PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Pohjanmaa


Aiccu
24.11.15, 17:05
Tuntuuko kenenkään muun mielestä hankalalta, kun Pohjanmaa on täällä alakategorioissa yhtenä kokonaisuutena? Minusta se on jotenkin liian laaja ja pitkä maantieteellinen alue ja tuntuu että suvutkin ovat aika eriytyneitä Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla...Millähän perusteella alunperin ylläpitäjä on näitä jakoja tehnyt ja onko niitä mahdollisuus muuttaa? Siis tietenkin edellytyksellä, että asiasta on laajempaa yksimielisyyttä :D:

KariKK
24.11.15, 17:32
Tuntuuko kenenkään muun mielestä hankalalta, kun Pohjanmaa on täällä alakategorioissa yhtenä kokonaisuutena? Minusta se on jotenkin liian laaja ja pitkä maantieteellinen alue ja tuntuu että suvutkin ovat aika eriytyneitä Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla...Millähän perusteella alunperin ylläpitäjä on näitä jakoja tehnyt ja onko niitä mahdollisuus muuttaa? Siis tietenkin edellytyksellä, että asiasta on laajempaa yksimielisyyttä :D:

Olen perustelusita samaa mieltä.
Tosin en mitään erityistä haittaa ole tästäkään jaosta huomannut, joten
epäkohta ei liene suuri.

Jouni Kaleva
24.11.15, 19:26
Tosi on, että Etelä- ja Pohjoispohjanmaa ovat sukututkimuksen kannalta yllättävänkin tarkkarajaisesti eri kokonaisuuksia. Silti näin forumin käytön kannalta en ole havainnut ongelmia.

Kun maakuntajakoa forumille luotiin, niin haluttiin välttää liian pieniä alueita siksi, että suvut eivät aina rajoja tunne, vaan laajan alueen keskustelu on enemmän eduksi.

Pitäisiköhän sote-hengessä nyt muodostaa 18 itsenäistä aluehallinto-osastoa tännekin :D:

Kimmo Kemppainen
24.11.15, 19:37
Onkohan täällä tarpeeksi paleografeja, jotta ympärivuorokautinen päivystys voitaisiin taata?
Kimmo Kemppainen



Pitäisiköhän sote-hengessä nyt muodostaa 18 itsenäistä aluehallinto-osastoa tännekin :D:

Jouni Kaleva
24.11.15, 20:05
Onkohan täällä tarpeeksi paleografeja, jotta ympärivuorokautinen päivystys voitaisiin taata?
Kimmo Kemppainen

Täytyisi varmaan sopia yhteispäivystys naapurialueiden kesken. Ja ehkä YLE voisi toimittaa muutaman päivystävän dosentin ;)

Matti Lund
24.11.15, 21:03
Tuntuuko kenenkään muun mielestä hankalalta, kun Pohjanmaa on täällä alakategorioissa yhtenä kokonaisuutena? Minusta se on jotenkin liian laaja ja pitkä maantieteellinen alue ja tuntuu että suvutkin ovat aika eriytyneitä Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla...Millähän perusteella alunperin ylläpitäjä on näitä jakoja tehnyt ja onko niitä mahdollisuus muuttaa? Siis tietenkin edellytyksellä, että asiasta on laajempaa yksimielisyyttä :D:

Tuo "musta-tuntuu hankalalta" -tunne-elämys ei oikein käy riittäväksi järjestelyperusteen muutostarpeen argumentiksi.

Olisi mielenkiintoista kuulla jonkinlainen rationaalinen selitys tai edes keskeisten hankaluustekijöitten tunnistus ja erittely (riittää listaus niin sanotusti ranskalaisilla viivoilla).

Ja jokin tarkempi kuin, että tuntuu niin avaralta tai väljältä, että suorastaan välillä huimaa. Eli pitäisi löytyä uskottavia "hankaluuspointteja", jotka eivät olisi enää niin hankaluutta aiheuttavia tekijöitä, jos "pilttuita piennettäisiin". Tällöin tietysti joku toisenluontoinen saattaisi alkaa kokea ahdistavaa ahtautta. Silloinhan vain hankaluutta kokevien ryhmän muodostus muuttuisi, mutta hankaluutta kokevien määrä ei välttämättä pienenisi.

Itsestäni nykyinen jako tuntuu oikein passelilta ratkaisulta.

Aloin muistella, että missä kohtaa olen Pohjanmaalla liikkuessani kokenut kaikkein avarimman ja laakeimman maallisen maisemaelämyksen ja kyllä se on ollut maan pinnalta katsoen tietyssä kohtaa Muhoksen ja Tyrnävän rajahalmeilla, vaikkeivät eräät kohteet Etelä-Pohjanmaalla vaikkapa Kauhavalla tai Närpiössä kauas jälkeen jää.


Kannuja valakaamme, mutta kuppikuntiin älkäämme päätykö.

terv Matti Lund

jukkaukkola
24.11.15, 23:33
Tuo "musta-tuntuu hankalalta" -tunne-elämys ei oikein käy riittäväksi järjestelyperusteen muutostarpeen argumentiksi.

Olisi mielenkiintoista kuulla jonkinlainen rationaalinen selitys tai edes keskeisten hankaluustekijöitten tunnistus ja erittely (riittää listaus niin sanotusti ranskalaisilla viivoilla).

Ja jokin tarkempi kuin, että tuntuu niin avaralta tai väljältä, että suorastaan välillä huimaa. Eli pitäisi löytyä uskottavia "hankaluuspointteja", jotka eivät olisi enää niin hankaluutta aiheuttavia tekijöitä, jos "pilttuita piennettäisiin". Tällöin tietysti joku toisenluontoinen saattaisi alkaa kokea ahdistavaa ahtautta. Silloinhan vain hankaluutta kokevien ryhmän muodostus muuttuisi, mutta hankaluutta kokevien määrä ei välttämättä pienenisi.

Itsestäni nykyinen jako tuntuu oikein passelilta ratkaisulta.

Aloin muistella, että missä kohtaa olen Pohjanmaalla liikkuessani kokenut kaikkein avarimman ja laakeimman maallisen maisemaelämyksen ja kyllä se on ollut maan pinnalta katsoen tietyssä kohtaa Muhoksen ja Tyrnävän rajahalmeilla, vaikkeivät eräät kohteet Etelä-Pohjanmaalla vaikkapa Kauhavalla tai Närpiössä kauas jälkeen jää.


Kannuja valakaamme, mutta kuppikuntiin älkäämme päätykö.

terv Matti Lund

Terveiset Matille täältä Muhokselta n 3000 ha peltoaukean itä-laidalta,hyvin täällä ilma usein vaihtuu.Omissa tutkimuksissa olen tullut siihen tulokseen että vesistö on ollut merkittävä tekijä ennen vanhaan ,esim Oulujoki on yhdistänyt kaikenlaista kansaa alavirtaa kohti ja Ouluun lopulta päätyneet,muutama tullut laivakyydillä (ja ehkäpä hevosella) Muhokselle takaisin,harva enää Utajärveä ylemmäs.

t.Jukka Ukkola

tellervoranta
25.11.15, 09:13
Tätä aluejakoa on vatuloitu siitä asti kun SukuForum aloitti ja itse olin vuoden ajan "testipallukka" ja tulikin sitä testattua niin, että joskus ketju suljettiin.:D:

-En oo niin pieni, etteikö jalat maahan yltäis.
-Niin seun ko tuppipaarma.
Edelliset tottuuvet serkkuni Kalevi Leskelän kirijasta SELEKÄKEIKKONAURUT:

Aiccu
25.11.15, 09:28
Kiitos asiallisista pohdinnoista - tämähän olikin vain pienessä päässäni noussut ajatus, jonka ylläpito huomioi parhaaksi katsomallaan tavalla. Olen tyytyväinen foorumiin joka tapauksessa. :)

Matille sanoisin, että pilkka osuu kyllä nyt omaan nilkkaasi - tuo sinun maisemafiilistelysi ei ole yhtään sen rationaalisempaa ja tieteellisempää kuin minun käyttämäni teonsana, joka kuvaa kokemusta (en sanonut että "musta tuntuu"). Ja akateeminen koulutus on minullakin, että se siitä.

Mutta perustella voin toki vielä, jos se jotakuta kiinnostaa. Ihan yksinkertaisesti omien tutkimieni (uskallankohan edes käyttää tässä arvovaltaisessa seurassa moista sanaa, kun olen vain aivan amatööri ja vielä narratiivinen sellainen) sukujen kannalta Pohjois-Pohjanmaa on minulle aivan "turha" alue, ainakin toistaiseksi.

Nyt kun seuraan keskustelua, joudun aivan jännetuppitulehdukseen asti tyhjän takia avaamaan Pohjanmaa -laatikon kun usein siellä ei ole mitään Etelä-Pohojanmaalaasta asiaa. - Näin yksinkertaisesta lähti tämä mietiskely liikkeelle.

TimoT
25.11.15, 10:23
Tuohan korjaantuu sillä tavalla, että myös te etelä-pohjalaiset aktivoidutte keskustelemaan. Selvyyden vuoksi kaikilla alueilla olisi hyvä pistää otsikkoon myös paikkakunta, jonka asioita kyseisessä ketjussa käsitellään.

Topi
25.11.15, 11:30
Älä Timo yllytä ! Menin viime viikolla mukaan Eteläpohjalaiset-suvut Face Book ryhmään ja siellä keskustelu käy niin vilkkaana että pelkään että koko FB jumittuu :D:

Aiccu
25.11.15, 12:29
Selvyyden vuoksi kaikilla alueilla olisi hyvä pistää otsikkoon myös paikkakunta, jonka asioita kyseisessä ketjussa käsitellään.

Tuo onkin erittäin tärkeä ja hyvä huomio :rolleyes: Tosin kerran kun eräälle palstalla kirjoittavalle tästä esitin kainon toivomuksen, sain aikalailla kuravettä päälleni. Johtuu varmaan terävästä kynästäni :eek:

tellervoranta
25.11.15, 21:30
Uskon, että syy siihen, etteivät "eteläpohojalaaset" paljon kirjoittele, on siinä että aikanaan jo tyhjensivät pajatsonsa kovalla porukalla.:cool:

Ennen Suku Forumin testerinä olemista olen kirjoitellut sekä Pohjanmaa Groupiin, että Lapin Groupiin ja saanut edelläolevasta esimakua....

jukkaukkola
26.11.15, 00:04
Uskon, että syy siihen, etteivät "eteläpohojalaaset" paljon kirjoittele, on siinä että aikanaan jo tyhjensivät pajatsonsa kovalla porukalla.:cool:

Ennen Suku Forumin testerinä olemista olen kirjoitellut sekä Pohjanmaa Groupiin, että Lapin Groupiin ja saanut edelläolevasta esimakua....

ei ne kyllä "palijoo oo präntäily "foorumil