PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Logren Nikolaj Konstantininpoika – hiukan puutteellista


Retu S Aho
13.12.15, 08:27
Nikolain isä tai isoisä oli eversti Konstantin Feodorinpoika. Konstantin suoritti upseerien jatkokoulutuksen tykistöupseeriksi Mihailovskin tykistökoulussa Pietarissa 1831. Everstiluutnantti Konstantin palkittiin Pyhän Yrjön ritarikunnan 4. luokan kunniamerkillä ”Urhoollisuudesta” Krimin sodan lopussa 12.1855. Hänen isänsä oli Tyrön kirkkoherra Adolf Fredrik (1784 Johannes – Tyrö 1819).
Nikolai valmistui Paavalin sotakoulusta vuonna 1914. I MS hän aliluutnanttina haavoittui rintamalla ja palveli 8.1915 luutnanttina Henkivartiokaartin Preobraschenskin rykmentissä. Kapteeni Nikolai Logren, lähteistä riippuen, joko kuoli influenssaan Kiovassa vuonna 1918 tai kaatui, tai teloitettiin Venäjän sisällissodassa Valkoisen armeijan upseerina 11.1919.

Onko Nikolain isästä tarkempaa tietoa, sillä kovin vanhalta tuntuu tämä Konstantin isäksi?

(swolkov.org, erik amburger datenbank, rosgenea.ru, vk.com etc.)

MARJAHAN
22.02.16, 22:32
Retu S Aho

Olen myös tutkinut ja kiinnostunut Logrenin suvusta ja olen selvittänyt eri sukuhaarojen historiaa (äitini kuuluu tähän sukuun äitinsä kautta). Adolf Fredrik on Michel Logrenin poika Saarijärveltä ja saanut pappiskoulutuksen (Helsingin yliopiston ylioppilas matrikkeli)
Lainaus:

Vihitty papiksi Viipurin hiippakunnassa 19.5.1803. — Muolaan kirkkoherran apulainen 1803. Pietarin suom. Marian seurak. kirkkoherran apulainen 1805. Pietarin suom. henkivartiopataljoonan (vuodesta 1811 -rykmentin) saarnaaja 1807, samalla isättömien sotilaanpoikien keisarillisen kasvatuslaitoksen luterilaisten oppilaiden uskonnonopettaja sekä Konstantinin sotilasseurakunnan pastori 1810. Tyrön kirkkoherra Inkerissä viranvaihdon kautta 1817. † Tyrössä 1819.
Pso: 1808 Anna Margareta Sundblad († 1866).
Appi: Muolaan kirkkoherra Alexander Johan Sundblad 8769 (http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=8769) (yo 1768, † 1815).
Tyrön seurakunnan tietoja ei ainakaan toistaseksi ole saatavissa. Esim olen yrittänyt löytää tietoja Fredrikin ja Annan lapsista mutta en ole löytänyt. joten kertomasi tieto on ensimmäinen vinkki. Olen tosin löytänyt tietoja matkustavaisista jotka ovt yöpyneet esim.Kämpissä ja tulleet Tsarkasja Selosta. Luultavasti tämä Konstantin tai myöhemmin Nikolai. Samoin olen löytänyt tietoja Logrenien ylennyksistä sotilasarvoissa (sanomalehdet) Vaikka Fredrik on suomalainen näyttää antaneen lapsilleen venäläisiä etunimiä.
Marjahan

Retu S Aho
23.02.16, 18:06
Hei,

”Chris” minua jo Logrenien osalta auttoikin, yksityisviestissä. Lisäksi tällaista koti-iltahistorioitsijaa ilahduttaa uudet pienetkin löydöt, kun vain jaksaa haravoida eri tavoin eri hakukoneilla. Tieto lisääntyy, kehitys kehittyy. Muistamme tietysti, että nämä verkkotiedot ehkä toisen harrastelijan kirjoittamia eikä Suomesta yksinkertaisesti samalle lähteelle pääse, tai lähde usein mainitsematta.

Tässä yhdisteltyä tietoa Chrisiltä ja muualta. Verkossa (muista ulkomailla verkkoselailuturva päällä) http://xn--90ac6aei4g.xn--p1ai/ on Brjanovyn suvun sukuselvitystä. Siellä viitteessä 92) kerrotaan, pääosin:

(Chris kertoo Adolf Fredrikin isäksi Otto Johanin)

Konstantin Fredrikinpoika (Feodor) Logren (n. 1809 – 1868 Ostashkov, Tverin kuvernementti). Ylennettiin vänrikiksi tammikuussa 1830 Mihailovskin tykistöopistossa. Palveli useissa eri tykistöprikaateissa, osallistui Puolan kapinan tukahduttamiseen vuonna 1831. Komennettiin heinäkuussa 1847 Siestarjoen asetehtaalle osastotarkastajaksi. Tykistön kapteeni 1849. Helmikuussa 1854 palveli tehtaalla esiupseerina johtavassa asemassa teknisellä osastolla. Tykistön everstiluutnantti 1855 ylennettynä maininnalla ”Erinomaisesta palvelusta”. Vapautettiin armeijapalveluksesta terveyssyistä jääden täydelle eläkkeelle syyskuussa 1858.

Konstantin Logren luultavasti asui eläkkeellä Ostashkov’ssa. Hänen vaimonsa oli everstintytär Nastasja os. Karatsinskaja. Lapsia Jakob (tai Jakov) (1846-?), Konstantin (1851-?), Barbara (tai Varvara) (1854-?), Sergej (1858-?) ja Marija (1862-?).

Poika Konstantin palveli Venäjän Keisarillisessa armeijassa jalkaväessä, josta siirtyi tykistöön. Hänet ylennettiin alikapteeniksi vuonna 1876, ja mutta oli ilmeisesti välillä pois palveluksesta, sillä ylennettiin 8. tykistöprikaatin 1. divisioonan komentajaksi ja everstiksi vasta vuonna 1901. Tulkitsen uskaliaasti kysymäni Nikolain hänen pojakseen.

Tykistön luutnantti Sergej opiskeli 2. Konstantinovin sotakoulussa erosi armeijapalveluksesta terveyssyistä (aivohalvaus? tai infarkti?) helmikuussa 1889. Hänen vaimonsa oli laivaston tykistön everstin tytär Elisaveta Vyrubjova. Lapsia Boris (1883-?), Anna (1884-?), Elisaveta (1886-?) ja Sergej (1887-?)

Edellä mainitulla sivulla 9. sukupolvessa tarinaa Marian miehestä.

Ostashkov’n (Ostaškov) kaupungista, vanhoja kuvia ja Barbaran (Varvaran) murheista vallankumouksen jälkeen on tarinaa http://kremeneckaya.narod.ru/index/0-7 oikealla palstalla luvusta 6 alaspäin.

MARJAHAN
25.02.16, 09:05
Hei

Sen takiahan näihin "tutkimuksiin" uppotuu ja aikaa kuluu koska tietoja tulee paloittan ja teoriat tapahtumien kulusta muuttuvat koko ajan Kiitos tuhannesti tästä infosta. Venäjän tietolähteiden selvittäminen on kyllä minulle mahdotonta koska en osaa venäjää.
Edellenkin näyttää jäävän avoimeksi kuka on NIkolai ? koska Konstatinilla ei näyttänyt olevan tämän nimisiä lapsia.

Olen myös kiinnostunut henkilöstä Carl Alexander Logren s. 1816 ja kuoli 1874 (hautakivessä kollegirådet och riddaren)

Terveisn
Marjahan

Retu S Aho
25.02.16, 18:40
Kirjoitin ehkä epäselvästi.

Koska Nikolai ylennettiin upseeriksi vuonna 1914, hän "normaalin kaavan" mukaan olisi syntynyt noin vuonna 1893 - 1895. Näin tulkitsen, että hänen isänsä voisi olla
i Konstantin (1851-)
ii Konstantin (n. 1809 - 1868)
iii Adolf Fredrik (1784 - 1819)
iiii Otto Johan (1742-)
iiiii Mikko Mikonpoika (1715-1784) (geni.com)


Minulle on viestissä kerrottu Alexander Carl Logrenin (1816-1874) olleen Adolf Fredrikin veli.

Retu S Aho
25.02.16, 19:32
Minulle on viestissä kerrottu Alexander Carl Logrenin (1816-1874) olleen Adolf Fredrikin veli.

Korjaan, siis Adolf Fredrikin poika.

MARJAHAN
01.03.16, 17:14
Kiitos kaikista tiedoista. Minulle aukeni ja tarkentui monta asiaa. :)