PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laukaan Leppävesi 5 Lähteelän Saloset


eruppa
31.08.16, 16:19
Hyvät listalaiset!

Olen yrittänyt selvitellä isänpuoleisen isoisäni Joonas Rupan sedän Matti Aleksanterinpoika Salosen jälkipolvia Kyseinen mies syntyi 22.2.1824 Korpilahdella ja oli elossa vielä 1899 Laukaassa.

Matti Salonen oli isänsä jälkeen isäntänä Jyväskylän Keljon Ronsuntaipaleessa, mutta muutti vuonna 1870 Laukaaseen, jossa oli isäntänä Laukaan Leppävesi 5 Lähteelässä. Osan hänen jälkeläisistään olen selvittänyt, mutta tuo 100 vuoden suoja-aika estää tarkemman tutkimisen. Yhdestä hänen jälkeläisestään tuli pappi Henrik Salonen ja yhdestä lääninneuvos Arvi Salonen. Näiden "isokenkäisempien" elämänvaiheet selviävät ammattimatrikkeleista. Kuitenkin useimmista tuli maanviljelijöitä, jos katselee Laukaan talojen isäntäluetteloa vuodesta 1860 vuoteen 1930.

Jos joku listalainen omaa tietoja ko. sukuhaarasta ja haluaa auttaa, otan mielläni infoa vastaan. Koska kyseessä on alle 100 vuotta nanhoja tietoja, ne voisi lähettää sähköpostiini eruppa (at) gmail.com, jotta ei rikottaisi henkilönsuojalakia.

Yst. harrastusterveisin Porin Erkki

Irma Nykänen
10.09.16, 13:15
Seuraava Lähteelän isäntä oli nimeltään Aleksanteri ja häntä seuraavan löydät vuoden 1892 syntyneistä heinäkuusta.

eruppa
10.09.16, 15:47
Kiitos infosta. Ajattelin katsoa Lähteelän ja siitä lohkaistujen osatalojen nimet Laukaan talonhaltijaluettelosta vv. 1860-1930 ja kun menen paikalliseen kirjastoon, katson Suomen maatilat-kirjoista, mitä löydän. Joskus olen noista kirjoista löytänyt itseäni nuorempia isäntiä ja emäntiä, kun olen haeskellut etäserkkujani.

Porin Erkki:)

eruppa
10.09.16, 16:06
Vielä kommentti minulta. Tuo 11.7.1898 syntynyt Jaakko Salonen onkin jo sukutietokannassani olemassa samoin kuin hänen sisaruksensa. Jaakon perhe pitäisi nyt sitten selvittää!:)