PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Inferius


Sadelmakare
10.01.16, 20:07
Eli mitä ihmettä anmärkningar-sarake nyt mahtaa minulle kertoa? Inferius maininta on nippanappa 20v. pojan tiedoissa. Google tuo aika hurjia vastauksia ainakin kuvahaulla...

Kimmo Kemppainen
10.01.16, 20:29
Pics or it did not happen. Anyway, inferius tarkoittaa toisella kotimaisella 'alempana' eli käytännössä "suuntaa katseesi alemmas tällä aukeamalla niin näet saman jantterin/muuta täydentävää infoa".
Kimmo Kemppainen

Eli mitä ihmettä anmärkningar-sarake nyt mahtaa minulle kertoa? Inferius maininta on nippanappa 20v. pojan tiedoissa. Google tuo aika hurjia vastauksia ainakin kuvahaulla...

Sadelmakare
11.01.16, 00:05
Kiitos Kimmo!
No niinpäs tuo löytyikin alempaa samalta sivulta. Katsotaan saanko linkin tähän...
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12551&pnum=117
Hienoa oppia taas jotain uutta, suprat ja infrat jo tiesinkin, niin hyvä lisä niihin. Oma latinan sanakirja johti jo miettimään ihan muita, kun joku viittaus oli että ajallisesti aikaisempi, niin ajattelin jo että puhe on keskosesta...olen minä hölmö :D:

Kimmo Kemppainen
11.01.16, 00:45
Tosiaan latinaa on vaikeaa ymmärtää pelkästään sanakirjan pohjalta niin kuin suomeakin, kun kielioppi on sen verran monimutkainen.

Useinhan rippikirjassa sanotaan vide supra tai vide infra, eli 'katso ylhäältä tai 'katso alhaalta'.

Lisäksi löydät sanakirjasta ehkä adjektiivien komparatiivit superior ja inferior. Sitä ei kuitenkaan välttämättä heti huomaa, että näiden muodot superius ja inferius ovat paitsi neutrimuotoja myös adverbejä, siis 'ylempänä' tai 'alempana'.
Kimmo Kemppainen

Kiitos Kimmo!
No niinpäs tuo löytyikin alempaa samalta sivulta. Katsotaan saanko linkin tähän...
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12551&pnum=117
Hienoa oppia taas jotain uutta, suprat ja infrat jo tiesinkin, niin hyvä lisä niihin. Oma latinan sanakirja johti jo miettimään ihan muita, kun joku viittaus oli että ajallisesti aikaisempi, niin ajattelin jo että puhe on keskosesta...olen minä hölmö :D:

Heikki Särkkä
01.01.18, 15:40
Hyvä muistikeino on tunnus citius, altius, fortius 'nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin'.