PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuinka varmana voidaan pitää?


Kukkis
03.09.16, 11:22
http://nivalaseura.fi/opas/#!vahasarja-sarjankylalla

Vähäsarjan syntyä ja isäntäluetteloa, kun välistä puuttuu vuodet 1651-1680,
ja mistä tiedot ovat saatu.


Vähäsarja perustettiin vuonna 1614.

Isäntäluetteloa:
1.Paavo Matinpoika 1614-1637
2.Jaakko Paavonpoika 1644-1651
3.Antti Antinpoika (edellisen veljenpoika) 1710-1713
4.Perttu Antinpoika 1680-1700, vaimo Liisa Ollintytär 1680-1698
5.Heikki Pertunpoika 1701-1713, vaimo Pirkko 1701-1705
6.Mikko Pertunpoika (edellisen veli) 1723-1731

seuraavat isännyydet ovat sitten pimennossa aina v. 1760 asti, jonka mukaan isännyys oli Heikinpojilla Mikolla, Matilla, Ollilla ja Juholla.

Jari T.M.
03.09.16, 22:10
No, jos rehellisiä ollaan niin itse en usko pätkääkään. Sorry töykeä linjani. Korostan, että itse keltanokkana vielä olen tullut silti kokemuksen kautta varovaiseksi. Tarkoitus siis EI ole "ampua alas" kenenkään tutkimuksia, mutta ne lähdetiedot...
Varovaisuus on valttia :)
Olin ite roikkunu "Vihannin naapurikylän" erään isännän sukupuussa 8-vuotta ja sitten totuus/selvyys paremmin tutkittuna suvustani selvisi erään pätevän tutkijan toimesta ja oksa sinne naapurikylään meni kerrasta poikki...

Tietysti tuomiokirjoista (?) saatuja kysymiäsi tietoja on voinut mukana olla nivalaisessa tarinassa, mutta paikallishuumorin tietäen voi olla ihan kotiinpäin tehtyä tarinaa.
Kuten kerroit, että aukkoja on tiedoissa kymmeniä vuosia niin jostain on jotain kuiteski ammennettu tarinaan, jos sitten ei ko. tutkimuksen tekijän omasta päästä, kun on vuosikymmenien puuttuvia aukkoja täydennetty??
Tarkoitus ei ole halventaa ketään, mutta joskus vaan tulee tällaisia tarinoita vastaan ja kukaan ei kerro totuutta vaikka kuinka utelee. Tosin tää tarina on vanha, mutta lähteiden selvittämiseen menee tolkuttomasti aikaa ja siis en usko moiseen juttuun.

Vähän samoja kaikuja on monessa paikka/talohistoriikeissa, että tuli "kolme veljestä"...

Aasin siltaa seuraavaan tarinaan:
NivaKaija muutti kuulemma 1530 luvulla Malisjoen varteen kolmen poikansa kanssa karkotettuna Ylivieskasta...
Koitin tiedustella eräältä konkarilta tämän tarinan todenperäisyyttä lähteineen. Vastattiin että katso "xxx" kirjasta. No, en katsonu. Kirja ei ole lähdetieto. Ja kun on kyse peräti 1530 luvusta, niin mistä tietoja on kerätty?
Ehkä (!?) jtn tuomiokirjoja on olemassa noinkin varhaisilta ajoilta jossa voi olla jtn. esim. karkotuksesta, mutta kukaan ei kerro koskaan tarkempia lähteitä tästä Kaija-tarinasta.
MIKSI?
Niva on kovasti virtaava paikka joessa johon tää tarina kiteytyy. Miten siis Kaijalla oli jo sattumoisin Niva nimi jo ennen Niva(la)an asettumista?
Tuli Malisjoen varteen virtaavaan paikkaan (Nivaan) , joen rantamille asustamaan?

- Jari -

Kukkis
04.09.16, 08:15
Juurikin noin Jari ajattelen itsekin pohojolaisena...

Minun tiedot perustuu lähteisiin, joihin ei voi luottaa - papitkin tekee virheitä ja niiden korjaamiseen voi mennä sukupolvi jos toinen. Siis pappien tekemiä virheitä myöten tarinat ovat tosia, kunnes toisin todistetaan.