PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Geni


mmatikainen
03.05.16, 15:26
Olen havainnut Genissä omia lähisukulaisiani koskeavia virheellisiä tietoja ja haluaisin korjata ne. Päästäkseen yhteyteen tietojen ylläpitäjän kanssa pitää kirjautua Geniin. Tämä ei kuitenkaan syystä tai toisesta onnistu. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ? Genin ylläpitäjillä ei näytä olevan mitään käsitystä suomalaisista sukunimistä tai patronyymeistä ja niiden käytöstä.

Pekka Hiltunen
03.05.16, 16:01
Olen havainnut Genissä omia lähisukulaisiani koskeavia virheellisiä tietoja ja haluaisin korjata ne. Päästäkseen yhteyteen tietojen ylläpitäjän kanssa pitää kirjautua Geniin. Tämä ei kuitenkaan syystä tai toisesta onnistu. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ? Genin ylläpitäjillä ei näytä olevan mitään käsitystä suomalaisista sukunimistä tai patronyymeistä ja niiden käytöstä.
Ohjelma on maksullinen (120 $ /v). Sivustolla "sukupuita" kokoavat h:löt eivät kai yleensä ole sukututkijoita, mutta ovat ehkä teettäneet jonkin laisen DNA-testin, jonka perusteella uskovat pääsevänsä esivanhempiensa jäljille. Kun systemaattiset kirkonkirjat tms. rekisterit Pohjoismaita lukuunottamatta puuttuvat useimmista maista ja vain aatelisista tai muista kirjallisuudesta tunnetuista henkilöistä on olemassa tietoa - mormoonien keräämien, usein virheellisten tietojen ohella - pääset Geni-ohjelmalla äkkiä "kunikaallisiin sukuipiireihin". Ohjelmaa käyttävien kielitaidot eivät välttämättä ylitä heidän ymmärryskykyään. Kyseessä on siis liiketoiminta, eikä virheellisiin tietoihin kannata suhtautua turhan vakavasti. Jopa suomalaisten laatimissa tauluissa on tietoja, jotka on suomalaisten/ ruotsalaisten genealogien toimesta kumottu tai oikaistu vuosikymmeniä sitten.

Kokeilin äsken itse kirjautumista: tarjolla oli ilmainen kokeiluversio (jonka avulla saa esivanhempiaan ja jälkeläisiä kaavioiksi ehkä isovanhempien vanhempiin saakka - mikä kyllä yleensä ilmenee oman suvun perunkirjojen sukuselvityksistäkin). Maksullista "Pro"-versiota saa kokeilla "täysin riskittömästi" 14 vrk:n ajan. Ehdot kannattanee kuitenkin niitten mainitsematta jätettyjen riskien välttämiseksi lukea huolella. Monet tilaavat Aku Ankan jokseenkin samaan hintaan loppuiäkseen ja ovat tyytyväisiä hankintaansa. Oman kokeellisen kirjautumiseni hinta on se, että joudun merkitsemän roskapostiksi k.o. firman viestit joksikin aikaa...
PH

mmatikainen
03.05.16, 16:16
Kiitos tiedoistasi. Näin vähän arvelinkin.

HaapaMik
03.05.16, 18:45
Tuolla on jonkinlainen ryhmä joka yrittää vähän oikoa Genissä olevia virheitä

https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/

Genin ilmaiskäyttäjäkin pystyy tekemään siellä aika paljon. Se käsittääkseni riittäisi, että olisit ilmaiskäyttäjä ja sitten se virheellisiä nimiä syöttänyt lähettäisi sinulle collaboration requestin. Sen jälkeen voisit korjailla niitä.

ilkant
04.05.16, 01:09
Ja sen jälkeen kannattaa asettaa asetuksista täppä "vain minä voin muuttaa tietoja", niin kuka tahansa ohikulkija ei mene sinne muuntelemaan totuutta. :)

HaapaMik
04.05.16, 01:20
Ei onnistu sellainen profiilin omiminen, jos joku toinen on alun perin syöttänyt henkilön geniin.

harrysme
05.05.16, 13:23
Ei Geniin liittymisessä mitään ongelmia pitäisi olla, aina tietysti sattuu kaikenlaista.
Jos havaitset virheellistä tietoa sukulaisesi profiilissa, voit lähettä profiilin omistajalle viestin. Se ei onnistu nimien hakusivulta, mutta kylläkin Genin omassa viestijärjestelmässä. Samalla voit myös pyytää hänet yhteistyökumppaniksesi, useimmat suostuvat. Silloin pääset itse muuttamaan tietoja.
Genin ideana on tehdä yhteistyötä. En todellakaan toivoisi täppää "vain minä voin muuttaa tietoja". Sillä asenteella on paras pysyä poissa yhteissukupuista. Kaikki tekevät virheitä, yhdessä ne ehkä saadaan korjatuiksi.
Tuskin DNA-testin perusteella tehdään sukupuita. Jotkut ovat kokeneita ja huolellisia tutkijoita, jotkut aloittelijoita ja huolimattomia johtopäätösten teossa.

harrysme
05.05.16, 13:27
Jatkan vielä. Ilmaisella versiolla voi tehdä niin suuren puun kuin halua. Puiden yhdistely ja korjailu vaatii kikkailua ja vaivannäköä, ellei viitsi maksaa PRO-jäsenyydestä.

Julle
05.05.16, 14:26
< Jotkut ovat kokeneita ja huolellisia tutkijoita, jotkut aloittelijoita ja huolimattomia johtopäätösten teossa. >

Sepä se, kun siinä ohjelmassa olisi edes yksinkertaiset loogiset tarkistukset tietojen tallennuksessa, mutta kun ei edes vuosilukujen suhteen. Kaikkein suurimmat virheet olen havainnut vuosisatavirheissä ja poikakin on ollut kaksi kertaa isänsä isänä!!!

Kokeilemisiin

harrysme
05.05.16, 20:44
Mitään tarkistuksia siinä ei taida olla. Virheet syntyvät puiden yhdistelyistä, kun isoisä ja pojanpoika ovat turhan usein samannimisiä ja arvioidut syntymävuodetkin vaihtelevat. Tälläisiä sotkuja olen joskus korjaillut, eikä se aina mene ihan helposti.

Kyllähän hienon idean, maailman sukupuun, käytännön toiminta vähän ontuu. Saattaisi omienkin ohjelmistojen rajat löytyä 100 miljoonan henkilön käsittelyssä.

Julle
06.05.16, 14:20
< Kyllähän hienon idean, maailman sukupuun, käytännön toiminta vähän ontuu. Saattaisi omienkin ohjelmistojen rajat löytyä 100 miljoonan henkilön käsittelyssä. >

Se on tämä nykynuorison tapa tehdä jotain, jotta saataisiin jotain aikaiseksi ja edes liikkeelle. Saahan sitä sitten kyllä korjailla rutkasti, mutta vanha ei siihen enää viitsisi ryhtyä turhaan. Mitä isompi porukka sitä tarkemmat yhtenäiset säännöt tarvitaan, jotta "vesi virtaisi oikeata uomaa". Tällä hetkellä tilanne on villi vielä tietojen siirtämisenkin suhteen (GEDCOM), saatikka sitten tietojen määrittelyjen suhteen eri maissa vai pitäiskö sanoa kulttuureissa.
Ikuista konversiota pukkaa.

Saas nähdä miten Suomi-tietokanta eli Taapeli ratkaisee yhtenäisyyden ja eheyden ongelman eri kielillä ja miten noudattaa Suomessa voimassa olevia standardeja ja suosituksia. HisKi olisi hyvä tietovaranto, jos vain tiedot normaalistettaisiin ja tallentajien pienet harvinaiset mokat korjattaisiin samalla rippikirjanäkymillä. Sen jälkeen taulukoista (kastetut, haudatut, vihityt, muutot) saisi vaikka kuinka hyvän tietokannan, johon pystyisi kohdistamaan kyselyjä ja toimenpiteitä, joilla etsiä järjestelmällisiä virheitä tai puutteita. Kaikkien taulukoiden pitäisi vain olla vähintään kolmannessa normaalimuodossa, nyt ne taulukot ovat vasta toisessa normaalimuodossa.
Se on sitä nykyajan tietovarastoteknologiaa "lumihiutaleessa" tai tähdessä, miksei sukupuuna tai sukumetsänäkin tilastollisista ja graafisista kuvioista puhumattakaan.

Suorituskyky ja -teho eivät ole enää mikään ongelma suurilla lukumäärillä relaatiotietokannoilla, vaan tarjottavien tietoliikenneyhteyksien siirtonopeudet.

Odottelemisiin

Gene
13.05.16, 19:29
Mistähän tuo täppä löytyy?

Ja sen jälkeen kannattaa asettaa asetuksista täppä "vain minä voin muuttaa tietoja", niin kuka tahansa ohikulkija ei mene sinne muuntelemaan totuutta. :)

Joku Karel Kolaric, jolla ei silmämääräisesti ole edes suomalaisia sukulaisia, on kovasti halunnut muutella isovanhempieni tietoja.

Toisaalta Genin hyväksi puoleksi voisi sanoa sen, että sen avulla olen oppinut, että olen Aatamin ja Eevan jälkeläinen 50. polvessa...

ilkant
13.05.16, 19:57
Mistähän tuo täppä löytyy?

Oikeassa yläkulmassa nimestäsi avautuu valikko. Valikosta Tietosuoja-asetukset. Tilin asetukset - Yksityisyys ja oikeudet - Ylläpidetyt profiilit. Siitä avautuu sivu, jonka alaosassa on Ketkä voivat muokata profiileja? Laita siihen valinta Vain minä. Ja sen jälkeen painikkeesta Tallenna muutokset tallennat tekemäsi valinnan.

harrysme
13.05.16, 20:20
Onko totta, että Genissä on edelleenkin Aatamipuu? Siellä on kovasti yritetty siivota huuhaata.

Gene
13.05.16, 21:08
Kiitos Ilkant! Sieltähän löytyi muitakin mielenkiintoisia kohtia. Olisi pitänyt käydä läpi jo ajat sitten.

Kyllä Aatami ja Eeva yhä Genistä löytyvät, mutta muistin sukupolvien määrän vähän väärin, olenkin 115. sukupolvea yhtä kautta ja 120. sukupolvea toista. Eikä ainakaan näista kahdesta kumpikaan polku mene edes Kaarle Suuren kautta (jolle me kaikki tunnetusti olemme sukua) ;).

Erkki A Tikkanen
14.05.16, 16:40
Kiitos Ilkant! Sieltähän löytyi muitakin mielenkiintoisia kohtia. Olisi pitänyt käydä läpi jo ajat sitten.

Kyllä Aatami ja Eeva yhä Genistä löytyvät, mutta muistin sukupolvien määrän vähän väärin, olenkin 115. sukupolvea yhtä kautta ja 120. sukupolvea toista. Eikä ainakaan näista kahdesta kumpikaan polku mene edes Kaarle Suuren kautta (jolle me kaikki tunnetusti olemme sukua) ;).

Niin, varmaankin Genissä edelleen esiintyvän Elina Niilontytär Kurjen kauttahan iso osa vetää edelleen Kaarle Suuren esi-isäkseen. Vaikka jo 1960 esitettiin Genoksessa asioiden todellisempi luonne.

Pekka Hiltunen
14.05.16, 17:53
Niin, varmaankin Genissä edelleen esiintyvän Elina Niilontytär Kurjen kauttahan iso osa vetää edelleen Kaarle Suuren esi-isäkseen. Vaikka jo 1960 esitettiin Genoksessa asioiden todellisempi luonne.
Kannattaisi lukea Eric Anthonin tutkimukset ja tarkastelut ja sitten, vasta sen jälkeen negletisoida niitä virheellisiä sukujohtoja, joissa ei ole otettu huomioon Anthonin tarkasteluja. On aivan ilmeistä ja absoluuttisen varmaa se, että johdossa on virhe. Miksi ei anneta arvoa n. 100 v. sitten esitetylle oikaisulle?
PH