PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kartta Siikajoki


Wiljami
01.01.16, 15:14
Onko todella niin huonosti, että Siikajoelta ei löydy vanhempaa karttaa, jossa talot merkitty? Oon etsinyt Vakka- tietokannasta sekä muistakin vanhoista kartoista, mutta tuloksetta. Vuodelta 1948 (kuvausvuosi) on ainut, mitä olen löytänyt vanhoista kartoista. Monista paikoista muualta löytyy paljonkin vanhempia karttoja, joista pystyy paikantamaan vanhoja asuinpaikkoja. Onkohan Siikajoki jäänyt moisesta kartoituksesta paitsioon? Maanmittaustoimistosta Oulusta kyselin kerran, mutta eivät kuulemma auta sukututkijoita enää näissä asioissa. Joku arkisto, josta jotain olisi voinut löytyä (en nyt muista mikä se oli), ilmoitti, jotta ei anna kuvata aineistojaan. Hylkäsin sen silloin mielessäni käyttökelvottomana. Piirustustaitoni on huononlainen ja vain valokuvauksen myötä olisi mahdollista tutkia asioita kotona rauhassa aina tilanteen eteen tullessa.- Mistä apu?

TapsaR
01.01.16, 15:31
Hei! Kansallisarkistosta näkyy löytyvän Siikajoen isojakoon liittyviä karttalehtiä:

https://astia.narc.fi/astiaUi/search.php?location=ka&recordsCreator=&classification=&query=siikajoki+%2Astorskifte%2A&hakutyyppi=normal&startDate=1316&endDate=2015

Olen käynyt kuvaamassa KA:ssa Kellonkylän ja Haukiputaan isojakokarttajäljennöksiä, ja niissä ainakin talot on aseteltu tarkasti paikoilleen. Netissä ei näitä karttoja (vielä) ole.

Tapio Rekilä

Wiljami
01.01.16, 15:57
Kiitos Tapio! Arvokas vinkki.
Tulee nyt sitten ilmeisesti Helsingin reissu eteen, 1300 km mutkin. Eihän sieltä kait muuten karttoja saa kuin itse kuvaamalla, jos luvan antavat. Palvelu ei ainakaan toistaiseksi aivan huipussaan/tasavertaista näin maantieteellisesti. Luulisi, että kunnassa olisi kopiot, joita voisi kunnan virastossa käydä tutkimassa. Pitääpä sitäkin mahdollisuutta vielä kysäistä kunnan virastosta.

TapsaR
01.01.16, 18:59
Hei!

En ole asiantuntija, mutta kannattaa kirjautua Astia-palveluun ja selvittää, voiko karttoja tilata muihin maakunta-arkistoihin tutkittavaksi. Minä olen vain 34 km:n päässä KA:sta, joten voin netin kautta tilata kartat tutkijahuoneeseen ja mennä sitten niitä kuvaamaan omalla kameralla (Canon IXUS 100 CS) kunhan tieto saatavuudesta tulee netin kautta. Karttalehdet ovat niin isokokoisia, että 12,1 megapikselin kamerani ei oikein riitä täysin terävän kuvan saamiseen niistä kokonaisina. Mutta ottamalla useita pienempiä otoksia saa jopa oheisen näytteen tapaisia kuvia.

Tapio

E Juhani Tenhunen
01.01.16, 19:07
Onko todella niin huonosti, että Siikajoelta ei löydy vanhempaa karttaa, jossa talot merkitty? Oon etsinyt Vakka- tietokannasta sekä muistakin vanhoista kartoista, mutta tuloksetta. Vuodelta 1948 (kuvausvuosi) on ainut, mitä olen löytänyt vanhoista kartoista. Monista paikoista muualta löytyy paljonkin vanhempia karttoja, joista pystyy paikantamaan vanhoja asuinpaikkoja. Onkohan Siikajoki jäänyt moisesta kartoituksesta paitsioon? Maanmittaustoimistosta Oulusta kyselin kerran, mutta eivät kuulemma auta sukututkijoita enää näissä asioissa. Joku arkisto, josta jotain olisi voinut löytyä (en nyt muista mikä se oli), ilmoitti, jotta ei anna kuvata aineistojaan. Hylkäsin sen silloin mielessäni käyttökelvottomana. Piirustustaitoni on huononlainen ja vain valokuvauksen myötä olisi mahdollista tutkia asioita kotona rauhassa aina tilanteen eteen tullessa.- Mistä apu?

Tutustupa julkaisuun www.oulu.fi/sites/default/files/content/Siikajokilaakson%20asutuksen%20synty%20_lisensiaat inty%C3%B6_.pdf ja löydä oikeat paikat käyttäen Kansalaisen karttapaikan hakutoimintoa.

E. Juhani Tenhunen

TapsaR
01.01.16, 19:12
Ja löytyy netistäkin kartta vuodelta 1773:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12593057

Tapio

Wiljami
02.01.16, 01:12
Kiitos neuvoista!
Kartta on minulle uusi tuttavuus. Mielenkiintoinen.. Toki 1800 -luvun kartat voisivat olla tarkempia ja siltä kaudelta löytyy alueelta enemmän sukuni asuinpaikkoja. Tuohon lisensiaattityöhön olen jo aiemmin osunut. Merkittävä tietolähde. En ollut merkinnyt riittävän selvästi kirjanmerkkeihin ko. sivua ja siis osoite ollutkin hukassa viime ajat. Nyt taas löytyy, kiitos vaan! Tallentaisin sen mielelläni koneelleni, mutta näyttää olevan vaikea homma, kait tarkoituksella.

TapsaR
02.01.16, 17:15
Hei!

Minun koneellani tiedoston oikeassa yläreunassa on kuvake, jossa on nuoli alaspäin. Siitä saa tallennuksen.

Tapio R.

Wiljami
02.01.16, 20:28
Kiitos Tapsa! Tallennukset onnistuivat, sekä kartta että asutuksesta kertova. -Kuvasin Oulussa pari vuotta sitten Oulun kaupungin vanhoja karttoja ja onneksi otin sekä kokokuvan että myös osakuvia, kuten suosittelit. Siitä kokokuvastapa ei juuri selvää ota, mutta toimii kokonaiskuvan hahmottamisessa. Ne pienistä alueista erikseen otetut toimivat hyvin.