Mikko_V
08.11.15, 21:10
Polveudun Jaakkiman (Lumivaaran) Haakana-suvusta sen sukuhaaran kautta, joka 1800-luvulla muutti nimensä Haganiksi. Tämän suvun alkuperään liittyy kiintoisa ristiriita, jota ei ehkä ole täällä käsitelty.
Entinen oikeuskansleri Olavi Honka kuului myös tähän sukupiiriin, ja hänen muistelmissaan (Muistelmia ja Mielipiteitä, 1972) todetaan, että ”Haganin eli Haakanan suvun kantaisä oli irlantilainen palkkasoturi, joka 1600-luvun alkupuolella oli sotaretkiltään palannut Karjalaan.” Käsittääkseni tämä sama tarina on ollut myös Tyyni Tuulion kirjoittamassa kirjassa Tilma Hainari, Karjalan tytär. Tilma Hainari oli 1900-luvun alkupuolen naisasianaisia, Suomen edustajana eräissä Kansainliiton kokouksissa ja Olavi Hongan täti.
Haakana-suvun sukuseuran kotisivuilla tämä tarina tuodaan myös esille, mutta mainitaan samalla tämän kanssa ristiriidassa oleva tosiseikka, että jo 1500-luvulla tavataan Jääskessä Haakana-nimisiä henkilöitä. Suvun nimen etymologian arvellaan johtuvan skandinaavisesta Haakon tai Håkan-etunimestä. Tämä tieto näyttäisi olevan linjassa Suomalaisen Nimikirjan Haakana-nimeä käsittelevän artikkelin kanssa.
https://sukuseurahaakana.wordpress.com/sukututkimus/
On helppo uskoa paljon läheisempi Haakon tai Håkan tämän suvun nimen selitykseksi kuin tarina irlantilaisesta palkkasoturista. Jos Haakanoita oli Karjalassa jo 1500-luvulla, niin ei vaikuta kovin todennäköiseltä että joku irlantilainen Hagan olisi sattumalta tullut 1600-luvulla samoille seuduille, muuttanut nimensä Haakanaksi, ja sitten kuuden - seitsemän sukupolven kuluttua suvulle olisi palautunut alkuperäinen irlantilainen sukunimi. Liian mahdotonta!
Se vain mietityttää, miten ja missä vaiheessa tällainen tarina on syntynyt ja miksi? Haakanan sukuseuran sivulla annetaan toki vinkki: 1600-luvun puolivälissä mainitaan korpraali Petter Hakana, joka on sitten ehkä myöhemmin muuttunut tarinoissa irlantilaiseksi. Olisiko siis niin, että tarinassa on totta toinen puoli, sotilaan ammatti? Kenties 1900-luvulla, suvun kansainvälisten yhteyksien laajentuessa , joku suvun jäsen on tavannut irlantilaisia Haganeita, karjalaisen suvun alkuperää on alettu spekuloimaan ja spekulointi muuttunut kertojiensa mielissä tositarinaksi.
Entinen oikeuskansleri Olavi Honka kuului myös tähän sukupiiriin, ja hänen muistelmissaan (Muistelmia ja Mielipiteitä, 1972) todetaan, että ”Haganin eli Haakanan suvun kantaisä oli irlantilainen palkkasoturi, joka 1600-luvun alkupuolella oli sotaretkiltään palannut Karjalaan.” Käsittääkseni tämä sama tarina on ollut myös Tyyni Tuulion kirjoittamassa kirjassa Tilma Hainari, Karjalan tytär. Tilma Hainari oli 1900-luvun alkupuolen naisasianaisia, Suomen edustajana eräissä Kansainliiton kokouksissa ja Olavi Hongan täti.
Haakana-suvun sukuseuran kotisivuilla tämä tarina tuodaan myös esille, mutta mainitaan samalla tämän kanssa ristiriidassa oleva tosiseikka, että jo 1500-luvulla tavataan Jääskessä Haakana-nimisiä henkilöitä. Suvun nimen etymologian arvellaan johtuvan skandinaavisesta Haakon tai Håkan-etunimestä. Tämä tieto näyttäisi olevan linjassa Suomalaisen Nimikirjan Haakana-nimeä käsittelevän artikkelin kanssa.
https://sukuseurahaakana.wordpress.com/sukututkimus/
On helppo uskoa paljon läheisempi Haakon tai Håkan tämän suvun nimen selitykseksi kuin tarina irlantilaisesta palkkasoturista. Jos Haakanoita oli Karjalassa jo 1500-luvulla, niin ei vaikuta kovin todennäköiseltä että joku irlantilainen Hagan olisi sattumalta tullut 1600-luvulla samoille seuduille, muuttanut nimensä Haakanaksi, ja sitten kuuden - seitsemän sukupolven kuluttua suvulle olisi palautunut alkuperäinen irlantilainen sukunimi. Liian mahdotonta!
Se vain mietityttää, miten ja missä vaiheessa tällainen tarina on syntynyt ja miksi? Haakanan sukuseuran sivulla annetaan toki vinkki: 1600-luvun puolivälissä mainitaan korpraali Petter Hakana, joka on sitten ehkä myöhemmin muuttunut tarinoissa irlantilaiseksi. Olisiko siis niin, että tarinassa on totta toinen puoli, sotilaan ammatti? Kenties 1900-luvulla, suvun kansainvälisten yhteyksien laajentuessa , joku suvun jäsen on tavannut irlantilaisia Haganeita, karjalaisen suvun alkuperää on alettu spekuloimaan ja spekulointi muuttunut kertojiensa mielissä tositarinaksi.