko pyydätte rahaa, jos toimitatte jollekin jotain jo tutkimaanne materiaalia? Vai pyydättekö lainkaan? Jos joku haluaa vastata yksityisviestillä niin sekin käy kyllä.

Onko kirjojen tehneillä tutkijoilla aina joku sukuohjelma käytössä?

Nuo ilmoittamasi tarpeet viittaavat vahvasti, että pysy vaan aloittamassasi Sukuohjelmisto2004:ssä. Se tuntuu tietoja tallennettaessa ehkä aluksi vähän kömpelöltä, mutta viimeistään raportointivaiheessa näet mihin se pystyy. Se pystyy ulkoasun suhteen samaan, kuin Word-tekstinkäsittely. Voit lisäksi muokata tyylit ihan haluamallasi tavalla, jos Kari Luukan sinällään jo ihan hyvät valinnat eivät riitä. Tekstiraporttien tietosisältöjen valinta on helppoa, kun tallentaessa laitat tiedot niille erikseen varattuihin kenttiin, eikä muualle.

Kustannusten jakaminen on ihan tapauskohtaista. Tietojen vaihto lienee enimmäkseen vaihtokauppaa. Mutta ei kannata päästää sukua sellaiseen käsitykseen, että heille riittäisi, kunhan armosta suostuvat vastaanottamaan vaivalla hankitut tiedot, jopa kirjan, kun tietojen hankinnasta sinällään on tullut kustannuksia. Bisnestä tämä on perin harvoille, toisaalta tämä on aika halpa harrastus.

En voi kuvitella sellaisen sukukirjan tekoa ilman jotain ohjelmaa, jos henkilöiden esi- tai jälkipolvia olisi tarkoitus esittää täsmällisinä tietoina. Romaanit ovat sitten asia erikseen.

Hannu Hellsten
18.07.08, 16:59
Jos et ole vielä tutustunut, niin kannattaa lukaista näillä palstoillakin esiin tullut gradu

https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/18307

Sivuaa ongelmaasi melko läheltä.

Hannu Hellsten

Kikka
21.07.08, 21:27
Kiitoksia vastauksista. Tutustun demoihin ja tuohon tutkimukseen, kunhan vain ehdin muilta kiireiltäni. :)

hannukem
27.03.09, 21:23
Nostetaan tämä Kikkan ketju esiin niin ei tarvitse tehdä uutta topicia.

Etsin työkaluja joilla voin luoda suvun kotisivut internettiin, siirtääkseni sinne sukukirjan tiedot. Tietoja kun ei aikanaan ole tallennettu sähköisessä muodossa.

Projekti on iso ja isot ja pienet neuvot ovat tervetulleita.

simo.ruokamo
21.04.09, 09:37
Hei,

Itse olen käyttänyt Sukujutut ohjelmaa. Olen yrittänyt löytää sille haastajaa, mutta ei ole löytynyt. Selvästi parempi pitäisi löytää, jotta vaihto olisi järkevää. Kaikki kotimaiset, Sukuohjelmisto 2004, Sukujutut ja Juuret (muita ?) ovat varmaan hyviä valintoja. Kun tietokoneohjelmia tekemällä olen elantoni jo yli 20 vuotta tienannut, niin uskallan sanoa, että kaikkien kehitys junnaa paikallaan. Mitää merkittävää uutta ei yhteenkään noista kolmesta ole viimeiseen 5 vuoteen tullut. Mutta sehän vain johtuu siitää, että sukuohjelman tekeminen ei hyvää bisnestä ole. Ulkolaisiakin olen yrittänyt katsella, mutta ei oikein tunnu sieltäkään mitään löytyvän. Harrastuspohjalta väsätyiltä suurin osa vaikuttaa.

Mutta ei ilman ohjelmaa nykyään enää kannata yrittää sukututkimusta harrastaa. Vaikka noita ohjelmia tuossa moitinkin, niin suuri apu niistä kuitenkin on. Suurin hyöyty ohjelmista on sukutietojen ylläpidossa. Paljon puhutaan tulosteista, mutta niitä irtoaa kaikista. Ja kun GEDCOM tuki on kaikissa, niin sitä kautta voi sen sukukirjan ja muut tulosteet sitten tehdä tarvittaessa muulla työkalulla. Vaikka yhdyn kyllä yhden sukututkijan kommenttiin GEDCOMin käytöstä tietojen siirtoon: "Se on vähän sama kuin tylsällä puukolla vanhaa haavaa kaivelisi" :oo:

Erkki Järvinen
21.04.09, 10:04
Se on vähän sama asia kuin Joulukuusen haku metsästä; mitä pisemmälle kahlaat lumessa (olettaen, että sitä vielä nykytalvina on) niin aina tuntuu siltä ettei hyvää löydy, sitten palaat samoja jälkiä takaisin ja huomaatkin että se ensimmäinen on paras kaikista - ehkä ei kaikilta ominaisuuksiltaan mutta tyydyttää yksinkertaisuudessaan tarpeen. GenusSenior on tällainen.

simo.ruokamo
21.04.09, 10:25
Noinhan se menee. Tuskin vaihdolla paranee. Täytyy vain sen verran seurata tilannetta, ettei jää ohjelman "vangiksi". Joku päivä ei enää ole konetta, jossa ohjelma pyörisi. Ja sitä varten on hyvä selvitellä, miten tiedot saa siirretty uuteen ohjelmaan.

Unohdin tuon GenusSeniorin. Vaan se ei taida enää olla myynnissä. Viimeisin versio vuodelta 2004.

Erkki Järvinen
21.04.09, 11:24
Noinhan se menee. Tuskin vaihdolla paranee. Täytyy vain sen verran seurata tilannetta, ettei jää ohjelman "vangiksi". Joku päivä ei enää ole konetta, jossa ohjelma pyörisi. Ja sitä varten on hyvä selvitellä, miten tiedot saa siirretty uuteen ohjelmaan.

Unohdin tuon GenusSeniorin. Vaan se ei taida enää olla myynnissä. Viimeisin versio vuodelta 2004.

katso tuolta: http://www.genus.fi/content/

Timo W
03.05.09, 11:15
Tossa yksi vaihtoehto.

http://www.genopro.com/