PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukupolvet


Erkki A Tikkanen
29.07.16, 14:52
Olen mielestäni tiennyt, miten sukupolvet lasketaan, mutta tulipas eteen yksi visainen tapaus, joka olikin eri tavalla laskettu.
Jos henkilöt ovat kolmannessa ja neljännessä polvessa sukulaisia, miten mielestänne sukupolvet lasketaan? Jos yhteiset esivanhemmat löytyvät kolmannessa polvessa, ovatko henkilöt tuolloin serkuksia vai pikkuserkkuja keskenään? :confused:

Pekka Hiltunen
30.07.16, 07:00
Jos henkilöt ovat kolmannessa ja neljännessä polvessa sukulaisia, miten mielestänne sukupolvet lasketaan? Jos yhteiset esivanhemmat löytyvät kolmannessa polvessa, ovatko henkilöt tuolloin serkuksia vai pikkuserkkuja keskenään?
Jälkimmäisen kysymyksen henkilöt ovat pikkuserkuksia eli 2. serkkuja.
Kun äitini sisaren tyttäret ovat minulle serkkuja eli orpanoita, ovat he 1. serkkujani. Sen sijaan heidän lapsensa ovat minun lasteni pikkuserkkuja eli 2. serkkuja, j.n.e.. Visaisemmaksi kysymys tulee kaukaisemmissa "etäserkuissa", joitten kohdalla voi olla saman ikäisillä henkilöillä tasoero serkkuutensa asteessa. Esim. omissa suvuissani on avioliitto(ja), joissa henkilö on nainut 3. serkkunsa (siis "pikkupikkuserkkunsa") lapsen. Olisikohan tällainen liitto ollut katolisena aikana puolittain laillinen vai puolittain laiton?
PH

ehjelt
30.07.16, 08:28
Suomen kielestä puuttuu vastine englantilaiselle serkussuhteitten termille "removed". Esim. serkukset, joitten yhteinen esivanhempi on toisen isovanhempi ja toisen isoisovanhempi, ovat englanniksi "first cousins once removed" eli ytimekkäästi 1C1R. En ole löytänyt vastinetta suomen kielestä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cousin#First_cousins_once_removed

Anteroinen
30.07.16, 11:37
Törmäsin erään vanhan sukulaiseni käsikirjoitukseen jossa kertoi suvustaan ja tässä hän käytti termiä isoserkku viitatessaan pikkuserkkujensa vanhempiin. Wiktionary näemmä tuntee termin myös.

https://fi.wiktionary.org/wiki/isoserkku

EDIT: Hmm, olisiko isoisoserkku siis vanhempien pikkuserkku/pikkupikkuserkkujen vanhempi?