PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Yläneen kirkonkylän Heikkilä


Hannu Virttaalainen
20.03.16, 13:58
Itsellä menee useita kautta esipolvet Yläneen kirkonkylän Heikkilään, toiset varmemmin ja toiset vielä aika epävarmasti. Kaikissa näkemisissäni sukujohdoissa Gustav Thomassonin, isäntä vuoteen 1648, vaimon Lena (Malin) Thomasdotterin esitetään olevan talon tytär ja Gustavin olevan vävy.

Kuitenkin Toropaisen kirjoituksessa "Kokemäen Säpilän Paturi ja Haistilan Härkälän nimismiessuku" lukee:

"Hänen veljensä Thomas Henrikinpoika mainitaan veroluettelossa Yläneen kirkonkylän Heikkilässä jo vuonna 1586. Käräjillä 1642 Matts Henrikinpoika Paturia kutsutaan Jakob Mattsinpoika Paturin pojanpojaksi. Kyseessä on kuitenkin ilmeisesti Jakobin tyttärenpoika, sillä marraskuussa 1634 tuli oikeuteen Yläneen kirkonkylän Gustaf Thomasinpoika ja esitti jakomiesten 22. marraskuuta 1630 allekirjoittaman jakokirjeen hänen isänsä Yläneen Heikkilän Thomas Henrikinpojan ja tämän veljen Kokemäen Säpilän Henrik Henrikinpojan välillä"

Mihinkähän tämä Gustavin vävynä pitäminen oikein mahtaa perustua? Toropaisen tekstin mukaan hän olisi talon poika.

Gustav Thomassonin sisaria: http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=273413&postcount=10

virpinissila
20.03.16, 14:50
En tiedä, hahmotanko oikein, kun en tunne sukua sen kummemmin. V. P. Toropainen antaa artikkelissaan viitteen Euran käräjille 25.–27.11.1634: 345-345v http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3846516 Käsitellään vuonna 1630 tehtyä perinnönjakoa, jota Toropainen selostaa artikkelissaan. Siinä kyllä selvästi sanotaan, että Gustaf Thomassons fader Thomas Hendersson i förb… Yläne kyrkieby … jutun riveillä 11-13 ja jatkossa sanotaan Säpilän Henrik Henrikinpoika hänen veljekseen.

Virpi Nissilä

Hannu Virttaalainen
20.03.16, 16:26
Kiitos Virpi, että varmistit että Toropainen on lukenut oikein ;) Lainaamani kohdan jatko kertoo, että Heikkilän perillisiä oli Merimaskussa ja Tukholmassa saakka.

Yläneen, Yläneen kartanoon ja rälssiin kuulumattomat, Yläneen kirkonkylän 8 ja Heiniön/Heinijoen 2 tilaa näkyvät SAY:ssa 1540-1559 Loimijoella ja sen jälkeen yhdessä Säkylän ja Köyliön tilojen kanssa. Käräjien suhteen ilmeisesti suunnilleen samoin eli 1500-luvun alkuun saakka asiat käsiteltiin Loimijoen käräjillä ja sen jälkeen samoilla käräjillä Säkylän ja Köyliön kanssa. Yläneen kartano taas oli Maskun kihlakuntaa Pöytyän käräjillä. Koko Yläne oli seurakunnallisesti Pöytyän kappeliseurakunta.

Itse epäilen, että tämä vävy juttu perustuu SAY;hyn http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=456150 , jossa mainitaan Thomas svärfader, fader. Mutta eihän siinä kerrota kumman puolison isästä on kysymys ...

Heikkilä oli 1500-luvun alussa flöte veroa maksava tila ja myöhemmin ratsutila.

Hannu Virttaalainen
20.03.16, 22:11
Gustav Thomassonin pojan Jöran Gustavsson Heikkilän lapsia ovat minusta SAY:n ja vihkimerkintöjen pohjalta:

-Gustav Jöransson, h. 25.3.1686, Heikkilän seuraava isäntä, vih. 1667 Maria (Margareta)
-Johan Jöransson Nissilä, h.30.8.1713, 1. puoliso vih. 24.9.1676 Maria Jöransdr Yläne Heiniö Laurila h.1.4.1694 Yläne
2. puoliso vih. 3.11.1695 Walborg Knutsdr Aura Pitkäniitty, s. 1668, k. 19.5.1758 Yläne Nissilä
-Maisa Jöransdr, h. 9.10.1715 Yläne, vih. 10.10.1675 Henrik Mattsson Yläne Tourula Keskitalo, h.4.10.1703
-Walborg Jöransdr, h. 5.10.1702, vih. 15.5.1681 Jöran Bertilsson Yläne Vainionperä Lento, s.1661, h. 18.11.1733
-Henrik Jöransson
-Gertrud Jöransdr, h.29.4.1716 Pöytyä, 1.puoliso vih. 5.5.1682 Simon Mattsson Pöytyä Pihlava Rekola
2. puoliso vih. 9.10.1698 Michel Jöransson

Hannu Virttaalainen
18.10.16, 04:57
Jatkuu täällä http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=36366

mernis
21.10.16, 01:02
Gustav Thomassonin pojan Jöran Gustavsson Heikkilän lapsia ovat minusta SAY:n ja vihkimerkintöjen pohjalta:

-Gustav Jöransson, h. 25.3.1686, Heikkilän seuraava isäntä, vih. 1667 Maria (Margareta)
-Johan Jöransson Nissilä, h.30.8.1713, 1. puoliso vih. 24.9.1676 Maria Jöransdr Yläne Heiniö Laurila h.1.4.1694 Yläne
2. puoliso vih. 3.11.1695 Walborg Knutsdr Aura Pitkäniitty, s. 1668, k. 19.5.1758 Yläne Nissilä
-Maisa Jöransdr, h. 9.10.1715 Yläne, vih. 10.10.1675 Henrik Mattsson Yläne Tourula Keskitalo, h.4.10.1703
-Walborg Jöransdr, h. 5.10.1702, vih. 15.5.1681 Jöran Bertilsson Yläne Vainionperä Lento, s.1661, h. 18.11.1733
-Henrik Jöransson
-Gertrud Jöransdr, h.29.4.1716 Pöytyä, 1.puoliso vih. 5.5.1682 Simon Mattsson Pöytyä Pihlava Rekola
2. puoliso vih. 9.10.1698 Michel Jöransson

Hei, vertailin tämän Johan Jöransson Nissilän tietoja Genistä löytyviin ja mielestäni niihin liittyy joku epäselvyys.

Mielestäni siellä on tällä 1713 kuolevalla Johanilla ihan eri vaimot kuin mitä tähän on listattu.

Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että löysin tänään yhteyden Johan Jöransson Nissilään ja vaimoonsa Walborg Knutsdotteriin, jotka ovat myöhemmin Yläneen Korvella vaikuttavan 1700 syntyneen Johan Johanssonin vanhemmat.

Terveisin Mervi

Hannu Virttaalainen
21.10.16, 06:38
Hei, vertailin tämän Johan Jöransson Nissilän tietoja Genistä löytyviin ja mielestäni niihin liittyy joku epäselvyys.

Mielestäni siellä on tällä 1713 kuolevalla Johanilla ihan eri vaimot kuin mitä tähän on listattu.

Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että löysin tänään yhteyden Johan Jöransson Nissilään ja vaimoonsa Walborg Knutsdotteriin, jotka ovat myöhemmin Yläneen Korvella vaikuttavan 1700 syntyneen Johan Johanssonin vanhemmat.

Terveisin Mervi

Tämän Korven Johan Johanssonin jälkeläinen minäkin hetken luulin olevani ja siksi minä Nissilän Johan Jöranssonia kolmisen vuotta sitten tutkin ja Heikkilän jälkeläiseksi aloin epäillä. Salolainen Grand old sukututkija Eero Lehto huomasi, että silloin alta kuusikymppinen 'poika' oli sotkenut parin veljeksen vaimot ja korjasi virheeni.

Mutta Johan Jöranssonin sisaren Gertrud Jöransdotterin (h.29.4.1716 Pöytyä, 1.puoliso vih. 5.5.1682 Simon Mattsson Pöytyä Pihlava Rekola) jälkeläinen uskon yhä olevani, jos he molemmat ovat Heikkilän jälkeläisiä. Koska perusteet ovat mainitut, ei se ihan sata varmaa ole.

Minun perusteet näkyy viestissäni ja lainauksessasi siitä: SAY:n siirtymät, vihkimerkinnät ja kuolinmerkinnät. Kaikissa niissä, lähteissä ja minun tulkinnoissa, voi olla luki-häiriöitä tai ihan oikeita virheitäkin.

Geni.com tiedoista en tiedä. Epäilen, että Yläneellä kuolleet Johan Jöranssonit on aika helppo sekoittaa keskenään, kun rippikirjat ovat enemmän tai vähemmän lukukelvottomia ennen 1750. nekin mitkä löytyy. Minun ja Hiskin mielestä 1736 kuolee Tourulan Keskitalon Johan Jöransson.

Henkikirjoista tai SSHY:n jäsenille sivulta löytyvistä alkuperäisistä kuvatuista rippikirjoista voisi löytyä lisävarmistusta. Ei ne alkuperäisistäkään kuvatut kaikin osin lukukelpoisia ole, vaan ovat kuitenkin mikrofilmiltä kuvattuja parempia.

Vaimoissa ei kyllä ole tällä hetkellä minusta eroa :confused::
-Johan Jöransson Nissilä, h.30.8.1713, 1. puoliso vih. 24.9.1676 Maria Jöransdr Yläne Heiniö Laurila h.1.4.1694 Yläne
2. puoliso vih. 3.11.1695 Walborg Knutsdr Aura Pitkäniitty, s. 1668, k. 19.5.1758 Yläne Nissilä

Kun otetaan huomioon, että minulla Walborgin kohdalla merkintä on vihkimerkintä, Walborg on siis Auran Pitkäniityn Vähätalosta.

Jos taas kysymys kumpi vaimosta kenenkin lapsen äiti niin siitäkin täällä löytyy muistaakseni jossain vanha keskustelu, jos muistan oikein.

Olenko minä herännyt liian aikaisin tänään, ihmettelen ...

Hannu Virttaalainen
21.10.16, 07:09
Vaimoissa ei kyllä ole tällä hetkellä minusta eroa :confused::
-Johan Jöransson Nissilä, h.30.8.1713, 1. puoliso vih. 24.9.1676 Maria Jöransdr Yläne Heiniö Laurila h.1.4.1694 Yläne
2. puoliso vih. 3.11.1695 Walborg Knutsdr Aura Pitkäniitty, s. 1668, k. 19.5.1758 Yläne Nissilä

Kun otetaan huomioon, että minulla Walborgin kohdalla merkintä on vihkimerkintä, Walborg on siis Auran Pitkäniityn Vähätalosta.

Jos taas kysymys kumpi vaimosta kenenkin lapsen äiti niin siitäkin täällä löytyy muistaakseni jossain vanha keskustelu, jos muistan oikein.

Olenko minä herännyt liian aikaisin tänään, ihmettelen ...

Kyllä minä ainakin kaikki vanhat keskustelut tunnun muistavan aikaisesta heräämisestä huolimatta http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=27760&highlight=yl%E4ne+nissil%E4&page=3

Nissilän Johan Jöranssonin jälkeläiset, joihin minä siis en lukeudu, saavat edellä olevista tehdä ihan omat johtopäätöksensä. Vastuu on siis lukijan, ei minun :)

Hannu Virttaalainen
21.10.16, 07:13
Vaan kyllä tämä olisi siihen uuteen ketjuun kuulunut eli taisin sittenkin herätä vähän liian aikaisin ...
Mutta keskustellaan sitten vaan kahdessa ketjussa vuorotelleen niin nähdään kuka pysyy perässä :D:

Hannu Virttaalainen
21.10.16, 07:44
Kun Yläneen kartanon Korven lampuoti, jo on tullut esille niin Yläneen Pramilasta on myös jo vanha ketju http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=28713&highlight=pramila

Johan Johanssonin (Korpi) poika Jacob, kun menee naimisiin Christer Jöransson Mykkälän (Heikkilä) tyttären kanssa, siis minun käsitykseni mukaan.

Mainitaan Pramila-ketjun liitteessä, jossa virheellinen Eero Lehden korjaama tieto
Liitettä ei ole päivitetty, joten jälleen vastuu on lukijan ei tekijän, vaikka tekijä parhaansa on yrittänyt.

6. Mykkälä, Liisa Jaakontytär (b. 21.10.1776 - Yläne Mykkälä, d. 1.12.1818 - Yläne Kärrilä)
p. Kärrilä, Erkki Jaakonpoika (b. 7.4.1766 - Yläne Kärrilä, d. 27.12.1810 - Yläne Kärrilä), m. 5.11.1799

Erkki Jaakonpojan vaimo on eri Liisa Jaakontytär, ei siis Mykkälän Liisa Jaakontytär

Mykkälän Liisa Jaakontytär on Erkin veljen vaimo.

mernis
30.10.16, 20:44
Kyllä minä ainakin kaikki vanhat keskustelut tunnun muistavan aikaisesta heräämisestä huolimatta http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=27760&highlight=yl%E4ne+nissil%E4&page=3

Nissilän Johan Jöranssonin jälkeläiset, joihin minä siis en lukeudu, saavat edellä olevista tehdä ihan omat johtopäätöksensä. Vastuu on siis lukijan, ei minun :)

Kyllä minunkin mielestäni näyttäisi olevan niin, että Nissilän Johan Jöransson on alkujaan Heikkilästä. Menee ensin vävyksi Laurilaan ja sitten myöhemmin Nissilään. SAY:n lisäksi asiaan saa vahvistusta Nissilän lasten myöhemmistä kummitiedoista.

Olinkin ihmetellyt että miten Huhdin torpasta lähdettiin kouluun 1700-luvun puolivälin tienoilla. Näiden sukulaisten kautta löytyi sopivia virikkeitä.

Mervi

mernis
30.10.16, 21:12
Kyllä minä ainakin kaikki vanhat keskustelut tunnun muistavan aikaisesta heräämisestä huolimatta http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=27760&highlight=yl%E4ne+nissil%E4&page=3

Nissilän Johan Jöranssonin jälkeläiset, joihin minä siis en lukeudu, saavat edellä olevista tehdä ihan omat johtopäätöksensä. Vastuu on siis lukijan, ei minun :)

Kyllä minunkin mielestäni näyttäisi olevan niin, että Nissilän Johan Jöransson on alkujaan Heikkilästä. Menee ensin vävyksi Laurilaan ja sitten myöhemmin Nissilään. SAY:n lisäksi asiaan saa vahvistusta Nissilän lasten myöhemmistä kummitiedoista.

Olinkin ihmetellyt että miten Huhdin torpasta lähdettiin kouluun 1700-luvun puolivälin tienoilla. Näiden sukulaisten kautta löytyi sopivia virikkeitä.

Mervi