PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuka oli todella Beata Paulin'in isä?


Niemi
16.09.15, 14:11
Olen tutkinut isoäitini sukua ja eräs esiäitini on Maria Andersdotter Kahelin.s.26.9.1711 Viitasaari,pso Lars Liimatainen 26.11.1715 Rautalampi. Mutta ongelma Marian isän Anders Kahelinin,Viitasaaren lukkarin 2.pson Beata Paulinin isä (s.lask. kuolinajastan.1666,k.23.01.1763 Viitasaari Jurvansalo. Rippikirjassa ikä merkitty 98 tai 97-hieman epäselvää). Mm.Genissä hänen vanhemmikseen on usein (ja samoin Sursillin sukupuussa)merkitty Paul Laurentii Swansrupe,Jempsonius s.1650 ja Margaretha Rothovius s.1655 Pälkäne. Nämä ovat mielestäni liian nuoria (noin10 ja 15 vuotiaita)vanhemmiksia. Lauri S. Jämsenillä on Genissä laitettuna Beatan isäksi Paulus Pauli Rautalammensis, Viitasaaren kappalainen. Itsekin olen sitä mieltä että noin vuonna 1630 Rautalammella syntynyt Paulus Pauli sopii paremmin Beata Paulinin isäksi. Paul Laurentii Jempsonius on Paulus Pauli'in veljen Laurentus Pauli'in s.n.1625 poika.Onko kenelläkään tietoa mistä tämän voisi tarkistaa,kun rippikirjasta en ole onnistunut löytämään Beatan syntymäaikaa?
Esivanhempien polku:
I
Paulus Matthie Maukonen, Rautalammin kirkkoherra 1626-49, s. noin 1597 Rautalampi, k. noin 1649 Rautalampi
Kirstin Larsdotter, k. noin 1649
Lapset:
2. Laurentius Pauli Maukonen, Winter,Jempsonius, Jämsän kirkkoherra, s. noin 1625 Rautalampi, k. noin 1674 Jämsä
3. Paulus Pauli Rautalammensis, Viitasaaren kappalainen 1662-1690 ja kirkkoherra 1691-1693, s. noin 1630 Rautalampi, k. noin 1693 Viitasaari,Pietilä
II
Paulus Pauli Rautalammensis, Viitasaaren kappalainen 1662-1690 ja kirkkoherra 1691-1693, s. noin 1630 Rautalampi, k. noin 1693 Viitasaari,Pietilä
1.pso Karin, s. välillä 1638, k. jälkeen 1677 Viitasaari
Lapset:
1. Beata Paulin, s. noin 1666 Viitasaari, k. 23.01.1763 Viitasaari, Jurvansalo
2.pso
Anna

Julle
16.09.15, 22:48
< Olen tutkinut isoäitini sukua ja eräs esiäitini on Maria Andersdotter Kahelin.s.26.9.1711 Viitasaari,pso Lars Liimatainen 26.11.1715 Rautalampi. Mutta ongelma Marian isän Anders Kahelinin,Viitasaaren lukkarin 2.pson Beata Paulinin isä (s.lask. kuolinajastan.1666,k.23.01.1763 Viitasaari Jurvansalo. Rippikirjassa ikä merkitty 98 tai 97-hieman epäselvää). Mm.Genissä hänen vanhemmikseen on usein (ja samoin Sursillin sukupuussa)merkitty Paul Laurentii Swansrupe,Jempsonius s.1650 ja Margaretha Rothovius s.1655 Pälkäne. Nämä ovat mielestäni liian nuoria (noin10 ja 15 vuotiaita)vanhemmiksia. Lauri S. Jämsenillä on Genissä laitettuna Beatan isäksi Paulus Pauli Rautalammensis, Viitasaaren kappalainen. Itsekin olen sitä mieltä että noin vuonna 1630 Rautalammella syntynyt Paulus Pauli sopii paremmin Beata Paulinin isäksi. Paul Laurentii Jempsonius on Paulus Pauli'in veljen Laurentus Pauli'in s.n.1625 poika.>

Eikö siinä ole mitään lähdeviitteitä?

< Onko kenelläkään tietoa mistä tämän voisi tarkistaa,kun rippikirjasta en ole onnistunut löytämään Beatan syntymäaikaa? >
Rippikirjoja tuolta ajalta ei taida vielä löytyä, kun niitä ei vielä pidetty.
Suur-Rautalammin vanhoihin henkikirjoihin Viitasaari voi kyllä kuulua, mutta niitäkään en ole löytänyt.
Toistaiseksi olen löytänyt vain Viitasaaren SAY noilta ajoilta, mutta niistä ei voi päätellä esitettyjä vanhempia. Pikemmin näyttäisi siltä, että vanhemmat olisivat Kuneliuksen entinen renki ja myöhemmin suutari, joka on ollut jonkin aikaa lukkarina. Hänen vaimonsa oli Riitta (Brita). Voi olla niitä pappien avioliiton ulkopuolella syntyneitä?

Muutapa ei tullut nyt mieleen, koska edellisestä tutkimisesta on niin kauan aikaa!

<1. Beata Paulin, s. noin 1666 Viitasaari, k. 23.01.1763 Viitasaari, Jurvansalo >

Niemi
17.09.15, 06:05
< Olen tutkinut isoäitini sukua ja eräs esiäitini on Maria Andersdotter Kahelin.s.26.9.1711 Viitasaari,pso Lars Liimatainen 26.11.1715 Rautalampi. Mutta ongelma Marian isän Anders Kahelinin,Viitasaaren lukkarin 2.pson Beata Paulinin isä (s.lask. kuolinajastan.1666,k.23.01.1763 Viitasaari Jurvansalo. Rippikirjassa ikä merkitty 98 tai 97-hieman epäselvää). Mm.Genissä hänen vanhemmikseen on usein (ja samoin Sursillin sukupuussa)merkitty Paul Laurentii Swansrupe,Jempsonius s.1650 ja Margaretha Rothovius s.1655 Pälkäne. Nämä ovat mielestäni liian nuoria (noin10 ja 15 vuotiaita)vanhemmiksia. Lauri S. Jämsenillä on Genissä laitettuna Beatan isäksi Paulus Pauli Rautalammensis, Viitasaaren kappalainen. Itsekin olen sitä mieltä että noin vuonna 1630 Rautalammella syntynyt Paulus Pauli sopii paremmin Beata Paulinin isäksi. Paul Laurentii Jempsonius on Paulus Pauli'in veljen Laurentus Pauli'in s.n.1625 poika.>

Eikö siinä ole mitään lähdeviitteitä?

< Onko kenelläkään tietoa mistä tämän voisi tarkistaa,kun rippikirjasta en ole onnistunut löytämään Beatan syntymäaikaa? >
Rippikirjoja tuolta ajalta ei taida vielä löytyä, kun niitä ei vielä pidetty.
Suur-Rautalammin vanhoihin henkikirjoihin Viitasaari voi kyllä kuulua, mutta niitäkään en ole löytänyt.
Toistaiseksi olen löytänyt vain Viitasaaren SAY noilta ajoilta, mutta niistä ei voi päätellä esitettyjä vanhempia. Pikemmin näyttäisi siltä, että vanhemmat olisivat Kuneliuksen entinen renki ja myöhemmin suutari, joka on ollut jonkin aikaa lukkarina. Hänen vaimonsa oli Riitta (Brita). Voi olla niitä pappien avioliiton ulkopuolella syntyneitä?

Muutapa ei tullut nyt mieleen, koska edellisestä tutkimisesta on niin kauan aikaa!

<1. Beata Paulin, s. noin 1666 Viitasaari, k. 23.01.1763 Viitasaari, Jurvansalo >
Kiitos vastauksestasi. Mielenkiintoinen liite. Mutta Maria Kahelinin äiti ja isä lukkari Kahelin lienevät oikeita. FTDNA FF-testi jonka otin todentanee tuon yhteyden Kahelinin jälkipolven kautta-ollaan 2.-3.DNA serkkuja. MN