PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sökning av sjömän


sten-h
21.02.16, 16:15
Det står källa: Lovisa Aa1:121
Var kan jag hitta den källan?
undrar Sten

Pia Monica
21.02.16, 18:26
Uppgifter om Lovisa sjömanshus (merimieshuone) finns på Tavastehus landsarkiv (Hämeenlinnan maakunta-arkisto). Uffgiterna gäller åren 1761-1937.

Adress: Aittatie 2
13200 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 533 7140

rostebe
23.02.16, 19:22
Hej!
Om du kunde berätta lite mer om var källan är uppgiven, om det kanske finns ett årtal eller annan information omkring. Det kunde hjälpa att hitta källan. Jag anar att det kunde vara en Lovisa kommunionbok som avses.
Hälsningar,
Bengt

Olarra
23.02.16, 20:58
Det står källa: Lovisa Aa1:121
Var kan jag hitta den källan?
undrar Sten

Står var? I någon bok? Om de är i någon bok, så finns de i slutet av boken närmare uppgifter om källor som använts? Tycker att Aa1:121 hänvisar till arkivenheter i någon Lovisa arkiv, men omöjligt att säga vilken. Stadens arkiv, församlingen? Var finns altså källan nämt du frågar efter?

rostebe
23.02.16, 22:40
Hittar du på någon av dessa sidor möjligen något av intresse?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8689894
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8689895
Hälsningar
Bengt

Juha
24.02.16, 02:39
Står var? I någon bok? Om de är i någon bok, så finns de i slutet av boken närmare uppgifter om källor som använts? Tycker att Aa1:121 hänvisar till arkivenheter i någon Lovisa arkiv, men omöjligt att säga vilken. Stadens arkiv, församlingen? Var finns altså källan nämt du frågar efter?


Tuo viite tarkoittaa Loviisan merimieshuoneen asiakirjoja. Ne siis löytyvät Hämeenlinnan maakunta-arkistosta. Tietääkseni eivät ole vielä digitoituna.

sten-h
24.02.16, 11:05
När man söker under sjömän på GSFs hemsida finner man denna kod.

Olarra
24.02.16, 12:37
När man söker under sjömän på GSFs hemsida finner man denna kod.

Nu förstår jag, du menar GSFs listor av finska sjöman som är inskrivna i olika sjömanshus etc. Här betyder Lovisa att de gäller sjömanshuset i staden Lovisa och källan är då Lovisa Sjömanshus arkiv enhet. Signum (Aa1:121) hänvisar till bok, eller arkiv-mapp.

Som Pia Monica redan skrev är dom arkiv enheter i Tavastehus. Tyvär är dom inte digitaliserade så de gäller att gå på plats eller fråga om de kan skicka dig fotokopia eller motsvarande.

mvh Olavi

Aslak67
28.02.16, 20:25
Det står källa: Lovisa Aa1:121
Var kan jag hitta den källan?
undrar Sten

Det behövs mer information .... som var den här personen och hans skepp.

Många är "döda", pero cambiando su nombre y trabajo como destruir barcos veleros de Lovisa y Porvoo.

Un ejemplo de Lovisa y Porvoo = AMANDA från Pensacola till Marseiilles.
Kaikki "kuolleet" Meksikonlahdella lähdettyään Pensacolasta ovat vaihtaneet nimeä. Amandan (entinen "Koophandel"/Holland) kapteeni, Petter Åhman saapui Suomeen "kuolleena" seuraavana kesänä myyden Porvoosta ostamansa asunnon ja hän tuli Harmajan luotsiaseman kautta väärällä englannin (Liverpoolin loosi) rappareiden järjestämällä nimellä.

Minulla on yhä Petterin veljen tsaarin kultaiset napit klubitakissani.
Tämä on oiva esimerkki rappari-mafian historiasta.