PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Romersk katolsk officer i tsarens tjänst 1853-1888


Pia Monica
14.03.16, 19:11
Varifrån kan Berezowsky härstamma?

Rosalie Margaretha Fontell (12.5.1838-) gifte sig 28.10.1857 ( 3 mån efter faderns död) med
Albin Kasimir Berezowsky ( ry Березовский ) (f.1829-1.5.1889 i St.Petersburg) Romersk katolsk trosbekännelse. ( Tammisaari Rk 1855-61, p. 253)
Okänt varifrån han är hemma. Enligt silverbröllopsannonsen 1882 (bilaga) var han överstelöjtnant och riddare.

Rosalie Fontell var född 1838 i Tavastehus (Hiski). Hennes far var militär. Familjen bodde i Tavastehus 1838-46. (Tavastehus Rk p.354) Erhöll flyttning till Jussarö den 15.2.1846 där fadern basade över fångar vid Jussarö gruva.
Familjen Fontell flyttar till Helsingfors ...(ej före 1852 eftersom yngsta sonen föds då på Jussarö)
Familjen flyttar från Helsingfors till Tavastehus den 10.4.1857 (Flyttningsbevis)

Är det i Helsingfors eller Tavastehus som Rosalie träffar Albin? Krimkriget pågår 1853-56.
Varifrån kom det katolska militärer till Finland vid denna tid?

Carl Fontell drunknar 3.8.1857 på Jussarö.

Rosalie gifter sig 28.10.1857 på Jussarö. Både Rosalie och Albin är skrivna på Busö Jussarö vid giftermålet. ( Tammisaari Rk 1855-61, p. 253)
Flyttar med man till Helsingfors 28.8.1862. (Inflyttning. bok 3-p523). till Arrende tomt, Repslagarebanan, kv.Korpen.
Flyttar till Ryssland (flyttningsbevis nr 271, 1864).
År 1882 bor de i Staraja Russa, Ryssland.
Rosalies dödsdatum och ort okänd.


Detta har jag hittat från ryska källor och översatt med Google:
Berezovsky, Kazimierz Albin Ivanovich ry. Березовский, Казимеж Альбин Иванович

Syntynyt vuonna 1829, katolinen. Upseeri vuonna 1852 kapteeni 86. Jalkaväkirykmentti Vilmanstrandskogo. Kapteeni 13 maaliskuu 1869 annetun 1874-1877 kaksivuotiskaudeksi. samassa sijoitus, komentaja 11. Yhtiön klo 1879-1881. Major, komentaja 2. pataljoona. Everstiluutnantti (Art. 06 joulukuu 1881). Vuonna 1883-1889 gg. samassa asennossa. Awards: Order of St. Stanislav 3. s. (1865), St. Anna 3. s. (1868), St. Stanislav 2. luvulla. ja sijoitus everstiluutnantti (1881), Order of St. Anna 2. luvulla. (1884), St. Vladimir 4. luvulla. 35 vuoden palvelun (1888).

Lähteet ja kirjallisuus: EP 13 maaliskuu 1869 (lähettämät tiedot A. Skopovskim); Luettelo everstiluutnantit in virkaikää. Koonnut 01 toukokuu 1889 Pietarissa., 1889. S. 96; Juhlaraha kirjoja Novgorodin alue.

Tacksam för info och tips.
Pia

Kirsti Ervola
14.03.16, 23:37
Ryska imperiet omfattade också länder, där majoriteten av befolkningen var av den romersk-katolska bekännelsen. Romersk-katolska militärer i ryska armén var alltså inte sällsynta. Kanske härstammade Berezowsky från t.ex. Polen eller Litauen.

Antalet av ryska trupper i Finland varierade, under Krimkriget ca. 50 000, mot seklets slut ca. 10 000 man. Berezowsky tjänstgjorde i 86. infanteriregementet (Villmanstrandskaja), som hörde till 22. divisionen. Divisionen var förlagd i Finland fram till år 1865, då den förflyttades tillbaka till Ryssland. Staraja Russa var regementets egentliga garnisonstad.

Pia Monica
15.03.16, 12:38
Det var också min första tanke att Berezowsky kunde komma från Balticum. Det var ju ofta de yngre gossarna i en adelsfamilj som utbildade sig till officer. Jag har försökt via

http://personen.digitale-sammlungen.de/baltlex/Band_bsb00000600.html
och
http://www.baltische-ritterschaften.de/ men där får man ingen information om man inte hör till någon släkt. Man måste ansöka om medlemskap vilket avböjdes.

I Vilna hittade jag en släkt Berezovski med Gustav och Matoush (jude?) och en Anton B. (1847-1916?) som försökte skjuta tsar Alexander II i Paris. En Rosalie B. hittade jag på ett diskussionforum i Polen men det var svårt att logga in och diskutera utan kunskaper i polska...

Det var ju många finska officerare som också var stationerade i Staraja Russa (tex Blåfieldar). Har någon tips om källor visavi Staraja Russa?

Finns det uppgifter om döda i Ryssland St.Petersburg i slutet av 1800-t i någon databas? Jag har endast hittat:

http://dokumente.ios-regensburg.de/amburger/tabellen/A.htm

men den databasen upptar endast utlänningar (även finländare räknas som utlänning fastän vi hörde till Ryssland) i Ryssland före revolutionen.

Otan kiitollisena vastaan etenemisehdotuksia myös suomeksi.

Retu S Aho
19.03.16, 13:45
Jag hellre vill svara på finska … Ja, jag förstår allt. Det här inte hjälper dig framåt med Rosalie och Albin, men kanske något mera ….

Rosalien ja Albinin treffipaikkaa on vaikea määrittää, koska emme tiedä Albinin silloista pataljoonaa. Lappeenrannan jääkärirykmentti hajotettiin vuosiksi 1835 – 1863 suomenmaalaisiksi (ei siis suomalaisiksi) linjapataljooniksi. Osa pataljoonien joukkueista oli komennettuna täydennykseksi laivastoon sekä Suomen krenatöörijoukkoihin. Pataljoonat olivat Krimin sodan aikana sijoitettuna pitkin Etelä-Suomen rannikkoa ilmeisesti Bomarsundiin asti. Sodan aikana kutistunut rykmentti oli vuonna 1855 puolustusasemissa Viaporissa englantilais-ranskalaisen laivasto-osaston pommittaessa linnoitusta. En muista, kertoiko Hugo Schulman kirjassaan ”Händelserna i Finland under Krimkriget åren 1854 och 1855” tarkemmin venäläisten linjapataljoonien sijainteja.

Olet jo ilmeisesti kahlannut nettiä läpi kaikilla kielillä, minulle sattui silmiini mahdollinen poika Stanislav. Poika kylläkin, mikäli tämän Albinin / Kasimirin poika, iltatähti. Mikäli Albin Kasimir syntyi vuonna 1829, ja poika ”normaalin kaavan mukaan” n. kaksikymppisenä valmistui Paavalin sotakoulusta vuosisadan lopussa. Etunimikin viittaa katolilaisuuteen, mitä minä nimistä ymmärrän.

http://histpol.pl.ua/ru/petrovskij-poltavskij-kadetskij-korpus/vospitanniki-ppkk-georgievskie-kavalery?id=6663

L Viitala
24.03.16, 19:07
Det finns en romersk-katolsk kyrka i Sankt Petersburg (St Catherine). Om B. dog där, han borde vara i deras kyrkobäcker. Tyvärr vet jag inte, huruvida de är tillgängliga.

Kirsti Ervola
25.03.16, 08:25
Under en tidigare diskussion 'Metrikkaote'
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=35166

finner du länken till kyrkböcker i StPeterburgs arkiv.
https://spbarchives.ru/web/group/inf...re%2Ffunds%2F2

Magnus Taxell
15.06.16, 10:44
Intressant, det här med härkomsten. Jag har i min släkt, från mormors sida, en f.d. ryss soldat Nikifor Startzeff, tjänstgjort i Finska 9. linjebataljonen, som ingick äktenskap med Eva Carolina Helén. Jag har försökt spåra dem efter att de flyttat till Finska 9. linjebataljonens ortodoxa militärförsamling i Åbo, utan resultat. Äktenskapet finns även i ortodoxa kyrkböckerna. 28.9.1839 flyttar paret till mannens ortodoxa församling. Magnus

Timo W
15.06.16, 18:59
http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=10105087&kuvanumero=139&ay=2598830&sartun=311682.KA&atun=323971.KA&amnimeke=Tammisaaren+seurakunnan+arkisto&sarnimi=Seurakunnista+saapuneet+muuttokirjat&aynimi=Muuttokirjat+1857-1857&ay2=133132



http://digihakemisto.appspot.com/index_ay?amnimeke=Tammisaaren+seurakunnan+arkisto&sarnimi=Seurakunnista+saapuneet+muuttokirjat&aynimi=Muuttokirjat+1857-1857&ay=2598830&sartun=311682.KA&atun=323971.KA&ay2=133132

Pia Monica
15.06.16, 19:34
Kiitos Timo W muuttoilmoituksesta. Olen myös löytänyt sen aikaisemmin.
Tiedän että he muuttivat Staraja Russaan ja asuivat ilmeisesti siellä kauan.

Olen kiinnostunut Beresowskyn alkuperästä (katoolinen tsaarin armeijassa) ja haluaisin löytää tietoja Staraja Russasta, millaista kasarmi?elämä siellä oli ja koska Rosalie kuoli.

Löysin myös toisen Beresowskyn Turun seudulta mutta en tiedä mistä on kotoisin.

"Lysning / Vigd

9.8.1848
Man
By / Gård


Namn
Soldt v. gens d#armes com. grek.
Constantin

Beresoffski
Hustru
By / Gård


Namn
p.
Maria Elisab.

Lindberg
Egen komm.

Original komm.

Länkar "
SSHY - Digiarkisto (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?plid=0568&year=1848)

mutta tämä oli kreikkalais kaatoolinen. Ajattelin vielä yrittää "googlekääntää" Retu S Ahon linkkiä 19.3.2016 mutta en ole vielä ehtinyt...

Retu S Aho
18.06.16, 11:39
Voin toimia tässä Google – kääntäjän sijaisena avuksi. Omat lisäykset suluissa. Pieni mahdollisuus, että kysymäsi edellämainitun Albin Kasimirin poika:

Berezovskij, Stanislav Albinovits/Kasimirovits

Stanislav valmistui Petrovin (Pietari Suuri) Poltavan (Ukrainassa) kadettikoulusta (yleisiltä luokilta) vuonna 1897. Hän siirtyi kadettikoulusta Paavalin sotakouluun (Pietariin), josta valmistuttuaan (aliluutnanttina) palvelukseen 6. suomenmaalaiseen tarkk’ampujarykmenttiin. Luutnantti.

1.1.1910 alikapteeni Stanislav oli palveluksessa 6. rykmentissä Haminassa. Tällöin hänet mainitaan Kazimirin poikana.

I maailmansodassa rykmentin kapteeni Stanislav Albininpoika Berezovskij palkittin 3. joukkueen johtajana Pyhän Yrjön ritarikunnan Yrjönmiekalla (päällekirjoituksella ”Urhoollisuudesta”) taisteluista saksalaisia vastaan (lainaus) ”asemissa Senetsyvsk’in solassa (Karpaateilla) 2. syyskuuta 1915, kun Bezymjan’in kukkulalla pataljoonan vasen sivusta oli saksalaisten uhkaamana, saksalaisten pitäessä pataljoonaa kriittisessä tilanteessa, ryhtyen joukkueen johdossa vastahyökkäykseen ja pakottaen täten saksalaiset perääntymään, vallaten kukkulan ja pitäen sen hallussaan, sekä torjuen lisäksi muutaman vihollisen hyökkäysyrityksen”

Yrjönmiekka myönnettiin ritarikunnan päätöksellä 19.12.2015.
---

Albin Kasimirin matrikkeliote menee näin (1.viestisi):

Syntynyt vuonna 1829, katolinen. Upseeri vuonna 1852. Alikapteenina 86. Lappeenrannan jalkaväkirykmentissä. Kapteeni 13. maaliskuuta 1869. Vuosina 1874-1877 samalla arvolla, rykmentin 11. joukkueen johtajana. Vuosina 1879-1881 majurina, rykmentin 2. pataljoonan komentajana. Everstiluutnantti 6. joulukuuta 1881. Vuosina 1883-1889 samalla vakanssilla. …. Pyhän Vladimirin ritarikunnan 4. luokan kunniamerkki 35 vuoden palveluksesta (vuonna 1888)

Staraja Russasta löytyy kuvia sekä foorumeja kuten myös kaupunginarkiston tietoja googlaamalla esimerkiksi "Старая Русса Вильманстрандский 86-й полк" Kaikki tietysti tällöin venäjäksi.

Retu S Aho
18.06.16, 11:44
Förlåt mig, lite för snabbt.

"Yrjönmiekka myönnettiin ritarikunnan päätöksellä 19.12.1915"