PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Säkylän Löytäne


Hannu Virttaalainen
03.12.15, 19:13
Virttaalta Pyhäjoen vartta Pyhäjärvelle päin on Säkylän puolella 1. kylä Löytäne, joka alunperin yksinäistalo.
Ks. Suvanto http://www.narc.fi/suvanto/sivut_1830-2091_EURAJOKI.pdf sivut 1959 (130) ja 2061 (232)

SAY:n ja vähän kirkonkirjojen mukaan:

Johan Jöransson (1658-1740) oli isäntä 1700-1711 ja hänen puolisonsa oli Gertrud Sigfridsdr (1655-1733) ja he menivät naimisiin noin 1680. Gertrud saattaisi olla Iso-Säkylän Perttulasta, sillä sieltä hävisi Gertrud niminen tytär n. 1680

lapset:
Walborg Johansdr s, 1679 -> Köyliön Kankaanpään Sipilä
Christin Johansdr s. 1687 -> Virttaan Heikkilä
Jöran Johansson s. 1687 -> Löytäneen seuraava isäntä
Maria Johansdr -> Pyhäjoki, Loise?
Johan Johansson s,1688-> Pyhäjoki Mattila, lesken 2. mies
Dorothea Johansdr s. 1698-> kuoli pienenä?

Ensimmäisenä kiinnostaisi Gertrud Sigfridsdr:n alkuperä?

Perttulahan oli ratsutila, siellä oli hetken kestikievari, jonkin aikaa nimismiehen talo ja siellä oli myös myllynkivien valmistusta.

Pekka Hiltunen
03.12.15, 20:30
Virttaalta Pyhäjoen vartta Pyhäjärvelle päin on Säkylän puolella 1. kylä Löytäne, joka alunperin yksinäistalo.
Ks. Suvanto http://www.narc.fi/suvanto/sivut_1830-2091_EURAJOKI.pdf sivut 1959 (130) ja 2061 (232)

SAY:n ja vähän kirkonkirjojen mukaan:

Johan Jöransson (1658-1740) oli isäntä 1700-1711 ja hänen puolisonsa oli Gertrud Sigfridsdr (1655-1733) ja he menivät naimisiin noin 1680. Gertrud saattaisi olla Iso-Säkylän Perttulasta, sillä sieltä hävisi Gertrud niminen tytär n. 1680

lapset:
Walborg Johansdr s, 1679 -> Köyliön Kankaanpään Sipilä
Christin Johansdr s. 1687 -> Virttaan Heikkilä
Jöran Johansson s. 1687 -> Löytäneen seuraava isäntä
Maria Johansdr -> Pyhäjoki, Loise?
Johan Johansson s,1688-> Pyhäjoki Mattila, lesken 2. mies
Dorothea Johansdr s. 1698-> kuoli pienenä?

Ensimmäisenä kiinnostaisi Gertrud Sigfridsdr:n alkuperä?

Perttulahan oli ratsutila, siellä oli hetken kestikievari, jonkin aikaa nimismiehen talo ja siellä oli myös myllynkivien valmistusta.

No, kivimies (eli myllynkivenhakkaaja) ja rusti (1642-80) Sipi Markunpojan puoliso kyllä oli Kerttu nimeltään. Minulla on tiedoissani vain Antti-poika (1655 - 4.6.1732), joka piti firmaa 1681 alkaen. Antin p:ka Matti nai Eurasta ja Maria-sisarensa meni Jaspan Jaakko Erkinpojalle (jos olen oikein tulkinnut SAY:a ym. lähteitä). Tästä Perttulan kivimiehestä on kyllä ollut artikkeli kat Genoksessakin - lähteet vaan ovat minulla tunnetusti huanosti kirjattu ylös.
PH

Hela
04.12.15, 16:26
Minulla ei ole Säkylän historiaa, mutta SAY:sta saadaan seuraavanlainen yleiskuva Löytäneen vaiheista v:een 1713.

Löytäne on veroluetteloissa yksinäistilana noin v:sta 1600, sitä ennen se luettiin Pyhäjokeen. V:sta 1569 siellä mainitaan Jöran Andersson. Häntä sanotaan uudistilalliseksi (nybyggare) vielä 1606, jolloin Löytäne on ensi keraa veroluetteloissa Pyhäjoesta erillisenä yksinäistalona. Köyliön kuninkaankartanoon kuulunut Köyliön neljännes lahjoitettiin 1576 Juhana III:n aviottomalle pojalle Julius Gyllenhielmille. Hänen kuoltuaan 1581 läänitys siirtyi hänen sisarelleen Sofialle ja tämän kuoltua 1584 hänen pojalleen valtaneuvos Johan De la Gardielle ja tältä 1640 vävylle presidentti Jöns Kurckille. Kurckin jälkeisessä perinnönjaossa 1660 Löytäne tuli kuulumaan hänen nuorimman tyttärensä Beatan osuuteen. Isossa reduktiossa rälssi peruutettiin, mutta Beata Kurckin mies kenraalimajuri Johan Ribbing sai välittömästi 1684 Löytäneen elinikäisläänitykseksi, joka päättyi Ribbingin kuollessa 1700. Löytäne muuttui nyt rälssitilasta kruunulle veronalaiseksi taloksi, vaikka tätä ei nimenomaisesti mainita SAY:ssa 1700-1713. Isonvihan jälkeiseltä ajalta SAY puuttuu netistä Säkylän osalta.

Isäntäluettelo SAY:n mukaan:
Jöran Andersson 1569-1606.
Frans Jönsson 1606-1632.
Matts Jöransson 1634-1664. Pso Margareta (Maisa).
Jöran Mattsson 1665-1699. Pso Dorotea (Dorde).
Johan Jöransson 1700 -. Pso Gertrud Sigfridsdotter. Lapset mainittu edellä Hannu Virttaalaisen viestissä.

Olen merkinnyt Gertrud Sigfridsdotterin Iso-Säkylän Perttulan tyttäreksi, mutta en löydä mitään merkintää millä perusteella, ehkä minäkin olen vain todennut että Gertrud häviää Perttulasta ja heti perään ilmestyy Löytäneelle.

Henrïk Impola

Hannu Virttaalainen
05.12.15, 05:55
Olen merkinnyt Gertrud Sigfridsdotterin Iso-Säkylän Perttulan tyttäreksi, mutta en löydä mitään merkintää millä perusteella, ehkä minäkin olen vain todennut että Gertrud häviää Perttulasta ja heti perään ilmestyy Löytäneelle.

Henrïk Impola
Jonkilaisena aihetodisteena voidaan pitää myös ratsutilallisen tyttärentyttären metsän keskeltä Löytäneeltä päätymistä ratsutilallisen puolisoksi metsän keskelle Virttaalle ;)
Lisäksi virttaalaisen ratsutilallisen isä oli vielä Säkylän kappalaisen ja kirkkoherran vaimon isän Matias Rungiuksen pikkuserkku. Verkostoa oli siis muuallekin kuin metsän keskelle.

Hannu Virttaalainen
05.12.15, 06:36
Vähän lisää solmuja samaa verkkoon.
Virttaaan Heikkilän Kristina Escilsdr avioitui Säkylän Korven Sepän Jöran Jöranssonin kanssa ja jos näihin SAY:n siirtymiin on luottamista Perttulan Marcus Sigfridsson avoitui Kotven Sepän Yrjön sisaren Lisa Jöransdr:n kanssa ja he päätyivät 1691 Köyliön Kankaanpään Sepälle.
Tämä Kankanpään Sepän pari on myös esivanhempiani Toolan kautta,

Hannu Virttaalainen
05.12.15, 07:27
Johan Jöranssonin veljiä, Jöran Matssonin ja Dordin poikia olivat myös

Henrik Jöransson -> Yläneen Tourulan Keskitaloon (vihkimerkintä löytyy)

nämä SAY:n siirtymien mukaan
Jacob Jöransson -> Vähä-Säkylän Koppala lesken 2. puoliso
Thomas Jöransson -> Pyhäjoen Vilpolan vävy

Vilpolan vävyn Thomas Jöranssonin ja Susanna Henriksdrin poika Jöran Thomasson päätyy sitten vävyksi Koppalaan Anna Henriksdr:in puolisoksi.
Verkossa ollaan tässäkin ...
Koppalan pari on myös minun verkossani, ovat esivanhempiani.

Hannu Virttaalainen
05.12.15, 08:00
Korjaus Edellisessä Koppalan tytär ei ole Anna Henricsdr vaan Maria Jöransdr

Verkoista Koppalassa:

Minusta SAY:n mukaan Maria Yrjäntyttären isän äiti Carin Sigfridsdr on Iso-Säkylän Perttulasta ja äiti Yläneen Tourulan Keskitalosta ja äidin äiti Tourulan Pellosta

Verkossa ollaan siis vankasti ...

PS. Tourulan Peltoon ja Iso-Säkylän Perttulaan tullaan esivanhemmissani tämän hetkisen käsitykseni mukaan 9 kertaa molempiin

Hannu Virttaalainen
05.12.15, 08:24
Vielä lisäyksenä Löytäneeltä Keskitaloon menneelle Henrik Jöranssonille vävy Keskitaloon tuli Korven Sepältä tietenkin.

Hela
05.12.15, 16:13
Pieni lisä verkostoon: Beata Thomasdotter Vampulan Salmenojan Rauvalasta avioitui 1722 Löytäneen isännän Jöran Johanssonin kanssa ja hänen veljensä Thomas Thomasson (myöh. rusthollari Rautajoki Tyrväällä) nai 1726 lankonsa sisarentyttären Brita Jakobsdotterin Kankaanpään Sipilästä.

H. I.

Hannu Virttaalainen
05.12.15, 16:50
Korjaan virheeni:


Johan Jöransson (1658-1740) oli isäntä 1700-1711 ja hänen puolisonsa oli Gertrud Sigfridsdr (1655-1733) ja he menivät naimisiin noin 1680. Gertrud saattaisi olla Iso-Säkylän Perttulasta, sillä sieltä hävisi Gertrud niminen tytär n. 1680

lapset:
Walborg Johansdr s, 1679 -> Köyliön Kankaanpään Sipilä
Christin Johansdr s. 1687 -> Virttaan Heikkilä
Jöran Johansson s. 1687 -> Löytäneen seuraava isäntä
Maria Johansdr -> Pyhäjoki, Loise?
Johan Johansson s,1688-> Pyhäjoki Mattila, lesken 2. mies
Dorothea Johansdr s. 1698-> kuoli pienenä?


Lasse Iso-Iivari lähetti minulle sähköpostia Dorotheasta ja hän on jo lisännyt tiedot Köyliön listaansa.

Dorothea ei kuollutkaan, vaan meni naimisiin hieman vanhempana Köyliön Karhian Ääreen (ks. Iso-iivari Köyliö)