PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mikä osoite helsingissä vuonna 1915


Jartsa
04.07.08, 19:18
Hei tässä kuva osoitekortista ja ylempy on tietysti Fredsgatan eli Rauhankatu mutta mikä on alempi en saa millään selvää. Joku kuja mutta mikä?
Kiitos avusta etukäteen!

Vakirpit
04.07.08, 20:16
Hei
Minun silmiin näyttää, kun siinä lukisi Vallingränd. Vallininkuja nykyään tupla-W:llä.
http://personal.inet.fi/business/porssitieto/helsinki1913.jpg

Jartsa
04.07.08, 21:13
Tuhannet kiitokset!!! Sieltä se vaarin matka jatkui työsuhdeasuntoon vuonna 1917 somerontielle minne valmistui aivan uusia taloja.

Seppo Niinioja
05.07.08, 09:48
Siis Helsingin kaupunginarkistossa säilytettävästä poliisilaitoksen osoitekortistostahan tuo leike kai on. Huolimattomuuttani luulin ensin, että kyse oli postikortista. Kansallisarkistohan sijaitsee osoitteessa Rauhankatu 17 parinsadan metrin päässä numerosta 8, Wallininkuja taas lähinnä Kalliossa. Olen aina välistä haaveillut asumisesta tuossa KA:n naapurissa, mutta haaveeksi se tulee jäämäänkin.

Seppo Niinioja

skoykka
05.07.08, 14:57
Ihana wanha kartta.:D:
Mikähän mahtaa olla tuo Korpas vasemmassa yläkulmassa ja Leija-asema?



Hei
Minun silmiin näyttää, kun siinä lukisi Vallingränd. Vallininkuja nykyään tupla-W:llä.
http://personal.inet.fi/business/porssitieto/helsinki1913.jpg

Jartsa
05.07.08, 15:16
Korpas oli verotalo Hagan kauppalassa ja minun tietääkseni Leija asema oli ilmalan aseman lähellä oleva ilmatieteenlaitoksen "leija asema" missä opiskeltiin meteorologiaa. :-)

Seppo Niinioja
05.07.08, 15:25
[quote=skoykka;18265]Ihana wanha kartta.:D:
Mikähän mahtaa olla tuo Korpas vasemmassa yläkulmassa ja Leija-asema?[/quote

Olen samaa mieltä. Korpas oli tila Pikku-Huopalahdessa, joka silloin kuului Helsingin pitäjään. Leija-asema on Nykysuomen sanakirjan mukaan ilmatieteellinen havaintoasema, jossa havaintojen tekoon käytetään leijoja. Ratojen risteyksen lähellä on Ilmalan seisake.

Seppo Niinioja

Vakirpit
05.07.08, 15:27
Korpas on Korppaankartano tuosta vähän eteenpäin oli Greijus, ei näy kartassa. Leija-asemasta en tiedä.

skoykka
05.07.08, 15:38
Kiitos vastauksista!
Enoni syntyi 1910 Huopalahden nykyisessä kirkossa (entisessä koulussa),
mutta kuuluiko alue silloin Haagan kauppalaan?
Eli oliko syntymäpaikka Haaga vai Huopalahti?
Yksi hullu ehtii kysyä enemmän kuin kymmenen viisasta vastata.:D:

Vakirpit
05.07.08, 15:53
Pieniä poimintoja kirjasta: Pikku Huopalahti ennen/Jorma Kivistö

Reijolan ja Meilahden alueet liitettiin kaupunkiin vuonna 1906. Haaga julistautui taajaväkiseksi yhdyskunnaksi samana vuonna pysyen silti Helsingin maalaiskunnassa. Haagaan kuului myös Pikku Huopalahden kylä, jonka muodostivat Korppaan talo Ruskeasuon ja Uudenpellon vuokra-alueiden kanssa, sekä Backaksen Haagan ulkopuoliset alueet nykyisen Kivihaan ja Keskuspuiston suunnalla.


Ja kirkosta.....
Vuonna 1906 Haagaan saatiin suomenkielinen kansakoulu, joka toimi Huopalahden aseman lähistölle rakennetussa Suomalaisuuden pirtissä vuodesta 1908 eteenpäin.
Pirtti muutettiin myöhemmin Huopalahden seurakunnan kirkoksi.

Seppo Niinioja
05.07.08, 15:54
Jos Wikipedian hakusanaa Huopalahti on uskominen, niin "Huopalahden kunta erotettiin Helsingin maalaiskunnasta 1920. Aluksi siihen kuului myös Haaga, joka kuitenkin jo vuoden 1923 alussa erotettiin siitä Haagan kauppalaksi."
Kartan painatusvuonna 1913 Pikku-Huopalahti kuului siis käsittääkseni vielä Helsingin maalaiskuntaan/pitäjään. Helsinki on "ryövännyt" suuren määrän entisen Helsingin pitäjän, nykyisen Vantaan alueita, eniten kai ns. suuressa alueliitoksessa v. 1948.

Seppo Niinioja

skoykka
05.07.08, 16:12
Kiitos, tuosta Suomalaisuuden pirtistä en ole ennen kuullut.
Samana vuonna 1910 isoisäni osallistui opettajille järjestettyyn kesäkurssiin, josta sai alkunsa nykyinen kesäyliopisto.
Olenko ymmärtänyt oikein?