PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Amerikan sukulaisten tavoittaminen


Sanna H
30.09.15, 17:13
Olisi kiva löytää Amerikkaan ja Kanadaan muuttaneiden sukulaisten jälkeläisiä, ensinnäkin sen vuoksi että jos joku olisi kiinnostunut Suomen sukujuuristaan niin voisin jakaa löytämiäni tietoja, toiseksi sen vuoksi että on joitain valokuvia joita joku siellä suunnalla saattaisi tunnistaa paremmin kuin täällä. Nimiä kyllä löytyy jonkin verran, mutta miten tavoittaa heidät?

Olen joitain viestejä kokeillut lähettää sosiaalisessa mediassa mahdollisille henkilöille saamatta minkäänlaista vastausta, luullaanko viestejä sitten herkästi roskapostitteluksi vai missä lie vika, onko vain kiinnostuksen puute elleivät satu olemaan innostuneita historiasta. Tuntuisi että jos itse saisin vastaavan viestin niin ainakin vastaisin että en valitettavasti ole tavoittelemasi henkilö, mutta ei. Perinteisellä postilla tämä hakuammunta tuntuu vielä toivottomammalta, samannimisiä kuitenkin saattaa olla niin monia. Onko kellään täällä kokemusta mikä kanava toimisi parhaiten? Ehkä joku etsintäkuulutus jollain palstalla tyyliin "oletko tämän henkilön jälkeläinen"?

T. Sanna

villimies
30.09.15, 19:39
Itse löysin tuttavan vihjeiden avulla oikean henkilön ja sen jälkeen koko perheen ja sukuhaaran laittamalla s-postia ja kysymällä oletko tämän ja tämän lapsia. Tuuria ehkä, mutta ensi yrittämällä tärppäsi. Tosin samoihin tuntomerkkeihin sattuvia ei ollutkaan kovin montaa. Paria muuta amerikanserkuksi tietämääni henkilöä olen lähestynyt Facebookin kautta, mutta heiltä en ole saanut minkäänlaista vastausta.
T: Sami K.

Aldi
30.09.15, 23:45
S-posti menee usein suoraan roskapostilaatikkoon.
Siksi lähetin ihan vanhanaikaisen paperipostin. Kopioin siihen valokuvan jonka oletin olevan vastaanottajan sukulainen. Sain sitten s-postivastauksen.

Tuula Cu
01.10.15, 08:49
Sama juttu kuin Aldilla, vanha kunnon etanaposti kulkee ja toimii!

Mulla oli haavissa viisi eri samannimistä miestä, eri puolilla Amerikkaa. Kirjoitin kaikille saman kirjeen, alkulauseeseen heti, ketä etsin - ja kehotuksen heittää kirje roskiin, jos ei oikea henkilö. Näistä viidestä yksi oli hakemani ja olen jatkanut kirjeenvaihtoa hänen kanssaan (koska on yli 80-vuotias).

Facebookin yhteydenotto ei ole minultakaan koskaan onnistunut. Sen sijaan sen avoimien tietojen avulla voi joskus saada vihiä oikeasta perheestä, esim. lapsenlapsilla toistuvien etunimien kautta.

Olen kuullut, että joku on saanut yhteyden Finnish-American Reporterin ilmoituksella sukulaisiinsa http://www.finland.org/public/default.aspx?nodeid=40998&contentlan=1&culture=fi-FI .

Amerikansuomalaisilla on myös edelleen yhteistyötä paikkakunnilla, joissa heitä on enemmän, esim. sukulaisistani jotkut jopa nuoremmat käyvät Uljas Koitto Temperance Societyn saunassa (Bostonin lähellä) http://www.uktshome.com/
joten mahdollisesti nämäkin kanavat kävisivät, jos yhteystietoja niihin on?

Löysin omat sukulaiseni Quincy MA:sta siten, että netissä tapaamani vanha herra kysyi tuttavaltaan, "joka tunsi kaikki Quincyn suomalaiset", koska tuttavan perhe oli pitänyt suomalaista leipomoa. Piti paikkansa, ainakin omani löytyivät, kokonaista kolme isomummoni sisarusta perheineen.

Tuula K

Sanna H
01.10.15, 12:12
Kiitos hyvistä vinkeistä! Fb ja Google+ viestit ei tosiaan taida kovin hyvin toimia tuonne suuntaan. Sähköpostiosoitteita on vaikea löytääkään ja se roskapostiongelmahan siinä tulee. Yhden mieheni sukuhaaran tosin onnistuin taannoin löytämään facebookistakin. Etanapostia siis :) Katselen vielä joskus paremmalla ajalla myös Tuulan linkit, josko niitä voisi kokeilla.

T. Sanna

tutkija30
01.10.15, 23:26
Facebookissa on se vika että siellä on 2 ns. postilaatikkoa ja jos et ole kyseisen henkilön ystävä tai et ennen ole häneltä saanut vastausta, menee viestisi hänen toiseen postilaatikkoon joka ei hevin näy kännykällä että sinne on viestiä tullut. Läppärillä ja pöytäkoneella se näkyy postilaatikkosi vieressä. Voit esimerkiksi liittyä erillaisiin sukututkimusryhmiin ja siellä ilmoittaa että haet kyseisiä jälkeläisiä. esim. finnish genealogy ja rootsweb genealogy ryhmät on siihen hyviä.

Pekka Hiltunen
02.10.15, 00:40
Olisi kiva löytää Amerikkaan ja Kanadaan muuttaneiden sukulaisten jälkeläisiä, ensinnäkin sen vuoksi että jos joku olisi kiinnostunut Suomen sukujuuristaan niin voisin jakaa löytämiäni tietoja, toiseksi sen vuoksi että on joitain valokuvia joita joku siellä suunnalla saattaisi tunnistaa paremmin kuin täällä. Nimiä kyllä löytyy jonkin verran, mutta miten tavoittaa heidät?

Olen joitain viestejä kokeillut lähettää sosiaalisessa mediassa mahdollisille henkilöille saamatta minkäänlaista vastausta, luullaanko viestejä sitten herkästi roskapostitteluksi vai missä lie vika, onko vain kiinnostuksen puute elleivät satu olemaan innostuneita historiasta. Tuntuisi että jos itse saisin vastaavan viestin niin ainakin vastaisin että en valitettavasti ole tavoittelemasi henkilö, mutta ei. Perinteisellä postilla tämä hakuammunta tuntuu vielä toivottomammalta, samannimisiä kuitenkin saattaa olla niin monia. Onko kellään täällä kokemusta mikä kanava toimisi parhaiten? Ehkä joku etsintäkuulutus jollain palstalla tyyliin "oletko tämän henkilön jälkeläinen"?

T. Sanna
Jos maksaa DNA-testistä esim 23andMe-firmalle vajaat pari sataa taalaa, saa heti kohta koko joukon sukulaisia, joita voi lähestyä spesifisemmin: usein voi päätellä, että kumman vanhemman suvuista ovat. Mukaan kyllä tulee "Metsäsuomalaiset" jossain 4-6. serkuissa. Läheisemmät löytyvät kyllä lähempää, kun ottaa ensin kontaktin kaukaisempiin ja tiedustelee tämän "mätchejä". Jos ei omassa suvussa ole fyrkkaa tai intressiä tutkia omaa sukua, niin onkohan se sitten edes tärkeää?
PH

Sanna H
09.10.15, 11:11
Kiitos edelleen vinkeistä! Etsintä jatkuu...

T. Sanna

Taisto
13.10.15, 11:47
Kannattaa liittyä Siirtolaiset - Finnish Emigrants FB-ryhmään.
Siellä on innokkaita auttajia, jotka etsivät sinulle sukulaisia ison veden takaa, jos sinulla on vain antaa täältä lähteneistä tietoja.

Sanna H
13.10.15, 13:09
Hei Taisto, olen ollut jonkin aikaa jäsenenä tuolla ja saanut apua ja mahdollisia osoitteita joita kokeilla. Muutama kirje odottaa nyt postitusta, saa nähdä meneekö niistä mikään oikeaan osoitteeseen. Fb:ssa on muuten myös Finnish Genealogy -ryhmä.

T. Sanna

jukkaukkola
15.10.15, 22:40
S-posti menee usein suoraan roskapostilaatikkoon.
Siksi lähetin ihan vanhanaikaisen paperipostin. Kopioin siihen valokuvan jonka oletin olevan vastaanottajan sukulainen. Sain sitten s-postivastauksen.
Outo juttu? 5v. sitten sain useampaankin pikkuserkkuun yhteyden sähköpostilla eripuolille Usaan hetimiten ,nyt ei toimi (liekö vika virustorjunta ohjelmassa ).Paperiposti kyllä toimii n.7 vrk:ssa puolin ja toisin.

Päivi V
16.10.15, 19:08
Minä laitoin Ancestry comin Message Boardsiin viestiä pari vuotta sitten tavoittaakseni henkilöitä. Eilen tuli sähköpostiini vastaus sukulaiselta. Oli suuri yllätys ja todellakin voin suositella tätä mahdollisuutta. Odottavan aikahan on aina pitkä, mutta tällaiset yllätykset palkitsevat aina odottamisen ja etsimisen.

Päivi V.

Wiljami
17.10.15, 16:54
Mikä moinen "Siirtolaiset - Finnish Emigrants FB-ryhmä" on ja kuinka sen yhteystiedot löytyy? Googlettamalla en löytänyt.

Juha
17.10.15, 17:04
Suljettu ryhmä facebookissa;


https://www.facebook.com/groups/SiirtolaisetFinnishEmigrants/?fref=ts

Wiljami
17.10.15, 22:24
Olishan se pitäny arvata, että naamakirjasta kyse, vaan ku ei, niin ei. Jotenki sitä oletti jotain merkittävämpää juttua. En ole vielä tähän päivään mennesä innostunut kirjautumaan facebookiin, mutta nyt tarttee miettiä jo tarkempaan periaatteitansa. Tässä tapauksessa facebookista voisi ehkä olla hyötyä ja iloakin. Kiitos Juha asian suomennoksesta!

Sanna H
04.11.15, 16:17
Nyt on ihan pakko hehkuttaa vähän, pikkuserkku löytyi Kaliforniasta! Paperikirjeellä meni matkaan pari viikkoa ja vastauksen sain heti sähköpostiin. Sukututkijan huippuhetkiä.

T. Sanna

leilalm
19.11.15, 00:55
Kokeilin seuraavaa:googletin nimellä ja perään USA.Tuli Family Search ja tietoo:niin ja niin monta sillä sukunimellä.Sitten vain nimilistaa läpi ja sieltähän se löytyi 1861 syntynyt Johan,joka lähti kolmen lapsensa kanssa rapakon taakse.Tänne jäivät isäni täti kahden pienen lapsen kanssa...eri asia sitten,löytyy Oregonista enää ketään...Leilalm