PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukukirjan luominen.


Kouvo
28.12.15, 14:40
Olen hyvän vihjeen tarpeessa. Olen katsellut useampiakin sukukirjoja, joissa on asiaa hyvin paljon. Mutta sen esitystyyli on ylen puisevaa luetteloa, yleensä vain luetteloita. Taulu 1, taulu 2.......... taulu 476, taulu 477 ........ jne. Ei tuossa nyt ole oikein luovuutta käytetty. En tarkoita että pitäisi ruveta satuja kirjoittelemaan, mutta jotenkin tuo laaja aineisto pitäisi pystyä esittämään elävämmin, jotenkin kuin romaaneissa.
Onko tälläisestä lukijaystävällisestä sukukertomuksesta jollain tietoa. Vähän niin kuin malliksi minulle.
Ymmärrän kyllä tälläisen helppolukuisen tekstin kirjoittamisen vaikeaksi, koska esimerkiksi 1700-luvun esivanhempia on jo tuhansia.

Kimmo Kemppainen
28.12.15, 14:43
Erinomainen kysymys, olen miettinyt aivan samoja asioita ja myös siitä raadollisesta syystä, että käsittääkseni sukukirja kannattaa kirjoittaa niin, ettei sitä tekijänoikeuskäräjillä voida pitää luettelona.
Kimmo Kemppainen


Olen hyvän vihjeen tarpeessa. Olen katsellut useampiakin sukukirjoja, joissa on asiaa hyvin paljon. Mutta sen esitystyyli on ylen puisevaa luetteloa, yleensä vain luetteloita. Taulu 1, taulu 2.......... taulu 476, taulu 477 ........ jne. Ei tuossa nyt ole oikein luovuutta käytetty. En tarkoita että pitäisi ruveta satuja kirjoittelemaan, mutta jotenkin tuo laaja aineisto pitäisi pystyä esittämään elävämmin, jotenkin kuin romaaneissa.
Onko tälläisestä lukijaystävällisestä sukukertomuksesta jollain tietoa. Vähän niin kuin malliksi minulle.
Ymmärrän kyllä tälläisen helppolukuisen tekstin kirjoittamisen vaikeaksi, koska esimerkiksi 1700-luvun esivanhempia on jo tuhansia.

tkh
31.12.15, 20:31
Olen hyvän vihjeen tarpeessa. Olen katsellut useampiakin sukukirjoja, joissa on asiaa hyvin paljon. Mutta sen esitystyyli on ylen puisevaa luetteloa, yleensä vain luetteloita. Taulu 1, taulu 2.......... taulu 476, taulu 477 ........ jne. Ei tuossa nyt ole oikein luovuutta käytetty. En tarkoita että pitäisi ruveta satuja kirjoittelemaan, mutta jotenkin tuo laaja aineisto pitäisi pystyä esittämään elävämmin, jotenkin kuin romaaneissa.
Onko tälläisestä lukijaystävällisestä sukukertomuksesta jollain tietoa. Vähän niin kuin malliksi minulle.
Ymmärrän kyllä tälläisen helppolukuisen tekstin kirjoittamisen vaikeaksi, koska esimerkiksi 1700-luvun esivanhempia on jo tuhansia.

Automatiikkaa sitten vain kehiin. TCGR (http://www.tcgr.bufton.org/)

Suomeksi tulostetut raportit ovat suhteellisen hyvää kieltä. Kyselin tekijältä kerran joistain lauserakenteiden muuttamisesta joita raportille tulostellaan, mutta ohjelman taustatekijöiden takia niiden muuttaminen oli hankalahkoa.

Siltikin huomattavasti parempi lopputulos kuin pelkkä luettelot esipolvista.

oneida
31.12.15, 21:33
Minä teen sukukirjani siten, että ensin kerron mahdollisista sukulaisista 1500-luvulta sen mitä monista kirjoista löytyy ja joita ei voi yhdistää itse sukutauluun. Sitten aion tehdä toisen osan eli 1900-luvun kuvat ja jutut ja kolmanneksi eli loppuun aion liittää tuon "tylsän" nimiluettelon, jossa tauluja on noin 500. Tämä on lähinnä perheversio, jonka annan lähiomaisille. Isosta suvustani on jo kolme kirjaa, mutta oma perheeni puuttuu niistä. Mielestäni tehtyä etsintätyötä ei kannata hukata, joku jatkanee siitä vaikka vuonna 2050!

Julle
31.12.15, 23:28
< Olen hyvän vihjeen tarpeessa. Olen katsellut useampiakin sukukirjoja, joissa on asiaa hyvin paljon. Mutta sen esitystyyli on ylen puisevaa luetteloa, yleensä vain luetteloita. Taulu 1, taulu 2.......... taulu 476, taulu 477 ........ jne. Ei tuossa nyt ole oikein luovuutta käytetty. En tarkoita että pitäisi ruveta satuja kirjoittelemaan, mutta jotenkin tuo laaja aineisto pitäisi pystyä esittämään elävämmin, jotenkin kuin romaaneissa.
Onko tälläisestä lukijaystävällisestä sukukertomuksesta jollain tietoa. Vähän niin kuin malliksi minulle.
Ymmärrän kyllä tälläisen helppolukuisen tekstin kirjoittamisen vaikeaksi, koska esimerkiksi 1700-luvun esivanhempia on jo tuhansia.>

Sukukirja vai sähköinen julkaisu? Hyvä sukututkimusohjelma, joka tukee sukukirjassa tarvittavia komponentteja ja esitystapoja. Lopun voinee viimeistellä jollakin julkaisuohjelmalla, jos Wordin toiminnot eivät riitä. Esim. Jukaisun teko Wordillä.

Kursseja kyllä löytynee ja ohjeita, kuten esim nämä viime vuosisadan, jotka eivät ota kantaa julkaisun sähköiseen muotoon vielä.
http://www.sukuni.fi/karjalaisetsukuyhteisot/kirjat98/karskela.htm

Tukimisiin

ilkant
01.01.16, 01:19
Eläväisen sukukirjan saa vasta kun on sanut paljohkon lihaa luiden ympärille.

Tai paikkakunnan historiasta tietoa yleisistä oloista, joita voi jotenkin liittää sukukirjaan. Arkistoistakin voi tietysti löytyä materiaalia, jonka voi kertoa elävästi sukukirjassa.

MeMo
01.01.16, 15:06
Samaa mieltä monen puisevuuksista. Kannattaa tutustua viime vuonna palkittuihin. Kakkosen kirjasta saa hyvää ideaa ja voi kirjan rakentaa sukupolvittainkin. Tarinaa luiden ympärille, kuvia ja karttoja niillä itse yritän.

Kouvo
14.01.16, 23:26
En näemmä ole yksin murheineni, vaan teitä kohtalotovereita on ilmeisen laaja ja hiljainen puurtajien joukko. Luomisen tuska on tuskaa, ellei satu löytämään sitä oikeaa jujua ja sitten pääsemään riemuun kiinni. En vielä ole toivoani menettänyt.

jussipuranen
15.01.16, 07:47
Minua kiinnostaisi lähinnä verkko(e-kirja)-pohjainen ratkaisu.

Toiveina olisi,
- korjattavuus
- täydennettävyys
- dynaamisuus
- lähes rajoittamaton koko

Kokeilin joskus 90-luvulla useampaa ged2html-tyyppistä ratkaisua, mutta en ollut niihin tyytyväinen. Mitä kehitystä tällä alueella on tapahtunut?

Jussi

tkukkonen
15.01.16, 11:00
https://www.tellabout.net/fi/suvun-tarinat/

Kotimainen start-up on luonut jotain kysellyn e-kirjan kaltaista.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistanne, jos niitä kellään jo on.