PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuolleeksi julistuksen pöytäkirjoista


juhakari
13.12.15, 23:43
Hei,

sukulaismies katosi 1. maailmansodan aikana ja julistettiin kuolleeksi Helsingissä 1941 (en muista mistä olen tämän tiedon saanut). Onko kukaan nähnyt vastaavien tapausten dokumentteja, onko niissä mahdollisesti lisäinfoa katoamispaikasta, ajankohdasta yms? Miten nuo pöytäkirjat ovat saatavissa?

Olen hakenut mm. sotasurmien kannasta, mutta en löytänyt mitään tietoa. Jotkut huhut kertovat, että hän olisi ollut punikki ja kadonnut Venäjälle/Neuvostoliittoon. Kuolinvuodeksi on määritelyt 1922.

Juha Kari
Vantaa

ilkant
14.12.15, 01:33
Tämä ei ehkä tuo vastausta. Mutta juuri tänään kuulin, että Inkerinliitto Pietarissa olisi tehnyt selvityksen kaikkien suomalaisten kohtaloista. Ilmeisesti Venäjällä siis. Tietolähde FaceBook ja siellä Sputnik - Venäjän omatoimimatkat -ryhmä.

juhakari
14.12.15, 18:30
Kiitos vinkistä, mutta ei taida auttaa: (kopio viestistä ko. foorumista)

"Marjo, Inkeriliitto on pyrkinyt selvittämään parhaansa mukaan inkeriläisten kohtaloita.
Anja, 2008 kuollut Eila Argutina oli paras asiantuntija näissä asioissa.
Hänen arkistonsa ovat Helsingissä Kansallisarkistossa toistaiseksi järjestämättä eli eivät ole vielä saatavilla."

t. Juha

juhakari
14.01.16, 20:30
Olen selvittänyt asian (kysymykseni), ja kävin eilen Kansallisarkistossa lukemassa Espoon käräjäoikeuden pöytäkirjoja, joista löytyi mm. lesken poliisikuulustelu kuolleeksijulistamista varten. Eipä tuo itse katoamista paljoa valaissut, leski kertoi, että kadonnut oli osallistunut Helsingissä punakapinaan ja pian senjälkeen kadonnut.

t. JUha