PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Helsingin kirjojen logiikka


Raimo Lindbäck
19.09.16, 22:22
Olen etsinyt esi-isiäni nyt kolmisen vuotta ja olen päässyt siinä linjassa 1700-luvun alkuun, tarkemmin vuoteen 1720 vaikka tiedot ovatkin hyvin puutteellisia. Viime aikoina olen yrittänyt löytää näiden esi-isieni sisaruksien vaiheita ainakin heidän elinkaarensa ajalta. Nyt olen vähän jumissa kun haluaisin tietää missä kaksi esi-isäni Abel Enoch Lindbäckin tyttäristä Helsingissä asuivat. Olen Digihakemistosta löytänyt Helsingin ruotsalais-suomalaisen seurakunnan arkistosta Seurakuntaan muuttaneiden luettelot 1844 - 1851. Ja onhan siellä paljon muitakin kirjoja joita olen yrittänyt selata heidän löytämisekseen.

Tuossa Muuttaneiden luettelossa kuvassa 217 on Greta Lovisa Lindbäck ja hänen kohdallaan merkintä josta en saa selvää. Käsittääkseni kyseessä on tieto siitä kenen talouteen piiaksi hän muutti.

Samassa luettelossa kuvassa 222 on Sofia Wilhelmina Lindbäck ja hänen kohdallaan merkintä "h. Ståhlhane å Thölö" joka ymmärtääkseni tarkoittaa että hän muutti Töölöön Ståhlhanen talouteen. Mutta miten löydän sen missä nuo Ståhlhanet Töölössä asuivat?

Osaisiko joku selittää kuinka noita Helsingin kirjoja olisi luettava jotta löytäisi etsimänsä henkilön ilman että joutuisi selaamaan kirjoja sivu sivulta. Etsimistä varmaan vaikeuttaa se että Pää- ja rippikirjoista puuttuu vuosia välistä, mm. juuri etsimäni vuodet 1845 ja 1846. Löytyisikö noita puuttuvia vuosia jostain.

Olen nyt saavuttanut ensimmäisen kunnianhimoisen tavoitteeni kun olen löytänyt Vihdin rippikirjan mukaan 1720 syntyneen Henric Jacobssonin, tosin hänen syntymäpaikkaansa en ole löytänyt, joka asui mm. Kourlan Moxkoskella. Ruokahalu kasvaa syödessä ja joudun varmaan kääntymään puoleenne kun haluan löytää hänen Jacob isänsä jne.

aaaalto
20.09.16, 18:26
Löytyisikö henkikirjasta 1845: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=404146

On siinä Thölössä ainakin dansläraren Stålhanen talous. Töölö oli silloin "utom Staden", kuten edellisen sivun otsikko kertoo; taloja siellä täällä ilman kaupunkimaista asemakaavaa.


Arno

Raimo Lindbäck
20.09.16, 22:39
Kiitos Arno, empä olisi osannut sitä tuolta hakea. Olen tähän asti yrittänyt pärjätä noilla kirkonkirjoilla.

juhakari
15.10.16, 18:59
Raimo, onko tämä teksti sinulle tuttu: http://www.saunalahti.fi/~sut/joulu2014/sukulaiset.html

Axel Lindbäck oli vanhempieni perhetuttu Haagasta ja vaimonsa Riffun kanssa kyläilivät meillä usein.

t. Juha Kari

Raimo Lindbäck
15.10.16, 20:57
Moi Juha,

En tunne tuota tekstiä enkä Axel Lindbäckiä enkä muitakaan tekstissä mainittuja henkilöitä, mutta se ei sinänsä ole mikään ihme kun ottaa huomioon että vasta sukuselvitystä tehdessäni minulle selvisi että vaarillani oli 10 sisarusta joista tunsin vain yhden. En tiedä syytä välien katkeamiseen mutta se olisi mukava tietää. Ja lisäksi minulla varmaan on vielä elossa suuri joukko pikkuserkkuja.

Minun isästä-isään linjassa ensimmäinen Lindbäck on Abel Enoch Carlsson Lindbäck, syntynyt 6.5.1782 Vihdin Kourlan kylässä Moxkosken talossa. Selvitystä tehdessäni törmäsin siihen että sukunimestämme esiintyneitä eri kirjoitusmuotoja ovat Lindbäck, Lindbeck, Lindebäck ja Lindebeck. Ja kenties joitain muitakin joita en tunnistanut.

Näytti siltä että Abelin sisarukset ottivat nimen käyttöön. Sisaruksista vain 2 oli poikia jotka elivät niin vanhaksi että olisivat mahdollisesti saaneet lapsiakin. Abelilla oli 2 naimisiin mennyttä poikaa ja tyttöjä eli kyllä se Lindbäckien määrä siitä kasvaa ja on aivan mahdollista että joku niistä uudemmista haaroista päätyy Axel Lindbäckiin. En ole tähän mennessä selvittänyt muita kuin esi-isäni sisarukset ja mahdollisesti heidän lapsensa mutta en sen pitemmälle. Abel on selvityksessäni 4. sukupolvi ja minä 9., eli paljon mahtuu väliin.

Jos joku tietää täällä eteläisessä Suomessa vaikuttaneista Lindbäckeistä niin olisi muka kuulla.

t. Raimo Lindbäck

rikja
16.10.16, 13:13
Helsingistä olen itse löytänyt parhaiten kun on nimiluetteloita käynyt läpi.
Tässä esimerkiksi Sofia Vilhelmina 1852-62 nimiluettelossa ja rippikirjassa:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=25877561
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10195327

Raimo Lindbäck
17.10.16, 13:33
Hei rikja,

Kiitos tuosta vinkistä, se auttoi ymmärtämään miten mennään.

Harmi vaan että Helsingin kirjoja on niin vähän kuvattuna että muita sukulaisiani en niistä ole löytänyt. Olisi mukavaa tietää missä he ovat asuneet, se antaisi vähän sellaista "pehmeyttä" noihin faktoihin kuten syntymä- ja kuolinajat.

t. Raimo

aaaalto
17.10.16, 16:05
Helsingin osoitekirjoja (http://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/search?query=Lindeb%C3%A4ck%20Lindbeck%20Lindb%C3% A4ck&requireAllKeywords=false&fuzzy=false&hasIllustrations=false&title=fk980142&title=fk20110220&title=fk20110221&title=fk36925&title=fk20110231&title=fk32397&place=Helsinki&orderBy=DATE&pages=&resultMode=TEXT&page=1) on kansalliskirjastossa digitoituna. Vuoden 1910 jälkeisiä voi selata paikan päällä. Joitain on myös Sukututkimusseuran kirjastossa Liisankadulla.


Arno

Raimo Lindbäck
17.10.16, 19:03
Hei Arno,

Selailin sieltä täältä noita osoitteita mutta tuttuja ei osunut. Täytyy käydä tarkemmin läpi myöhemmin.

Näyttää siltä että minun sukulaiseni olivat enemmänkin piikoja kuin tuollaisia ammatin harjoittajia tai kauppiaita. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä löytyy kun oikein tarkkaan etsii.

Kiitos,
Raimo

juhakari
17.10.16, 20:37
Hiskistä löytyi Sofia Wilhelmina Siuntion syntyneistä:

Siuntio - Sjundeå - kastetut
Haetaan vuodet 1824 - 1824
Lapsen etunimi: SOFIA WILH => Sofia, Vilhelm, Vilhelmiina
Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
*31.12.1824 2.1.1825 Mörsbacka Rusth. Abr. Forsten Anna St. Nyman 26 Sofia Wilhelm
*15.12.1824 16.12.1824 Numenkylä Torp. Abel Enoch Lindbeck Maria Gustava 29 Sofia Wilhelm
2 tapahtumaa löytyi.

t. Juha

Raimo Lindbäck
17.10.16, 22:56
Moi Juha,

Kiitos avustasi. Tuo jälkimmäinen on minun sukulaiseni ja hänen vaiheitaan olen jo jonkin verran saanut selville. Kun kerran viitsit tuon tiedon kaivaa niin "palkkioksi" pistän tähän vähän sitä mitä olen hänen vaiheistaan saanut selville. Tiedoissa on aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia mutta kenties nekin jonain päivänä oikenevat.

Siuntion poismuuttaneiden luettelon mukaan Sofia muutti Helsinkiin 14.11.1845 vapaana naisena. Helsingin sisään muuttaneiden luettelon mukaan Sofia tuli Helsinkiin vasta 14.4.1846 ja meni piiaksi Ståhlhanen perheeseen Töölöön. Nimi löytyy Helsingin vuoden 1845 henkikirjasta mutta ei enää 1850 henkikirjasta. Kyseessä lienee ollut tanssinopettaja Ståhlhane, leskimies jolla oli kaksi lasta. Tarkempaa osoitetta ei ole koska Töölö oli silloin kaupungin ulkopuolella ja taloja oli siellä täällä ilman kaupunkimaista asemakaavaa.

Helsingin muuttaneiden luettelon mukaan Sofia muutti 31.8.1867 Pietariin. Sama merkintä löytyy Rippikirjasta 1870 - 1881, osa 1 sivu 943. Hämäävää tuossa Pietariin muutossa on se että Helsinkiin muuttomerkintää ei löydy Helsingin kirjoista tuon jälkeen. Sofian nimi löytyy Helsingin naimattoman työväestön rippikirjasta 1844 – 1860 sivulta 295 jossa olevan merkinnän mukaan hänet olisi ripitetty 12.4.1857. Sofian nimi löytyy myös Helsingin rippikirjan 1856 – 1869 osasta 1, sivulta 943 jossa olevan merkinnän mukaan hänet olisi ripitetty jo 1.7.1856. Sen mukaan hän asui entisen aliupseerin Wilhelm Engblomin taloudessa osoitteessa 2dra Stadsdelen, Qv. Haren, Gården N:o 22 vid Alexandersgatan. Tosin en oikein ymmärrä että kuka asui kenenkin taloudessa tuolla sivulla. Tällä sivulla olevat ripittämismerkinnät jatkuvat vuoteen 1865.

Selvitettävää riittää tässä ja muissakin avoimissa tapauksissa mutta sehän tästä hommasta tekee sellaisen jota viitsii tehdä kun palkkaakaan tästä ei saa. Harmi vaan että Hiskissä tiedot loppuvat niin aikaisessa vaiheessa että kuolintietoja jää paljon avoimiksi, mm. Sofia kuolemasta en ole löytänyt tietoja. Hiski olisi helppo tapa löytää tietoja vaikka siinä olevien virheiden takia tiedot onkin aina varmistettava itse kirjoista.

t. Raimo