PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pielisjärvi Pauli Juhonpoika Turusen vanhemmat


SatuKy
17.07.08, 11:29
Hei
etsin Pauli Juhonpoika Turuselle vanhempia. Pauli syntynyt Iitin rippikirjojen mukaan 8.8.1825 Pielisjärvellä. Ei merkitty tarkempaa paikkaa...

Pauli on vihitty Sortavalassa 7.7.1850, puoliso Greta Lisa Korvelain Vöyristä. Pariskunta muuttaa sitten Iittiin johon jäävät. (Luulin heitä Iittissä syntyneiksi kevääseen 2008 asti...)

Hiskistä puuttuu syntyneet juuri tuolta ajalta ja sshy sivuilla ei ole kuvattuna Pielisjärven rippikirjoja. Etsimisestä huolimatta en ole löytänyt sopivaa Juho Turusta Pielisjärven henkikirjoista...

Pääseekö joku katsomaan Pielisjärven lastenkirjoja tai rippikirjoja ja voisi auttaa minua eteenpäin?

Kiitoksin
Satu Aittomäki

Tapani Kovalaine
17.07.08, 13:07
Hei Satu

Nyt olin vain ohikulkumatkalla ja siksi ehdin vain syntyneiden luettelon vilkaista. Pielisjärven syntyneissä on merkintä:

Paul syntynyt 8.8.1825, isä Inh Johan Turunen, asuinkylä Liexa, äiti Anna Lisa Räfsten 26 v, kummit Erik Sastamoin, Anders Pardain, Marg Turuin ja Brita Turuin.

Huomasin Hiskistä, että Paulille löytyy ainaskin neljä sisarusta Lieksasta. Ja voihan olla niinkin, että Anna Lisa on 1801 syntynyt? Joskus toiste ei ole näin kiirusta...

terveisin Tapani

SatuKy
17.07.08, 15:13
Kiitos Tapanille!
Minullakin oli ehdolla Paulin vanhemmiksi samainen pariskunta. Heille löytyy Hiskistä vihkipäiväksi 21.1.1821 Lieksa ja Hiskistä samoin nuo toiset lapset. Mutta kun se oli siis vain päättelyn varassa, mutta nyt minulla on sinun avulla tietoakin!

Mutta on tuo maailma ollut ihmeellinen tuossa 150 vuotta sitten. Että nyt tyttö lähtee Vöyriltä (miksihän ihmessä?) ja poika tuolta Pielisjärveltä. Jossain he tapaavat ja menevät Sortavalassa avioon ja miksi ihmeessä edelleen muuttavat Iittiin? Ja kyseessähän on iiäi ja iiää. Vöyriläisiä löytyy nätisti 6 sukupolvea!

Kiitos vielä!
Satu Aittomäki