PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Caspersson / Harnesksköld / Haberman


Kasper
25.02.16, 09:49
Rantasalmen Kasper sukunimen alkuperää edelleen selvitän, joten ripaus toistoa ja ne vinkit joita olen eri tahoilta saanut:

Casper Caspersson esiintyy minun löydöksissä 14.9.1707 Wahersalo 4 autiotilan uudelleen asuttajana. Perustuu 1708 tuomikirjaan.
Henkikirjoissa Casper ei esiinny Rantasalmella ennen 1708. Viittaisiko sotilaaseen.
Tuomiokirjassa käytetään Casperista patronyymi nimeä myös dokumentin sisällä ei pelkästään jutun alussa, viittaisiko sotilaaseen.
Casperilla oli asettaa takuumiehet joten oli kylällä tunnettu asukas.

Koska olen sukututkimuksessa nihti niin olen tehnyt ja varmaan teenkin nopeita yksinkertaistuksia.

Casper nimenä vaikka kuvittelin ei liene kuitenkaan ollut yleinen Rantasalmella joten kaikki Casper nimet on otettava vakavasti.

Henkikirjojen Hilduin ja Jurwfoin eivät istu tähän Caspersson tapaukseen.

Harnesksköld Casper istuu nimen, iän, asuinpaikan ja ehkä ammatinkin osalta.

Joku taisi edellisessä juttuketjussa aviottoman pojan teoriaa esittääkin.

Olen yrittänyt tähän mennessä kutoa muita kuin noita Harnesksköld lankoja, mutta en ole mitään vielä löytänyt.

Mutta yhä useampi yksityiskohta kävisi tai ei ainakaan ole vastaan Harnesksköld teoriaa.
Casperssonin ensimmäinen poika oli Nils ja yksi tyttö nimeltään Marja.
Casperssonin pojan Michelin lasten kummeja ovat Maria ja Sofia Harneskdköld.

Haberman nimi tulee esiin Putkisalon ensimmäisenä omistajana.
Johan Haberman (Kauranen alkujaan) oli Nils Harnesksköldin vaimon Catharina Sofia Sperling ensimmäinen mies.

Johan Kaurasella on ollut myös aikaisempi vaimo Gertrud ?

Nyt kysyisin apuja tuon Gertrudin tietojen kanssa. Mikä oli koko nimi ?
Mikä oli Gertrudin ensimmäisen miehen nimi. Casper ?

Polycarpus Hafverman on ilmeisesti yksi Gertrudin lapsista.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22901254

Luin vanhempaa viestiketjua Polycarpuksesta joka liittyy tuohon tuomiokirjaan ja täytyy sanoa, että salatut elämät on alkanut jo vuonna 1636.

Yritetäämpä tällä taas askel eteenpäin...

Kasper
26.02.16, 14:20
Ajatusvirhe näkyy päätyneen yhteen kysymykseen.

Paremmin osunee:
Kuka oli Gertrudin toinen mies, Casper ?

Ja olihan Gertrudilla ainakin yksi tytär

Rantasalmen Kasper sukunimen alkuperää edelleen selvitän, joten ripaus toistoa ja ne vinkit joita olen eri tahoilta saanut:

Casper Caspersson esiintyy minun löydöksissä 14.9.1707 Wahersalo 4 autiotilan uudelleen asuttajana. Perustuu 1708 tuomikirjaan.
Henkikirjoissa Casper ei esiinny Rantasalmella ennen 1708. Viittaisiko sotilaaseen.
Tuomiokirjassa käytetään Casperista patronyymi nimeä myös dokumentin sisällä ei pelkästään jutun alussa, viittaisiko sotilaaseen.
Casperilla oli asettaa takuumiehet joten oli kylällä tunnettu asukas.

Koska olen sukututkimuksessa nihti niin olen tehnyt ja varmaan teenkin nopeita yksinkertaistuksia.

Casper nimenä vaikka kuvittelin ei liene kuitenkaan ollut yleinen Rantasalmella joten kaikki Casper nimet on otettava vakavasti.

Henkikirjojen Hilduin ja Jurwfoin eivät istu tähän Caspersson tapaukseen.

Harnesksköld Casper istuu nimen, iän, asuinpaikan ja ehkä ammatinkin osalta.

Joku taisi edellisessä juttuketjussa aviottoman pojan teoriaa esittääkin.

Olen yrittänyt tähän mennessä kutoa muita kuin noita Harnesksköld lankoja, mutta en ole mitään vielä löytänyt.

Mutta yhä useampi yksityiskohta kävisi tai ei ainakaan ole vastaan Harnesksköld teoriaa.
Casperssonin ensimmäinen poika oli Nils ja yksi tyttö nimeltään Marja.
Casperssonin pojan Michelin lasten kummeja ovat Maria ja Sofia Harneskdköld.

Haberman nimi tulee esiin Putkisalon ensimmäisenä omistajana.
Johan Haberman (Kauranen alkujaan) oli Nils Harnesksköldin vaimon Catharina Sofia Sperling ensimmäinen mies.

Johan Kaurasella on ollut myös aikaisempi vaimo Gertrud ?

Nyt kysyisin apuja tuon Gertrudin tietojen kanssa. Mikä oli koko nimi ?
Mikä oli Gertrudin ensimmäisen miehen nimi. Casper ?

Polycarpus Hafverman on ilmeisesti yksi Gertrudin lapsista.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22901254

Luin vanhempaa viestiketjua Polycarpuksesta joka liittyy tuohon tuomiokirjaan ja täytyy sanoa, että salatut elämät on alkanut jo vuonna 1636.

Yritetäämpä tällä taas askel eteenpäin...

Kasper
27.05.16, 06:13
Kasperin pojan mahdollista sotilasammattia olen myös päässä pyöritellyt lasten syntymätietojen puuttumisen kautta. Niilosta ei luonnollisesti ole syntymä merkintää, koska Rantasalmen kirkonkirjoja ei 1600 puolelta ole.
Mikon ja Marian merkinnät sen sijaan teoriassa pitäisi löytyä. Hiski kokomaa haku ei myöskään tuloksia tuo. Tuli siis mieleen onkohan varuskuntaseurakunnista aineistoja joista voisi Marian ja Mikon syntymämerkintöjä etsiä.

Muistelen jostain lukeneeni, että sotilaiden palvelusta karkaamisen pienentämiseksi perheitä sijoitettiin palvelupaikkojen läheisyyteen.

Timo W
27.05.16, 07:15
Harnesksköld nr 518


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Harnesksk%C3%B6ld_nr_518


http://runeberg.org/frfinl/0188.html


http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=4855

Kasper
27.05.16, 15:24
Semmosen tulkintavirheen olen ilmeisesti tehnyt, että Casperssonin tila oli Wahersalo 1 ei 4 kuten Mikon rippikirjasta ymmärsin.

Kasper
08.09.16, 09:26
Rantasalmen Kasperien ja Harnesksköldien välisestä yhteydestä on ollut Rantasalmi lehdessä noin 50v sitten artikkeli. Itselleni tämä on toisen käden tietoa, mutta lehti alkoi ilmestymään 1966 joten juttu tai jutut löytynee tuon vuosikymmenen lopun lehdistä. Opponointia oli luonnollisesti myös asiassa esiintynyt. Asia on siis kiinnostanut harrastetutkijoita jo pidempään, mutta lopullista tuomiota suuntaan tai toiseen en ole asiaan nähnyt tai kuullut.

Casper Casperssonin kanssa en ole toistaiseksi pidemmälle päässyt, mutta Mikko pojan lapsien kummeja tutkin lisää. Maria ja Sofia siis Harnesksköldeistä ja sitten on Corporal av Cavallier Jacob Zitting sekä Furiiri Gabriel Wirilander. Jacob Zitting lie se nuorempi Jacob Zitting. Vanhempi Jacob oli Casperin ikäluokkaa ja ainakin jossain vaiheessa osallisena Grotenfelt Rakuunoissa.

Täydellisen tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella käänsin etsintää Joroisten ja Leppävirran suuntaan ja Kuopion tuomiokirjoihin.

Kuopion 1722 syyskäräjät: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24162777

Wahersalon Nils Caspersson kuoli 1723 joten liekkö sama henkilö.

Sen vähän mitä tuosta ymmärrän on fader Nils Caspersson ja sitten Pitkäin ja jotain muita nimiä ja arvoja.

Casper Pitkäin löytyy 1693 Leppävirran Kurolanlax kylästä henkikirjoissa.
Samoin 1693 Leppävirran henkikirjoista löytyy H:r Caspers Enckia Läppäwirdan kylästä. Hänellä on rengit Jacob Jöppöin ja Bengt Niconen talossaan kirjoilla. Näistäkin kiitos kuuluu Väinö H:n erinomaisille sivuille.

Kaikista kannanotoista kiitollinen

Kasper
28.09.16, 13:05
Vaikka tämä hiukan monologia jo muistuttaa niin viestiketjulla on sen verran seuraajia, että päätin laittaa näistä sukuhuhuista vielä toisen viestin. Rantasalmi lehdistä kävin muutamia vuosikertoja -60 ja 70 luvulta lukemassa ilman löytöjä Harnesksöldeistä. Potentiaalisen lehden formaattiin sain sen verran tarkennusta, että kyseessä olisi JuSuRa julkaisu jonka takakannessa tuo juttu Herman Harnesksköldistä ja viittauksesta Kaspereihin olisi.
Toivotaan , että tuokin juttu on vielä jossain tallessa...
JuSuRan sijaan löytyi -77... vuoden APU lehden juttu kirjailija Arto Paasilinnasta ja hänen Terttu Kasper vaimostaan. Liitteiden kuvakaappaukset on otettu Kirjailijan omaelämänkerrasta, joten koko juttu löytyy vain APU lehdestä. Ei varmaan tällä perusteella kannata Gustaf Elgenstiernoja päivittämään lähteä, mutta kuvatkoon tämä asian ympärillä vellonutta epätietoisuutta ja uskomuksia. Ja ainahan näissä sukutarinoissa joku tausta löytyy josta ne ovat elämään lähteneet. Toivotaan, että tämä saisi kokeneempien tutkijoiden mielenkiinnon heräämään asian todellinen laita jonain päivänä selviää.
3962
3963
3964