Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä työkaluha
Teuvo Ikonen
02.04.16, 17:58
Liitetiedostona on osa ulvilaisesta perukirjasta. Mitä ovat rukseilla merkityt kaksi työkalua?
Teuvo Ikonen
10.04.16, 19:37
Sain eräältä satakuntalaiselta kaveriltani vastaukset esittämiini kysymyksiin.
Junka on hevosvetoinen peltotyökalu eli jyrä, joka oli tehty paksusta kuoritusta tukista johon oli naulattu pitkittäissuuntaisia rimoja.
Karikoma tai Karikomu on puolestaan sorakärry.
Olisiko karikomu kuitenkin vain rekeen tai kärryihin tulevat karinajoon sopivat irtolaidat, kun ovat niin halpojakin.
Benedictus
10.04.16, 21:43
Tuo karikomu on tuttu laite, sillä vielä 60-luvun alussa meillä oli tuollainen ratasliiterisä. Sen nimi oli komirattaat, jos oikein muistan.
Se oli tuollainen yhden hevosen vedettävä kaksipyöräinen vaunu, jonka aisat muodostivat pyörien ja välipuiden kanssa tukevan puurungon, ehkä hieman yli metrin korkean. vaunu oli hieman leveämpi kuin aisojen muodostama leveys, ehkä 120 cm.
Siinä oli sellainen rakenne, että tuon kehikon päällä oli tavallaan suorakaiteen muotoinen tukeva ja raudoitettu ruuhi, noin 50 cm korkea ja siten tehty, että takalevyn sai avattua alhaalta, kuten nykyisinkin auton lavat, ylhäällä oli saranatapit.
Rakenne oli sellainen, että kun aisan puolella otettiiin irti rautainen lenkki kummaltakin puolelta, tuo ruuhi pääsi nousemaan ja siten kuormaa sai kipattua.
Millain kippaus tapahtui ja oliko siinä jokin estin ei ole minulle selvillä.
Käsittääkseni sitä käytettiin tielottien kunnostuksessa.
Vaunu oli jostain 1910 luvulta tai vanhempi.
En tiedä onko se samanlainen kuin tuo kerrottu karikomu.
Meidän vaunu siis Siikasten suunnalla Satakunnassa.
Benedictus
10.04.16, 21:47
Tuosta komu sanasta senverran, että meirän murtessa ainakin oli sellainen sana komusta, että saatettiin sanoa: varo ettet putoo sinne komuun eli vaikka lattiassa olisi ollut lankkuja pois niin se oli tuollainen suljettu ahdas kolo tai paikka, joka oli tason alapuolella.
Tuo rattaan lava oli tavallaan samantyylinen tila.
Benedictus kuvasi oivasti sontirattaat, joilla tietenkin ajettiin myös karia, Sontaa ajettiin joka vuosi, mutta karia harvemmin, siksi sontirattaat.
Tuosta hinnasta: jos 3 karikomia arvostettiin 1 markaksi ja neljä krinniä 8 markan arvoiseksi, ei ole järkevää. Olivathan kärrynpyörät paljon arvokkaampia kuin heinähäkki.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.