PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Windows 10 ja Juuret-ohjelman yhteensopivuus?


Wiljami
22.09.15, 21:34
Joko joku on kokeillut Juuret -sukuohjelman ja Windows 10:n yhteensopivuutta? Millaisia kokemuksia? Entä onko W10 yhtä sekava käytöltään kuin W8? - Oma tilanteeni Windows 8:n käytön hankaluudessa helpottui poikani ladattua jonkun muunnosajurin joka teki koko käyttöjärjestelmästä hyvin samanmoisen mitä XP-järjestelmä oli. Tässä muuntamassamme 8.2 -järjestelmässä Juuret 2.1 versio on toiminut hyvin. Mitä nyt itse oon muutaman mokan saanut aikaseksi. Nyt järjestelmä jo tarjoaa kovasti 10-päivitystä. Juuret -ohjelman tekijän jälkipolvi hieman yllättyi saadessaan kuulla, että toimii vielä 8.2 järjestelmässäkin. Mutta mites W10:ssä????

Mattiv
01.10.15, 19:09
Kyllä toimii. Toistaiseksi en ole havainnut mitään normaalista poikkeavaa.

Wiljami
07.10.15, 22:31
Kiitos Matti vastauksesta! Tieto helpottaa.

Esko
15.10.15, 15:37
Minulla se näytti toimivan aluksi ihan ok W10:ssä, mutta kun yritti tulostaa jälkipolvia niin näytti kyllä oikeita sivumääriä tulostaen kuitenkin vain muutaman sivun. Tietoa kun yritti siirtää toiseen ohjelmaan, niin tuli mukaan mielenkiintoisia lisämerkkejä. Joten annoin periksi ja hommasin Sukujutut ohjelman ja nyt parhaillaan korjailen 7000:nen henkilön tietoja. Tuleepahan nyt tarkistettu tietoja ja lisättyä puuttuvat lähdetiedot.

rikja
17.10.15, 10:32
Ei ole Juuret-ohjelmasta tietoa mutta muita ohjelmia ja tulostinta olen joutunut asentamaan uudestaan kun päivitin Windows 7:sta !0:een. Sen jälkeen ovat toimineet mutta ennen sitä oli kaikenlaisia ongelmia mm. tulostamisessa.

Esko
17.10.15, 12:13
Kyseessä ei ole varsinainen tulostaminen. Juuret ohjelmassa oli mahdollista ”tulostaa” esikatsella esi- ja jälkipolvi tauluja ennen tulostusta. Nyt ohjelma näytti että tulostettavia sivuja on esim. 1/7 mikä oli ennen oikea sivumäärä, mutta nyt näytti niistä vain kaksi ja myös tulosti vain kaksi sivua.

Lahtinen
23.06.19, 14:42
Herättelen tätä iäkästä viestiketjua. Ja kyselen samaa, ts. onko kokemuksia Windows 10 ja Juuret-ohjelman yhteensopivuudesta?

Wiljami
08.08.19, 00:36
Oon jo pitkään käyttänyt Juuret-ohjelmaa. Minulla Windows 10 on toiminut melko hyvin ja myös tulostanut kaiken tarvittavan. Jossain vaiheessa historiatiedot jättäytyivät pois asianmukaisesta rastituksesta huolimatta. Taisin silloin asentaa ohjelman uudestaan. Esipolvitaulu ja jälkipolvitaulu yms. tulostuvat sieltä tulostimen kuvan kautta. Pari juttua on syytä muistaa. Älä pidä useaa Juuret-tiedostoa yhtäaikaisesti auki/käytössä, se sekoittaa tiedot! Ainakin minulla aikanani kävi siten. Huomasin vasta seuraavalla vauskerralla sotkun ja olihan siinä korjattavaa melekosesti. Pieni ja satunnainen seikka on sellainen, että uuden henkilön tietoja laitettaessa saattaa jättää edelliset vihkitiedot sinne, jossa korostettuna näkee puolisot ja yhteiset vihkiajat. Joskus saattaa myös lähdetiedostoon jäädä edellisen tiedot. Mutta ainahan ne tulee samantien näkyviin/esille ja saa helposti poistettua. Tartteehan sitä joka tapauksessa näytöltä vilkaista, mitä tuli kirjoitettua. XP:n aikana ei tällaisiakaan pikkuprobleemeja ollut. Olihan se muutenki vakaampi järjestelmä. -Mitähän tuo mahtanee tarkoittaa Juuret -ohjelman suhteen, kun W10 tyrkyttää ajoittain jo nyt tekemään jotain uuden järjestelmämuodon päivitystä (asennusta??). Tarvis olla tehtynä joskus syyskuun aikaan mennessä. Mistähän siinä lie kysymys? Älyäisivät säilyttää toimivat järjestelmät, eikä aina muutaman vuoden päästä sekoittais asioita ja tekis muutoksia. Pitää joku päivä testata ensin tuota päivitystä tekemällä se läppärillä ja sitte vasta "pääkoneella", ettei tuhoa koko hommaa. Pahimmassa tapauksessa tulevaisuus on sitä, että joutuu tekemään sukututkimuskirjaukset koneella, joka ei ole lainkaan verkkoyhteydessä. Joku päivä se mahtaa sekin hetki koittaa.

Lahtinen
08.08.19, 16:01
Kiitos kommenteista ja vihjeistä. Itsekin olen miettinyt, että käytän vanhaa tietokonetta vanhan ohjelman käytössä. (Sekä muiden "vanhojen" ohjelmien käytössä). Kovin epäilyttää, että toimiikohan uudessa käyttöjärjestelmässä kaikki vanhat jutut noin vaan...

Wiljami
08.08.19, 16:04
Korjaanpa vähän. Päivitysaikaa uuden version tekemiseen on marraskuuhun saakka, jolloin tuki ja turva loppuu, ellei sitä ole silloin tehtynä. Että tallaista ilmoittelee omin sanoin kerrottuna.

keräsenjussi
09.08.19, 09:14
Minulla katosi juuret 2.1 Windows 10 päivityksen ja käynnistämisen nopeyttamisen yhteydessä.Pyytäisinkin apua, mistä saa kyseisen version päivitettyä tai vaikka lainaksi asennuslevyn. itselläni on asennuslevy 2.0, mutta sillä ei enää avaudu 2.1 tehdyt jutut. Harmittaa, kun 30 vuoden tutkimukset eri suvuista ovat valumassa hukkaan. terv. keräsenjussi

Juha
09.08.19, 16:43
Muistakaa aina välillä tallettaa tiedot gedcom-muodossa, niin ne voi sitten avata muissakin ohjelmissa.....


Juha