PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Teuvan Varalan ruodutus 1629


PekkaLehtonen
19.09.16, 13:33
Markus Erkinpoika Varalalla oli pojat Erkki ja Tuomas, mutta miten on luettava 1629:n ruodutusluettelo. Siinä on merkitty Markku, ikä 68 v ja poika Lauriko ?, ikä 20v ja kai nihtinä.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15942&pnum=129

Matti Lund
19.09.16, 14:16
Markus Erkinpoika Varalalla oli pojat Erkki ja Tuomas, mutta miten on luettava 1629:n ruodutusluettelo. Siinä on merkitty Markku, ikä 68 v ja poika Lauriko ?, ikä 20v ja kai nihtinä.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15942&pnum=129

En voi nähdä linkkiäsi, koska se on ainoastaan "jäsentenvälinen" (eli en tiedä aiheuttaako sen epäselvyys? lukuongelmia), mutta minulla on kuvattuna oma taltio, jossa asia näyttää aivan selvältä:

"Son {= poika} Lass Markusson {= Lauri Markunpoika} 20. - Knechktt {= nihti}"

Onko joku väittänyt Sinulle, että Markulla olivat ainoastaan pojat Erkki ja Tuomas tai ettei Lauri Markunpoika ollut Markku Varalan poika?

terv Matti Lund

PekkaLehtonen
19.09.16, 15:13
En voi nähdä linkkiäsi, koska se on ainoastaan "jäsentenvälinen" (eli en tiedä aiheuttaako sen epäselvyys? lukuongelmia), mutta minulla on kuvattuna oma taltio, jossa asia näyttää aivan selvältä:

"Son {= poika} Lass Markusson {= Lauri Markunpoika} 20. - Knechktt {= nihti}"

Onko joku väittänyt Sinulle, että Markulla olivat ainoastaan pojat Erkki ja Tuomas tai ettei Lauri Markunpoika ollut Markku Varalan poika?

terv Matti Lund

Ei ole kukaan mitään väittänyt. Itselleni se vain on uusi havainto enkä ole sitä nähnyt referoitavan. Halusin siis varmistaa.
Muuten, eihän sitä varmaankaan lopullisesti voi todistaa, mutta tämä Lauri on hyvä ehdokas Heikki, Erkki ja Lauri Laurinpoikien isäksi. Vaikka pitihän hänen jonkin aikaa nihtinäkin elää, että näin olisi.
Mm Paavolahan jaettiin lopulta Varalasta ja Heikki Laurinpoika tuli isännäksi.
Ja muutenkin Varalalla ja Perttulalla (ja Suksella), jossa Laurinpojat olivat, näyttäisi olleen yhteyksiä.

Matti Lund
19.09.16, 15:45
Ei ole kukaan mitään väittänyt. Itselleni se vain on uusi havainto enkä ole sitä nähnyt referoitavan. Halusin siis varmistaa.
Muuten, eihän sitä varmaankaan lopullisesti voi todistaa, mutta tämä Lauri on hyvä ehdokas Heikki, Erkki ja Lauri Laurinpoikien isäksi. Vaikka pitihän hänen jonkin aikaa nihtinäkin elää, että näin olisi.
Mm Paavolahan jaettiin lopulta Varalasta ja Heikki Laurinpoika tuli isännäksi.
Ja muutenkin Varalalla ja Perttulalla (ja Suksella), jossa Laurinpojat olivat, näyttäisi olleen yhteyksiä.

Tuohan oli mielenkiintoinen oivallus, joka ei ollut minulla tullut mieleen, kun olen samaa kysymystä pohtinut ja varmaankin selaillut silloin tätäkin, koska ruodutusluetteloiden selaus on minulla yksi rutiini, jolla palauttelen mieleen ja hahmottelen henkilöitä, joita niistä voidaan poimia.

Vuoden 1630 RL:ssa Varalaa ei näytä edes olevan [nide 758].

Vuonna 1633 Erkki Markunpoika 24 vuotta. Tuohan antaisi 20 vuonna 1629 eli saman iän kuin Laurilla. Taitaa kuitenkin olla niin, että Lauri oli vuotta paria vanhempi [nide 760, 250].

Tuomas Markunpoika on 30 vuotta vuoden 1637 ruodutuksessa [mf ES2467, 9104].

Veljeksillä kaiken kaikkiaan pienet ikäerot.

terv Matti Lund

PekkaLehtonen
19.09.16, 16:15
Tuomas Markunpoika on 30 vuotta vuoden 1637 ruodutuksessa [mf ES2467, 9104].

terv Matti Lund

Vuoden 1637 ruodutusta ei ole SSHY:n sivuilla. Pitää katsoa löytyykö muuten vai pitääkö tilata rulla ja mennä johonkin.
1640 ruodutuksessa Tuomas Markunpojan olen merkinnyt 33 vuotiaaksi ja hänkin on ollut yllättävästi tällöin nihtinä.

Matti Lund
19.09.16, 17:45
Vuoden 1637 ruodutusta ei ole SSHY:n sivuilla. Pitää katsoa löytyykö muuten vai pitääkö tilata rulla ja mennä johonkin.
1640 ruodutuksessa Tuomas Markunpojan olen merkinnyt 33 vuotiaaksi ja hänkin on ollut yllättävästi tällöin nihtinä.

Hei, ei tarvitse enää tilata tiedoksiantamaani rullaa, sillä se on ollut digitoituna KA:n digitaaliarkistossa, lienee jo muutaman vuoden ajan, linkit:

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=166905

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13576833

Varalassa oli niukkuutta, kovia aikoja riitti, joten isän täytyi luovuttaa poikiaan sotaan, kun ei ollut Varalassa varaa palkata jotain sijaiskärsijää tilalle. Vähäväraisuus on tärkeimpänä syynä, mutta tietysti koko kruunun systeemi oli yltiömilitaristinen ja 1600 -luvun suurvaltakauden valtapyrkimysten sävyttämät sodat vaativat jatkuvasti tykinruokaa, jota kuningashuoneet käyttelivät sangen kepeästi ja huolettomasti.

Ylhäisöllä oli omat syynsä kannattaa sotia ja kuninkaalla erityiset syynsä. Rahvas alistettiin tiukasti niihin liekoihin.

terv Matti Lund