PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jaakko Sannanpoika Suuluhta


jorjar
26.11.15, 13:20
Onko kukaan tutkinut Jaakko Sannanpoika Suuluhdan vaiheita?

Tutkimukseni aikana törmäsin seuraavaan ongelmaan:

Jaakon taustatiedoissa näyttäisi olevan melkoinen aukko. Hänet on ensimmäisen kerran merkitty Susanna Liisa Kustaantytär Suuluhdan aviottomaksi lapseksi 1882 Ilmajoella ja hänelle on merkitty syntymävuodeksi 1875. Tuolloin Susanna Liisa oli muuttanut lapsineen Kurikasta Ilmajoelle (lähtö Kurikassa merkitty 27.10.1882, saapuminen Ilmajoelle 30.10.1882). Kurikasta poismuuttaneiksi lapsiksi on lueteltu Maria Kristiina, Antti Petteri, Malakias ja Hilma Sofia, mutta ei Jaakkoa. Jaakkoa ei myöskään löydy Kurikan kastettujen kirjasta eikä rippikirjoista Susanna Liisan ja perheen yhteydessä.

Ilmajoella Susanna Liisa Kustaantytär on merkitty saapuneeksi 30.10.1882. Lapsista on ainoastaan maininta "äpärälapsineen" eikä heitä ole lueteltu. Perhe on merkitty rippikirjan sivulle 1402. Jaakko on nyt ensimmäistä kertaa merkittynä. Jaakon merkintä näyttäisi olevan jälkeenpäin lisätty.
Uudemmassa rippikirjassa Jaakollekin on merkitty hänen saapuneen Kurikasta 30.10.1882. Herää kysymys, mistä Jaakko on tuolloin tullut?

Löytyykö Forumin jäseniltä lisätietoja Jaakon vaiheista ennen vuotta 1882?

Tanselmi
15.05.17, 00:21
Itse en ole tutkinut kyseistä Jaakkoa, mutta vastailin, koska kuulun nykyiseen Suuluhdan sukuun (montakohan noita nyt olisi noin 20-30 henkeä yhteensä ja kaikki toisilleen sukua) ja minua kiinnostaa myös menneet Suuluhdat.
Aiemmin törmäsin vain Hilma Suuluhtaan joka ilmeisesti oli vaihtanut sukunimensä Luhtaansuusta Suuluhdaksi - eikä ollut meille mitään sukua.
Itse polveudun Hermanni Hermanninpoika Suuluhdasta (syntynyt Kurikassa 1849).