PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nilsiän Turuset?


Markku Julkunen
10.06.16, 17:21
Etsin vanhempia ja mahdollisia esipolvia Aini Turuselle s. 24.3.1910. Nilsiä. Myöhempi sukunimi Puolitaipale. Vanhempien nimet Paavo Turunen ja Karoliina Hyvönen ,kummallekin syntymäaika. Syntymäkunta Nilsiä tai mahdollisesti Varpaisjärvi.

Pekka Hiltunen
18.06.16, 12:39
Etsin vanhempia ja mahdollisia esipolvia Aini Turuselle s. 24.3.1910. Nilsiä. Myöhempi sukunimi Puolitaipale. Vanhempien nimet Paavo Turunen ja Karoliina Hyvönen ,kummallekin syntymäaika. Syntymäkunta Nilsiä tai mahdollisesti Varpaisjärvi.
Kysymys on aika pirullinen, kun vastaus löytyy kirkonarkistosta eli henkikirjanpitäjältä, joka vaatii asianmukaisen korvauksen palveluistaan - kirkolle ja ev-lut seurakunnille...
PH

Markku Julkunen
18.06.16, 15:32
Kiitos vastauksestasi PH. Kyllähän minä sen tiedän.

Olisi kuitenkin mukavampi (enkä nyt ajattele rahaa) tutkia itse hänen esivanhempiaan kunhan pääsisi jotenkin alkuun, siksi tämä kysymys. Tein tämän ilmoituksen toisen henkilön pyynnöstä.
Nilsiän kirkonkirjojen tiedot loppuvat SSHylla vuoteen 1908, eikä tiedossa ole valitettavasti vanhempien asuinpaikkaa, ainakaan en löytänyt kirkonkirjoista.

Heikki Väisänen
23.06.16, 08:45
Henkikirjoista VOISI kenties jotain löytyä? Vuoden 1915 henkikirjoissa Varpaisjärven Sutela 6:ssa asusteli 20.1.1884 Nilsiän Sutela 9:ssä syntynyt Paavo Turunen Anna-vaimoineen (1880 syntynyt?), ala-ikäisiä lapsia 1+1 taitaisi olla merkittynä:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=21994566

Vuoden 1910 henkikirjasta löytyvät sitten Nilsiän puolelta Sutela 9:stä. Kävi vaan mielessä, että Nilsiän Suojärvellä näyttäisi syntyneen v. 1883 Anna Karoliina Hyvönen, elikkä olisko voinut käydä sellainen "lipsahdus" henkikirjoittajalle, että Annan syntymävuoden olis merkannut väärin ja vastaavasti "suvun piirissä" Anna Karoliinasta oliskin tullut "pelkkä" Karoliina?
1905:n henkikirjoissa eivät Paavo ja Anna vielä avioparina henkikirjoissa esiinny ja Nilsiän vihityt "netin puolella" loppuvat vuoteen 1908, elikkä pari vuotta siihen jäisi aikaa.
Varmaankin väärässä olen tässä(kin) asiassa, mutta ehkäpä vuoden 1915 henkikirjoista Nilsiän puolelta voisi jotain löytyäkin (Varpaisjärveltä en tuon kummoisempaa ainakaan itse löytänyt, Nilsiän jätin läpikäymättä )