PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Haudat


rkschroder
14.10.15, 10:09
Hei
Miksi hautakannan serveri on alhaalla?
terv. Rainer

bia
16.10.15, 18:39
Samma undrar jag!

Juha
16.10.15, 18:46
teknisiä haasteita - eiköhän se palaa taas maanpinnalle



Juha

RuneM
18.10.15, 20:55
märkligt, gravstensdatabasen har legat nere minst en vecka nu och ingen notis om vad som hänt, det verkar inte bra......

rkschroder
19.10.15, 10:37
Hej
Samfundet tycks fungera som förr, allså inte!
Jag har ofta dåligt samvete för att inte alltid hinna uppdatera basen.
Idag förundrar man sig varför man ids göra någonting alls.
h. Rainer

bia
19.10.15, 22:14
Hej

Jag tycker att hela Genealogiska föreningen redan i många år gått med sparlåga. Bättre tycks det inte heller bli.

Tråkigt och frusterande att Genealogiska inte tycks värdesätta den hjälp som frivilliga gör och gjort för föreningen:(

RuneM
20.10.15, 08:58
om inte föreningen klarar av att sköta databasen kanske det är dags att sända allt till http://billiongraves.com . (notera nyhetsflödet där)
Där kan vem som helst söka och de som registrerat sig lägga upp nya foton och kommentera andras
Det finns redan många finska gravar där (även dupletter på sådana som finns (fanns) i http://haudat.genealogia.fi/) och de skulle nog ha större intresse för databasen och ta emot den med öppna armar.
Notera att sidan även kan nås på finska.

Juha
20.10.15, 09:00
https://www.facebook.com/groups/473512779339429/



Här har du några 186,000 finska gravar





Juha

RuneM
20.10.15, 10:23
ett annat alternativ (kanske ännu bättre) är http://www.findagrave.com/
där slipper man alla uppmaningar att bli betalande medlem

RuneM
05.11.15, 22:02
Undrar faktiskt hur det kommer sig att någon ansvarig i förbundet inte svarar på detta?
det är många frivilliga som lagt ned jobb och ännu fler som beundrat det nedlagda jobbet. Och nu är det borta. Är det så att någon databasansvarig "tryckt på fel knapp" och raderat allt vilket nu skall tystas ned?

bia
06.11.15, 16:39
Ingen tycks bry sig om där på förbundet: Ett stort "VARFÖR".

RuneM
06.11.15, 18:01
Hiski nästa?

RuneM
06.11.15, 18:30
om det är så att förbundet överväger att göra databasen tillgänglig enbart för betalande så vill jag påpeka att det även finns foton som jag bidragit med och dessa vill jag då inte ha med längre, hoppas att även andra följer med på detta.

esg
12.11.15, 16:41
Niin miksi? Olen itse pieneltä osaltani ollut sitä kartuttamassa. Jos tietosuojaongelmat ovat syynä, kerrottakoon se. Tietokantahan oli avoin vain jäsenille?

Erkki S.

Raija Järvenpää
12.11.15, 18:35
Hei!

Ottaisin mielelläni kantaa asiaan johon olen "tuhlannut" joitain päiviä. Mutta kun en ymmärrä kuin suomenkieltä.

Yhteistä asiaa eteenpäin vieden omalla kielellä kiitos!

Raija

Juha
12.11.15, 19:02
Suomen Sukututkimusseura on alusta lähtien ollut kaksikielinen, joten ruotsi ja suomi ovat molemmat "omia kieliämme" :)


Olen parhaillaan ottamassa asiasta selvää - siis miksi hautatietokannat eivät toimi.


Raportoin varmaan huomisen kuluessa tilanteesta



Juha Vuorela
Suku Forumin mode

RuneM
12.11.15, 22:03
Raija:
”Omalla kielinllä” är för mig svenska, mutta ymmärän ja osan myöskin tarpeksi suomeksi, I also speak English og jeg forstår norsk og dansk ja muidugi eesti.
Minulla on ystäviä kaikissa maissa.

RuneM
19.11.15, 23:01
Juha kirjoitti 12.11.15, 20:02:
Olen parhaillaan ottamassa asiasta selvää - siis miksi hautatietokannat eivät toimi.
Raportoin varmaan huomisen kuluessa tilanteesta

Nu, en vecka senare, hur lyder rapporten?

Juha
19.11.15, 23:03
Anteeksi en ole ehtinyt hoitaa asiaa loppuun saakka.

Työt vievät aikaa liikaa



Palaan asiaan


Juha

Rautiska
15.12.15, 13:19
Muutama kuukausi on jo mennyt joten eiköhän nyt olisi jo aika saada selvyys tuohon hautakivitietokanta-asiaan. Eli milloin se taas toimii?

t. K.

Juha
15.12.15, 13:27
Kyse on isommasta ongelmasta, mutta se on saamassa ratkaisun


Hautatietokanta palaa kaikkien saataville, kun vain "ympäristö" saadaan rakennettua uusiksi. Olin eilen palaverissa, jossa asiaa sivuttiin. Sivuttiin sen takia, että asia ei kuulu minun vastuulle.


Odotan tietokantaa yhtä paljon kuin te muutkin, mutta vaikka aikataulu on edelleen auki, on yksi asia varma; hautatietokanta ei ole kadonnut mihinkään. Kyse on vain tietyistä teknisistä haasteista, joita on ratkottu osana isompaa kokonaisuutta


Juha

RuneM
16.12.15, 10:28
Det är inte något konstigt med att det blir fel i en databas, det har jag varit med om men…
Får att åtgärda felet krävs ett antal saker:
- Prioritering (hur viktig är databasen)
- Intresse
- Resurser
- Kunskap

Och när det gäller att prioritera borde det ligga ganska högt, bortsett från HISKI torde gravstensdatabasen vara det från GSF på Internet mest länkade objektet och därmed även mycket goodwill skapande, detta borde leda till att det skulle bli intressant för GSF att tillsätta resurser och kunskap för att vårda databasen.
Vad finns det? Efter flera förfrågningar kom det några intetsägande ord på första sidan
”Gravstensdatabaserna är inte tillgängliga för tillfället”

Nu är det inte så att GSF inte är ensamma med detta.
På det Mormonerna närstående Find a Grave (http://www.findagrave.com/index.html) finns just nu 240 finska begravningsplatser (http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=csr&CScn=&CScntry=29&CSst=0) med 1 000 tals gravar mer eller mindre fullständigt fotograferade och tillgängliga för alla (en del finns/fanns :confused: även hos GSF).
Och antalet uppladdade finska gravar har kraftigt stigit den sista månaden vilket kanske har sina orsaker ;).
Jag har själv ett större antal finska gravfoton som jag tidigare tänkte sända till GSF men nu kommer att ladda upp på Find a Grave.
Där kan man skapa en fri registrering och efter det bland annat kommentera och koppla ihop foton i familjegrupper.
Och om man vill slippa den i och för sig diskreta reklamen på ”sina” gravfoton kan man betala ett valfritt blygsamt belopp
Jag uppmanar även de som tidigare laddat upp foton till GSF att göra detsamma.

En sak till: Inget på Internet är ”hugget i sten”, jag har otaliga gånget stött på bland annat databaser och hemsidor av stort intresse och ett år senare är de borta. Av den anledningen brukar jag spara allt av intresse och jag har några av de viktigaste begravningsplatserna från GSF nerladdade för lokal läsning (jag har även kyrkböckerna för några församlingar från FSHF nedladdade, totalt ca 150 Gigabyte, det tog mig nästan ett dygn att ladda ned med 100 Mbit/sek)

rkschroder
18.12.15, 15:51
Minulle on kerrottu että hautakivikanta ei "uskalleta" laittaa päälle koska se suurella todennäköisyydellä tukkii palvelimen jossa majailee mm. tämä Suku Forumi.
Uuden Hakupihan myötä se PITÄISi tulla taas käyttöön, mutta tämä tapahtuu vasta maaliskuun alussa. Hautakivikanta säylyy edelleen vapaana ja ilmaisena kaikille.
Minun tehtävänä on päivittää tietokantaa, mutta olen valmis, ilomielin, luovuttamaan tätä tehtävää sille joka sen haluaa.