PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vielä Suomussalmen Seppäset


Aslak67
01.10.15, 04:44
Heippa uutena jäsenenä kaikki forumilaiset. Kokemattomat sormeni suorastaan tutisevat jännityksestä kirjoittaessani tänne ensi kertaa.

Kuitenkin ja syystäkin heti alkuun esitän suuret onnitteluni forumin perustajalle ja administraattorille, sillä tämä erinomainen forum on AINOA maailmassa ilman tappeluita, nujakoita, solvauksia...ja ulosheittoja. Uskon hedelmällisen yhteistyön sujuvan erinomaisesti sekä jäsenten että forumin johdon kanssa.

Palaan syystäkin ja taas Suomussalmen Seppäsiin, joita haluan siteerata lyhyesti ainostaan ja vain toteamalla edellisiin keskusteluihin liittyen seuraavasti:

Re: ”Suomussalmen Seppästen kantaisä on Säämingin Iidlahdessa noin vuonna 1623 syntynyt Pekka (Per) Seppänen”.

Kysymysryöpyn sijaan totean lyhyesti 99.9% varmuudella, että tuo kantaisä on Muolaasta Ristiinaan saapunut Per (Pekka) Tiusanen. Varmistin tuon 0.1 prosentin virhemahdollisuuden vielä elossa olevalta äidiltäni, joka jyrkästi kielsi, ettei sähkömittarin lukija tai Mikkelin postiljooni ollut Seppäsiä jatkosodan päättyessä.

Näin siirrymme omasta mielestäni geneettisistä syistä (N1c1) 100% varmuuteen mielipiteessäni. Toisin sanoen Suomusjärven Seppäset ovat yDNA:n perusteella Ristiinasta levittäytyneitä Tiusasia.

Kysymysten sijasta kernaasti odotan suurella kaiholla kommentteja.

Kimmo Kemppainen
01.10.15, 09:03
Heh, chrysanthemum sarcasticum se on se Kainuun kaunein kukka.

Mutta mielenkiintoisia tuloksia. Itsekin polveudun noista Seppäsistä ja minulla on heitä koskevia tuomiokirjoja jemmassa.

On tietenkin täysin uskottavaa, että ammattiin pohjautuvaa nimeä kantavalla suvulla on ollut aiemmin toinen nimi, ts. ennen kuin se seppä ryhtyi sepäksi. Olisikin mielenkiintoista kuulla tarkemmin, kuinka laaja testi on tehty ja mikä tarkasti ottaen oli geneettinen etäisyys noihin Tiusasiin.
Kimmo Kemppainen


Kuitenkin ja syystäkin heti alkuun esitän suuret onnitteluni forumin perustajalle ja administraattorille, sillä tämä erinomainen forum on AINOA maailmassa ilman tappeluita, nujakoita, solvauksia...ja ulosheittoja. Uskon hedelmällisen yhteistyön sujuvan erinomaisesti sekä jäsenten että forumin johdon kanssa.

Palaan syystäkin ja taas Suomussalmen Seppäsiin, joita haluan siteerata lyhyesti ainostaan ja vain toteamalla edellisiin keskusteluihin liittyen seuraavasti:

Re: ”Suomussalmen Seppästen kantaisä on Säämingin Iidlahdessa noin vuonna 1623 syntynyt Pekka (Per) Seppänen”.

Kysymysryöpyn sijaan totean lyhyesti 99.9% varmuudella, että tuo kantaisä on Muolaasta Ristiinaan saapunut Per (Pekka) Tiusanen. Varmistin tuon 0.1 prosentin virhemahdollisuuden vielä elossa olevalta äidiltäni, joka jyrkästi kielsi, ettei sähkömittarin lukija tai Mikkelin postiljooni ollut Seppäsiä jatkosodan päättyessä.

Näin siirrymme omasta mielestäni geneettisistä syistä (N1c1) 100% varmuuteen mielipiteessäni. Toisin sanoen Suomusjärven Seppäset ovat yDNA:n perusteella Ristiinasta levittäytyneitä Tiusasia.

Kysymysten sijasta kernaasti odotan suurella kaiholla kommentteja.

Aslak67
01.10.15, 12:51
Heh, chrysanthemum sarcasticum se on se Kainuun kaunein kukka.

Mutta mielenkiintoisia tuloksia. Itsekin polveudun noista Seppäsistä ja minulla on heitä koskevia tuomiokirjoja jemmassa.

On tietenkin täysin uskottavaa, että ammattiin pohjautuvaa nimeä kantavalla suvulla on ollut aiemmin toinen nimi, ts. ennen kuin se seppä ryhtyi sepäksi. Olisikin mielenkiintoista kuulla tarkemmin, kuinka laaja testi on tehty ja mikä tarkasti ottaen oli geneettinen etäisyys noihin Tiusasiin.
Kimmo Kemppainen

Opin tuntemaan Tiusasen suvun perusteellisesti jo 1980-luvun alkuvuosina lueskellessani naapurissa sijaitsevassa Valtionarkistossa liki kaikki sukuuni liittyvät alkuperäiset kirkonkirjat. Näin pian löysin putken kantaisääni. Vain yksi seikka jäi kaivelemaan: Mihin katosivat vuosina 1564 ja 1580 länteen siirtyneet Tiusaset?

Eippä nuo sukulaiset juuri tuon jälkeen kiinostaneet, mutta epähuomiossa kokeilin DNA Tribesin autosomalista STR-koetta. Muokkasin ja laskeskelin yllättäviä tuloksiani noin vuoden päivät, mutta halusin varmistaa omat STR-tulokseni vain 12 markkerin yDNA-testillä. Hämmästyttävä aDNA muuttui vieläkin oudommaksi N!c1-tulokseksi; vain 3 osumaa koko maailmassa.

Koska toinen osumani oli eräs itään vuonna 1918 (noin) juossut Suomussalmen Seppänen ja toinen Forest Finnien tunnettu norjalainen suku, otin lisää yDNA-markkereita. Sain juuri 156 yhden tai kahden stepin osumaa, mutta edelleen kuin takiaisena Suomussalmen Seppänen jäi ainoaksi matchiksi eli TMRCA=0.

Ruoveden laamanninkäräjillä 20.01.1595 puitiin veljesten, Påhl (Paavo) ja Per (Pekka) kolttosia jopa neljän syytteen voimin. Ei ihme, että länteen siirtyneet muutkin Tiusaset ovat vaihtaneet sukunimiään. Paavo jäi asumaan Ruoveden Tiusalaan ja Pekka katosi ilmestyen myöhemmin poikansa Pekan kanssa Säämingin Iidlahdella toisella sukunimellä.

Olen laatinut tapauksesta laajemman ja perusteellisemman selvityksen, mutta en enää lähde ottamaan lisämarkkereita. Olen edelleen sitä mieltä, että Pekka Pekanpoika Seppästä kantaisänään pitävät ovat geneettisesti Tiusasia.

Vielä re: "....mikä tarkasti ottaen oli geneettinen etäisyys noihin Tiusasiin. "
Korjaus: Meihin Tiusasiin - en ole Seppänen, mutta geneettinen etäisyyteni Tiusasiin ja "noihin" Seppäsiin on 0 (nolla). Jos sinulla on Y-testi, kinnostaa kovasti vain DYS385 ja DYS389. Tuota kombinaatiota löytyy vain 3 kpl maailmassa.

Kimmo Kemppainen
01.10.15, 12:57
OK,
siis geneettinen etäisyys 0. Siis aluksi 12 markkerin testillä mutta monenko markkerin testi tuo lopullinen yDNA-testi oli?
Kimmo Kemppainen

Muokkasin ja laskeskelin yllättäviä tuloksiani noin vuoden päivät, mutta halusin varmistaa omat STR-tulokseni vain 12 markkerin yDNA-testillä. Hämmästyttävä aDNA muuttui vieläkin oudommaksi N!c1-tulokseksi; vain 3 osumaa koko maailmassa.

Koska toinen osumani oli eräs itään vuonna 1918 (noin) juossut Suomussalmen Seppänen ja toinen Forest Finnien tunnettu norjalainen suku, otin lisää yDNA-markkereita. Sain juuri 156 yhden tai kahden stepin osumaa, mutta edelleen kuin takiaisena Suomussalmen Seppänen jäi ainoaksi matchiksi eli TMRCA=0.

Aslak67
01.10.15, 13:21
OK,
siis geneettinen etäisyys 0. Siis aluksi 12 markkerin testillä mutta monenko markkerin testi tuo lopullinen yDNA-testi oli?
Kimmo Kemppainen'
Heh, temppelipuu on kansalliskukkamme:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Temppelipuut

Koska DYS385=12-13 (normaali = 11-13) ja samalla 389 = 15-31 (normaali=14-30), en tässä erikoisessa asetelmassa ota enempää kuin 25 markkeria. Eräs alan asiantuntija on todennut, että suku pitää selvitä 17 markkerilla. On erittäin huono esimerkki, missä myllyt pysähtyvät mennessämme 111 markkeriin: Mies ja suku ovat motissa.

http://muinainensuomi.foorumimme.com/viewtopic.php?f=12&t=873&sid=b866c7a7f408395cd46472cd82f095bd

Vähemmän markkereita ja hyvin päästään ulos sumpusta muuttamalla fylogeneettinen ohjelma binäärimuotooon.

Aslak67
01.10.15, 13:53
Tarkistin juuri: Tämä tapaus on noiden mutaatioiden takia selvä 13 markkerilla.

Re: Family Tree DNA Project Finland 355337 & 289255

Omia tuloksia ei siellä vielä ole kuin 12 markkerilla = match molemman edellisen kanssa.

Sari H
25.10.15, 17:43
Kimmo,

Tiedän tämän nimenomaisen testin tästä Seppäsestä ja olen keskustellut tämän testihenkilön kanssa (venäläinen), ja voin sanoa, että ei ehkä ihan pidä paikkaansa mitä tässä nyt kirjoitetaan Tiusanen / Seppänen :)

Se pitää paikkaansa 12 ja 25 markkerissa, mutta muuten taitaa olla vähä olettamista -mutkien suoraksi oikomista. Ensinnäkin jo sen vuoksi, kun ei testiä ole tehty tarkemmaksi toisesta osapuolesta.

Kuten huomasit Kimmo, että olin tätä asiaa kaivellut jo v. 2013 ja päädyin siinä Pietari Pietarinpka Seppäseen.

Tämä nimenomainen N rypäs on sellainen, että siinä esiintyy monia eri sukuja ja toistaiseksi ei ole mitenkään tietääkseni mistään niistä, pystytty osoittamaan, että voisivat olla läheistä sukua tai polveutua asiakirjoista löydettävästä samasta esi-isästä.

Aslak67
25.10.15, 18:28
Re:
"Kuten huomasit Kimmo, että olin tätä asiaa kaivellut jo v. 2013 ja päädyin siinä Pietari Pietarinpka Seppäseen."

Olen tutkinut jo vuonna 1981 alkuperäisistä kirkonkirjoista koko Tiusasen suvun. Pietari Pietarinpoika (Pehr Pehrsson Tiusanen) Seppänen on alkujaan Ristiinasta Keuruulle veljensä kanssa lähtenyt tyyppi, joka oli neljästi syytettynä oikeusistuimessa maarosvouksista vaihtaen nimensä Seppäseksi paeten väärän sukunimen turvin häpeissään Sääminkiin/Sulkavalle piiloon. Oikeudenkäynneistä on mittava PDF.

Eihän markkereiden määrällä ole väliä, mutta niiden valinnalla. Juuri tein maisteri Jaakko Häkkisen sukututkimuksen havaintojen perusteella suuren ohjelman ns. makrosuvuista Suomessa vain 8:lla (kahdeksalla) valitulla allelilla. Nappiin meni!

Aslak67
25.10.15, 18:58
Re: Vielä kerran: "Tiedän tämän nimenomaisen testin tästä Seppäsestä ja olen keskustellut tämän testihenkilön kanssa (venäläinen), ja voin sanoa, että ei ehkä ihan pidä paikkaansa mitä tässä nyt kirjoitetaan Tiusanen / Seppänen."

Olen kirjoittanut hänelle Venäjälle jo kauan sitten. Miksi ei halua vastata, vaikka ainakin eläkkeelle lähtiessäni hallitsin 10 eri kieltä venäjä mukaanlukien?

Почему нет ответа на меня из России?

Kimmo Kemppainen
25.10.15, 18:59
Tuohon Seppästen alkuperään en ota mitään kantaa kun minulla ei siitä mitään parempaa tietoa ole. Sama koskee kantaisien patronyymiä, jota en Kainuun asiakirjoissa tiedä mainittavan. Sen kerroin ehkä uutena tietona, että tulijoita on ollut kaksi (veljekset?) ja sen että saapumisen ajankohta on ollut jo 1630-luvun puolivälissä.
Kimmo Kemppainen

Kimmo,

Tiedän tämän nimenomaisen testin tästä Seppäsestä ja olen keskustellut tämän testihenkilön kanssa (venäläinen), ja voin sanoa, että ei ehkä ihan pidä paikkaansa mitä tässä nyt kirjoitetaan Tiusanen / Seppänen :)

Se pitää paikkaansa 12 ja 25 markkerissa, mutta muuten taitaa olla vähä olettamista -mutkien suoraksi oikomista. Ensinnäkin jo sen vuoksi, kun ei testiä ole tehty tarkemmaksi toisesta osapuolesta.

Kuten huomasit Kimmo, että olin tätä asiaa kaivellut jo v. 2013 ja päädyin siinä Pietari Pietarinpka Seppäseen.

Tämä nimenomainen N rypäs on sellainen, että siinä esiintyy monia eri sukuja ja toistaiseksi ei ole mitenkään tietääkseni mistään niistä, pystytty osoittamaan, että voisivat olla läheistä sukua tai polveutua asiakirjoista löydettävästä samasta esi-isästä.

Aslak67
26.10.15, 04:13
Kimmo,

Tiedän tämän nimenomaisen testin tästä Seppäsestä ja olen keskustellut tämän testihenkilön kanssa (venäläinen), ja voin sanoa, että ei ehkä ihan pidä paikkaansa mitä tässä nyt kirjoitetaan Tiusanen / Seppänen :)

Se pitää paikkaansa 12 ja 25 markkerissa, mutta muuten taitaa olla vähä olettamista -mutkien suoraksi oikomista. Ensinnäkin jo sen vuoksi, kun ei testiä ole tehty tarkemmaksi toisesta osapuolesta.

Kuten huomasit Kimmo, että olin tätä asiaa kaivellut jo v. 2013 ja päädyin siinä Pietari Pietarinpka Seppäseen.

Tämä nimenomainen N rypäs on sellainen, että siinä esiintyy monia eri sukuja ja toistaiseksi ei ole mitenkään tietääkseni mistään niistä, pystytty osoittamaan, että voisivat olla läheistä sukua tai polveutua asiakirjoista löydettävästä samasta esi-isästä.

Pengotaan perusteellisesti ystävyyden ja harmonian vallitessa!

Tunnen tavallaan hyvin tuon Venäjällä asuvan Seppäsen & hänen uuden sukunimensä, hänen motiivinsa paeta torpparikapinan jälkimurhia, mutta hänellä on Tiusasten DNA-polttomerkki tuloksessaan. Niinpä mm. YHRD DNA:n harvinaisuuden vuoksi toteaa, ettei tuollaisia tyyppejä ole maailmassa. Ollaan Seppäsiä tai Tiusasia jo tuon vuoksi samat mutaatiot, mutta ei ole TMRCA:n takia paluuta metsäsuomalaisten Navilaiseen/
Nuualaiseen/Storbergetiin.

Tämähän on tutkittava ilman sarvia ja hampaita yhteisymmärryksen ja ystävyyden vallitessa perusteellisesti ja puolueettomasti. Jos olen väärässä, olen nöyrästi valmis julkiseen anteeksipyyntöön koko Tasavallan edessä. Aikagrafiikassani seisoo eri väreillä (olen poistanut värit) seuraavaa hieman lyhennettynä.

Oheisena osa eräästä aikagrafiikastani:

1550 Satakuntalaiset Turussa Juhana Herttuan luona valittamassa savolaisten tunkeutumisesta Näsijärvelle (Tiusanen, Makkonen, Kekkonen etc.),
1564 Ensimmäiset 8 savolaista ruokakuntaa Tampereen Näsijärven Ruovedellä (Paavo/Påhl),
1565 Ruovedellä 3 Tiusasta ,
1580 Ruovedellä 2 Tiusasta ((ainakin Påhl/Paavo & Per/Pekka/Pietari),
1589 ja 1595 Ylä-Satakunnan kihlakunnan käräjien pöytäkirjoissa mainitaan useasti Pekka ja Paavo Tiusanen eräissä oikeudenkäynneissä epäselvissä maa-asioissa (tuosta on PDF).
1589 Petter Grelsson Tiusanen Tukholmassa Juhana III:n luona “valittamassa” ruotsalaisten julmaa verotusta,
1603 syntyi Pekka Paavonpoika Tiusanen Keuruun Valkealahdella (kuoli Keuruulla)- oli Paavo Paavonpojan & Pirkko Juhontytär Tiusasen poika, marido de Karin Nuutintytär Tiusanen, padre de Matti Pekanpoka Pitkälä, hermano de Juho Tiusanen (Paavonpoika). Oli Tiusalan talollinen 1625-1626, Tiusalan isäntä 1625-1626
1623 Ruovedeltä kadonneeseen Pekka Tiusaseen saadaan kontakti, sillä noin samana vuonna Säämingin Iidlahdessa syntyy Pekka Pekanpoika Seppänen, pso Maria. Y DNA todistanee, että kyseessä todellisuudessa oli Keuruulta lähtenyt Pekka Pekanpoika Tiusanen.
1623 syntynyt Pekka Pekanpoika nimitetään myöhemmin Suomusalmen Seppästen kantaisäksi Tiusasille tyypillisellä yDNA-N1c1-haplotyypillään, jossa äärimmäisen poikkeuksellinen mutaatio DYS385=12-13 ja DYS389 = vieläkin poikkeuksellisempi 15-31. Tätä kombinaatiota löytyy maailmassa toistaiseksi vain 3 kpl näytteissä. Yksi näyte on kuuluisassa Forest-Finnien norjalaisessa perheessä (Storberget), mutta erkaantunut Tiusasista noin 1000 vuotta sitten TMRCA:n mukaan.
1625-1626 Pekka Paavonpoika Tiusanen oli Tiusalan isäntä
1640 Pekka Pekanpoika Tiusanen (Seppänen) Säämingissä ja sitten Hyrynsalmelle (1645),
1645 Pekka Pekanpoika Seppänen Hyrynsalmella Kainuun Seppästen kantaisänä (Prof. Veijo Saloheimon tutkimus),
1650 Kainuun savuluettelossa Pekka Seppänen Hyrynsalmelta, mutta ei Kainuuntuon ajan maakirjassa,
1649, 1650,1651 Peer Seppänen maksoi henkiveroa yhdestä hengestä Suomussalmella,
1655 Peer (Pekka) Seppänen kauppaa rukiita Suomussalmella etc. Vaimo oli Maria.
1655 noin? syntyi Erkki Matinpoika Tiusanen Ruovedellä. Oli Matti Pekanpoika Pitkälän ja Kirsti Kaapontytär Pitkälän poika. Jooseppi Matinpoika Pitkälän, Antti Matinpoika Aspegrenin, Kaisa Matintytär ja Maria matintytär Leppälän veli.
1665 syntynyt Erkki Pekanpoika Seppänen Paltamo pso Helka,
1671 Suomussalmen Suolijärvellä isäntänä Matti Seppänen (Tiusanen alkujaan Ristiinasta ja Keuruulta),
1674 verotettiin Kajaanin kaupungissa Erich Pekanpoika Seppästä 2 hengeltä.
1674 syntyi Jooseppi Matinpoika Pitkälä, Pihlajalahti Ruovesi (Hijo de Matti Pekanpoika Pitkälä & Kirsti Kaapontytär Pitkälä, Padre de Marketta Joosepinpoika Jäminki(III), Sofia Joosepintytär Pitkälä; Johannes Joosepinpoika Pitkälä, Matti Joosepinpoika Pitkälä y 6 otros.Hermano de Antti Matinpoika Aspegren; Kaisa Matintytär Marttinen; Maria Leppälä, Matintytär y Erkki Tiusanen (Matinpoika).Oli Pitkälän lampuoti 1701-1728, lautamies 1703-1723.
1678 syntyi Antti Matinpoika Aspegren (Pitkälä) Pihlajalahti, Pitkälä, Ruovesi. Kuoli 26.06. 1751 Koivulahdessa, oli kappalainen ja Jooseppi Matinpoika Pitkälän, Kaisa Matintytär Marttisen, Maria Leppälän (Matintytär) ja Erkki Matinpoika Tiusasen veli.
1686 Paltamon Kiannan kylässä nro2 Kemppaala uudisraivaaja Eric Seppäsellä ”1 savu” 1/12 manttaalia,
1688 syntynyt Matti Erkinpoika Seppänen Paltamo Kianta2 Kempaala ja kuoli 22.06.1762 Paltamo Ruhtinaansalmi Romppala pso Anna Laurintytär Juntunen s. 1688 Paltamo Kianta 4 Juntula ja kuoli 12.06. 1765 Paltamo Ruhtinansalmi Romppala.

Hakekaa ihmeellä ysearchistä, YHRD:stä ja muista hakulaitteista Tiusasen markkerit – vain 12 markkeria kertoo outoja asioita, mutta jo markkeri nro 13 tekee pesäeron metsäsuomalaisten Storbergetiin
DYS393=14
DYS390=24
DYS19=14
DYS391=11
Mutta sitten mutaatio:
DYS385a&b=12-13
DYS426=11
DYS388=12
DYS439=10
Mutta toinen ”surprise”:
DYS389I & 389II = 15-31
DYS392=14

Sari H
26.10.15, 09:06
Aslak,

Anteeksi, mutta en tule sulattamaan tätä yhteyttä pelkän 12 ja 25 markkerin testien perusteella. Taitaa nyt vain olla sellainen tapaus, että taistelen tässä tuulimyllyjä vastaan.

Tämä alkoi koskettamaan tämä asia minua, kun alan saada soittoja tästä aiheesta. Ihmiset. joille olet kertonut teoriasi, yrittävät saada minulta asiaan varmistusta.

Näen Pietari Pietarinpka Seppäsen testin ja hänen kaikki sadat osumat, koska hän on projektissani.

Yritän sinulle Aslak nyt sanoa, että 12 ja 25 markkerin mätsit voivat tulla tuhansien vuosien takaa, ja sitä esi-isää ei voida nimetä Tiusaseksi, Holapaksi tai muuksikaan. Sen perusteella ei oikeasti voi tehdä tuollaisia johtopäätöksiä. Jos sinulla olisi tarkempi testi esim 67 tai jopa BiG Y ja tällä Seppäsellä myös BIG Y (hänellä on 67 markkeria) niin siitä näkisi vähän tarkemmin ehkä.

Olen myös kuullut termin Tiusanen-Holappa haara - eli olet ilmeisesti keskustellut senkin suvun kera? Ja uskoneet tämän oletuksen?

Oletko Aslak liittänyt KAIKKI sinun 12 ja 25 markkerin mätsit Tiusasten jälkeläiseksi?

Kun katsoin Pietarin Seppäsen 25 markkerin mätsit niitä on parisen sataa..eri sukuja.

Rantaneuvos Seppänen
26.10.15, 21:03
Kirjailija, rantaneuvos Eero Antero Seppänen itse Suomussalmelta ja astuu itse tähän mielenkiintoiseen keskusteluun mukaan ja Seppästen sukuseuran perustaja Kauhajoella 19.03.2000.
Ps, Ylä-Kainuussa on Seppäsiä mutta kas kummaa kun kukaan ei ole minua pitänyt sukulaisenaan no mitäs sukua minä sitten mahdan olla Seppäsille sitten, pitäiskö minunkin tehdä ns sitten DNA testi olenko Seppänen vain Kiannon huoripoika, josta kirjankin olen kirjoittannut siitä syystä kun kukaan ei Seppänen ole pitänyt sukulaisenaan. www.rantaneuvos.com :)

Rantaneuvos Seppänen
26.10.15, 21:51
Pengotaan perusteellisesti ystävyyden ja harmonian vallitessa!

Tunnen tavallaan hyvin tuon Venäjällä asuvan Seppäsen & hänen uuden sukunimensä, hänen motiivinsa paeta torpparikapinan jälkimurhia, mutta hänellä on Tiusasten DNA-polttomerkki tuloksessaan. Niinpä mm. YHRD DNA:n harvinaisuuden vuoksi toteaa, ettei tuollaisia tyyppejä ole maailmassa. Ollaan Seppäsiä tai Tiusasia jo tuon vuoksi samat mutaatiot, mutta ei ole TMRCA:n takia paluuta metsäsuomalaisten Navilaiseen/
Nuualaiseen/Storbergetiin.

Tämähän on tutkittava ilman sarvia ja hampaita yhteisymmärryksen ja ystävyyden vallitessa perusteellisesti ja puolueettomasti. Jos olen väärässä, olen nöyrästi valmis julkiseen anteeksipyyntöön koko Tasavallan edessä. Aikagrafiikassani seisoo eri väreillä (olen poistanut värit) seuraavaa hieman lyhennettynä.

Oheisena osa eräästä aikagrafiikastani:

1550 Satakuntalaiset Turussa Juhana Herttuan luona valittamassa savolaisten tunkeutumisesta Näsijärvelle (Tiusanen, Makkonen, Kekkonen etc.),
1564 Ensimmäiset 8 savolaista ruokakuntaa Tampereen Näsijärven Ruovedellä (Paavo/Påhl),
1565 Ruovedellä 3 Tiusasta ,
1580 Ruovedellä 2 Tiusasta ((ainakin Påhl/Paavo & Per/Pekka/Pietari),
1589 ja 1595 Ylä-Satakunnan kihlakunnan käräjien pöytäkirjoissa mainitaan useasti Pekka ja Paavo Tiusanen eräissä oikeudenkäynneissä epäselvissä maa-asioissa (tuosta on PDF).
1589 Petter Grelsson Tiusanen Tukholmassa Juhana III:n luona “valittamassa” ruotsalaisten julmaa verotusta,
1603 syntyi Pekka Paavonpoika Tiusanen Keuruun Valkealahdella (kuoli Keuruulla)- oli Paavo Paavonpojan & Pirkko Juhontytär Tiusasen poika, marido de Karin Nuutintytär Tiusanen, padre de Matti Pekanpoka Pitkälä, hermano de Juho Tiusanen (Paavonpoika). Oli Tiusalan talollinen 1625-1626, Tiusalan isäntä 1625-1626
1623 Ruovedeltä kadonneeseen Pekka Tiusaseen saadaan kontakti, sillä noin samana vuonna Säämingin Iidlahdessa syntyy Pekka Pekanpoika Seppänen, pso Maria. Y DNA todistanee, että kyseessä todellisuudessa oli Keuruulta lähtenyt Pekka Pekanpoika Tiusanen.
1623 syntynyt Pekka Pekanpoika nimitetään myöhemmin Suomusalmen Seppästen kantaisäksi Tiusasille tyypillisellä yDNA-N1c1-haplotyypillään, jossa äärimmäisen poikkeuksellinen mutaatio DYS385=12-13 ja DYS389 = vieläkin poikkeuksellisempi 15-31. Tätä kombinaatiota löytyy maailmassa toistaiseksi vain 3 kpl näytteissä. Yksi näyte on kuuluisassa Forest-Finnien norjalaisessa perheessä (Storberget), mutta erkaantunut Tiusasista noin 1000 vuotta sitten TMRCA:n mukaan.
1625-1626 Pekka Paavonpoika Tiusanen oli Tiusalan isäntä
1640 Pekka Pekanpoika Tiusanen (Seppänen) Säämingissä ja sitten Hyrynsalmelle (1645),
1645 Pekka Pekanpoika Seppänen Hyrynsalmella Kainuun Seppästen kantaisänä (Prof. Veijo Saloheimon tutkimus),
1650 Kainuun savuluettelossa Pekka Seppänen Hyrynsalmelta, mutta ei Kainuuntuon ajan maakirjassa,
1649, 1650,1651 Peer Seppänen maksoi henkiveroa yhdestä hengestä Suomussalmella,
1655 Peer (Pekka) Seppänen kauppaa rukiita Suomussalmella etc. Vaimo oli Maria.
1655 noin? syntyi Erkki Matinpoika Tiusanen Ruovedellä. Oli Matti Pekanpoika Pitkälän ja Kirsti Kaapontytär Pitkälän poika. Jooseppi Matinpoika Pitkälän, Antti Matinpoika Aspegrenin, Kaisa Matintytär ja Maria matintytär Leppälän veli.
1665 syntynyt Erkki Pekanpoika Seppänen Paltamo pso Helka,
1671 Suomussalmen Suolijärvellä isäntänä Matti Seppänen (Tiusanen alkujaan Ristiinasta ja Keuruulta),
1674 verotettiin Kajaanin kaupungissa Erich Pekanpoika Seppästä 2 hengeltä.
1674 syntyi Jooseppi Matinpoika Pitkälä, Pihlajalahti Ruovesi (Hijo de Matti Pekanpoika Pitkälä & Kirsti Kaapontytär Pitkälä, Padre de Marketta Joosepinpoika Jäminki(III), Sofia Joosepintytär Pitkälä; Johannes Joosepinpoika Pitkälä, Matti Joosepinpoika Pitkälä y 6 otros.Hermano de Antti Matinpoika Aspegren; Kaisa Matintytär Marttinen; Maria Leppälä, Matintytär y Erkki Tiusanen (Matinpoika).Oli Pitkälän lampuoti 1701-1728, lautamies 1703-1723.
1678 syntyi Antti Matinpoika Aspegren (Pitkälä) Pihlajalahti, Pitkälä, Ruovesi. Kuoli 26.06. 1751 Koivulahdessa, oli kappalainen ja Jooseppi Matinpoika Pitkälän, Kaisa Matintytär Marttisen, Maria Leppälän (Matintytär) ja Erkki Matinpoika Tiusasen veli.
1686 Paltamon Kiannan kylässä nro2 Kemppaala uudisraivaaja Eric Seppäsellä ”1 savu” 1/12 manttaalia,
1688 syntynyt Matti Erkinpoika Seppänen Paltamo Kianta2 Kempaala ja kuoli 22.06.1762 Paltamo Ruhtinaansalmi Romppala pso Anna Laurintytär Juntunen s. 1688 Paltamo Kianta 4 Juntula ja kuoli 12.06. 1765 Paltamo Ruhtinansalmi Romppala.

Hakekaa ihmeellä ysearchistä, YHRD:stä ja muista hakulaitteista Tiusasen markkerit – vain 12 markkeria kertoo outoja asioita, mutta jo markkeri nro 13 tekee pesäeron metsäsuomalaisten Storbergetiin
DYS393=14
DYS390=24
DYS19=14
DYS391=11
Mutta sitten mutaatio:
DYS385a&b=12-13
DYS426=11
DYS388=12
DYS439=10
Mutta toinen ”surprise”:
DYS389I & 389II = 15-31
DYS392=14

Kirjailija ja kaikkien sukujen selvittäjä Kainuussa ja Koillismaalla Eero Antero Seppänen "Rantaneuvos" toivoo että tämän viestin kirjoittaja toimittaisi itse tämän selvityksen uutisena Kainuun paikallis lehtiin ensitilassa, tervehtien kiitoksella tästä selvityksestä. Minä avaa oman versioni sitten aikanaan suvusta Seppänen, jota kukaan ole ole edes ottanut uutena mahdollisuutena, mutta minä otan sen vuoksi kun se on täällää niin mahdollista. www.rantaneuvos.com

Aslak67
27.10.15, 01:08
Aslak,

Anteeksi, mutta en tule sulattamaan tätä yhteyttä pelkän 12 ja 25 markkerin testien perusteella. Taitaa nyt vain olla sellainen tapaus, että taistelen tässä tuulimyllyjä vastaan.

Tämä alkoi koskettamaan tämä asia minua, kun alan saada soittoja tästä aiheesta. Ihmiset. joille olet kertonut teoriasi, yrittävät saada minulta asiaan varmistusta.

Näen Pietari Pietarinpka Seppäsen testin ja hänen kaikki sadat osumat, koska hän on projektissani.

Yritän sinulle Aslak nyt sanoa, että 12 ja 25 markkerin mätsit voivat tulla tuhansien vuosien takaa, ja sitä esi-isää ei voida nimetä Tiusaseksi, Holapaksi tai muuksikaan. Sen perusteella ei oikeasti voi tehdä tuollaisia johtopäätöksiä. Jos sinulla olisi tarkempi testi esim 67 tai jopa BiG Y ja tällä Seppäsellä myös BIG Y (hänellä on 67 markkeria) niin siitä näkisi vähän tarkemmin ehkä.

Olen myös kuullut termin Tiusanen-Holappa haara - eli olet ilmeisesti keskustellut senkin suvun kera? Ja uskoneet tämän oletuksen?

Oletko Aslak liittänyt KAIKKI sinun 12 ja 25 markkerin mätsit Tiusasten jälkeläiseksi?

Kun katsoin Pietarin Seppäsen 25 markkerin mätsit niitä on parisen sataa..eri sukuja.
Take it easy, kyllä se ratkeaa ja laboratoriot tarvitsevat aikaa.
Minähän tavallaan totesin, että jäitä pipoon ja tutkitaan rauhassa yhteisvoimin.

Re: "Näen Pietari Pietarinpoika Seppäsen testin ja hänen kaikki sadat osumat, koska hän on projektissani."

Lähetä minullekin, niin pannaan yhdessä fylogeneettiseen (Median-Joining Network) kaavioon. Osuma = MATCH = 0 GD. Hänellä ei voi olla "MATCH" kuin yhden suvun kanssa.

Re: "Kun katsoin Pietarin Seppäsen 25 markkerin mätsit niitä on parisen sataa..eri sukuja."

Hyvä, sillä olen jättänyt tilaa Sinulle uuteen fylokaaviooni 198 haplotyyppille.

http://s19.postimg.org/6twfachxv/M_J_KAAVIO_TIUSEP.png

Re: "Yritän sinulle Aslak nyt sanoa, että 12 ja 25 markkerin mätsit voivat tulla tuhansien vuosien takaa, ja sitä esi-isää ei voida nimetä Tiusaseksi, Holapaksi tai muuksikaan."

Johan minä kerroin aikaisemmin, että minulla on koko maailmassa vain yksi match!

DYS385:n mutaatio on tapahtunut meidän osalta Koiviston alueella kannaksella. Samalla jäljitin saksalaisten avulla: Tuo haplotyyyppi on kiertänyt Saksan kautta nimenomaan Koivistoon. Tuon miehen vihje Norjan televisiossa kertoo, että tämä outo mutaatio DYS389:ssä on tapahtunut Suomessa. Hänelläkin on se.

https://tv.nrk.no/serie/folk/DKOP30000411/25-12-2011

Aslak67
27.10.15, 03:10
Kommenttisi oli aivan oikea: "Etenkin 12 markkerilla olisimme todellakin tuhansien vuosien takana Kiinan Liaoningin alueella tai peräti Laosissa, Kambodjassa ja etelä-Kiinan Yunnanissa." Mutta tällä haplotyypillä ei onnistu enää kaukomatkat, sillat on poltettu kaikki takana!

Lainaan hieman klassikkoa eli:
"Y-chromosome haplogroup N dispersals from south Siberia to Europe" made by Miroslava Derenko, Boris Malyarchuk, Galina Denisova, Marcin Wozniak, Tomasz Grzybowski, Irina Dambueva, Ilia Zakharov.

Oheinen Derenkon muunneltu kuva linkin takana kertoo kuitenkin, että nimenomaan tällä haplolla et pääse edes 12 markkerilla Karjalan kannasta kauemmaksi juuri noiden outojen mutaatioiden takia.

http://s19.postimg.org/6jowr03bn/RAUTALANKAMALLI.png

Derenko & al:n mukaan perustajahaplossa (1) on 7 tofalaria, 6 tuvalaista, 6 venäläistä, 2 virolaista ja 2 sojoottia. Kuitenkin YHRD:lla saatiin paljon suomalaisiakin. Sitten tulee mutaatio pompula kakkosessa, missä perustajina on karjalaisia, venäläisiä, evenkejä ja sojotteja. Kuitenkin entinen YHRD antoi liki 200 suomalaista näillä markkereilla. Siis tässä tapahtui mutaatio DYS390:ssä muuttuen 23--->24.

Edelleen Pieteri Pietarinpoika Tiusasella tapahtui Karjalan kannaksella mutaatio DYS385 a & b (11-13) muuttui arvoihin 12-13 eli kuvan pompulassa numero 3. Lopuksi mutaatio DYS389 I:ssä & II:ssa, missä 14-30 --->15-17. Näitä on maailmalla toistaiseksi vain 3 kpl. Tuon Norjan TV-ohjelman miehen suvussa tämä mutaatio on juuri käynnissä - sitä ei ole vielä kaikilla. Saman suvun pompulat on edellisessä MJ-kaaviossani. Siis nyt olemme Derenkon modifioidun linkin pompulassa numero 4.

Aslak67
27.10.15, 20:42
Kirjailija, rantaneuvos Eero Antero Seppänen itse Suomussalmelta ja astuu itse tähän mielenkiintoiseen keskusteluun mukaan ja Seppästen sukuseuran perustaja Kauhajoella 19.03.2000.
Ps, Ylä-Kainuussa on Seppäsiä mutta kas kummaa kun kukaan ei ole minua pitänyt sukulaisenaan no mitäs sukua minä sitten mahdan olla Seppäsille sitten, pitäiskö minunkin tehdä ns sitten DNA testi olenko Seppänen vain Kiannon huoripoika, josta kirjankin olen kirjoittannut siitä syystä kun kukaan ei Seppänen ole pitänyt sukulaisenaan. www.rantaneuvos.com :)


Kuuleppas herra rantaneuvos,

Tunnen Sinut Internetin kautta paremmin kuin oman veljeni, joka kuoli kolmen rasvainfarktin jälkeen syötyään liikaa lihapiirakoita ja makkaraa.

Joka tapauksessa tunnen suurta sympatiaa mahtavan työsi vuoksi ja vieläkin rajumman kirjoittelun johdosta.

Re/rantaveuvos: "Ylä-Kainuussa on Seppäsiä mutta kas kummaa kun kukaan ei ole minua pitänyt sukulaisenaan no mitäs sukua minä sitten mahdan olla Seppäsille sitten, pitäiskö minunkin tehdä ns sitten DNA testi olenko Seppänen vain Kiannon huoripoika, josta kirjankin olen kirjoittannut siitä syystä kun kukaan ei Seppänen ole pitänyt sukulaisenaan."

Itse olen päättänyt ennen puupalttooseeen istuttamista selvittää molempien isoäitieni ja isoisieni geneettisen taustan aina 30.000 vuoden taakse. Eilen muuten lähti lähin naapurini puupalttoossa ilman DNA-kärhämöitä - rauha hänen sielulleen!

Siis olen vihdoinkin selvittänyt koko sukuni ja kaikki on havainnollisest maailman kartalla: Näin Sinullekin suosittelen pikkuista yDNA-testiä, jotta voimme ainakin poissulkea romaniväestön ja pre-Hitlerin indoarjalaiset.

Vihjattiin aikaisemmin, että olen rosvoamassa Tiusasten nimellä kaikki suvut, kuten Holapat & Heikkiset. Ei suinkaan, sillä meillä on oma sukuseura jo 1980-luvulta, mikä modernisoidaan joulukuussa.

http://s19.postimg.org/s9pin32z7/Tiusasen_sukuseura.png

Kaiken lisäksi uusittu ja laaajempi fylogneettinen kaavioni pajastaa sukujemme muinaset esi-isät, ja noita sukuja Tiusasen sukuseura ei ole rosvoamassa. Jopa Risttiina kirkko antoi viininsä säilytettäväksi Matti Tiusasen kellariin, koska Matti sukumme edustajana oli Herran nöyrä, uskollinen palvelija ja samalla kirkon rakentaja eikä Ristiinan AA-kerhon jäsen.

http://s19.postimg.org/o1uqec1jn/Aslak_ei_ole_maarosvo.png

Näin keskinäisen rauhan ja harmonian vuoksi vedän aselevon merkeissä väitteeni takaisin - tosin syystäkin ilman julkista anteeksipyyntöä. Tapaus käsitellään Tiusasen sukuseuran sisällä "suljettujen ovien" takana ilman julkisuutta. Silti voimme pitää sukujemme välisen sillan polttamatta edelleen kommunikoiden privaatisti.

Olen hyvin pahoillani, että käsite/muutos sukunimiseurasta sukuseuraksi on saanut eri tulkintoja.

Jatka vaan, Herra Rantaneuvos, samaa ja arvokasta työtäsi, waikkakaan en ole ollut Sinua Eduskuntaan potkimassa.

Lopuksi kaikella veljeydellä viittaan:

Re:/Rantaneuvos:
"Kirjailija ja kaikkien sukujen selvittäjä Kainuussa ja Koillismaalla Eero Antero Seppänen "Rantaneuvos" toivoo että tämän viestin kirjoittaja toimittaisi itse tämän selvityksen uutisena Kainuun paikallis lehtiin ensitilassa, tervehtien kiitoksella tästä selvityksestä. Minä avaa oman versioni sitten aikanaan suvusta Seppänen, jota kukaan ole ole edes ottanut uutena mahdollisuutena, mutta minä otan sen vuoksi kun se on täällää niin mahdollista."

Ei sentään panna noin mahtavaan lehteen. Tule tänne kirjojesi kanssa ja pannaan tarvittaessa paikallisiin sanomiin:

http://www.laprensa.com.ni

Aslak67
02.11.15, 02:39
"Hiljainen on kylätie?"

Esitin jo liian kauan sitten diplomaattista ratkaisua. Ei mitän yhteydenottoa Seppäsiltä. En genetiikan ja sukututkimuksen harrastelijana tarvinnut kuin 13 markkeria sukunimitutkimuksessa tehdäkseni pesäeron noiden harvinaisten mutaatioiden johdosta Norjan Storbergetin ja Tiusasten kesken. Nyt en en enää mainitse Seppäsiä.

Pietarimme (Tiusanen) katosi maansa menettäneenä Keuruun kinkeripiirissä, mutta onneksi löysitte Säämingin/Sulkavan markkinoilta.

Ehkä tuo PDF vauhdittaa?

http://www.narc.fi/suvanto/sivut_0722-0944_KANGASALA.pdf

En usko, että joku voisi vakuuttaa syyt minulle 111 markkerin ottamisesta. En tule ottamaan enää yhtään lisämarkkeria, koska sukunimitutkimuksessa jo 17 tarkkaan valittua markkeria ovat jon riittävät. Nämä maailman DNA-laboratoriot eivät valitettavasti kykene virtsaamaan käytettyihin tuohiwirsuuni mahtavilla huijauksillaan & tarjouksillaan.

Sari H
02.11.15, 10:01
Re: "Näen Pietari Pietarinpoika Seppäsen testin ja hänen kaikki sadat osumat, koska hän on projektissani."

Lähetä minullekin, niin pannaan yhdessä fylogeneettiseen (Median-Joining Network) kaavioon. Osuma = MATCH = 0 GD. Hänellä ei voi olla "MATCH" kuin yhden suvun kanssa.

Re: "Kun katsoin Pietarin Seppäsen 25 markkerin mätsit niitä on parisen sataa..eri sukuja."

Hyvä, sillä olen jättänyt tilaa Sinulle uuteen fylokaaviooni 198 haplotyyppille.

http://s19.postimg.org/6twfachxv/M_J_KAAVIO_TIUSEP.png

Re: "Yritän sinulle Aslak nyt sanoa, että 12 ja 25 markkerin mätsit voivat tulla tuhansien vuosien takaa, ja sitä esi-isää ei voida nimetä Tiusaseksi, Holapaksi tai muuksikaan."

Johan minä kerroin aikaisemmin, että minulla on koko maailmassa vain yksi match!

DYS385:n mutaatio on tapahtunut meidän osalta Koiviston alueella kannaksella. Samalla jäljitin saksalaisten avulla: Tuo haplotyyyppi on kiertänyt Saksan kautta nimenomaan Koivistoon. Tuon miehen vihje Norjan televisiossa kertoo, että tämä outo mutaatio DYS389:ssä on tapahtunut Suomessa. Hänelläkin on se.

https://tv.nrk.no/serie/folk/DKOP30000411/25-12-2011

Hei, sen verran kommenttia, että lähettäisin nämä tiedot jollekin, sitä en kyllä tee, koska minua sitoo projektin adminien säännöt. Muuhun tähän en enää vaivaudu vastaamaan. :)

Aslak67
02.11.15, 23:40
Hei, sen verran kommenttia, että lähettäisin nämä tiedot jollekin, sitä en kyllä tee, koska minua sitoo projektin adminien säännöt. Muuhun tähän en enää vaivaudu vastaamaan. :)

OK ja kiitos Sari. Samoin meillä sukuseuramme jyrkät säännöt kieltävät kaiken kommunikoinnin ulkopuolisten ja ulkomaalaisten kanssa. Emme edes Syyrian pakolaisille halua kertoa, että Damaskuksessa on N1c1-haploa puhumattakaan Libanoniin siirtyneen Iberian "N1c1-proxy-siirtolaisen" tapauksesta.

Hmmm, olisikohan Formula1:n Waltteri Bottas samaa sukua? Ainakin lapsuuden koti on samassa kylässä.

Aslak67
04.11.15, 18:25
Minua ihmetyttaa suresti asenteenne: " Hei, sen verran kommenttia, että lähettäisin nämä tiedot jollekin, sitä en kyllä tee, koska minua sitoo projektin adminien säännöt. Muuhun tähän en enää vaivaudu vastaamaan."

Taisin kirjoittaa aikaisemmin: Esitin jo liian kauan sitten ratkaisua herrasmiesten ("caballeros") tapaan sekä yhteistyötä. Ei mitään yhteydenottoa Seppäsiltä.”

Tapausta ei suinkaan ole käsitelty loppuun, sillä viimeinen kaavioni täydellisesti avattuna topikissa ”Lemke” paljastaa, ettei vielä ole heitetty hohtimia kaivoon. Joka tapauksessa useat yhteensattumat viittaavat, että meillä todellakin on yhteinen Seppä-kantaisä etenkin tuon Lemken kaavion mukaan. Alustavasti ja pikaisesti sain sen vuodelle 1250.

Tuorein viime yön kaavio osoittaa, että ainakin 3 Seppästä tai Seppälää on samassa sumassa Tiusasen ja erään suuren suvun kyljessä.

Koska tuo harvinainen DYS389:n mutaatio on juuri tapahtumassa eräässä suvussa, ilman 358:n ja 389:n mutaatioita meillä todella olisi yhteinen kantaisä paikassa, mistä viime sodissa syljettiin satoja...kenties tuhansia tonneja rautaa pitkälle matkalleen.

Ilman noita toistaiseksi arvoituksellisia mutaatioita, yhteinen kantaisämme menisi jo noin 540 vuoden päähän paikkaan, missä juhlallisesti eräs mieskuoro lauloi Eero Seppäsen säestämänä maaliskuussa vuonna 2010. Joka tapauksesssa jopa mutaatiot huomioiden tuon yhteisen kantaisän paikka on tiukasti haarukassa.

On hyvin suurullista nimenomaan tässä vaiheessa todeta, etteivät ihmiset kykene privaatisti rauhanomaiseen yhteistyöhön aiheesta, missä tunnelin päässä valon sijasta suorastaan kajastaa aurinko. Ei rantaneuvoksen kannata vetää hernettä nenäänsä: sieltä todellakin löytyy molemmille yhteinen kantaisä.

Aslak67
15.01.16, 04:35
Topicin aloittajana tunnen velvollisuudekseni sulkea koko mielenkiintoisen ketjun, vaikkakin tulokset (Median-Joining Network) aiheuttanevat runsasta keskustelua (toivottavasti) yksityisesti eräiden sukujen kanssa.

Ristiinasta Keuruun kautta lähtenyt Pehr Pehrsson Tiusanen muuttui Säämingissä avioliittonsa varjolla Seppäseksi sekä genealogisen että geneettisen tutkimuksen tuloksena. TMRCA yhtyy täydellisesti ns. analogiseen sukututkimukseen.

Re: DISTANCE: 2 – RELATED
35/37 You share the same surname (or a variant) with another male and you mismatch by only two ‘points’ –a 35/37 match. It’s most likely that you matched 24/25 or 25/25 on previous Y-DNA tests and your mismatch will be found within DYS 439 or DYS 385 A, 385 B,389-1 and 389-2, from our first panel of 12 markers, or from within the second panel at DYS #’s 458, 459 a, 459b, 449, or within 464 a-d. If you matched exactly on previous tests you probably have a mismatch at DYS 576, 570, CDYa or CDYb in our newest panel of markers.

http://www.hilldna.com/?page_id=391

Todettakoon, että erittäin nopeasti mutatoituvilla markkereilla löytyi yhden stepin eron Suomussalmen Seppästen esimerkkiin:
- 1 step DYS57 mutation rate 0.01022 & 0.011087
- 1 step DYS570 mutaion rate 0.00790 & 0.008929
Standardina mutaationopeuksena yleensä käytetään arvoa 0.002 = 1/500.

Näin syntyi mittava fylogeneettinen kaavio aina N1c1:n perustajasta Kiinassa yllättävine lisähöysteineen, mutta lähetän Fluxuksen kaavion yksityisesti ainakin kolmelle H-kirjaimella alkavalle suvulle. Tässä vaiheessa kaavioni kertoo, että Valamon luostari saattaa näytelellä merkittävää osaa koko ketjun synnyssä Holapan suman jälkeen aina Ristiinan Heikkisiin....ja vieläkin kauemmaksi.

Siis topic on päätetty samalla toivoen, etteivät Ristiinan Heikkiset krtitisoisi palstalla useiden viikkojen työtäni.