PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Brita-Lisa Hägglund-Brors s. 3.10.1854 Vöyri, Tuckor


Seija Randell
18.03.16, 15:45
Yritän selvittää ystäväni isoäidin äidin Brita-Lisan esivanhempia. Nimiä minulla on aika kattavasti, osin HisKistä ja osin rippikirjoista. Nyt pitäisi saada tiedot tarkistetuksi ja täydennetyksi. Seutu on outo, enkä ymmärrä, mistä löydän paikan nimeltä Tuckur. Näin se ainakin Hiskissä on kirjoitettu, ja yhdessä 1800-luvun lopun rippikirjassa se myös löytyy.
Digitaaliarkistossa on vanhemmat kirjat, ja myös kylät lueteltu joissakin, mutta ei sieltä löydy.
Tämä Brita-Lisa ja veljensä lähtivät etelään. Tytär oli muuttanut Uskelan Pappilaan 1881 ja veli oli myöhemmin Somerolla.
Vanhemmat ovat kastemerkinnän mukaan talollinen Johan Mattson Brors ja vaimo Maria Michelsdotter.
Brita-Lisa kuoli 1934 Uskelassa, mutta jostakin syystä hänet on Vöyrissä siirretty 1952 poissaolevien kirjaan ja ilmoitettu kaupunginviskaalille kuoliaaksijulistamista varten.
Pystyiskö joku auttamaan minua ?

Seija Randell (ent. Rannikko-Iltanen)

metjipi
18.03.16, 18:53
Hej,

du har säkert redan hittat familjen i Vörå KB 1856-62.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9710284

Byn Tuckor, (eller Tuckur som den också skrivs) hittas nog lätt även i äldre böcker.

I geografin finns byn ca 9 km norr om Vörå centrum längs med landsvägen mot Oravais.

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå.

Seija Randell
18.03.16, 21:28
Tack för svaret, men för mig är det inte så lätt att finna något. Byarna finns inte i samma ordningen i alla böcker, och det inte alltid finns något lista om ordningen. Men kanske under tiden det blir lättare.
Man skulle känna lite geografi och lokalhistoria om socken och det gör jag inte om Österbotten.
Man kan hitta Brita-Lisa i inflyttade 1881 Uskela men inte i utflyttade i Vörå. Kanske det är varför man trodde hon hade försvunnit ?
Det äldsta namnet jag har är Pher Pehrsson Månsus (f. Änges) föö (enligt HisKi) 14.3.1729 i Lålax. Också Carin Johansdotter Smeds, född 2.1.1746 i Kofjoke.

metjipi
19.03.16, 12:28
Hej,

Pehr Pehrsson Enges kom ju som måg till Månsus hemman i Kovik (Kovjoki), Vörå. Pehr var född i Lålax, Vörå som son till bonden Per Thomasson Enges ~(1696-1736) och dennes hustru Lisa Mattsdotter Simons (1693-1779).

Per Thomasson Enges var son till bonden på Enges hemman i Lålax, Thomas Mårtensson och dennes hustru Margeta Persdotter (~1656-1734).

Lisa Mattsdotter Simons var dotter till bonden på Simons hemman i Rejpelt (Rekipeldo), Vörå, Matts Jakobsson och dennes hustru Anna Persdotter (~1652-1731).

Carin Johansdotter Smeds var dotter till bondemågen på Smeds hemman i Kovik, Vörå, Johan Henriksson (~1712-1799) och dennes hustru Carin Eriksdotter Smeds (~1715- ).

Uppgifterna om Johan Henriksson behöver jag kontrollera extra åt dig, men han var ialllafall född på Bertils hemman i Kovik, Vörå.

Carin Eriksdotter Smeds var dotter till bonden på Smeds hemman i Kovik, Vörå, Erik Hansson Ehrs (~1682-1745) och dennes hustru Margareta (~1681- ). Erik kom till det "öde" Smeds hemmanet genast efter ofreden och han var född på Ehrs hemman i Tuckor, Vörå. Uppgifterna om Smeds borde jag även kontrollera åt dig.


Fredrik

metjipi
19.03.16, 16:10
Carin Johansdotter Smeds var ju gift med Johan Henriksson (f.~1712).

Johan Henriksson var född på Bertils hemman i Kovik, som son till Henrik Staffansson och dennes hustru Brita Johansdotter. Johan Henriksson blev mycket tidigt föräldralös då fadern Henrik dog 1714 och modern Brita dog hösten 1715. Johan Henriksson och brodern Staffan Henriksson (f.~1711; bonde på Bertils) var således fosterbarn på Bertils hemman.

Johan Henriksson Bertils ( -1714) var son till Henrik Staffansson Bertils ( -1716) och dennes hustru Margareta Carlsdotter (~1652-1704).

Det var Johan Henriksson Bertils andra hustru Carin Israelsdotter som fostrade de föräldralösa "styvsona barnen".


...komplicerade släktskap...


Fredrik

metjipi
19.03.16, 17:11
Johan Henriksson Bertils ( -1714) var son till Henrik Staffansson Bertils ( -1716) och dennes hustru Margareta Carlsdotter (~1652-1704).




...märker att jag blandat samman namnen.

RÄTT skall vara: "Henrik Staffansson ( -1714) var son till Staffan Henriksson Bertils ( -1716) och dennes hustru Margareta Carlsdotter (~1652-1704)".


Beklagar.
Fredrik.