PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aaron Matinp s.1788 Alavus


tellervo
18.02.16, 23:26
Voi olla että olen täälläkin kysellyt tästä Jalasjärvelle 1807 muuttaneesta miehestä. Jalasjärvellä käyttänyt nimeä Vuorenpää. Alavuden rippikirjoista ja syntyneistä on poissa juuri nuo vuodet joista olisi tietoja löytänyt.
Olen mennyt kaikki Alavudelta tuolloin lähivuosina muuttaneet ja löysin piian Helena Matintr. s.1790 muuttanut Jalasjärvelle 1810. Ja perheen Matti Erikinp.s.1761 puoliso Lisa Erikintr. s.1754 ja heidän lapset Anna s.1793, Klara s.1795 ja Johan s.1806. Tämä perhe on muuttanut Jalasjärvelle v.1811.
Mutta en ole yhdistänyt heitä Jalasjärvellä mitenkään toisiinsa. No ajatusleikkiä voi harjoittaa. Tämä minun Aaronin etsintä taitaa olla melko lailla kuin löisi päätään seinään. Näin täällä nimimerkin Månsdotterin ja kysymys voisi olla hänelle suoraankin kun on Alavuden tietoinen. Aaron on minun mummoni vaarin isä ja suku on asunut pääosin Jalasjärvellä. t.tellervo

Jari Latva-Rasku
21.02.16, 19:09
Voi olla että olen täälläkin kysellyt tästä Jalasjärvelle 1807 muuttaneesta miehestä. Jalasjärvellä käyttänyt nimeä Vuorenpää. Alavuden rippikirjoista ja syntyneistä on poissa juuri nuo vuodet joista olisi tietoja löytänyt.
Olen mennyt kaikki Alavudelta tuolloin lähivuosina muuttaneet ja löysin piian Helena Matintr. s.1790 muuttanut Jalasjärvelle 1810. Ja perheen Matti Erikinp.s.1761 puoliso Lisa Erikintr. s.1754 ja heidän lapset Anna s.1793, Klara s.1795 ja Johan s.1806. Tämä perhe on muuttanut Jalasjärvelle v.1811.
Mutta en ole yhdistänyt heitä Jalasjärvellä mitenkään toisiinsa. No ajatusleikkiä voi harjoittaa. Tämä minun Aaronin etsintä taitaa olla melko lailla kuin löisi päätään seinään. Näin täällä nimimerkin Månsdotterin ja kysymys voisi olla hänelle suoraankin kun on Alavuden tietoinen. Aaron on minun mummoni vaarin isä ja suku on asunut pääosin Jalasjärvellä. t.tellervo

Aaronilla näytti olleen Kuhan torpassa esimerkiksi Samuel- ja Elias-nimiset pojat, mikä voisi viitata suvussa olevaan jonkin verran tavallisuudesta poikkeavaan nimeen. Tällainen nimi olisi voinut olla isoisällä, koska isä oli Matti, tai sitten jollain miespuolisella lähisukulaisella. Harvinainen Aaron nimi voisi tarkoittaa, että Aaron oli oman sisarusparvensa nuorimpia lapsia, suvun nimet olisivat loppuneet ennen sitä.

En lähtenyt selaamaan, mistä Alavuden henkikirjat löytyisivät, mutta Jalasjärven henkikirjat vuodelta 1805 löytyvät oheisesta linkistä. Alavuden henkikirjasta voisi löytyä Aaron. En usko, että kovin montaa saman nimistä löytyisi, koska ei löydy siihen aikaan koko Suomesta.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10636075
Myös vuodelta 1807 on olemassa henkikirja, mutta en tiedä senkään osalta, löytyykö sieltä Alavus ja Aaron.

tellervo
22.02.16, 08:17
Kiitos Jarille, menin eilen illalla Alavuden ja Töysänkin henkikirjat läpi, en ensimmäisellä lukemisella ainakaan löytänyt Aaronia mutta sen aikainen kirjoitus on ollut minulle aina vaikeaa. Pitäisi varmaan vähän harjoitella. Jostain syystä en ollut taaskaan muistanut noita henkikirjoja. Ensinnäkin Alavuden etsiminen tuotti vaikeuksia, mutta sieltähän ne löytyivä Kuortaneen ensimmäisillä sivuilla. tellervo kiittää

Jari Latva-Rasku
22.02.16, 18:40
Kiitos Jarille, menin eilen illalla Alavuden ja Töysänkin henkikirjat läpi, en ensimmäisellä lukemisella ainakaan löytänyt Aaronia mutta sen aikainen kirjoitus on ollut minulle aina vaikeaa. Pitäisi varmaan vähän harjoitella. Jostain syystä en ollut taaskaan muistanut noita henkikirjoja. Ensinnäkin Alavuden etsiminen tuotti vaikeuksia, mutta sieltähän ne löytyivä Kuortaneen ensimmäisillä sivuilla. tellervo kiittää

Löytyikö ketään sukulaisiksi sopivia Elias- tai Samuel-nimisiä mahdollisesti talossa, jossa olisi useampi vanhemmaksi sisarukseksi sopiva? Matti Eliaanpoika Rinta-Kahra ei sovi isäksi, koska hän kuoli ennen Aaronin syntymää. Toivottavasti Aaron ei ole jäänyt pois henkikirjasta, koska oli vuonna 1807 18-19 -vuotias ja mahdollisesti muuttanut Jalasjärvelle ennen henkikirjoitusta. Se olisi jo huonoa tuuria.

Jari Latva-Rasku
23.02.16, 18:02
Ohessa on vielä vuoden 1807 henkikirja, vaikka olet sitäkin jo todennäköisesti katsellut. Vuodelta 1806 ei ole henkikirjaa.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13181609

Parin nimen kohdalla tuli mieleen, että lukeeko siinä Aron, mutta päättelin, että ei. Aaron on voinut tulla jostain Alavuden naapurikunnasta, mutta on itse mieltänyt olleensa Alavudelta, tai syntyisin sieltä.