PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : FF jälkipolvilistoihin 100-v rajoite


ilkant
27.09.15, 03:47
Yritin löytää FinFamily-ohjelman jälkipolvilista-toiminnosta sellaista asetusta, että sata vuotta uudempia tietoja se ei näyttäisi. Tai jos näyttäisi, että jotain tietoa on, niin ei itse dataa tiedosta.

Jos tuollaista toimintoa ei ole, esitän toivomuksen sellaisesta lisäyksestä ohjelmaan.

Lisäksi voi olla sellainen asetus, että näytetään vain kuolleitten tiedot.

Sama koskee myös esipolviluetteloja.

Julle
27.09.15, 13:15
< Yritin löytää FinFamily-ohjelman jälkipolvilista-toiminnosta sellaista asetusta, että sata vuotta uudempia tietoja se ei näyttäisi. Tai jos näyttäisi, että jotain tietoa on, niin ei itse dataa tiedosta.>

Kyllä, mielestäni voisi näyttää etu/sukunimen ja tiedon elossa/kuollut, mutta ei syntymä/kuolinaikoja.

<Jos tuollaista toimintoa ei ole, esitän toivomuksen sellaisesta lisäyksestä ohjelmaan.

Lisäksi voi olla sellainen asetus, että näytetään vain kuolleitten tiedot.>

Tässä pitäisi mielestäni olla myös 30 vuoden suojaraja kuolemasta ja ilmaus kuollut.

Sama koskee myös esipolviluetteloja.>

Kehittämisiin

PekkaV
27.09.15, 18:32
Olen hieman kummastellut sukututkijoiden ja Jullenkin esittämää 30 tai 100 vuoden suojarajaa. Missähän sellainen on määritelty? Ei ainakaan SSS:n Sukututkimuksen käytännesäännöissä (http://www.genealogia.fi/kaytannesaannot). Niiden mukaan henkilötietolaki koskee vain elävien ihmisten erikseen lueteltujen arkaluonteisten tietojen keräämistä. Elävän henkilön esivanhemmissa voi olla myös tietoa, joka ei saa olla yhdistettävissä elävään henkilöön. Tällainen on esimerkiksi tieto etnisestä alkuperästä, perinnöllisestä sairaudesta ja muusta geneettisestä ominaisuudesta.

Jos tulostusrajoituksia kuitenkin haluaa tehdä, FinFamily tarjoaa mahdollisuuden suorittaa haku, jossa ehtona esim. syntymäaika (esim. ennen 1915). Haun tuloksen voi viedä Työkalut/Näkymät-valinnalla näkymään (esim. "Ennen 1915 syntyneet"). Näkymän voi valita Muodosta/Gedcom-tiedosto -valinnassa gedcomiin siirrettäväksi joukoksi.

Hakuun voi vastaavasti laittaa kuolintietoihin liittyviä ehtoja. Lukemalla gedcomin uudeksi sukupuuksi voi tulostaa raportteja, joissa rajoitteet purevat.

FinFamilyn Henkilölehtiössä on oikeassa yläkulmassa pudotusvalikko [Normaali näkyvyys, Esityskielto, Piilota puolisona]. Sen avulla voi edelleen tarkentaa tietojen näkymistä.

Mahdollisuuksia siis löytyy FinFamilyssä jo nyt. Olen ainakin itse pärjännyt niillä.

ilkant
27.09.15, 22:44
Jos tulostusrajoituksia kuitenkin haluaa tehdä, FinFamily tarjoaa mahdollisuuden suorittaa haku, jossa ehtona esim. syntymäaika (esim. ennen 1915).

Tämä onkin ihan käyttökelpoinen idea. Kiitos!

Julle
28.09.15, 16:08
< Olen hieman kummastellut sukututkijoiden ja Jullenkin esittämää 30 tai 100 vuoden suojarajaa. Missähän sellainen on määritelty? Ei ainakaan SSS:n Sukututkimuksen käytännesäännöissä (http://www.genealogia.fi/kaytannesaannot). Niiden mukaan henkilötietolaki koskee vain elävien ihmisten erikseen lueteltujen arkaluonteisten tietojen keräämistä. Elävän henkilön esivanhemmissa voi olla myös tietoa, joka ei saa olla yhdistettävissä elävään henkilöön. Tällainen on esimerkiksi tieto etnisestä alkuperästä, perinnöllisestä sairaudesta ja muusta geneettisestä ominaisuudesta. >

Hei!

Oikeassa olet, mutta käytännössä olen jo saanut pyyntöjä, että elossa olevien tarkempia tietoja ei levitetä, koska niissä on virheellisyyksiä. Tämän olen itse todennut parista sukukirjasta, jossa sukulaisteni ja omat tietoni ovat esillä.

30 vuotta kuolemasta tullee myös hienotunteisuussyistä, koska sen jälkeen yksi sukupolvi lienee jo mennyt. Sukulaiset eivät aina halua repostella esi-isiensä kyseenalaisia tapahtumia, vertaa vaikkapa Suomen valkoiset ja punaiset.

Hienotunteisuus menee minullakin yleispiirteisen henkilötietolain edelle, vaikka tietoni mahdollisimman tarkkaan kirjaankin, mutta en niitä kovin sitten levittele.

Henkilösuojaa kunnioittaen

PekkaV
29.09.15, 10:37
Ymmärrettäviä näkökohtia, jotta rauha suvun piirissä säilyisi.

Käytännesäännötkin toteavat, että "Sukututkimusrekisteriin ei saa tallentaa elossa olevasta henkilöstä virheellistä, epätäydellistä tai vanhentunutta henkilötietoa". Tosin hieman ihmettelen, milloin tiedot olisivat täydellisiä. Ehkä sääntöjen kirjoittaja on tavoitellut tasapuolisuutta tms.

Sukututkimus on nähdäkseni vakavammin harrastettuna historiantutkimusta, jonka tehtävä on kaivaa luurankojakin suvun kaapista. Veikkaanpa, että valkoisten ja punaisten teemassa tulee tapahtumaan iso ilmastomuutos, kun kansalaissodan aikaiset arkistot vapautuvat vuoteen 2018 mennessä. Odotan mielenkiinnolla siitä seuraavia avoimempia, totuudellisempia henkilöhistorioita. Joka porukassa. Vaikkei se olisi 3. jälkisukupolven toiveiden mukaista.

ilkant
26.12.15, 18:39
Jos tulostusrajoituksia kuitenkin haluaa tehdä, FinFamily tarjoaa mahdollisuuden suorittaa haku, jossa ehtona esim. syntymäaika (esim. ennen 1915). Haun tuloksen voi viedä Työkalut/Näkymät-valinnalla näkymään (esim. "Ennen 1915 syntyneet"). Näkymän voi valita Muodosta/Gedcom-tiedosto -valinnassa gedcomiin siirrettäväksi joukoksi.


Kokeilin tuohon graafiseen sukupuuhun noita hakuehtoja. Hae tietokannasta -pikakuvakkeeseen laitoin hakuehdoksi Syntyi minne 1.1.1915. Sieltä oli tippunut pois sellainen 1700-luvulla elänyt ihminen, jolle ei ole merkitty syntymä- ja kuolinaikoja. Sitten se jälkipolvikaavio toi 1980-luvulla syntyneitä, jos he olivat lähtöhenkilöstä alle 8 sukupolvea. Eli tuo rajaus ei toimi. Tai sitten se on liian vaikeakäyttöinen.