PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Laukaa, kylä Haapavatia ja sieltä sukunimi Linte


MRJ1
20.07.16, 19:06
Olen ihan jumissa nyt sukututkimukseni kanssa ja äsken tuossa taas luin kirkonkirjoja ja nyt jos joku voisi auttaa hiukan minua tässä.
Teen sukututkimusta isoisäni suvusta suvusta kun sain yhdeltä sukulaiselta heidän tekemää sukututkimusta isoisäni isän puolisosta ja minua alkoi kiinnostamaan kuinka paljon onnistuisin löytämään isoisäni suvusta ja olen aika alussa vasta tässä mutta sen verran tiedän että hänen isänsä on Juho Oskar Linte (voidaan myös kirjoittaa Lind tai Linde kuten isoisäni sukunimi kirjoitettiin) on syntynyt Laukaalla. Nyt yritän löytää hänen isänsä sukua ja tässä olisi hänen tietoja:
Hänen isänsä tiedoista meillä on sen verran että hänen nimi on Karl Evasson Linte, syntynyt 11.5.1832, paikkaa minulla ei ole tiedossa ja sitäkin etsin. Hän on kuollut Laukaalla 10.2.1888
Hänen puolisosta tiedetään tämän verran Henrika os. Karlsdotter s. 11.1.1843. Hänestä ei vielä enempää tietoja ole ja tärkeintä olisi löytää nyt ukkini isän suvusta enemmän tietoa. Kuten hänen syntymäpaikka tai koska hän on muuttanut Laukaalle, siitäkin pääsisin eteenpäin taas.

Etsin äsken kirkonkirjoista jos löytäisin vihkipäivän ja ajatus oli etsiä tuolta ajalta ennen kuin ensimmäinen lapsi syntyi ja löysin yhden mutta epäilyttää onko tuo oikea kun puolison nimi on Fredrika ja minun paperissa on Henrika. Sukunimi täsmää ja paikka jossa heidät on vihitty on sama jossa heidän ensimmäinen lapsi on syntynyt. Päivämäärä vihkipäivälle on 16.9.1866.
Puoliso on Fredrika Karlsdotter. Minulla on puolison nimenä Henrika Karlsdotter.
Olen ymmärtänyt että kirkonkirjoissa nimi on saattanut muuttua kirjoittaman mielen mukaan, näin opasti yksi ammattilainen sukututkija minua kun tein mummini suvusta sukututkimusta.

Osaisiko joka auttaa minua hiukan eteenpäin tästä ja ehkä auttaa minua löytämään tuon syntymäpaikan. Lasten tiedot minulla on ja niitä etsin huomenna kirkonkirjasta mutta tuo kiinnostaa kovasti että voisiko tuo olla heidän vihkipäivä.
Kiitos jo etukäteen jos joku pystyy auttamaan.

Aimo
20.07.16, 22:06
Olen ihan jumissa nyt sukututkimukseni kanssa ja äsken tuossa taas luin kirkonkirjoja ja nyt jos joku voisi auttaa hiukan minua tässä.
Teen sukututkimusta isoisäni suvusta suvusta kun sain yhdeltä sukulaiselta heidän tekemää sukututkimusta isoisäni isän puolisosta ja minua alkoi kiinnostamaan kuinka paljon onnistuisin löytämään isoisäni suvusta ja olen aika alussa vasta tässä mutta sen verran tiedän että hänen isänsä on Juho Oskar Linte (voidaan myös kirjoittaa Lind tai Linde kuten isoisäni sukunimi kirjoitettiin) on syntynyt Laukaalla. Nyt yritän löytää hänen isänsä sukua ja tässä olisi hänen tietoja:
Hänen isänsä tiedoista meillä on sen verran että hänen nimi on Karl Evasson Linte, syntynyt 11.5.1832, paikkaa minulla ei ole tiedossa ja sitäkin etsin. Hän on kuollut Laukaalla 10.2.1888
Hänen puolisosta tiedetään tämän verran Henrika os. Karlsdotter s. 11.1.1843. Hänestä ei vielä enempää tietoja ole ja tärkeintä olisi löytää nyt ukkini isän suvusta enemmän tietoa. Kuten hänen syntymäpaikka tai koska hän on muuttanut Laukaalle, siitäkin pääsisin eteenpäin taas.

Etsin äsken kirkonkirjoista jos löytäisin vihkipäivän ja ajatus oli etsiä tuolta ajalta ennen kuin ensimmäinen lapsi syntyi ja löysin yhden mutta epäilyttää onko tuo oikea kun puolison nimi on Fredrika ja minun paperissa on Henrika. Sukunimi täsmää ja paikka jossa heidät on vihitty on sama jossa heidän ensimmäinen lapsi on syntynyt. Päivämäärä vihkipäivälle on 16.9.1866.
Puoliso on Fredrika Karlsdotter. Minulla on puolison nimenä Henrika Karlsdotter.
Olen ymmärtänyt että kirkonkirjoissa nimi on saattanut muuttua kirjoittaman mielen mukaan, näin opasti yksi ammattilainen sukututkija minua kun tein mummini suvusta sukututkimusta.

Osaisiko joka auttaa minua hiukan eteenpäin tästä ja ehkä auttaa minua löytämään tuon syntymäpaikan. Lasten tiedot minulla on ja niitä etsin huomenna kirkonkirjasta mutta tuo kiinnostaa kovasti että voisiko tuo olla heidän vihkipäivä.
Kiitos jo etukäteen jos joku pystyy auttamaan.


Karl Linten kuolinmerkintä: Laukaa 10.2.1888, haudattu 26(?).2.1888, Itsellinen Kaarlo Linti, Haapavatia nr 2, s. 10, ikä 55v 8kk 29pv, josta syntymäaika siis laskettuna toukokuussa 1832. haudattujen luetteloon onkin kirjatttu syntymävuosi 1832. Kaarlo on ollut kuollessaan leski.

Laukaan rk 1880-89 Haapavatia nr 2, s. 10: Itsellinen, leski Kaarle Linti, s. 11.5.1832. tullut v.1885 sivulta 26. Siellä mainitaan myös vaimo Henrika Kaarlentr s. 11.1.1843 ja poika Karl Henrik Linti s. 10.8.1867. Perhe on tullut 1880 saman kirjan sivulta 58, Haapavatia nr 6 Harjula. Siellä mainitaan molempien puolisoiden syntymäpaikaksi Laukaa.

Laukaan rk 1880-89 Haapavatia Peura Harjula: mainitaan lapset Karl Henrik 1867, Vilhelmina 1870, Henrika 1873, Johan Oskar 1876, Hilda Maria 1879.

Laukaan rk 1862-71, Haapavatia, Watia Peltonen mainitaan Karl Evasson Linte, joka on tullut rippikirjajaksolla uudeksi vävyksi taloon, koska nimi on tungettu ahtaasti talon tyttären Henrika Karlsdotterin yläpuolelle. Henrikan vanhemmat siis Carl Johansson s. 1819 ja Anna Johansdotter s. 17.12.1820.
Huomataan myös, että Henrikan edellinen mies, talon vävy Matts Larsson Hytönen s. 15.12.1839, on kuollut 30.9.1864, pari oli vihitty 7.7.1861.
sivulla kerrotaan myös Henrikan ja Kaarlen vihkiaika 16.9.1866.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24786818

Laukaan vihittyjen luettelossa http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5896131 16.9.1866 mainitaan Karl Henrik Lindin kotipaikaksi Petruma Pajula. Fredrika Karlsdotter inhyses änka Haapavatia Peltonen (Henrikan etunimi selvästi virheellinen)

Laukaan rk 1862-71 Petruma Purala Pajula siellä on renki Kaarle Evasson s. 11.5.1832 ja äitinsä Inh enka qp Eva Jakobsdotter, s. 1801. qp-tittelihän kertoo hänen saaneen aviottoman lapsen, jollainen Kaarle ilmeisestikin on.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24786456

tästä lienee hyvä jatkaa...

Aimo

MRJ1
21.07.16, 06:29
Suuret kiitokset Aimo, tästä on todella hyvä jatkaa. Meillä ei ole ollut tietoa tuosta yhdestä lapsesta ollenkaan joten tuli paljon uutta tietoa.

Todella suuret kiitokset. Nyt alan taas tutkimaan eteenpäin ja kirjaan nuo tiedot ylös minun tietoihini.

MRJ1
06.02.17, 10:39
Nolottaa taas kysyä apua täältä mutta tätini ei usko minun löytäneen oikeita tietoja ja itse tiedän että varmasti olen oikealla jäljellä..... Joten jos taas saan pyytää apua... Pieni varmistus että olenko oikealla jäljellä. Olen aika epävarma vielä näistä mitä löydän kun koko ajan saan kuulla että "oletko varma että on oikea" vaikka tieto on varma.

Kyselin aikaisemmin Karl Henrik Evasson Linten tietoihin apua ja sain paljon apua ja varmistusta että olin oikealla jäljellä ja nyt on kyse siis hänen äidistä Evasta ja siksi jatkan tähän samaan viestiketjuun tätä. Aimo laittoi minulle linkin digiarkiston sivulle ja siellä oli Eva ja hänen poikansa Karl Henrik ja Evan kuolinajaksi on merkitty 12.3.1868 jonka avulla sitten lähdin eteenpäin hakemaan tietoa ja jos oikein osaan tulkita hän on ollut leskivaimo kun hän on kuollut tuolloin 1868. "Enka" tarkoittaa leskivaimoa. Jatkoin hakua ja vastaani tuli tällainen että hän olisi mahdollisesti mennyt naimisiin Matts Mattssonin kanssa 13.9.1840, olisinko mahdollisesti löytänyt oikean tiedon? SSHY:n linkin kautta tuossa listassa on syntyneet ja sieltä löytyy Carl Henrik eli Karl Henrik kuten minä sen kirjoitan tähän.
Etsin myös Evan vanhempia ja hänen virallista syntymäaikaa ja vastaani tuli Eva Jacobsdotter syntynyt 17.9.1801 Laukaalla Niemelän talossa, isä olisi Jacob Erichsson ja äiti Maria Andersdotter. Olisiko niin että löysin oikean Evan?

Ainakin tuo on varmaa että hän on leskivaimo kun Eva on kuollut 1868 ja uskoisin että tuo Matts Mattsson on hänen puoliso mutta minua kiinnostaisi myös että olenko mahdollisesti onnistunut löytämään Evan vanhemmatkin jo? Epävarmuus on iskenyt kun tätini aina kysyy tuota että olenko varma, voin kysyä kyllä kirkkoherranvirastostakin tätä mutta sieltä saa odottaa vastausta aika pitkään ja into on kova päästä hakemaan lisää kun opin enemmän ja enemmän koko ajan tästä hakutyöstä.

Kiitos taas jo etukäteen avusta. :)